Wędrówka przez Biblię -twr-26 ...

Wędrówka przez Biblię -twr-26 2007 04-09, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
.ZLHFLHˇ
GR
:U]HVLHˇ
Drodzy S³uchacze!
Z radoci¹ zawiadamiamy, ¿e Wêdrówki przez Bibliê,
programów ¯ywa wiara oraz Sedno mo¿ecie Pañ-
stwo s³uchaæ obecnie tak¿e na falach rednich w pa-
mie 1395 kHz, codzienie o godzinie 22:15. Programy na
falach rednich s¹ znacznie lepiej s³yszalne na obszarze
Polski i Europy. Znacznie wiêcej jest tak¿e radioodbior-
ników wyposa¿onych w zakres tych fal. Prosimy o uwa-
gi odnonie s³yszalnoci i zawartoci programów. Od-
dajemy do Pañstwa r¹k wydanie pó³roczne broszury
Wêdrówka przez Bibliê w nadziei, ¿e w czasie wspól-
nej lektury bêdziecie siê dzieliæ z nami refleksjami. Cze-
kamy na Wasze listy!
Redakcja Impuls TWR Polska
1
Ksiêga Amosa
Cza
Dzia³alnoæ Amosa przebiega³a w okresie panowania króla izraelskiego
Jeroboama II, syna Joasza, a wiêc przypada³a na lata 782 - 753 przed Chrystu-
sem. Prorokami wspó³czesnymi Amosowi byli Jonasz i Ozeasz, dzia³aj¹cy
w pó³nocnym królestwie Izraela oraz Izajasz i Micheasz, prorocy królestwa
po³udniowego, judzkiego. Pierwsza po³owa VIII w. p.n.e. by³a okresem po-
mylnoci i dobrobytu w pañstwie izraelskim. Zamo¿niejsze rodziny zaczê³y
prowadziæ beztroskie, wystawne ¿ycie, obni¿y³y siê standardy moralne i reli-
gijne, szerzy³a siê niesprawiedliwoæ spo³eczna. Przeciwko tym zjawiskom
wyst¹pi³ prorok Amos.
Temat
Amos ukazuje Boga jako w³adcê panuj¹cego nad wszystkimi narodami.
Czuwa On nad praworz¹dnoci¹, winnych niepos³uszeñstwa upomina i ka-
rze. Miar¹ odpowiedzialnoci ka¿dego narodu jest stopieñ poznania obja-
wionej mu prawdy Bo¿ej. St¹d prorok zwraca siê z najbardziej zdecydowany-
mi wymaganiami, napomnieniami i ostrze¿eniami do swoich rodaków, bêd¹-
cych narodem wybranym. Bóg otacza swój lud szczególn¹ przychylnoci¹,
ale domaga siê od niego prawego postêpowania i pos³uszeñstwa wzglêdem
objawionej mu Woli. Nie zadowala Go powierzchowne, czysto zewnêtrzne
sprawowanie kultu, ograniczaj¹ce siê do wype³niania obrzêdów religijnych.
Prorok Amos w imieniu Pana potêpia brak integralnoci w codziennym ¿yciu
Izraelitów, szczególnie jaskrawo widoczny wród warstw rz¹dz¹cych, zamo¿-
nych, piêtnuje hulaszcze, rozrzutne ¿ycie, szczególnie wykorzystywanie i uci-
skanie ludzi ubogich, pozbawionych wszelkich praw i opieki. Nierównoci
spo³eczne i zwi¹zane z nimi nadu¿ycia, niemoralnoæ i brak prawdziwej po-
bo¿noci - to g³ówne problemy wskazywane przez Bo¿ego proroka. Narusza-
nie sprawiedliwoci i wiernoci wobec Pana, i w stosunkach miêdzyludzkich
sprowadzi na Izraela surow¹ karê. Prorok zwiastuje nadejcie Bo¿ego s¹du nad
narodem otumanionym materialnym dostatkiem, pogr¹¿onym w niemoralno-
2
ci i pijañstwie, zapominaj¹cym o swym Panu i o Jego Prawdzie. Amos zapo-
wiada, ¿e z nadchodz¹cej zag³ady ocaleje jedynia niewielka Reszta.
Pozorny okres rozkwitu za rz¹dów Jeroboama II jest w rzeczywistoci
czasem danym narodowi wybranemu na upamiêtanie siê, na powrót do Boga,
Stwórcy i Zbawiciela.
Autor
Amos pochodzi³ z judzkiego miasta Tekoa, gdzie by³ pasterzem. Dowia-
dujemy siê o tym ze wstêpnych s³ów ksiêgi, czytamy, ¿e by³ jednym z paste-
rzy z Tekoa, za dni Uzjasza, króla Judy, i za dni Jeroboama, syna Joasza,
króla Izraela. Na tronie w Jerozolimie zasiada³ wiêc wtedy potomek Dawida,
Uzjasz, a w³adzê w pó³nocnym Izraelu sprawowa³ Jeroboam. Mimo swego
judzkiego pochodzenia Amos, jako prorok, dzia³a³ wy³¹cznie na terenie pó³-
nocnego pañstwa izraelskiego, a zw³aszcza w Betel, gdzie znajdowa³o siê
centrum ba³wochwalczego kultu Baala.
Bóg powo³a³ zwyk³ego pasterza, pochodz¹cego z Tekoa, ma³ej miejsco-
woci le¿¹cej w pobli¿u Jerozolimy, by przekaza³ ostrze¿enia i napomnienia
pó³nocnym plemionom izraelskim, oddalaj¹cym siê od Pana i od Jego Praw-
dy. Niektórzy komentatorzy nazywaj¹ Amosa wiejskim kaznodziej¹, powo³a-
nym i wys³anym przez Boga, by og³asza³ Jego wyroki w wielkim miecie.
Zosta³ powo³any przez Boga na proroka. Gdy przyby³ do Betel nie spo-
tka³ siê z uznaniem, wrogo odnieli siê do niego kap³ani, pozostaj¹cy na
us³ugach króla. Czytamy w 7 r. Ksiêgi Amosa (10 - 15): Pos³a³ Amazjasz,
kap³an z Betel, do Jeroboama, króla izraelskiego, aby mu powiedzieæ: Spisku-
je przeciw tobie Amos poród domu Izraela. Nie mo¿e ziemia znieæ wszyst-
kich mów jego, gdy¿ tak rzek³ Amos: Od miecza umrze Jeroboam i Izrael
bêdzie uprowadzony ze swojej ziemi. I rzek³ Amazjasz do Amosa: Widz¹cy,
id, uciekaj sobie do ziemi Judy! I tam jedz chleb, i tam prorokuj! A w Betel
wiêcej nie prorokuj, bo jest ono królewsk¹ wi¹tyni¹ i królewsk¹ budowl¹.
I odpowiedzia³ Amos Amazjaszowi: Nie jestem ja uczniem proroków, gdy¿
jestem pasterzem i tym, który nacina sykomory. Od trzody bowiem wzi¹³ mnie
Pan i rzek³ do mnie Pan: Id, prorokuj do narodu mego, izraelskiego.
Bóg powo³a³ Amosa na swego proroka, znalaz³ go na pustyni, gdzie opie-
kowa³ siê owcami i pos³a³ do Betel, gdzie znajdowa³a siê królewska wi¹tynia.
3
Tam, w miejscu, gdzie oddawano czeæ fa³szywym bóstwom, odci¹gaj¹c lud
od kultu jedynego prawdziwego Boga, Amos nawo³ywa³ do upamiêtania
i powrotu do Pana. Podobnie jak kiedy Moj¿esz, przebywaj¹cy na pustyni,
zosta³ wezwany, by g³osiæ faraonowi wyroki Pana, albo jak Dawid, pas¹cy
owce swego ojca, zosta³ powo³any na króla i proroka, tak i Amos, pasterz
i hodowca drzew figowych, zosta³ pos³any do Betel, by og³aszaæ napomnie-
nia, wyroki, ostrze¿enia Pañskie. Wykona³ swe zadanie, choæ spotka³ siê
z wrogoci¹ i niechêci¹ przywódców religijnych i politycznych swego naro-
du. W odró¿nieniu od oficjalnych proroków, zrzeszonych przy pa³acu kró-
lewskim, Amos otrzyma³ osobiste powo³anie od Boga i zwiastowa³ Jego S³o-
wo. Po wype³nieniu zadania Amos prawdopodobnie musia³ opuciæ Betel
i powróci³ w swoje rodzinne strony. Zgodnie z tradycyjnym przekazem grób
Amosa znajduje siê w Tekoa, co wskazuje na powrót proroka z Betel do
ojczystej ziemi.
Przes³anie ksiêgi
Nazwa Betel znaczy Dom Boga, tak¹ nazwê nadali mu ojcowie, pa-
triarchowie izraelscy. Ale miasto to sta³o siê centrum kultu ba³wochwalczego
i prorocy nazwali go Domem nicoci (Bet - Awen), o czym czytamy m.in. w
Ksiêdze Ozeasza. Obok Samarii, stolicy pó³nocnego królestwa izraelskiego,
Betel by³o g³ównym orodkiem kultu Baala. To tam król Jeroboam I wzniós³
z³oty pos¹g cielca, któremu Izraelici zaczêli oddawaæ czeæ, zamiast pielgrzy-
mowaæ do Jerozolimy, do domu ¿ywego Boga. Lud izraelski odwróci³ siê do
Boga plecami i zacz¹³ k³aniaæ siê pogañskiemu bóstwu. Betel sta³o siê cen-
trum fa³szywej religii, zaczê³o te¿ odgrywaæ przoduj¹c¹ rolê jako centrum
polityczne i centrum kulturowe. Zbudowano tu królewsk¹ wi¹tyniê, za³o¿o-
no szko³ê proroków. To, co postanowiono w Betel, stawa³o siê obowi¹zuj¹c¹
norm¹ w ca³ym królestwie. Tu kszta³towa³y siê nowe nurty religijne i kulturo-
we, nowe mody, nowe obyczaje. Tu decydowano, co jest nowoczesne, co
wypada, co jest popularne i modne. Jak siê ubieraæ, jak siê zachowywaæ, ¿eby
iæ z duchem czasu i nie nara¿aæ siê na zarzut starowieckoci, zacofania.
Do takiego miasta przyby³ Amos, wiejski kaznodzieja, prosty pasterz,
cz³owiek nie pasuj¹cy do otoczenia, do nowych standardów, nurtów i mód.
Przyszed³, mówi¹c, ¿e przynosi poselstwo od Boga. Przekazuj¹c wyroki Pana
4
pos³ugiwa³ siê dziwnym jêzykiem, zdradzaj¹cym wiejskie pochodzenie. Wo³a³
np.: S³uchajcie s³owa tego, krowy Baszanu, które mieszkacie na górach Sa-
marii: uciskacie biednych, gnêbicie ubogich... (4, 1), albo Czy konie pêdz¹
po ska³ach, czy tam siê orze wo³ami, ¿e zamieniacie sprawiedliwoæ na truci-
znê, a owoc prawoci na pio³un? (6, 12).
Zapewne ludzie, przyzwyczajeni do g³adkich s³ów wykszta³conych pro-
roków z Betel byli zak³opotani, a mo¿e i zgorszeni, gdy s³uchali takich soczy-
stych wypowiedzi wiejskiego proroka.
A jednak to w³anie Amos mówi³ prawdê. U¿ywaj¹c wyrazistych, nieraz
dosadnych obrazów, demaskowa³ nieprawoæ, bezbo¿noæ, niemoralnoæ
swoich rodaków. Dzisiaj nie s¹ nam znane wypowiedzi wykszta³conych, ale
fa³szywych proroków z Betel. Znamy natomiast i studiujemy proroctwa Amosa.
Dlatego, ¿e Amos zwiastowa³ poselstwo, objawione mu przez Boga.
Niektórzy sporód mieszkañców Betel dos³yszeli w s³owach Amosa praw-
dê, byli poruszeni do g³êbi i zwrócili siê ku Bogu. Ale wiêkszoæ by³a nieczu³a
na g³os Bo¿ego proroka. Zbyt daleko odeszli od Pana, zbyt g³êboko pogr¹¿y-
li siê w bezprawiu i ba³wochwalstwie. Odrzucili poselstwo Amosa, wyst¹pili
przeciwko niemu. Na ich czele stan¹³ kap³an Amazjasz, który wys³a³ królowi
Jeroboamowi wiadomoæ: Amos spiskuje przeciwko tobie (...), gdy¿ tak rzek³
Amos: Od miecza umrze Jeroboam i Izrael bêdzie uprowadzony ze swojej
ziemi (7, 10). Czy Amos rzeczywicie wypowiedzia³ takie s³owa? Nie! Prorok
zapowiedzia³, w imieniu Pana: wi¹tynie Izraela bêd¹ zniszczone. Wyst¹piê
z mieczem przeciw domowi Jeroboama. (7, 9). Proroctwo Amosa by³o praw-
dziwe. Od miecza zgin¹³ wnuk Jeroboama, co zakoñczy³o panowanie tej dy-
nastii w Izraelu. Natomiast kap³an Amazjasz zniekszta³ci³ wypowied proro-
ka. Owszem, by³a mowa o mieczu i o domu, czyli rodzie Jeroboama, ale nie
o umierceniu mieczem samego Jeroboama. Amazjasz przekrêci³ s³owa Amo-
sa, ¿eby nastawiæ przeciwko niemu panuj¹cego króla. Prawda zosta³a znie-
kszta³cona. By³a to brzydka manipulacja, która spowodowa³a, ¿e Bo¿e ostrze-
¿enie nie dotar³o do króla izraelskiego. Kap³an Amazjasz powiedzia³ Amoso-
wi: Widz¹cy, id, uciekaj sobie do ziemi Judy! I tam jedz chleb, i tam proro-
kuj. Innymi s³owy: Nie wiem na jakiej podstawie uwa¿asz siebie za proroka,
jasnowidzu. Wracaj do ziemi judzkiej, sk¹d przyszed³e. My nie potrzebuje-
my tu twoich rzekomych proroctw. Przepowiadaj sobie przysz³oæ w Judzie
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.