W kręgu operowych mitów - Lesław ...

W kręgu operowych mitów - Lesław Czapliński pobieranie, Kultura i sztuka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> W kręgu operowych mitów - Lesław Czapliński Jak ściągnąć W kręgu operowych mitów - Lesław Czapliński? - INSTRUKCJA1. Kliknijtutaj2. Postępuj zgodnie ze wskazówkami.3. Ciesz się W kręgu operowych mitów - Lesław Czapliński na swoim komputerze:)Muzyczne opracowania dzieł literackich przyczyniają się do ich olbrzymiej popularności, by wspomniećtylko Borysa Godunowa (Puszkin - Musorgski), Toskę (Sardou - Puccini), Salome (Wilde - R. Strauss),Czarną maskę (Hauptmann - Penderecki). Kierując się zapewne takim więc właśnie przesłaniem, LesławCzapliński napisał wyjątkowo ciekawą książkę W kręgu operowych mitów. Mówi się o mitologizacji życia,kiedy zanikać zaczyna granica między fikcją i rzeczywistością - stwierdza autor we wstępie do swegodzieła. I choć obawiano się, że operę “wyprą" z czasem inne gatunki (wielkie widowiska, film), stało się wjakimś sensie odwrotnie: to właśnie opera ujęta także i w formę widowisk, ekranizowana, “trzyma sięmocno! "Lesław Czapliński jest historykiem teatru i filmu, eseistą, tłumaczem literatury włoskiej ifrancuskiej. Interesuje się integracją i wzajemną korespondencją sztuk. Nie unika pewnej analizyfilozoficznej zdarzeń i postaci. Robi to jednak w sposób konsekwentny, bardzo logiczny, choć nie zawszedla czytelnika najłatwiejszy w odbiorze. Wielka erudycja autora, sięganie do różnorodnych i bogatychźródeł, naukowa terminologia i liczne cytaty szalenie wzbogacają prezentowaną treść, ale wymagają i odczytelnika pewnego kompendium wiedzy. Książka Czaplińskiego pozostaje jednak lekturą pasjonującą.Obok warstwy czysto muzycznej omawianych “mitów" operowych (przypomina ich dwadzieścia kilka),przedstawia dokładnie literackie uwarunkowania i powielania librett. Przypomina i analizuje ciekawszeinscenizacje sceniczne oraz ewentualne ekranizacje. Uważny, a spragniony operowych ciekawostekczytelnik znajdzie je również i w tej książce. Autor wspomina np., iż praktykę wyciemniania widowni wtrakcie spektaklu rozpowszechnił Ryszard Wagner.Szczególnie ciekawe są rozdziały książki porównującedzieła, których libretta, skonstruowane przez różnych oczywiście autorów, oparte zostały na tych samychutworach literackich. Takie paralele ukazują podobieństwa i różnice (na ogół zamierzone przezkompozytorów). Nie brak i subiektywnych osądów autora. Przykładem niech będą rozdziały: Miłość aż pogrób, czyli historia Romea i Julii (opery Belliniego i Gounoda), czy Pod dachami Paryża. Z życia cyganerii igryzetek (Cyganeria Pucciniego i Leoncavalla) lub Zakochany diabeł, czyli infernum z ludzką twarzą(Robert Diabeł Meyerbeera, Mefistofeles Boita i Demon A. Rubinsteina). Ciekawe są również próbyporównania pewnych postaci operowych zbliżonych charakterologicznie, choć odmiennychnarodowościowo i kulturowo (Violetta, Manon, Lulu oraz Halka i Cho-Cho-San).Książka LesławaCzaplińskiego stanowi cenną pozycję w literaturze dotyczącej tej tematyki. Poważnie rozszerza, awłaściwie uzupełnia “przewodnikową" wiedzę o gatunku operowym. Jej charakter i styl, zdaniempiszącego te słowa, umieszczają ją w dziale wydawnictw popularnonaukowych.Jacek Chodorowski POBIERZ W kręgu operowych mitów - Lesław Czapliński TERAZ! [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.