Własność intelektualna w ...

Własność intelektualna w społeczeństwie informacyjnym, 1 rok, 2 semestr 1 rok, Ochrona Własności ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tomasz Sieniow Wojciech Włodarczyk
WŁASNOŚĆ
INTELEKTUALNA
w społeczeństwie
informacyjnym
 Opracowanie grafi czne:
Urszula Jurczak
© Copyright by Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2009
© Copyright by Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa, Warszawa 2009
ISBN 978-83-913279-8-2
SPIS TREŚCI
Wstęp .....................................................................................................................
5
I.
I.
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA ....................................................................... 6
6
Prawo własności intelektualnej ............................................................................ 6
Dobra niematerialne ............................................................................................. 7
Funkcje prawa własności intelektualnej ............................................................... 8
Prawa wyłączne ..................................................................................................... 9
Zarządzanie własnością intelektualną .................................................................. 10
II.
II.
PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ........................................................ 13
13
Prawo autorskie ..................................................................................................... 13
Prawo patentowe .................................................................................................. 15
Prawo znaków towarowych ................................................................................... 17
Prawo wzorów przemysłowych ............................................................................. 19
Ochrona baz danych ............................................................................................. 20
III.
III. ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE ..................................................................... 21
21
A . P R A W O A U T O R S K I E W S I E C I ............................................................... 21
Dozwolony użytek ................................................................................................. 21
Dozwolony użytek prywatny (osobisty) ................................................................ 21
Dozwolony użytek publiczny ................................................................................ 22
Ściąganie plików audio/video z Internetu ............................................................ 23
Wysyłanie plików audio/video poprzez Internet .................................................. 24
Udostępnianie napisów do fi lmów w Internecie .................................................. 24
Przegrywanie plików muzycznych z płyt CD na MP3 .......................................... 24
Plagiat ................................................................................................................... 25
Ochrona programów komputerowych .................................................................. 25
Piractwo komputerowe ......................................................................................... 26
Kopia zapasowa programu komputerowego ........................................................ 27
Odpowiedzialność dostawców usług internetowych za naruszenie
praw autorskich ..................................................................................................... 27
Organizacje Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi ................................ 28
Creative Commons ................................................................................................ 29
B . I N T E R N E T A Z N A K I T O W A R O W E ........................................................ 29
Piractwo domenowe ............................................................................................. 29
Naruszenie prawa do znaku towarowego ............................................................ 31
Używanie cudzego znaku towarowego w formie meta-tag‘u .............................. 32
Arbitraż domenowy ............................................................................................... 32
Podstawowe akty prawne ................................................................................................ 34
Wybrane pozycje literatury ............................................................................................... 35
Przydatne adresy internetowe .......................................................................................... 35
O Autorach ........................................................................................................................ 36
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE
WSTĘP
Kluczem do zyskania przewagi nad konkurencją zawsze była działalność innowa-
cyjna i właściwa jej ochrona. Większość współczesnych międzynarodowych koncer-
nów zyskała swoją pozycję dzięki uzyskiwaniu w przeszłości ochrony na opracowy-
wane przez swoich pracowników wynalazki. Niektóre z nich przez dziesięciolecia
pilnie strzegą formuł wytwarzania oferowanych przez siebie produktów. Wszystkie
natomiast za jeden z najważniejszych składników swojego majątku uznają markę,
z którą nierozerwalnie łączy się ich renoma.
Dodatkowym wyzwaniem dla przedsiębiorstw w XXI wieku jest nadążenie za roz-
wojem technologicznym związanym z rewolucją interentową i możliwością ofero-
wania w sieci usług i towarów. Jak zauważył już w 1996 roku Henry H. Perrtt
w „
Law and Information Superhighway
”, szybkość pojawiania się nowych rozwiązań
w Internecie sprawia, że prawo powoli podąża za rozwojem technologii, starając
się znaleźć odpowiedzi na konkretne, praktyczne pytania. Stąd też warto przybliżać
rozwój tej szczególnie związanej z rozwojem Internetu dziedziny prawa, jaką jest
prawo własności intelektualnej.
Świadomość wagi ochrony dóbr niematerialnych w działalności innowacyjnej przed-
siębiorstw ma pierwszorzędne znaczenie. Nie mniej ważne jest dostrzeganie korzy-
ści i zagrożeń związanych z wykorzystywaniem w działalności komercyjnej owoców
cudzej twórczości dostępnej w Internecie. Stąd mamy nadzieję, że oddawana do rąk
Czytelnika publikacja przyczyni się do kształtowania się wśród przedsiębiorców kul-
tury innowacyjności, uczynienia z praw własności intelektualnej ważnego składnika
majątku przedsiębiorstwa oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej.
Przy opracowywaniu niniejszej publikacji Autorzy wykorzystali Informator swego
autorstwa pt. „
Własność Intelektualna w społeczeństwie informacyjnym
” wydany
w 2007 roku przez Fundację Instytut na rzecz Państwa Prawa i Urząd Patentowy RP.
Prezentowane zagadnienia zostały za zgodą Fundacji zaktualizowane i poszerzone.
Mamy nadzieję, że oddawany do rąk Czytelnika efekt pomoże w sprawnym poru-
szaniu się po informacyjnej autostradzie.
Lublin, 31 lipca 2009
Tomasz Sieniow i Wojciech Włodarczyk
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.