Własności lotne, Szkoła, Budowa i Projektowanie Obiektów Latających
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Postaciedrgań–Oscylacjeszybkie PROJEKTOWANIEIBUDOWA OBIEKT OBIEKTÓWLATAJ WLATAJĄCYCH CYCH II Własnościlotne II Postaciedrgań–Oscylacjeszybkie Postaciedrgań–Oscylacjeszybkie Modeluproszczonyoscylacjiszybkich Załozenia: u = # = 0 , U = V 0 Równanie: m − Z w # S x w = Z w mV 0 + Z q w S − M J q M S V + M q x w y w x 0 q PROJEKTOWANIEIBUDOWA OBIEKT WLATAJ III u # # # Postaciedrgań–Fugoida Postaciedrgań–Fugoida modeluproszczony załoŜenia: w = q = 0 , θ e = α e = 0 , U e = V 0 m 0 u = − u mg u 0 − mV − Z θ Z 0 θ 0 q u PostaciedrgańPrzechylanie PostaciedrgańPrzechylanie Przechylanie–modeluproszczony załoŜenia: u = v = w = q = r = 0 równanie: J p p = L p # # X # # # x PostaciedrgańSpirala PostaciedrgańHolendrowanie PostaciedrgańHolendrowanie PostaciedrgańHolendrowanie Holendrowanie–modeluproszczony załoŜenia: # p = p = φ = φ = 0 , r = ψ # , ψ = β , v = β V równanie: J z r = N v v + ( N r + S x V ) # 0 # Diagramstatecznościbocznej–TS11Iskra Comówią przepisy? 0.60 L v 0.40 0.20 N v 0.00 ã SAS 0.10 0.00 0.10 0.20 0.30 0.20 0.40 Boundariesofstability duchroll spiral 0.60 ã SAS Comówią przepisy? Inneregulacje: Norma: MILF8785C najbardziejspójnyopublikowany dokumentdotyczącywłaściwości lotnychsamolotu JAR23.175–warunkisprawdzeniastatecznościstatycznej Nowawersjanosioznaczenie: MILSTD1797A Klasasamolotu FazyLotu Definicjafazylotu Typowestanylotu A. Obejmuje wszystkie fazy lotu, oprócz startu lub lądowania, wyma gające dokładnego pilotowania i szybkiego manewrowania . Są wy maganeoperacjeprecyzyjnegonadą Ŝaniaidokładnegosterowaniatrajek toriąlotu walkapowietrzna atakcelunaziemnego rozpoznanielotnicze tankowaniewpowietrzu lotześledzeniemrzeźbyterenu poszukiwaniemorskielubmorskieoperacjera townicze lotwzwartejformacji(lotwszyku) lotakrobacyjny Klasa Podstawowecharakterystykisamolotu I Małylekkisamolotomaksymalnejmasiem ≤ 5000kg II Samolotośredniejmasiestartowej(5000 ÷30000kg) orazumiarkowanychzdolnościachmanewrowych (przyrostyprzeciąŜeniapionowegoodmałychdo średnich) III DuŜy,cięŜkisamolotomasiestartowejpowyŜej 30000kgorazumiarkowanychzdolnościach manewrowych(przyrostyprzeciąŜeniapionowego odmałychdośrednich) IV Samolotośredniejmasiestartowej(5000 B. Obejmuje wszystkie fazy lotu, oprócz startu i lądowania, które nie wymagają dokładnego pilotowania i są realizowane przyumiarkowanym manewrowaniu. Niekiedy moŜe za chodzićkoniecznośćdokładnegoste rowaniatrajektoriąlotu. wznoszenie przelotnatrasie schodzenie tankowaniewpowietrzu,gdyrozpatrywany samolotpełnirolęsamolotutankowca ÷30000kg) iduŜychzdolnościachmanewrowych(przyrosty przeciąŜeniapionowegoodśrednichdoduŜych) C. Obejmuje wszystkie fazy lotu związanezestartemilądowaniem,w którychjestwymaganeumiarkowane manewrowanieprzydokładnym ste rowaniutrajektoriąlotu. startsamolotu lądowanie odejścienadrugikrąg podejściedolądowania,wtymtakŜepodej ścienaprzyrządy Poziomyakceptowalności OcenawskaliCooperaHarpera Poziom MoŜliwośćwykonaniazadania 1 WłaściwościpilotaŜowesamolotusąbardzodobrei całkowiciewystarczajądoprecyzyjnegowykonania rozwaŜanejfazylotu 2 WłaściwościpilotaŜowesąodpowiedniedo wykonaniadanejfazylotu.lecz: a)występująutrudnieniaprowadzącedospadku efektywnościwykonaniacałegozadanialub b)pojawiasiędodatkoweobciąŜeniepilotaprzy efektywnymwykonywaniuzadanialub c)czynnikia)ib)występująjednocześnie 3 MoŜliwejeststerowaniesamolotem,lecz: a)występująceutrudnieniaprowadządoduŜego spadkuefektywnościwykonaniacałegozadanialub b)ogólneobciąŜeniepilotapodczaswykonywania zadaniaosiągagranicęjegowydolności [ Pobierz całość w formacie PDF ] |