W Atenach Peryklesa, +Materiały Szkolne+, Historia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W Atenach Peryklesa Dom grecki i sala biesiadna z ucztującymi Domy budowano tak, by zapewnić osłonę od palącego słońca. W domu znajdowało się na ogół kilka różnych izb otaczających wewnętrzne podwórko. Wodę trzeba było przynosić w wielkich dzbanach. Czerpano ją z miejskich ujęć, do których dopływała specjalnymi kanałami i korytami. W sali jadalnej nie było stołu i krzeseł, jak teraz, lecz łoża z przysuwanymi stolikami. Grecy biesiadowali pół leżąc, pół siedząc była tępiona, a krótkie i rzeczowe odpowiedzi – nagradzane. Ponieważ Sparta leżała w Lakonii, taki sposób mówienia na- zywano lakonicznym. Do dziś często spotykamy się z określe- niami: „mówić lakonicznie”, „dawać lakoniczne odpowiedzi”. W koszarach chłopcy spali na siennikach wypchanych ostrą trzciną przemieszaną niekiedy z ostami, które drapały nagie ciało. Dostawali tak mało pożywienia, że musieli je zdoby- wać, polując. Otrzymywali tylko jedną szatę z szorstkiej weł- ny, którą nosili latem i zimą. W ten sposób wyrabiano w mło- dych Spartanach odporność na ból, głód i zimno. Również dziewczęta przyzwyczajano do ćwiczeń fizycznych i wysiłku. Wychowanie w demokratycznych Atenach Ateny były w V w. p.n.e. państwem obywateli. Ukształtował się tam sposób rządzenia i organizacji państwa, który Grecy na- zywali demokracją , czyli rządami ludu . Demos po grecku znaczy lud, a kratos – władza. Wszyscy wolni obywatele mieli www.wsip.com.pl 19 W Atenach Peryklesa umysł, dzięki któremu pokonywał trudności. Na przykład jedno z dwunastu zadań wymagało oczyszczenia stajni króla Augiasza, w której zalegał nawóz trzech tysięcy wołów. Żaden człowiek nie dałby sobie rady z takim sprzątaniem. Herakles wykorzystał wartki potok płynący w pobliżu. Wykopał kanał, którym tak skierował wo- dy potoku, że przepłynął on przez stajnię. Woda wymyła Augiaszo- wą stajnię i… praca była wykonana! Od tego czasu rodzice, którzy wchodzą do pokoju swych dzieci i widzą stosy rzeczy porzuconych na podłodze, krzyczą A cóż to za Augiaszowa stajnia?! Demokracja – ustrój polityczny, czyli sposób rządzenia państwem, w którym każdy obywatel ma prawo do sprawowania urzędów i decydowania o losach państwa. Komedia – sztuka o treści zabawnej, wesołej. Obywatel – członek społeczeństwa mający prawo uczestnicze- nia w sprawowaniu władzy. Polis – greckie miasto-państwo. Tragedia – sztuka o treści poważnej. 1. Przyjrzyj się dwóm mapom zamieszczonym na s. 16 i 17. Określ geograficz- ne położenie Grecji: jakie morza okalają Grecję, jakie krainy geograficzne za- mieszkiwali Grecy. Wymień największe wyspy greckie. Wskaż Azję Mniejszą i Cieśninę Hellespont. 2. Wyjaśnij, w jaki sposób warunki geograficzne starożytnej Grecji wpłynęły na powstanie miast-państw. 3. Wyjaśnij różnicę pomiędzy warunkami naturalnymi starożytnego Egiptu i Grecji. Jak wpływały one na życie Egipcjan, a jak na życie Greków? 4. Wymień najważniejsze cechy wychowania spartańskiego i wychowania ateńskie- go. Czym się różniły? Co było wspólne? Wypełnij tabelki w zeszycie ćwiczeń. 5. Wymień zasługi Peryklesa dla demokracji ateńskiej. 6. W jaki sposób Grecy oddawali cześć swoim bogom? www.wsip.com.pl 27 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |