Włosy i sierść,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3ds Max 8. Biblia Autor: Kelly L. Murdock T³umaczenie: Zbigniew Waœko, Wojciech Demski, Micha³ Dziewoñski, Pawe³ Król, Wojciech Pazdur ISBN: 83-246-0560-6 Tytu³ orygina³ Format: B5, stron: 1424 Wydawnictwo Helion ul. Koœciuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl Kompendium wiedzy o jednym z najpotê¿niejszych narzêdzi dla grafików 3D Poznaj interfejs u¿ytkownika, nowe narzêdzia i metody modelowania Utwórz z³o¿one modele i zaaran¿uj scenê animacji Zdefiniuj materia³y i tekstury, korzystaj¹c z nowych sposobów mapowania Wykorzystaj zaawansowane techniki animowania obiektów Wykonaj renderingi próbne i finalne 3ds Max to aplikacja do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej, która sta³a siê niemal legend¹ w œwiecie grafików i animatorów komputerowych. Ju¿ pierwsza jego wersja, bêd¹ca nastêpc¹ „dosowego” 3D Studio zyska³a ogromn¹ popularnoœæ wœród specjalistów zajmuj¹cych siê efektami wizualnymi. Doskona³e narzêdzia programu 3ds Max obs³uguj¹ ka¿dy etap procesu tworzenia realistycznych animacji — modelowanie, kompozycjê sceny, teksturowanie, animowanie, rendering i postprodukcjê. Dziœ 3ds Max jest podstawowym instrumentem wielu znanych firm produkcyjnych, a efekty jego dzia³ania mo¿emy podziwiaæ miêdzy innymi w reklamach i produkcjach filmowych — zarówno tych komercyjnych, realizowanych przy ogromnych bud¿etach i z wielkim rozmachem, jak i tych mniejszych, tworzonych przez amatorów dysponuj¹cych jedynie wyobraŸni¹ i w³asnym komputerem. Ksi¹¿ka „3ds Max 8. Biblia” to wyczerpuj¹cy zbiór informacji o tej u¿ytecznej aplikacji. Czytaj¹c j¹, zyskasz wiedzê, dziêki której wykreowanie ka¿dej, nawet najbardziej z³o¿onej animacji komputerowej nie bêdzie stanowi³o dla Ciebie najmniejszego problemu. Poznasz interfejs u¿ytkownika programu i zobaczysz, jak dostosowywaæ go do swoich potrzeb. Nauczysz siê korzystaæ z narzêdzi do tworzenia obiektów, a tak¿e dowiesz siê, w jaki sposób zdefiniowaæ dla nich materia³y i tekstury i przypisaæ je oraz jak roz³o¿yæ obiekty w scenie. Przeczytasz o technikach oœwietlania sceny, pracy z wirtualnymi kamerami i sposobach animowania obiektów. Opanujesz tajniki animacji postaci, renderowania animacji i wprowadzania efektów specjalnych w procesie postprodukcji. Znajdziesz tak¿e opis tworzenia skryptów z wykorzystaniem jêzyka MaxScript oraz instalowania modu³ów dodatkowych (plug-ins) rozszerzaj¹cych mo¿liwoœci programu. Odkryj i ujarzmij potêgê 3ds Max 8 Spis treści O autorze ......................................................................................................... 37 Wstęp .............................................................................................................. 39 Część I Poznawanie interfejsu Maksa .......................................... 45 Pierwsze kroki Tworzenie futerkowego stworka ........................................... 47 Wycieczka do lasu — planowanie produkcji .......................................................................................48 Modelowanie postaci ........................................................................................................................... 48 Ćwiczenie: Tworzenie tułowia i kończyn Rascoona ..................................................................... 49 Ćwiczenie: Tworzenie głowy Rascoona ........................................................................................ 49 Ćwiczenie: Edycja tułowia ............................................................................................................ 51 Ćwiczenie: Dodawanie materiałów ............................................................................................... 52 Ćwiczenie: Dodawanie futerka ...................................................................................................... 54 Ćwiczenie: Tworzenie leśnego tła ................................................................................................. 55 Podsumowanie ..................................................................................................................................... 56 Rozdział 1. Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 59 Główne elementy interfejsu ................................................................................................................. 60 Korzystanie z menu .............................................................................................................................. 62 Używanie pasków narzędzi .................................................................................................................. 63 Główny pasek narzędzi .................................................................................................................. 65 Wyświetlanie pływających pasków narzędzi ................................................................................ 67 Korzystanie z okien widokowych ........................................................................................................ 68 Korzystanie z panelu poleceń .............................................................................................................. 68 Rolety ............................................................................................................................................. 68 Zwiększanie szerokości panelu poleceń ........................................................................................ 70 Ćwiczenie: Przystosowanie interfejsu dla leworęcznych .............................................................. 70 Dolna listwa interfejsu ......................................................................................................................... 71 Interaktywne funkcje Maksa ................................................................................................................ 73 Menu kontekstowe okien widokowych (quadmenus) ................................................................... 73 Sygnalizacja stanu przycisków za pomocą kolorów ..................................................................... 73 Korzystanie z funkcji „przeciągnij i upuść” .................................................................................. 75 Posługiwanie się spinerami ........................................................................................................... 75 Skróty klawiaturowe ...................................................................................................................... 75 Gesty wykonywane myszą ............................................................................................................ 75 Niemodalność i niezmienność okien dialogowych ....................................................................... 76 10 3ds Max 8. Biblia Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................. 76 Podstawowy system pomocy ......................................................................................................... 77 Pomoc online ................................................................................................................................. 77 Podsumowanie ..................................................................................................................................... 78 Rozdział 2. Konfigurowanie okien widokowych ............................................. 79 Przestrzeń trójwymiarowa ................................................................................................................... 79 Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................ 80 Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................80 Okna widokowe w Maksie ............................................................................................................ 81 Korzystanie z przycisków sterujących widokiem sceny ...................................................................... 82 Zmienianie skali widoku ............................................................................................................... 83 Przesuwanie widoku ...................................................................................................................... 84 „Spacerowanie” po scenie ............................................................................................................. 84 Obracanie widoku .......................................................................................................................... 85 Sterowanie oknami widokowymi za pomocą rolki w myszy ........................................................ 86 Sterowanie widokami z kamery i z reflektora ............................................................................... 86 Ćwiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym ......................................................... 86 Korzystanie z menu Views .................................................................................................................. 88 Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych za pomocą narzędzi do sterowania widokiem sceny .................................................................. 88 Wyświetlanie siatek konstrukcyjnych ........................................................................................... 89 Wyświetlanie innych elementów ................................................................................................... 89 Odświeżanie okien widokowych ................................................................................................... 89 Powiększanie aktywnego okna widokowego ................................................................................ 90 Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................... 91 Ustawianie metody renderingu dla okna widokowego .................................................................. 92 Zmienianie układu okien widokowych .......................................................................................... 99 Ramki obszarów bezpiecznych ................................................................................................... 100 Degradacja adaptacyjna ............................................................................................................... 101 Definiowanie regionów ............................................................................................................... 103 Praca z tłem w oknie widokowym ..................................................................................................... 105 Umieszczanie obrazu jako tła w oknie widokowym ................................................................... 105 Umieszczanie animacji jako tła w oknie widokowym ................................................................ 106 Ćwiczenie: Przygotowanie obrazów ułatwiających modelowanie .............................................. 107 Podsumowanie ................................................................................................................................... 108 Rozdział 3. Praca z plikami i odnośnikami zewnętrznymi (XRefs) ................ 109 Praca z plikami zawierającymi sceny ................................................................................................ 110 Zapisywanie plików ..................................................................................................................... 110 Otwieranie plików ....................................................................................................................... 112 Dołączanie i zastępowanie obiektów ........................................................................................... 113 Archiwizowanie plików ............................................................................................................... 113 Zamykanie programu ................................................................................................................... 114 Ustawianie preferencji dotyczących obsługi plików ......................................................................... 114 Opcje obsługi plików ................................................................................................................... 115 Opcje tworzenia zapasowych kopii plików ................................................................................. 116 Ćwiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych ..................................................... 117 Opcje zarządzania raportami ....................................................................................................... 118 Importowanie i eksportowanie ........................................................................................................... 118 Importowanie plików ................................................................................................................... 118 Preferencje importu ..................................................................................................................... 119 Spis treści 11 Eksportowanie do obsługiwanych formatów .............................................................................. 120 Dodatkowe narzędzia eksportujące ............................................................................................. 124 Odnośniki do obiektów zewnętrznych ............................................................................................... 126 Stosowanie odnośników do scen zewnętrznych (XRef Scenes) ................................................. 127 Stosowanie odnośników do obiektów zewnętrznych (XRef Objects) ......................................... 131 Stosowanie odnośników do materiałów zewnętrznych ............................................................... 132 Dołączanie modyfikatorów .......................................................................................................... 133 Ćwiczenie: Stosowanie obiektu zastępczego .............................................................................. 134 Konfigurowanie ścieżek dla odnośników zewnętrznych ............................................................. 135 Korzystanie z narzędzi do zarządzania plikami ................................................................................. 137 Korzystanie z narzędzia Asset Browser ...................................................................................... 137 Odszukiwanie plików za pomocą narzędzia MAX File Finder ................................................... 138 Gromadzenie plików za pomocą narzędzia Resource Collector ................................................. 139 Korzystanie z narzędzia File Link Manager ................................................................................ 140 Korzystanie z technologii i-drop ................................................................................................. 140 Uzyskiwanie dostępu do informacji o plikach ....................................................................................... 140 Wyświetlanie informacji dotyczących sceny .............................................................................. 140 Odczytywanie właściwości pliku ................................................................................................ 141 Oglądanie zawartości plików ....................................................................................................... 141 Podsumowanie ................................................................................................................................... 143 Rozdział 4. Praca z systemem zarządzania zasobami ................................... 145 Konfigurowanie systemu zarządzania zasobami ............................................................................... 145 Wpisywanie i wypisywanie ......................................................................................................... 146 Logowanie ................................................................................................................................... 147 Wybór folderu roboczego ............................................................................................................ 147 Korzystanie z systemu Autodesk Vault ............................................................................................. 147 Otwieranie plików w systemie Vault ........................................................................................... 148 Korzystanie z interfejsu Asset Tracking ...................................................................................... 149 Pobieranie i dodawanie plików w systemie Vault ....................................................................... 150 Otwieranie starszych wersji pliku ................................................................................................ 150 Zmienianie ścieżek dostępu do zasobów ..................................................................................... 151 Ćwiczenie: Edytowanie zasobów zarządzanych przez system Vault .......................................... 151 Podsumowanie ................................................................................................................................... 152 Rozdział 5. Dostosowywanie interfejsu Maksa do własnych potrzeb i upodobań ............................................... 153 Okno dialogowe Customize User Interface ....................................................................................... 154 Tworzenie własnych skrótów klawiaturowych ........................................................................... 154 Ćwiczenie: Przypisywanie skrótów klawiaturowych .................................................................. 155 Dostosowywanie pasków narzędzi .............................................................................................. 156 Ćwiczenie: Tworzenie paska narzędzi ........................................................................................ 157 Dostosowywanie menu kontekstowego okien widokowych ....................................................... 159 Dostosowywanie głównego menu ............................................................................................... 161 Ćwiczenie: Tworzenie nowego menu .......................................................................................... 162 Dostosowywanie kolorów interfejsu ........................................................................................... 163 Konfigurowanie przycisków paneli Modify i Utilities ...................................................................... 164 Korzystanie z różnych interfejsów ..................................................................................................... 164 Zapisywanie i wczytywanie interfejsu ........................................................................................ 165 Ćwiczenie: Zapisywanie interfejsu .............................................................................................. 166 Blokowanie interfejsu .................................................................................................................. 166 12 3ds Max 8. Biblia Przywracanie interfejsu otwarcia ................................................................................................. 166 Wybieranie ustawień początkowych i schematu interfejsu ......................................................... 166 Konfigurowanie ścieżek dostępu ....................................................................................................... 167 Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................. 169 Stosowanie jednostek własnych i ogólnych ................................................................................ 169 Zmiana skali jednostek globalnych ............................................................................................. 170 Ustawianie preferencji ....................................................................................................................... 171 Preferencje ogólne ....................................................................................................................... 171 Preferencje dotyczące plików ...................................................................................................... 174 Preferencje dotyczące okien widokowych .................................................................................. 174 Preferencje korekcji gamma ........................................................................................................ 180 Preferencje renderingu ................................................................................................................. 182 Preferencje animacji .................................................................................................................... 182 Preferencje kinematyki odwrotnej ............................................................................................... 184 Preferencje gizm .......................................................................................................................... 184 Preferencje MAXScriptu ............................................................................................................. 184 Preferencje radiosity .................................................................................................................... 184 Preferencje mental ray ................................................................................................................. 185 Podsumowanie ................................................................................................................................... 185 Część II Praca z obiektami ........................................................... 187 Rozdział 6. Tworzenie i edycja obiektów podstawowych ............................ 189 Tworzenie obiektów podstawowych .................................................................................................. 190 Korzystanie z menu Create .......................................................................................................... 190 Korzystanie z panelu Create ........................................................................................................ 190 Nadawanie nazw obiektom .......................................................................................................... 192 Przypisywanie kolorów ............................................................................................................... 192 Korzystanie z narzędzia Color Clipboard .................................................................................... 194 Stosowanie różnych metod tworzenia obiektów ......................................................................... 195 Precyzyjne określanie wymiarów za pomocą rolety Keyboard Entry ......................................... 196 Modyfikacja parametrów obiektów ............................................................................................. 196 Poprawianie błędów oraz usuwanie obiektów ............................................................................. 198 Ćwiczenie: Przegląd brył platońskich ......................................................................................... 198 Przegląd typów obiektów podstawowych .......................................................................................... 199 Standardowe obiekty podstawowe .............................................................................................. 199 Rozbudowane obiekty podstawowe ............................................................................................ 205 Modyfikowanie parametrów obiektów ........................................................................................ 215 Ćwiczenie: Wypełnianie skrzyni skarbami ................................................................................. 216 Podstawowe obiekty architektoniczne ............................................................................................... 216 Stosowanie obiektów AEC .......................................................................................................... 216 Ćwiczenie: Schody na wieżę zegarową ....................................................................................... 219 Podsumowanie ................................................................................................................................... 220 Rozdział 7. Zaznaczanie obiektów, ustawianie ich właściwości i korzystanie z warstw ................................................................ 223 Zaznaczanie obiektów ........................................................................................................................ 224 Filtry selekcji ............................................................................................................................... 225 Narzędzia selekcji ........................................................................................................................ 226 Zaznaczanie przy użyciu poleceń z menu Edit ............................................................................ 226 Zaznaczanie wielu obiektów ....................................................................................................... 229 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |