W poszukiwaniu szczęścia. ...

W poszukiwaniu szczęścia. Wyprawa z Horacym do krainy carpe diem (Pieśń I 11), STUDIA, scenariusze lekcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W poszukiwaniu szcz´Êcia.
Wyprawa z Horacym do krainy carpe diem (Pieʃ I 11)
1. Przedstawiamy t∏umaczenie ∏aciƒskiej sentencji
carpe diem
(„chwytaj dzieƒ”,
„korzystaj z dnia”, „u˝ywaj dnia”, „∏ap dzieƒ ka˝dy”, „ka˝dy dzieƒ zry-
waj”). Uczniowie dzielà si´ swoimi przemyÊleniami na temat tego przes∏a-
nia (mogà odwo∏aç si´ do znanego im z drugiej klasy utworu
Stowarzyszenie
umar∏ych poetów
).
2. Nast´pnie redagujà krótkie opowiadania, które mo˝na by opatrzyç tymi s∏o-
wami Horacego jako mottem.
3. Przedstawiamy sylwetk´ rzymskiego twórcy, si´gamy do noty biograficznej
zamieszczonej w podr´czniku lub do innych materia∏ów przygotowanych
wczeÊniej przez uczniów.
Uczniowie zastanawiajà si´, które wydarzenia z biografii Horacego mog∏y
wp∏ynàç na zredagowanie takiego przes∏ania:

pora˝ka w obronie republiki (nic nie trwa wiecznie, nawet ustrój paƒ-
stwa rzymskiego),

konfiskata majàtku (dobra doczesne nie sà trwa∏e, w ka˝dej chwili mo-
˝emy je utraciç),

pomoc Mecenasa (nale˝y wykorzystywaç szanse, jakie daje nam los,
czasami pomoc drugiego cz∏owieka pozwala nam rozwijaç w∏asne pa-
sje i zainteresowania).
4. Czytamy
Pieʃ I 11 Tu ne quaesieris, scire nefas, quem mihi, quem tibi
.
5. Uczniowie okreÊlajà okolicznoÊci, w jakich padajà s∏owa wiersza:

konkretna rozmowa, gdy˝ w utworze podmiot liryczny odpowiada
na pytania: „Nie pytaj [...]”, „Lepiej [...]”,

monolog wewn´trzny, gdy˝ wiersz jest próbà odpowiedzi na pytania
dotyczàce sensu ˝ycia, które zadaje sobie ka˝dy cz∏owiek,

ogólne przes∏anie skierowane do ka˝dego odbiorcy, gdy˝ utwór zawie-
ra cenne wskazówki i porady ˝yciowe.
6. Uczniowie wskazujà, jakie rady daje nam podmiot liryczny.
54
podmiot liryczny
adresat
dobre rady
„Nie pytaj pró˝no […]
Jaki nam koniec gotujà bogowie”
RozmyÊlanie o przysz∏oÊci nie ma sensu, jest stratà czasu.
„Lepiej tak przyjàç wszystko, jak si´ zdarzy”.
Trzeba zaakceptowaç swój los, pogodziç si´ z nim, wyroki losu nale˝y przyj-
mowaç ze spokojem.
[W tym miejscu nale˝a∏oby przywo∏aç zasady filozofii stoickiej, które ucznio-
wie powinni znaç po omówieniu w klasie drugiej pieÊni Kochanowskiego
Nie porzucaj nadzieje
. Warunkiem szcz´Êcia i prawdziwej wolnoÊci jest pa-
nowanie nad sobà oraz znoszenie ze spokojem cierpieƒ i niepowodzeƒ.]
„[...] tajny wyrok bo˝y,
Nie troszcz si´ o to [...]”
Ludzki los jest w Bo˝ych r´kach, wi´c nie mo˝na traciç czasu na zamartwia-
nie si´ o przysz∏oÊç.
„[...] klaruj swe wina”
Nale˝y korzystaç z ˝ycia i rozwijaç swoje pasje.
„[...] ∏ap dzieƒ ka˝dy [...]”
S∏ynne
carpe diem
– nale˝y ˝yç z pasjà, nie przegapiç swojej szansy, nale˝y
wykorzystywaç ka˝dà chwil´, trzeba podejmowaç wyzwania, ˝yç aktywnie.
„[...] nie wierz ni troch´
W z∏udnej przysz∏oÊci obietnice p∏oche”.
MyÊlenie, ˝e przysz∏oÊç przyniesie nam jakieÊ niezwyk∏e dary, mo˝e okazaç
si´ z∏udne. Trzeba wi´c skupiç si´ na tym, co jest tu i teraz, aby nie przega-
piç swoich ˝yciowych szans.
7. Uczniowie kreÊlà portret osoby mówiàcej w wierszu i adresata utworu.
Osoba mówiàca
• Cz∏owiek doÊwiadczony (daje dobre
rady, udziela wskazówek ˝yciowych).
• Stoik (zach´ca do spokojnego znosze-
nia przeciwnoÊci losu).
• Mi∏oÊnik ˝ycia (chce czerpaç z ˝ycia
to, co najlepsze).
Adresat
• Cz∏owiek zagubiony (szuka odpowie-
dzi na wiele wa˝nych pytaƒ).
• Osoba o nieukszta∏towanej osobowo-
Êci.
• KtoÊ niepewny swego losu, zatroskany
o swojà przysz∏oÊç.
8. Chcàc wzbogaciç opis Êwiata wartoÊci Horacego, si´gamy do ostatniej stro-
fy
PieÊni I 31
. Uczniowie wskazujà w wierszu te wartoÊci, które podmiot li-
ryczny uznaje za najwa˝niejsze.
„Spraw, niech si´ ciesz´ tym, co mam. Niech zdrowie
Zawsze mi s∏u˝y, niech myÊl si´ nie ∏amie.
StaroÊç, gdy przyjdzie, niech b´dzie ∏agodna
I pe∏na pieÊni”.
55
• radoÊç z ˝ycia, cieszenie si´ z tego, co daje nam los,
• zdrowie,
• spokój wewn´trzny, równowaga duchowa,
• ∏agodna staroÊç,
• mo˝liwoÊç obcowania ze sztukà
filozofia umiarkowania, z∏otego Êrodka
[Warto wspomnieç o podobieƒstwie Êwiatopoglàdu poetyckiego ukaza-
nym we fraszkach i pieÊniach Jana Kochanowskiego.]
9. Zadanie domowe:
Sporzàdê list´ dzie∏ (utwory prozatorskie, wiersze, piosenki), których moty-
wem przewodnim jest sentencja
carpe diem
.
56
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.