W klasie, Kultura bezpieczeństwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODUŁ II SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa” Ośrodek tematyczny: Samodzielni, pracowici i pomys³owi Temat dnia: „W klasie” Cele ogólne: • Kszta³towanie umiejêtnoœci wzajemnego dzielenia siê w³asnymi doœwiadczeniami. • Pobudzanie do zaradnoœci w sytuacjach wymagaj¹cych wspó³dzia³ania. • Rozwijanie poczucia przynale¿noœci do grupy. • Kszta³towanie odpowiedzialnoœci za drugiego cz³owieka. Cele szczegółowe: Uczeñ: • ma poczucie w³asnej wartoœci. • potrafi swoje zalety wykorzystaæ we wspó³dzia³aniu w grupie rówieœniczej. • potrafi dbaæ o ³ad i porz¹dek na swoim miejscu w klasie . • wie, ¿e swoim przyk³adem osobistym mo¿e budowaæ poczucie bezpieczeñstwa spo³ecznego w grupie . Metody nauczania: • rozmowa, • pogadanka, • pokaz, • obserwacja, • gra dydaktyczna, • dzia³anie praktyczne Formy pracy: • zbiorowa jednolita, • grupowa jednolita, • indywidualna jednolita. Pomoce dydaktyczne: • karty pracy nr 1 - 3, • makieta drzewa wykonana metod¹ papierczaka, • opaska potrzebna do zabawy „Statek”. Zapis w dzienniku: Samodzielne wypowiedzi na temat klasy jako zespo³u rówieœniczego oraz jako pomieszczenia. Umiejêtne eksponowanie w³asnych zalet oraz zainteresowañ. Wykonanie wizytówki; bezpieczne pos³ugiwanie siê no¿yczkami. 75 ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE Cele Zadania Czynnoœci Pomoce operacyjne dla uczniów uczniów dydaktyczne Potrafi rozwi¹zaæ rebus i odczytaæ has³o. Zna zasady pracy zespo³owej. Wyznaczenie kapitana zespo³u. Odczytanie has³a: „NASZA KLASA”. Dy¿urni rozk³adaj¹ na sto³ach rebusy. Po rozwi¹zaniu, w sposób kulturalny, zg³aszaj¹ siê do odpowiedzi przez podniesienie rêki. Karta pracy nr 1 Umie samodzielnie u³o¿yæ zdania na temat wygl¹du pomieszczenia klasowegoi odpowiedzieæ na pytanie: Czy kolorowa i piêknie umeblowana klasa wystarczy, aby dzieci by³y bezpieczne i mia³y dobre samopoczucie? Omówienie wystroju sali lekcyjnej wg planu: – kolor œcian, – zas³onki, – stoliki i krzes³a, – rodzaj oœwietlenia, – porz¹dek i estetyka. Spontaniczne wypowiadanie siê. Wskazuj¹ cechy w³asne i rówieœników, które warunkuj¹ dobr¹ atmosferê w grupie. Czuje siê doceniony przez rówieœników. Sprawnie i bezpiecznie umie pos³ugiwaæ siê no¿yczkami. Rozumie zalety pracy zespo³owej. Montowanie na œcianie, z pomoc¹ nauczyciela, makiety drzewa. Swobodne wypowiedzi, dokonanie samooceny. Odpowiadaj¹ na pytanie: Które moje zalety mog¹ przydaæ siê, we wspó³¿yciu i wspó³dzia³aniu w zespole klasowym? Wykonuj¹ samodzielnie swoj¹ wizytówkê. Materia³ pomocniczy dla nauczyciela Karta pracy nr 2. Potrafi dzieliæ siê w³asnymi doœwiadczeniami.Ma poczucie w³asnej wartoœci. Dba o bezpieczeñstwo spo³eczne w grupie rówieœniczej. Sk³adanie rozsypanki sylabowej. Umieszczanie wizytówek na drzewie. G³oœne czytanie. Otrzymane has³o „NASZA KLASA” przypinaj¹ pod makiet¹ drzewa. Formu³uj¹ wniosek i zapisuj¹ do zeszytu: Dobre samopoczucie w klasie zale¿y od nas wszystkich. B¹dŸmy uprzejmi i odpowiedzialni, szanujmy siê wzajemnie. Karta pracy nr 3. Indywidualne wyposa¿enie uczniów. Rozumie wagê zaufania i odpowiedzialnoœci za drugiego cz³owieka. Zabawa integruj¹ca: „UWAGA SKA£A”. Jedno z dzieci bêdzie „statkiem”, a pozosta³e ska³ami. „Ska³y” siadaj¹ na pod³odze w nieregularnych odstêpach. „Statek” z zawi¹zanymi oczyma przemierza morze (klasê). Kiedy statkowi bêdzie grozi³o rozbicie o ska³ê, pozosta³e dzieci naœladuj¹ szum morza. Zadaniem statku jest bezpieczne dotarcie do portu. Gdy statek dotrze do brzegu, inne dziecko przejmuje tê rolê. Opaska zas³aniaj¹ca oczy. 76 MODUŁ II MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA Makieta drzewa wykonana metodą papierczaka (gnieciony szary papier, wysokość 2 m) 77 ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE KARTA PRACY UCZNIA NR 1. Rozwiąż rebusy. 78 MODUŁ II KARTA PRACY UCZNIA NR 2. Na podstawie przedstawionych wzorów wykonaj w³asn¹ wizytówkê. 79 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |