Własność intelektualna w społeczeństwie informacyjnym, 1 rok, 2 semestr 1 rok, Ochrona Własności ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tomasz Sieniow Wojciech Włodarczyk WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA w społeczeństwie informacyjnym Opracowanie grafi czne: Urszula Jurczak © Copyright by Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2009 © Copyright by Fundacja Instytut na rzecz Państwa Prawa, Warszawa 2009 ISBN 978-83-913279-8-2 SPIS TREŚCI Wstęp ..................................................................................................................... 5 I. I. WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA ....................................................................... 6 6 Prawo własności intelektualnej ............................................................................ 6 Dobra niematerialne ............................................................................................. 7 Funkcje prawa własności intelektualnej ............................................................... 8 Prawa wyłączne ..................................................................................................... 9 Zarządzanie własnością intelektualną .................................................................. 10 II. II. PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ........................................................ 13 13 Prawo autorskie ..................................................................................................... 13 Prawo patentowe .................................................................................................. 15 Prawo znaków towarowych ................................................................................... 17 Prawo wzorów przemysłowych ............................................................................. 19 Ochrona baz danych ............................................................................................. 20 III. III. ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE ..................................................................... 21 21 A . P R A W O A U T O R S K I E W S I E C I ............................................................... 21 Dozwolony użytek ................................................................................................. 21 Dozwolony użytek prywatny (osobisty) ................................................................ 21 Dozwolony użytek publiczny ................................................................................ 22 Ściąganie plików audio/video z Internetu ............................................................ 23 Wysyłanie plików audio/video poprzez Internet .................................................. 24 Udostępnianie napisów do fi lmów w Internecie .................................................. 24 Przegrywanie plików muzycznych z płyt CD na MP3 .......................................... 24 Plagiat ................................................................................................................... 25 Ochrona programów komputerowych .................................................................. 25 Piractwo komputerowe ......................................................................................... 26 Kopia zapasowa programu komputerowego ........................................................ 27 Odpowiedzialność dostawców usług internetowych za naruszenie praw autorskich ..................................................................................................... 27 Organizacje Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi ................................ 28 Creative Commons ................................................................................................ 29 B . I N T E R N E T A Z N A K I T O W A R O W E ........................................................ 29 Piractwo domenowe ............................................................................................. 29 Naruszenie prawa do znaku towarowego ............................................................ 31 Używanie cudzego znaku towarowego w formie meta-tag‘u .............................. 32 Arbitraż domenowy ............................................................................................... 32 Podstawowe akty prawne ................................................................................................ 34 Wybrane pozycje literatury ............................................................................................... 35 Przydatne adresy internetowe .......................................................................................... 35 O Autorach ........................................................................................................................ 36 ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE WSTĘP Kluczem do zyskania przewagi nad konkurencją zawsze była działalność innowa- cyjna i właściwa jej ochrona. Większość współczesnych międzynarodowych koncer- nów zyskała swoją pozycję dzięki uzyskiwaniu w przeszłości ochrony na opracowy- wane przez swoich pracowników wynalazki. Niektóre z nich przez dziesięciolecia pilnie strzegą formuł wytwarzania oferowanych przez siebie produktów. Wszystkie natomiast za jeden z najważniejszych składników swojego majątku uznają markę, z którą nierozerwalnie łączy się ich renoma. Dodatkowym wyzwaniem dla przedsiębiorstw w XXI wieku jest nadążenie za roz- wojem technologicznym związanym z rewolucją interentową i możliwością ofero- wania w sieci usług i towarów. Jak zauważył już w 1996 roku Henry H. Perrtt w „ Law and Information Superhighway ”, szybkość pojawiania się nowych rozwiązań w Internecie sprawia, że prawo powoli podąża za rozwojem technologii, starając się znaleźć odpowiedzi na konkretne, praktyczne pytania. Stąd też warto przybliżać rozwój tej szczególnie związanej z rozwojem Internetu dziedziny prawa, jaką jest prawo własności intelektualnej. Świadomość wagi ochrony dóbr niematerialnych w działalności innowacyjnej przed- siębiorstw ma pierwszorzędne znaczenie. Nie mniej ważne jest dostrzeganie korzy- ści i zagrożeń związanych z wykorzystywaniem w działalności komercyjnej owoców cudzej twórczości dostępnej w Internecie. Stąd mamy nadzieję, że oddawana do rąk Czytelnika publikacja przyczyni się do kształtowania się wśród przedsiębiorców kul- tury innowacyjności, uczynienia z praw własności intelektualnej ważnego składnika majątku przedsiębiorstwa oraz szacunku dla cudzej własności intelektualnej. Przy opracowywaniu niniejszej publikacji Autorzy wykorzystali Informator swego autorstwa pt. „ Własność Intelektualna w społeczeństwie informacyjnym ” wydany w 2007 roku przez Fundację Instytut na rzecz Państwa Prawa i Urząd Patentowy RP. Prezentowane zagadnienia zostały za zgodą Fundacji zaktualizowane i poszerzone. Mamy nadzieję, że oddawany do rąk Czytelnika efekt pomoże w sprawnym poru- szaniu się po informacyjnej autostradzie. Lublin, 31 lipca 2009 Tomasz Sieniow i Wojciech Włodarczyk [ Pobierz całość w formacie PDF ] |