W01 wstep typy operatory

W01 wstep typy operatory, PWR - Informatyka W4, podstawy programowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
INEW001
-
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
INE 0050
-
WST
Ę
P DO PROGRAMOWANIA
Programowanie w j
ę
zyku C++
(
wykł. dr Marek Piasecki
)
Literatura:
● do wykładu
®
dowolny podr
ę
cznik do j
ę
zyka C++
na laboratoriach
®
Borland C++ Builder / MS Visual Studio / Dev C++

Jerzy Gr
ę
bosz
“Symfonia C++” tom pierwszy
● Kent Reisdorph
“C++ Builder 6 dla kaŜdego”
¬
laboratorium
● S. Prata
“Szkoła programowania, Język C++”
● Robert Lafore
“Programowanie w języku C przy uŜyciu Turbo C++”
● Jerzy Kisilewicz
“Język C w środowisku Borland C++”
● Andrzej Zalewski “Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
pakietu Borland C++”
● S. Lippman
“Podstawy języka C++”
● K. Jamsa
“Wygraj z C++”
----------------------------------------------
·
Bjarne Stroustrup
“Język C++ “
¬
ksi
ąŜ
ka napisana przez twórc
ę
C++
·
Robert Sedgewick
“Algorytmy w C ++ “
----------------------------------------------
·
Brian Kernigham, Dennis Ritchie “Język ANSI C“
troch
ę
historii
Dr Marek Piasecki
«
Język programowania C++
»
(W01)
¬
PROGRAM WYKŁADU
1.
Wstęp,
schematy blokowe
,
struktura programu
w języku C++
Typy, operatory i wyraŜenia.
2.
Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje
if
,
if-else
,
switch
. ZagnieŜdŜanie. Operator
? :
.
3.
Instrukcje iteracyjne:
while, do-while
,
for
.
Pętle zagnieŜdŜone. Instrukcje
break i continue
.
4.
Tablice
– deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą
for
. Tablice wielowymiarowe.
5.
Wska
ź
niki
zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
6.
Funkcje
– deklaracja, definicja, przekazywanie parametrów.
7.
Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Ła
ń
cuchy
znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
8.
Typ strukturalny
– definicja, deklaracja i inicjalizacja zmiennych.
ZagnieŜdŜanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
9.
Obsługa plików
zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
10.
Tablice wska
ź
ników, wska
ź
niki na tablice
.
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci.
Wskaźniki na funkcje.
11.
Przykłady róŜnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pami
ę
ci
.
12.
Rekurencyjne struktury danych
Implementacja stosu, kolejki, listy jedno i dwu-kierunkowej
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
-
1
-
(W1) Wstęp, podstawy języka C++
 PODSTAWOWE POJ
Ę
CIA
Program
-
notacja opisująca proces przekształcania
danych wej
ś
cio-
wych
w
dane wyj
ś
ciowe
według pewnego
algorytmu.
Dane wej
ś
ciowe
-
informacje dostarczone do programu przez uŜytkownika,
w celu umoŜliwienia wykonania algorytmu
Dane wyj
ś
ciowe
-
są generowane przez program i stanowią wyniki działania
programu.
Algorytm
-
określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane
wyjściowe zgodnie z zadanym celem. Algorytm składa się
z opisu:
·
obiektów
na których wykonywane są działania,
·
działa
ń realizujących cel algorytmu,
·
kolejno
ś
ci
działań.
Programowanie
-
polega na zapisywaniu
algorytmów
w formie
programów
zrozumiałych dla komputera.
Kod
ź
ródłowy
- program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym
-
czytelny dla programisty,
Kod wynikowy
- program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie
maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla
komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.
Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:
¯
edytor
®
( *.cpp )
kod
ź
ródłowy
¯
kompilator
®
( *.obj )
kod wynikowy
¯
linker
®
( *.exe )
kod wynikowy poł
ą
czony z bibliotekami
¯
debugger
® (step/watch)
ś
ledzenie działania, usuwanie bł
ę
dów
J
ę
zyk C++
jest rozszerzeniem
j
ę
zyka C
:
· typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,
·
operatory new i delete,
·
funkcje przeciąŜone, funkcje z atrybutem inline,
·
domyślne wartości parametrów funkcji,
·
przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,
·
klasy i obiekty (programowanie obiektowe)
·
wzorce
·
obsługa wyjątków
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
-
1
-
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
 ZAPIS PROGRAMU ZA POMOC
Ą
SCHEMATÓW BLOKOWYCH
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
-
2
-
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
 void main( void ) { }
//
najprostszy program w j
ę
zyku C++
int
main(
int
argc,
char
*
argv[ ]
)
//
z jawnym podaniem argumentów
{
return 0;
}
#include < iostream >
//
wypisanie tekstu na ekranie
void main()
{
std::
cout <<

Czesc ! To ja, twój komputer

;
std::
cin.get();
}
#include < iostream >
//
proste obliczenia - iloczyn liczb
using namespace std;
void main( )
{
int
liczba_1, liczba_2 ;
float
wynik ;
cout <<
endl <<

To jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb

<< endl
;
cout <<

Podaj pierwsza liczbe X =

;
cin >>
liczba_1 ;
cout <<

Podaj druga liczbe Y =

;
cin >>
liczba_2 ;
wynik = liczba_1
*
*
Y =

<<
wynik
<< endl
;
}
#include < iostream >
//
cykliczne wykonywanie programu
using namespace std;
void main( )
{
char
znak;
do
{
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
instrukcje programu
cout << endl <<

Czy chcesz zakonczyc program ( T/N ) ?

;
cin >>
znak ;
}
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
while
( znak != ' t ' ) ;
cout << endl <<

Koniec programu

;
}
M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA
-
3
-
(W1) Wstęp, pierwsze programy
liczba_2 ;
cout <<
endl <<

Wynik obliczenia X
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.