Węzłowe problemy opieki i ...

Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka, Relacje w domu dziecka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W�z�owe problemy opieki i wychowania w domu dzieckapod redakcj� ZDZIS�AWA D�BROWSKIEGOWy�sza Szko�a Pedagogiczna � Olsztyn 1997Spis tre�ciWst�p do wydania pierwszego Zdzis�aw D�browski ................... 13Wst�p do wydania drugiego Zdzis�aw D�browski .................... 151. OG�LNA CHARAKTERYSTYKA METODYKI OPIEKII WYCHOWANIA W DOMU DZIECKA Zdzis�aw D�browski .......... 171.1. Uwagi wst�pne ................ . . ................ 171.2. Og�lne poj�cie metodyki opieki i wychowania w domu dziecka ........ 181.3. Metodyka a wiedza og�lna ............................ 201.4. Twierdzenia i dyrektywy w metodyce ...................... 231.4.1. Twierdzenia diagnozy (modelu realnego) ................. 241.4.2. Twierdzenia modelu-wzorca ........................ 251.4.3. Twierdzenia funkcji ............................ 261.4.4. Twierdzenia zada� ............................. 271.4.5. Twierdzenia zasad ............................. 281.4.6. Twierdzenia form ............................. 301.4.7. Twierdzenia metod ............................. 301.4.8. Twierdzenia zale�no�ci ........................... 341.4.9. Twierdzenia oceniaj�ce .......................... 371.5. �r�d�a tre�ciowe metodyki ............................ 401.5.1. Charakterystyka og�lna .......................... 401.5.2. Wiedza og�lna ............................... 411.5.3. Wiedza z zakresu opieki zak�adowej ................... 421.5.4. Do�wiadczenia wynikaj�ce z praktyki wsp�czesnej ........... 431.5.5. Statut domu dziecka ............................ 441.5.6. Tw�rczy wk�ad autor�w ........................... 451.6. Metodyka i jej realizatorzy w praktyce ..................... 461.6.1. Niezb�dno�� metodyki w praktyce .................... 461.6.2. Praktyczne wykorzystywanie metodyki .................. 471.6.3. Metodyka a samodzielne i tw�rcze dzia�anie ............... 511.6.4. Realizacja dyrektyw metodyki a dyspozycje osobowo�ciowewychowawcy ................................ 521.6.4.1. Wiedza og�lna .......................... 531.6.4.2. Postawa zaanga�owania ..................... 531.6.4.3. Umiej�tno�ci praktyczne ..................... 551.6.4.4. W�a�ciwo�ci zespo�u pracowniczego ............... 561.7. Funkcje metodyki ................................. 571.7.1. Og�lne poj�cie i rodzaje funkcji metodyki ................ 571.7.2. Funkcje metodyki w odniesieniu do wychowawc�w dom�w dziecka . 591.7.3. Funkcje metodyki dotycz�ce procesu opieku�czo-wychowawczegoi sytuacji wychowank�w .......................... 60l .7.4. Funkcje metodyki w odniesieniu do instytucji kszta�ceniai doskonalenia ............................... 612. PROBLEMATYKA MODELU DOMU DZIECKA Albin Kelm ......... 652.1. Zastosowanie modelu w nauce ........;................. 652.2. Przes�anki modelu plac�wki opieku�czo-wychowawcz�j. ........... 652.3. Przes�anki modelu domu dziecka ......................... 672.4. Zakres rozwa�a� modelowych .......................... 702.5. Funkcja spo�eczna i typologia plac�wek opieku�czo-wychowawczych .... 712.6. Prognoza rozwoju potrzeb opieki ........................ 722.7. Funkcja spo�eczna domu dziecka i dob�r wychowank�w ........... 742.8. Zadania domu dziecka wobec wychowank�w .................. 762.9. Cele i warto�ci w pracy opieku�czo-wychowawcz�j domu dziecka ...... 772.10. Dob�r i rola kadry w domu dziecka ...................... 782.11. Uk�ad strukturalny plac�wki .......................... 792.11.1. Og�lna koncepcja opieki wychowawczej ................ 802.11.2. Elementy sk�adowe dom�w dziecka .................. 812.11.3. Planowanie uk�adu wn�trz ....................... 822.11.4. Bud�et domu dziecka .......................... 832.11.5. Kontakty domu dziecka ze �rodowiskiem ............... 842.12. Uk�ad funkcjonalny plac�wki .......................... 852.12.1. Koncepcja grupy wychowawczej .................... 852.12.2. Programowanie pracy .......................... 862.12.3. Rozk�ad zaj�� .............................. 872.12.4. Uk�ad zaj�� pracownik�w ....................... 872.12.5. Ukierunkowanie wi�zi domu dziecka ze �rodowiskiem ........ 882.13. Rola samorz�du wychowank�w ........................ 892.14. Integracja spo�eczno�ci domu dziecka ..................... 912.15. Status zawodowy wychowawcy domu dziecka ................. 922.16. Tendencje rozwojowe dom�w dziecka ..................... 932.17. Przewidywane warianty rozwi�za� modelowych ................ 952.18. Koncepcja jednostek metodycznych pracy opieku�czo-wychowawcz�jw plac�wkach opieku�czo-wychowawczych .................. 963. PODSTAWOWE WYZNACZNIKI, ZA�O�ENIA I ELEMENTYMODELU-WZORCA DOMU DZIECKA Zdzis�aw D�browski .......... 1033.1. Poj�cie i funkcje modelu ............................. 1033.2. Wyznaczniki modelu-wzorca domu dziecka ................... 1063.2.1. Uwagi og�lne ................................ 1063.2.2. Zapotrzebowanie spo�eczne ........................ 1073.2.3. Wymagania opieki ............................. 1083.2.3.1. Uwagi wst�pne .......................... 1083.2.3.2. Aksjomaty i prawid�owo�ci ................... 1093.2.4. Wymagania wychowania .......................... 1123.2.4.1. Zasada modyfikacji wychowawczej opieki ........... 1123.2.4.2. Wychowanie przez prac� ..................... 113............ 61Kelm ......... 65............ 65!j. ........... 65............ 67............ 70ychowawczych .... 71............ 72w ........... 74............ 76nu dziecka ...... 77............ 78^ . .......... 79'............ 80............ 81h ^ "' e'5^. ........... 82 i'............ 83 l............ 84 l............ 85 |............ 85............ 86............ 87 1............ 87viskiem ........ 88 E............ 89............ 91............ 92............ 93............ 95wychowawczej............ 96IENTYvski .......... 103 :............ 103............ 106............ 106............ 107............ 108............ 108............ 109............ 112� ........... 112K^. . ........ 1133.2.4.3. Wsp�rz�dzenie i wsp�gospodarzenie .............3.2.4.4. Tworzenie �rodowiska wychowawczego ............3.3. Za�o�enia modelu-wzorca domu dziecka ...................3.3.1. Uwagi wst�pne ..............................3.3.2. Postulowany model - funkcj� warto�ci, konieczno�ci i mo�liwo�ci .3.3.3. Standard warunk�w �ycia analogiczny jak w przeci�tnej normalnej rodzinie ...................... ...".-^-�-�-^^,.,",__"._�3.3.4. Przyswojenie humanistycznych wzor�w �ycia .... "_._._J"_,"- ,--.3.3.5. R�wnowaga i zgodno�� wewn�trzno-zewn�trzna ...........3.3.6. Zoptymalizowane po��czenie element�w formalnego i nieformalnego uk�adu opieku�czego ..........................3.3.7. Wielofunkcyjno�� w granicach realnych mo�liwo�ci ..........3.3.8. Urzeczywistnianie warto�ci opieki rodzinnej ..............3.3.9. Zachowanie swoisto�ci uk�adu egzystencjalno-opieku�czego .....3.3.10. Zasilanie materialne zewn�trzno-wewn�trzne .............3.3.11. Zasilanie psychiczne wewn�trzne ...................3.3.12. Postulowany uk�ad - dobrze poj�t� elementarn� szko�� �ycia . . .3.4. Elementy struktury formy opieki - teren realizacji za�o�e� modelowych .3.4.1. Uwagi wst�pne ..............................3.4.2. Poziom pierwszy - "czystej formy" ..................3.4.3. Poziom drugi - funkcji i tre�ci specyficznych .............3.4.4. Poziom trzeci - niezmienniki (inwariancje) opieki ..........3.4.5. Formy opieki: zupe�ne, podstawowe i elementarne ..........4. URZECZYWISTNIANIE MODELU-WZORCA DOMU DZIECKA(droga systemowa) Miko�aj Winiarski........................4.1. Na czym polega kreowanie modelu-wzorca domu dziecka? .........4.2. Specyfika orientacji systemowej ........................4.3. Dom dziecka jako system opieki i wychowania ................4.4. Post�powanie systemowe ............................4.5. Diagnoza rzeczywisto�ci opieku�czo-wychowawczej .............4.6. Mechanizm dzia�alno�ci systemotw�rczej ...................5. MATERIALNE PODSTAWY DZIA�ALNO�CI OPIEKU�CZO-WYCHOWAWCZEJ Zdzis�aw D�browski.....................5.1. Uwagi wst�pne .................................5.2. Lokalizacja i rozmieszczenie dom�w dziecka .................5.3. Budynek i jego otoczenie ............................5.4. Bud�et i jego realizacja .............................5.5. Zaplecze gospodarcze ..............................5.6. �ywienie .....................................5.7. Osobiste wyposa�enie wychowank�w .....................6. STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZESPO�U WYCHOWANK�WI WYCHOWAWC�W Zdzis�aw D�browski ....................6.1. Og�lne poj�cie struktury i jej funkcji .....................6.2. Struktura rodziny a opieka i wychowanie ...................6.3. Struktury rodzinne w opiece zak�adowej .................... 1836.4. Struktura organizacyjna zespo�u wychowank�w i jej elementy sk�adowe ... 1856.5. Opieku�czo-wychowawcze walory i trudno�ci realizacyjne rozwojowo--koedukacyjnej grupy wychowawczej ...................... 1896.6. Struktura zespo�u wychowawc�w ........................ 1947. PODSTAWOWE ZADANIA DOMU DZIECKA W DZIEDZINIEROZWOJU UMYS�OWEGO I NAUKI SZKOLNEJ WYCHOWANK�W Jadwiga Raczkowska .................................. 1997-1. Uwagi wst�pne .................................. 1997.2. Sytuacja szkolna wychowank�w ......................... 2007.3. Przyczyny niepowodze� szkolnych wychowank�w ^.............. 2027.4. Zadania domu dziecka w dziedzinie rozwoju umysfowego wychowank�w . . 2077.5. Mo�liwo�ci rozwoju umys�owego wychowank�w w domu dziecka ...... 2097.6. Sposoby wspomagania rozwoju umys�owego wychowank�w ......... 2117.6.1. Ranga prob... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.