W01 wstep typy operatory, PWR - Informatyka W4, podstawy programowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
INEW001 - PODSTAWY PROGRAMOWANIA INE 0050 - WST Ę P DO PROGRAMOWANIA Programowanie w j ę zyku C++ ( wykł. dr Marek Piasecki ) Literatura: ● do wykładu ® dowolny podr ę cznik do j ę zyka C++ na laboratoriach ® Borland C++ Builder / MS Visual Studio / Dev C++ ● Jerzy Gr ę bosz “Symfonia C++” tom pierwszy ● Kent Reisdorph “C++ Builder 6 dla kaŜdego” ¬ laboratorium ● S. Prata “Szkoła programowania, Język C++” ● Robert Lafore “Programowanie w języku C przy uŜyciu Turbo C++” ● Jerzy Kisilewicz “Język C w środowisku Borland C++” ● Andrzej Zalewski “Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem pakietu Borland C++” ● S. Lippman “Podstawy języka C++” ● K. Jamsa “Wygraj z C++” ---------------------------------------------- · Bjarne Stroustrup “Język C++ “ ¬ ksi ąŜ ka napisana przez twórc ę C++ · Robert Sedgewick “Algorytmy w C ++ “ ---------------------------------------------- · Brian Kernigham, Dennis Ritchie “Język ANSI C“ troch ę historii Dr Marek Piasecki « Język programowania C++ » (W01) ¬ PROGRAM WYKŁADU 1. Wstęp, schematy blokowe , struktura programu w języku C++ Typy, operatory i wyraŜenia. 2. Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe) Instrukcje if , if-else , switch . ZagnieŜdŜanie. Operator ? : . 3. Instrukcje iteracyjne: while, do-while , for . Pętle zagnieŜdŜone. Instrukcje break i continue . 4. Tablice – deklaracja, inicjacja, operator indeksu. Tablice w połączeniu z pętlą for . Tablice wielowymiarowe. 5. Wska ź niki zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników. Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami. 6. Funkcje – deklaracja, definicja, przekazywanie parametrów. 7. Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h> Ła ń cuchy znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h> 8. Typ strukturalny – definicja, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. ZagnieŜdŜanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe. 9. Obsługa plików zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe. podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h> podejście obiektowe - klasa fstream 10. Tablice wska ź ników, wska ź niki na tablice . Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci. Wskaźniki na funkcje. 11. Przykłady róŜnych kombinacji wskaźników Dynamiczne przydzielanie pami ę ci . 12. Rekurencyjne struktury danych Implementacja stosu, kolejki, listy jedno i dwu-kierunkowej M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA - 1 - (W1) Wstęp, podstawy języka C++ PODSTAWOWE POJ Ę CIA Program - notacja opisująca proces przekształcania danych wej ś cio- wych w dane wyj ś ciowe według pewnego algorytmu. Dane wej ś ciowe - informacje dostarczone do programu przez uŜytkownika, w celu umoŜliwienia wykonania algorytmu Dane wyj ś ciowe - są generowane przez program i stanowią wyniki działania programu. Algorytm - określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe zgodnie z zadanym celem. Algorytm składa się z opisu: · obiektów na których wykonywane są działania, · działa ń realizujących cel algorytmu, · kolejno ś ci działań. Programowanie - polega na zapisywaniu algorytmów w formie programów zrozumiałych dla komputera. Kod ź ródłowy - program napisany w języku takim jak Pascal lub C++, czyli w języku algorytmicznym - czytelny dla programisty, Kod wynikowy - program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego. Proces tworzenia ( kodowania? ) programu: ¯ edytor ® ( *.cpp ) kod ź ródłowy ¯ kompilator ® ( *.obj ) kod wynikowy ¯ linker ® ( *.exe ) kod wynikowy poł ą czony z bibliotekami ¯ debugger ® (step/watch) ś ledzenie działania, usuwanie bł ę dów J ę zyk C++ jest rozszerzeniem j ę zyka C : · typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe, · operatory new i delete, · funkcje przeciąŜone, funkcje z atrybutem inline, · domyślne wartości parametrów funkcji, · przekazywanie parametrów funkcji przez referencję, · klasy i obiekty (programowanie obiektowe) · wzorce · obsługa wyjątków M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA - 1 - (W1) Wstęp, podstawowe pojęcia ZAPIS PROGRAMU ZA POMOC Ą SCHEMATÓW BLOKOWYCH M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA - 2 - (W1) Wstęp, podstawowe pojęcia void main( void ) { } // najprostszy program w j ę zyku C++ int main( int argc, char * argv[ ] ) // z jawnym podaniem argumentów { return 0; } #include < iostream > // wypisanie tekstu na ekranie void main() { std:: cout << ” Czesc ! To ja, twój komputer ” ; std:: cin.get(); } #include < iostream > // proste obliczenia - iloczyn liczb using namespace std; void main( ) { int liczba_1, liczba_2 ; float wynik ; cout << endl << ” To jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb ” << endl ; cout << ” Podaj pierwsza liczbe X = ” ; cin >> liczba_1 ; cout << ” Podaj druga liczbe Y = ” ; cin >> liczba_2 ; wynik = liczba_1 * * Y = ” << wynik << endl ; } #include < iostream > // cykliczne wykonywanie programu using namespace std; void main( ) { char znak; do { × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × instrukcje programu cout << endl << ” Czy chcesz zakonczyc program ( T/N ) ? ” ; cin >> znak ; } × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × × while ( znak != ' t ' ) ; cout << endl << ” Koniec programu ” ; } M.Piasecki: PODSTAWY PROGRAMOWANIA - 3 - (W1) Wstęp, pierwsze programy liczba_2 ; cout << endl << ” Wynik obliczenia X [ Pobierz całość w formacie PDF ] |