X


W labiryncie świata ...

W labiryncie świata przedstawionego w Nad Niemnem, STUDIA, scenariusze lekcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
S
CENARIUSZE LEKCJI
W
LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W
„N
AD
N
IEMNEM

B
EATA
H
RYCYK
W LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO
W „NAD NIEMNEM”
Beata Hrycyk
Cele:

ćwiczenie umiejętności kojarzenia,

doskonalenie umiejętności wypowiadania się ustnie i redagowania wypowiedzi pisemnej,

przypomnienie i uporządkowanie wiadomości o świecie przedstawionym w „Nad Niemnem”.
Metody pracy:
konkurs.
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
wybrane przez nauczyciela do drugiej części lekcji.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel wyjaśnia, że lekcja składa się z dwóch części. W pierwszej uczniowie indywidualnie wy-
konują zadania w Kartach pracy. W drugiej pracują w grupach. Zadanie polega na odgadnięciu bohatera
powieści, o którym jest mowa w czytanych przez nauczyciela fragmentach. Po podaniu pierwszego cytatu
grupa, która wie, o jaką postać chodzi, pisze jej imię i nazwisko na kartce i pokazuje ją nauczycielowi.
Jeśli odpowiedź jest poprawna, uczniowie nie zdradzają rozwiązania kolegom, ponieważ ci mają szansę
rozpoznać bohatera na podstawie następnych fragmentów.
2. Wykonywanie zadań w
Omówienie rezultatów (
).
3. Praca w grupach - uczniowie wypowiadają się na temat bohaterów, uzasadniają swoje wybory, zanim
zgłoszą odpowiedź nauczycielowi.
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
W
LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W
„N
AD
N
IEMNEM

B
EATA
H
RYCYK
Praca domowa
Przeczytaj fragment powieści „Nad Niemnem” zamieszczony w podręczniku (str. 87) i wykonaj ćwicze-
nie 1 na str. 91.
ćw. 1 str. 91
Justyna, oglądając stary grobowiec, zadaje sobie pytanie - „Jak żyli? i dlaczego, gdy umarli, tak na długo,
na wieki, pozostali w sercach i pamięci ludzi?” - a po wysłuchaniu opowieści Anzelma znajduje odpo-
wiedź. Odszukaj fragment, który tę odpowiedź zawiera. Ujmij własnymi słowami, jakie ważne dla siebie
treści dostrzegła bohaterka.
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
W
LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W
„N
AD
N
IEMNEM

B
EATA
H
RYCYK
Karta pracy
1. O jakim rodzie mowa?
„Oto ten ród, idący do człowieka z kondycji pospolitego urodzenia, idzie w porównanie ze szlachtą ro-
dowitą krajową...”
......................................................................................................................................................................
2. Popraw błędy.
Jan i Izabela
rok 1963
memento mori
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
Gdzie zamieszczono ten napis?
3. O kim mowa? O jaką pamiątkę chodzi?
„Teraz jemu przypadło w udziale stróżować nad tą pamiątką, drogą zapewne licznym pokoleniom, skoro
z nich każde znalazło wśród siebie kogoś, kto jej z powierzchni ziemi zniknąć nie pozwolił”.
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
4. O czyich pokojach jest mowa?
„... za pieniądze (...) otrzymane od męża, okleiła swą sypialnię papierem błękitnym, a gabinet białym w
polne kwiatki. Tu ustawiła meble błękitne, tam pąsowe, toaletę przyozdobiła puchem muślinów i koro-
nek...”.
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
W
LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W
„N
AD
N
IEMNEM

B
EATA
H
RYCYK
......................................................................................................................................................................
„Wysokość sufitu i prawie okrągły kształt pokoju nadawał mu pozór kaplicy, a wrażenie to wzmagało
okrywające ściany stare obicie, w wielu miejscach spłowiałe, ale jeszcze błękitne i złoconymi gwiazdami
usiane...”.
......................................................................................................................................................................
5. O kim mowa?
„Wczoraj po pożegnaniu się z państwem do swej izby poszedł i drzwi na kureczek zaczepił. Przez okno
tylko widać, że na tapczanie leży oczy sobie ręką zasłoniwszy...”.
......................................................................................................................................................................
6. Podkreśl wyrazy, które nie pasują w opisie.
„Za pługiem (...) szedł wysoki i skrzywiony człowiek. Szedł prosto, równym krokiem (...). Idąc nucił
trzecią już strofę piosenki”.
więcej na stronie internetowej
S
CENARIUSZE LEKCJI
W
LABIRYNCIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO W
„N
AD
N
IEMNEM

B
EATA
H
RYCYK
Odpowiedzi do Karty pracy
1. Mowa o rodzie Bohatyrowiczów.
2. Jan i Cecylia
rok 1549
memento mori
3. Mowa o Anzelmie Bohatyrowiczu. Pamiątka to grób Jana i Cecylii.
4. Pierwszy opis dotyczy pokojów Emilii Korczyńskiej, a drugi - Andrzejowej Korczyńskiej.
5. Mowa o Anzelmie Bohatyrowiczu.
6. Słowa, które nie pasują, to „skrzywiony” i „nucił”. Chodzi o Jana Bohatyrowicza, który był mężczy-
zną zgrabnym, a idąc za pługiem gwizdał, a nie śpiewał.
więcej na stronie internetowej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.