W1 tryb zgodnosci

W1 tryb zgodnosci , Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10-09-29
1. Podstawowe pojęcia ekonomiki transportu
1.1. Pojęcie transportu w trzech ujęciach:

czynnościowe (czynność polegająca na przemieszczaniu),

podmiotowe (działalność wydzielona z innych czynności),

rzeczowe (wyposażenie materialne służące przemieszczaniu).
Wykład 1
Charakterystyka podstawowych pojęć
ekonomiki transportu
Wykład 1
1.2. Przemieszczanie, transport i komunikacja:
• relacja pojęć transport i komunikacja
alternatywnie:
– podporządkowane hierarchicznie,
– częściowo pokrywające się,
• przemieszczanie:
termin zbiorczy, zastępuje także pojęcie przewozu tam, gdzie nie ma
pojazdów i tym samym nie można mówić o przewozie.
Robert Tomanek
2
Przemieszczanie
Przemieszczanie
Transport
Transport
Komunikacja
Komunikacja
Transport i komunikacja to częściowo pokrywające się pojęcia, gdzie transport, to
działalność polegająca na celowym przemieszczaniu osób i ładunków, natomiast
komunikacja to proces porozumiewania się ludzi, na który składa się łączność
(przemieszczanie wiadomości) oraz umożliwienie porozumiewania się za pomocą
transportu.
Transport obejmuje wszystkie czynności przemieszczania osób, ładunków i wiadomości
(przemieszczaniem wiadomości zajmuje się łączność), a komunikacja to specjalna forma
organizowania przewozu osób, ładunków lub wiadomości, która zapewnia stałą
możliwość korzystania z urządzeń przewozowych w danej relacji.
3
4
1.5. Podział pionowy transportu
1.3. Transport, spedycja i logistyka
-
Spedycja: działalność polegająca na ułatwianiu korzystania z usług
transportowych; inaczej: organizacja procesu transportowego (nie dotyczy
przewozów pasażerskich),
Transport w ujęciu podmiotowym
: technicznie, organizacyjnie i ekonomicznie
wydzielone z innych czynności, celowe przemieszczanie wszelkich ładunków
i osób”.
Podział pionowy
(gałęziowy) transportu:

-
Logistyka: proces zarządzania przepływem i magazynowaniem
materiałów, półfabrykatów, części i gotowych produktów poczynając od
dostawców, poprzez firmę, aż do klientów.
Współcześnie obserwuje się powstawanie sektora TSL (Transport-Spedycja-
Logistyka).
transport przesyłowy

transport wehikułowy

lotniczy

wodny

morski

śródlądowy

lądowy

szynowy

drogowy (samochodowy)
1.4. Proces transportowy
-
część procesu przewozowego (załadunek, wyładunek, przewóz),
-
przygotowanie ładunku do przewozu,
-
składowanie,
-
czynności organizacji przewozu (spedycja).
5
6
1
10-09-29
1.7. Transport kombinowany/multimodalny
1.7. Transport kombinowany/multimodalny
Grupa Robocza EKMT (CEMT) ds. transportu kombinowanego określiła
następująco relacje pojęć:
1.6. Podział poziomy transportu
1.6. Podział poziomy transportu

forma własności (transport publiczny /państwowy – w tym własność
ewentualnej grupy państw, komunalny/, prywatny i spółdzielczy)
-
multimodalny
: z wykorzystaniem co najmniej dwóch gałęzi transportu

dostępność (transport publiczny czyli powszechnie dostępny, branżowy / w
warunkach gospodarki rynkowej jest to wynik ograniczeń dostępności
spowodowanych specyfiką technologii przewozu/, własny)
-
intermodalny:
przewóz multimodalny przy użyciu tej samej jednostki
ładunkowej lub pojazdu

-
kombinowany:
intermodalny, gdzie główna część przewozu
wykonywana jest przez kolej, żeglugę śródlądową lub transport morski
regularność (regularny, nieregularny)

cel działania (transport zarobkowy i niezarobkowy - własny)

przedmiot przewozu (transport towarowy i pasażerski)

zasięg (transport międzynarodowy, krajowy: ogólnokrajowy, regionalny,
międzyosiedlowy i lokalny, a w tym miejski)

pojemność pojazdu – dotyczy transportu pasażerskiego (transport zbiorowy
i indywidualny)

organizacja procesu transportowego (transport bezpośredni, gdzie
wykorzystuje się tylko jeden środek transportowy i
transport pośredni
)
Rys. Łańcuch transportu kombinowanego
Szerzej: J. Wronka,
Transport kombinowany w aspekcie wymogów
zrównoważonego rozwoju,
OBET, Warszawa-Szczecin 2002.
7
8
W literaturze występuje też zamienne stosowanie pojęć transport
Multimodalny i intermodalny. W takim ujęciu istotą transportu
multimodalnego (intermodalnego) jest integracja procesu
transportowego. W takiej sytuacji transport multimodalny
(ale też intermodalny) można określić jako „przewóz towarów w
Jednostkach ładunkowych przy użyciu środków z co najmniej
dwóch różnych gałęzi transportu, na podstawie ujednoliconych
warunków, wynikających z umowy o przewóz multimodalny,
zawartej pomiędzy klientem a operatorem transportu multimodalnego”.
Oprócz przedstawionych tu terminów, integracja procesu transportowego
wiąże się ze stosowaniem także takich pojęć jak komodalność czy
współmodalność (
od ang. co-modality - Efektywne wykorzystywanie różnych środków
transportu samodzielnie i w połączeniu z innymi, które prowadzi do
optymalnego i zrównoważonego wykorzystania zasobów” -
Utrzymać
Europę w ruchu -zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu
Przegląd średniookresowy Białej Księgi Komisji Europejskiej dotyczącej
transportu z 2001 r. Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu
Europejskiego
. Bruksela 2006, COM(2006) 314 wersja ostateczna.)
Zob. J. Neider: Transport międzynarodowy. PWE,
Warszawa
2008, s. 110.
, odsłona z 11.04.2010.
9
10
Tab. Porównanie udziału poszczególnych gałęzi transportu w realizacji zadań
przewozowych na obszarze UE i USA (2001 r.)
UE definiuje międzynarodowy
transport kombinowany
pomiędzy państwami członkowskimi następująco
(dyrektywa UE nr 92/106/EEC z 07.12.1992):
-
transport samochodowy wykorzystywany jest na początku
lub końcu podróży: pomiędzy miejscem załadunku i
wyładunku a najbliższą stacją kolejową lub w promieniu 150
km od portu,
-
na odcinku o długości pow. 100 km w linii prostej korzysta
się z transportu kolejowego lub wodnego.
Szerzej: Tamże, s. 20.
Źródło: opracowanie własne na podstawie
Energy & Transport in Figures 2004,
Dyrekcja Generalna Energii i
Transportu, UE 2004.
11
12
2
10-09-29
Technologie przewozów kombinowanych

przewozy kontenerowe
Tab. Technologie przewozów kombinowanych wg IRRU (w %)

przewozy szynowo-drogowe (
piggyback
: środek transportu
drogowego wraz z ładunkiem korzysta z przewozów
transportem kolejowym
)

przewozy lądowo-promowe kontenerów, samochodów z
ładunkiem oraz wagonów
Źródło:
EU Intermodal Freight Transport. Key Statistica
l
Data 1992-1999
, EC, Luxembourg 2002, s.35.
Źródło:
www.geasecao.com
,
www.poal.com.nz
,
www.hupac.ch
13
14
Rys. Światowe porty kontenerowe wg wielkości przeładunków w TEU (2002 r.)
Źródło:
Data from CI-Online, Cartography
, Philippe Crist (OECD), cyt. za
Container
transport security across mode
, ECMT-OECD, Paris 2005, s. 94.
Rys. Terminale transportu kombinowanego w Unii Europejskiej
Źródło:
EU Intermodal Freight Transport. Key Statistical Data 1992-1999
, EC, Luxembourg 2002, s. 18.;
zdjęcia: www.uirr.com.
15
16
2. Przedmiot ekonomiki transportu
System transportowy
(podzia ł zadaŃ, charakterystyka
infras truktury)
Przedmiot ekonomiki transportu

badanie procesów gospodarowania w transporcie

badanie ekonomicznej specyfiki transportu
Stosowane podejścia badawcze

podział na mikro i makroekonomikę transportu

podejście gałęziowe

podejście rzeczowe
Stosowane metody – metody badań ekonomicznych
Wzorzec aktywnoŚci
(prze mys ło wa, b iznesowa,
gospodarstw domowych)
Dos tĘpnoŚĆ (loka lizacja,
planowanie przestrzenne,
ceny nieruchomoŚci)
Gospodarka
Struktura i organizac ja przestrzeni
(produkcja, dystrybucja, konsumpcja)
(praca, a ktywnoŚĆ w czasie wolny m)
Rys. Powiązania transportu i gospodarki jako przesłanka aktywności badawczej
Źródło: G.H. May,
Transport in Europe: where are we going?
, “Foresight” 2005, vol. 7, no 6, p. 33.
17
18
3
10-09-29
3. Struktura wykładu i jego organizacja

Plan wykładu (podstawy ekonomiki transportu, analiza wybranych
rynków)

Korzystanie z elearningu (hasło dostępu)

Literatura przedmiotu

Podstawowa

M. Ciesielski, A. Szudrowicz,
Ekonomika transportu,
AE, Poznań 2001.

Ekonomika transportu
, praca zb. pod red. A.Piskozuba, WKiŁ, Warszawa 1979.

R. Tomanek,
Funkcjonowanie transportu,
AE, Katowice 2004.

Zalecana

A. Koźlak
, Ekonomika transportu. Teoria i praktyka,
UG, Gdańsk 2007.

K. Szałucki,
Przedsiębiorstwa transportowe,
UG, Gdańsk 1999.

Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski
, praca pod red. B.
Liberadzkiego i L. Mindura, SHG-ILIM-ITE, Warszawa-Poznań-Radom 2006.

Zasady egzaminu (zaliczenie, egzamin pisemny)
19
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.