W KRĘGU FOLKLORU, SCENARIUSZE - szkoła podstawowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W kr´gu folkloru 45 min Scenariusz lekcji z wykorzystaniem burzy mózgów Celelekcji Uczeƒ: •poprawnie posługuje si´ terminami: folklor, etnograf, •wymienia elementy wchodzàce wskład folkloru, •podaje nazwy regionów folklorystycznych Polski, •zapoznaje si´ zmuzykà ludowà, •Êpiewa piosenki charakterystyczne dla danego regionu, •ch´tnie iotwarcie wyra˝a swoje zdanie, •aktywnie pracuje wzespole, •docenia wartoÊç twórczoÊci ludowej, •kształci właÊciwà postaw´ wobec kultury ito˝samoÊci narodowej. 3. Uczniowie wykonujà çwiczenie 1. zamieszczone na s.37 Zeszytu ucznia . Wskazana osoba przedstawia rozwiàzanie na forum klasy. Faza realizacyjna 1.Nauczyciel poleca uczniom zapoznaç si´ zfolklorystycz- nà mapà Polski ze s.85 podr´cznika . Nast´pnie krót- ko omawia kultur´ poszczególnych regionów. 2. Uczniowie dzielà si´ na cztery dru˝yny. Ka˝da znich ma za zadanie przygotowaç si´ do wykonania jednej zpiosenek (powinny one byç przeçwiczone na poprzed- niej lekcji). •Grupa I: „Za górami za lasami” (podr´cznik, s.87) •Grupa II: „W murowanej piwnicy” (podr´cznik, s.172) •Grupa III: „Hej, ˝egluj˝e, ˝eglarzu” (podr´cznik, s.86) •Grupa IV: „Szła dzieweczka” (podr´cznik, s.24) 3. Po zakoƒczeniu przygotowaƒ zespoły kolejno Êpiewa- jà utwory z towarzyszeniem pianina lub fortepianu. Nauczyciel ocenia poszczególne wyst´py według usta- lonych kryteriów (przykładowe kryteria znajdujà si´ wMateriałach dla nauczyciela). 4. Uczniowie wykonujà çwiczenie 1. ze s. 38 Zeszytu ucznia . Ochotnik podaje rozwiàzanie rebusu. 5. Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznajà si´ zbiogramem Oskara Kolberga zamieszczonym wpod- r´czniku na s.88. Nast´pnie samodzielnie wynotowu- jà wzeszycie najwa˝niejsze informacje na temat etno- grafa. Wybrana osoba głoÊno odczytuje swojà notatk´. Faza podsumowujàca 1. Wcelu podsumowania zaj´ç uczniowie realizujà zaba- w´ „Znawcy regionu” ze s.84 podr´cznika . 2. Nauczyciel rozdaje karty pracy i poleca wykonaç zamieszczone tam zadania. Ochotnicy prezentujà roz- wiàzania na forum klasy. 3. Zadanie domowe: Wykonaj çwiczenie 2. ze s.37 Zeszytu ucznia . a b etody •pogadanka, •praca ztekstem, •Êpiew, •metoda aktywizujàca – burza mózgów. ormypracy indywidualna, grupowa, zbiorowa. c Ârodkidydaktyczne •podr´cznik „Moja muzyka” (s. 24, 84–88, 172), •Zeszyt ucznia „Moja muzyka” (s. 37–38), •pianino lub fortepian. rzebieglekcji Faza wprowadzajàca 1.CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecnoÊci, podanie tematu lekcji. 2. Nauczyciel inicjuje burz´ mózgów na temat tego, z czym kojarzy si´ wyraz folklor. Uczniowie podajà swoje propozycje odpowiedzi, które zapisywane sà na tablicy. Nast´pnie wybierajà najtrafniejsze z nich. d e „ojamuzyka” a c b d e Podr´cznik, s. 84–85 Zeszyt ucznia, s. 37 Zeszyt ucznia, s. 38 1 ateriaydlanauczyciela Przykładowe kryteria oceny wykonania piosenki •zgodnoÊç zmelodià •intonacja •dykcja •rytmicznoÊç •wra˝enie artystyczne ✂ Karta pracy Na ludowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . miinazwisko 1 Podpisz rysunki nazwami regionów, zktórych pochodzà poszczególne postacie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Data . . . . . . . . . . . . . . . . lasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 WyjaÊnij podane przysłowia. •Czego JaÊ si´ nie nauczył, tego Jan nie b´dzie umiał. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . •Do wesela si´ zagoi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . •Ten si´ Êmieje, kto si´ Êmieje ostatni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . •Trafiła kosa na kamieƒ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . •Lepszy rydz ni˝ nic. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |