Władysław Zaczyński ...

WÅ‚adysÅ‚aw ZaczyÅ„ski PRACA BADAWCZA NAUCZYCIELA, Metodologia badań
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Władysław Zaczyński
PRACA BADAWCZA NAUCZYCIELA
Wydanie czwarte
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1995
SPIS TREŚCI
Wstęp do nowego wydania ................... 7
RozdzIał 1 . Badanie naukowe a nauczycielskie doświadczenie krytyczne .9
Co to jest badanie naukowe? .................... 9
Doświadczenie krytyczne i udział nauczycieli w badaniach pedagogicznych . . . . 10
Co bada pedagogika? ....................... 15
Co to jest metoda badań pedagogicznych? ................ 16
Rozdział 2. Charakterystyka zasad badań pedagogicznych ...... 21
Zasady dotyczące subiektywności uczestników badania naukowego ....... 21
Zasady - instrukcje odnoszące się do czynności zewnętrznych badania....... 24
Rozdział 3. Etapy badania naukowego ...............
29
Etap sytuacji problemowej ..................... 30
Etap formułowania problemu .................... 31
Etap formułowania hipotezy roboczej .................
32
Etap weryfikacji wewnętrznej .................... 34
Etap weryfikacji zewnętrznej . ...... .";.-;>";.\-.. c .... ..;:. ;x.. 36
Etap wnioskowania końcowego. ...... .,-. ,.'....... .... . 46
Rozdział 4. Warsztat pisarski nauczy ciela-badacza ..........
51
Koncepcja badań ........................ 51
Opis wyników badań ....................... 55
Rozdział 5. Hipoteza robocza - jej znaczenie, pochodzenie i drogi
weryfikacji ........ -" i;fc;;~w;-.^.c- ;.: ......... .\ 60
Co to jest hipoteza robocza? .................... ._ 60
Funkcja poznawcza hipotezy roboczej . . . ... , ,;'.,:..- . . ... , .1.0 , ,..,,.. ... . 61
Cechy dobrej hipotezy roboczej. ........ ;:. ~. .f';-: . .-. . . -. . . 62
Droga dochodzenia do hipotezy roboczej ................
64
Niebezpieczeństwo błędów ..................... 66
Rozdział 6. Metoda obserwacji-jej techniki i granice poznawcze ... 69
69
70
71
Co to jest obserwacja? Rodzaje obserwacji . Jaka ma być obserwacja?
Techniczne środki obserwacji .................... 73
1
6
Spis treści
Sposoby utrwalania spostrzeżeń w obserwacji naukowej ...........
78
Cechy osobowe obserwatora .................... 81
Do jakich wniosków upoważąnia badacza obserwacja? ...........
83
Rozdziać 7. Metoda i techniki eksperymentu pedagogicznego .....
86
Eksperyment a obserwacja ..................... 86
Co to jest eksperyment? .... ,; ................. 87
Eksperyment laboratoryjny i eksperyment pedagogiczny ...........
88
Logiczne podstawy eksperymentu .................. 90
Organizacja i techniki badań eksperymentalnych . . . ;^a>^!".i . w.i.. ....
93
Granice stosowalności eksperymentu w pedagogice .... .;.''; .' .....106
Rozdział 8. Test pedagogiczny ..................
110
Co to jesttest? ......................... 111
Instrukcje określające sposób stosowania testu .............. 115
Rodzaje testów pedagogicznych . . . . . .. . . ..-. .'-"ty"; ...... 117
Sposoby konstruowania testów ...................
118
Profil pedagogiczny ....................... 127
Wskazówki praktyczne stosowania testów pedagogicznych .......... 130 i
Analiza danych z badań testowych .................. 132
Rozdział 9. Badanie stosunków społecznych w grupach rówieśniczych -
metoda socjometryczna .................... 135
Graficzna analiza danych socjometrycznych ............... 138 j
Ilościowa analiza danych socjometrycznych ............... 140
Krytyka socjometrii ....................... 144 j.
Wartości poznawcze socjometrii ................... 145 i
Rozdział 10. Wywiad i ankieta jako metody badań pedagogicznych . .
146
Metoda wywiadu i jej warianty ................... 147
Zaufanie jako warunek powodzenia badawczego w wywiadzie .........
148 ł
Przygotowanie wywiadu i ankiety . .................. 148 t,
Wymagania stawiane pytaniom w wywiadzie i ankiecie . . . . . . . . ...
149 l
Rodzaje kwestionariuszy ankiet. ................... 150 ?
Wartość poznawcza metody ankietowej ............ .'"'.' ^'^ . ' 153 ;
Rozdział 11. Dokumenty i ich analiza w badaniach pedagogicznych . .
158 |
Co to jest dokument? . ...................... 158
Rodzaje dokumentów ........................ 159
Na czym polega wartość poznawcza dokumentów? . . .':.;; . . ,;ł-( ..A.Mi', .
161 t
Metody analizy dokumentów ....................
164
Jednostki treściowe analizy .....................
169
Bibliografia ..........................
171
2
WSTĘP DO NOWEGO WYDANIA
Zachowanie dawnego tytułu książki zdaje się pozostawać w sprzeczności z
najnowszymi tendencjami w zakresie tak ontologii, jak i metodologii nauk o
wychowaniu. Obecnie bowiem chętniej odwołujemy się, do takich wyrażeń, jak
innowacja, innowatyka lub wprost twórczość, kreacja, kreatywność, w domyśle -
działań nauczyciela. Tytuł Praca badawcza brzmi może banalnie, ale oddaje to, co jest
wartością trwałą w nauczycielskiej pracy i co jest jednocześnie przyjętym w tej
książce założeniem.
Tą wartością trwałą w zawodzie nauczycielskim jest doświadczenie, w tym także
zawodowe. Od zarania dziejów bowiem powierzano wychowanie młodych pokoleń
ludziom legitymującym się bogatym i uznanym doświadczeniem, na którym był
oparty ich pedagogiczny autorytet.
Obecnie, często nie wiadomo dlaczego, utożsamia się doświadczenie z rutyną,
schematyzmem działań. I przez takie fałszywe w istocie utożsamienie przeciwstawia
się doświadczenie innowacyjności, i to za wszelką cenę, wbrew temu, co podpowiada
nauczycielom właśnie (!) ich doświadczenie.
Prawdą jest to, że wieloletnie praktyka zawodowa może prowadzić, i niekiedy
prowadzi, do negatywnie ocenianej rutyny, do ,, skostnienia" zawodowego. Ale z
faktu występowania schematycznych działań nauczycielskich nie wynika wcale, że za
zrutynizowanie czynności nauczycielskich odpowiedzialny jest jedynie czas
praktykowania zawodowego. Tu odpowiedzialny jest, między wieloma innymi
czynnikami, stosunek intelektu nauczyciela do wykonywanych czynności. Ten
stosunek do praktyki może być refleksyjny i bezrefleksyjny, bezkrytyczny i krytyczny.
Nas interesować będzie nie dowolne doświadczenie, ale takie doświadczenie, które Z.
Mysłakowski nazwał trafnie doświadczeniem krytycznym. Doświadczenie krytyczne
zaś jest bardzo bliskie temu, co w literaturze fachowej jest nazywane badaniem
naukowym. Praca badawcza nauczyciela w przyjętym tu rozumieniu jest szczególną
techniką gromadzenia przez nauczyciela doświadczenia krytycznego.
Zachowany tytuł książki zawiera sugestię, że nauczanie i wychowanie nie jest
przeciwstawne poznawaniu tych procesów, a więc że nie ma opozycji
8 Wstęp do nowego wydania
między nauczycielskim działaniem a krytyczną nad nią refleksją, która w optymalnej
postaci jest tożsama z badaniem własnego nauczycielskiego warsztatu pracy. Nie
można przecież oddzielić autentycznej "twórczości pedagogicznej" - by odwołać się
do modnego wyrażenia - od rzetelnego, dokładnego, czyli prawdziwego, poznania tej
rzeczywistości, której twórczość ma dotyczyć.
Wyrażenie "praca badawcza naucz yciela" znakomicie sytuuje się, co należy uznać za
paradoks, w zmienionym kontekście teoretycznym pedagogiki współczesnej. Zrywa z
radykalnym i charakterystycznym dla scjen-tyzmu przeciwstawianiem nauki, teorii -
praktyce i jednocześnie podtrzymuje wartość doświadczenia w poznawaniu tego
obszaru rzeczywistości, w którym wypadło nauczycielowi działać.
Jeżeli jednak pedagogika ma być uprawiana w sposób naukowy, to jej metodologii nie
można traktować jako programowej opozycji do metodologicznego programu
neopozytywizmu. Takie bowiem stanowisko łączy się właśnie z fałszywym, zatem
3
niesłusznym, "programowym" odrzucaniem wszelkich metodologicznych postulatów
pozytywizmu tylko dlatego, że zostały urobione na jego gruncie.
Czymże zatem jest poznanie naukowe, jeżeli nie jest i być nie musi spełnianiem
warunków scjentystycznego modelu badania naukowego? Nie może też być modelem
badań brak modelu, czyli dowolność, a więc poznawanie bez żadnych kanonów poza
wszelkimi kanonami, regułami, czyli - metodologiczny woluntaryzm. Książka ma być
propozycją gromadzenia doświadczenia krytycznego optymalnie zbliżającego się do
badania naukowego, które nie będąc dowolne, nie będzie też "scjentystyczne".
Wierzę, że to istotnie zmienione wydanie Pracy badawczej nauczyciela będzie się
cieszyć podobnym uznaniem czytelników, jakim obdarowane były wydania
poprzednie.
Autor
BADANIE NAUKOWE A NAUCZYCIELSKIE DOŚWIADCZENIE KRYTYCZNE
Co to jest badanie naukowe?
Badanie naukowe jest wieloetapowym procesem zróżnicowanych wewnętrznie działań
mających zapewnić nam obiektywne, dokładne i wyczerpujące poznanie wybranego
wycinka rzeczywistości przyrodniczej, technicznej, społecznej lub kulturowej. Jest
więc postępowaniem regulowanym normami typu prakseologicznego.
W szeregu ostatnio wydanych prac z zakresu metodologii badań pedagogicznych
definiuje się w podobny sposób pojęcie metody, co - jak zobaczymy później - nie jest
propozycją nazbyt udaną'. Badanie naukowe nie jest zakresowe tożsame z metodą
badania naukowego; badania mogą i powinny być realizowane przy użyciu wielu
różnych metod.
Badanie naukowe jest przecież podobne do wszelkiego poznania otaczającego nas
świata. Przebiega zawsze w zasadniczym swoim toku w ten sposób, że wychodząc od
działania praktycznego, od. bezpośredniego doświadczenia, od tego, co obserwowalne,
przechodzi ponownie do praktyki poprzez etap pośredni - uogólnione poznanie.
Badanie jest tylko, jak trafnie pisze J. Kmita, przedmiotem wyspecjalizowanej
praktyki społecznej2. Świat uczonych, przynajmniej w pedagogice, nie stanowi kręgu
hermetycznie zamkniętego.
Potrzeby praktyczne zmusiły ludzi do szukania coraz doskonalszych i
skuteczniejszych sposobów poznawania rzeczy i zjawisk. W ten sposób, drogą
ewolucyjnych przekształceń, wyemancypowało się z poznania- potocznego badanie
naukowe. Wyprowadzane z badań wnioski i uogólnienia zaczęły się składać na to, co
dzisiaj nazywamy nauką.
' Por.: "Metoda jest zespołem czynności i zabiegów zmierzających do poznania
określonego przedmiotu"; "Metoda... zawiera w sobie szereg działań o różnym
charakterze...". W: T. Pilch Metodologia pedagogicznych badań środowiskowych.
Wrocław-Warszawa Zakł. Naród, im. Ossolińskich 1971, s. 79 i 80.
4
2 J. Kmita Szkice z teorii poznania naukowego. Warszawa PWN 1976, s. 93.
10 Rozdział l. Badanie naukowe a nauczycielskie doświadczenie krytyczne
Czymże więc jest nauka? Nauka jest systemem społecznie wypracowanych sądów o
rzeczywistości, sądów dowiedzionych i sprawdzonych, słowem - prawdziwych.
Wynikiem badania naukowego jest określony obraz badanej rzeczywistości. Obraz ten
ma być wiernym, adekwatnym odzwierciedleniem obiektywnie istniejących,
niezależnych od poznającego podmiotu rzeczy i zdarzeń. A warunkiem uzyskania
takiego obrazu jest przestrzeganie w toku badań szeregu rygorów metodologicznych
poznania naukowego na wszystkich kolejnych etapach - etapie gromadzenia materiału
faktograficznego, etapie analizy i syntezy danych, etapie sprawdzania poprawności
stwierdzeń i twierdzeń wyprowadzonych z badań.
Badanie naukowe różni się od poznania potocznego tym, że jest z góry zamierzone i w
szczegółach planowane. Poznanie potoczne zaś jest mimowolne i najczęściej
okazjonalne.
Gromadzona przez pokolenia wiedza o świecie narosła tak dalece, że ogarnięcie jej w
całym bogactwie przekracza możliwości jednostki. Bogactwo wiedzy spowodowało
specjalizację. Nie ma więc jednej nauki, lecz jest wiele nauk z różnych specjalności -
każda ma własny przedmiot i adekwatne do niego metody badań. Obserwujemy dalsze
wyodrębnianie się z poszczególnych dyscyplin naukowych nowych specjalności;
niektóre stają się subdyscyplinami dyscypliny macierzystej, inne - naukami
autonomicznymi, samodzielnymi.
Pedagogika, jedna z licznych dyscyplin z zakresu nauk społecznych, ma własny
przedmiot badania o szeregu specjalistycznych gałęzi. Podział typologiczny
pedagogiki pozostaje ciągle problemem otwartym. W literaturze pojawiała się
propozycja, by złożone wyrażenia "teoria wychowania" zarezerwować na oznaczenie
nauki, "pedagogikę" pozostawić na określenie poszczególnych prób praktycznych1. W
naszych podręcznikach traktuje się "teorię wychowania" jako jedną z autonomicznych
subdyscyplin pedagogiki. Widzimy więc, że występują nawet trudności słownikowe,
które trudno jest w tym miejscu szerzej omawiać, choć ontologia decyduje o
metodologii, czyli o tym, co jest przedmiotem naszej uwagi. Rozwiązaniem tych
trudności może być przyjęcie nazwy ogólnej: "nauki o wychowaniu", co wskazuje
trafnie na to, że mamy tu do czynienia z "federacją" nauk, a nie z jedną nauką.
Doświadczenie krytyczne i udział nauczycieli w badaniach pedagogicznych
Jeżeli godzimy się na już cytowane zdanie J. Kmity, że nauka jest przedmiotem
wyspecjalizowanej praktyki, to jednocześnie musimy się zgodzić z tym, że tworzenie
nauki w naszej dziedzinie wymaga koniecznej obecności
' H. Paschem Das paedagogische DUemma der Erziehungswissenschaft. "Bildung und
Erzie-hung" 1992 Heft 3.
Doświadczenie krytyczne i udział nauczycieli w badaniach 11
nauczyciela praktyka, który jest już to przedmiotem badań, już to ich
współuczestnikiem (partnerem), już to samodzielnym ich autorem. Nauczyciel
bowiem jest niepomijalnym składnikiem tej rzeczywistości, którą poznaje pedagog.
W przeszłości uważano, co słusznie kwestionował B. Suchodolski, że pedagogikę jako
naukę można tworzyć przez archiwizowanie i "buchalteryjne" uogólnianie
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.