Włodzimierz Gogołek Dominacja ...

Włodzimierz Gogołek Dominacja komunikacyjna maszyn, dzieci a media
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wþodzimierz Gogoþek
wg@id.uw.edu.pl
Instytut Dziennikarstwa
Uniwersytet Warszawski
Warszawa
Do niedawna kaŇda dziaþalnoĻę ludzka wiĢzaþa siħ wyþĢcznie z realnym otoczeniem
stworzonym przez naturħ. Stanowiþa hybrydħ mocy intelektu i ludzkich miħĻni, z czasem
wspomaganych siþĢ miħĻni zwierzĢt, narzħdzi i bardziej zþoŇonych urzĢdzeı
mechanicznych. Przestrzeı funkcjonowania ludzi tworzyþy wymiary Ļwiata realnego Î czas
i przestrzeı. Gwarantowaþo to niezakþconĢ symbiozħ myĻli z dzieþem ludzkich rĢk.
Spoþeczny wymiar owej symbiozy zawsze gwarantuje wymiana informacji Î komunikacja.
PoczĢtkowo przebiegaþa w swojej podstawowej formie Î
eee
Î
e
Jej dystans i szybkoĻę wynikaþy z naturalnych wþaĻciwoĻci
bezpoĻredniej rozmowy. Wraz z pojawieniem siħ poĻrednikw informacji, gþwnie pisma,
komunikacja przekroczyþa bariery odlegþoĻci i czasu. Jej
e
umoŇliwiþ wiernĢ wymianħ informacji bez wzglħdu na odlegþoĻę i czas, w jakim owa
informacja zostaþa stworzona w przeszþoĻci.
Okres, w ktrym nastĢpiþo wspomaganie ludzkiej aktywnoĻci intelektualnej, moŇna
okreĻlię jako poczĢtek nowego etapu komunikacji Î
e
, w ktrej
maszyny wpþywajĢ na treĻę przekazu. Etap ten poprzedziþ obecnie powstajĢcĢ, dotychczas
najwyŇszĢ formħ komunikacji sieciowej Î
[Gogoþek,
2009]. ìw etap wypeþnia kaŇda dziaþalnoĻę ludzka wspomagana siþĢ maszyn, ktra
wczeĻniej byþa zarezerwowana wyþĢcznie dla ludzkiego umysþu. Chodzi tu o systemy
poczĢtkowo wspomagajĢce proste obliczenia rachunkowe, potem przetwarzajĢce
multimedia i symulujĢce Ļwiat realny, umoŇliwiajĢc manipulowanie czasem i przestrzeniĢ
w Ļwiecie, ktry jest tylko tworem wyobraŅni, np. serwisy spoþecznoĻciowe (
Second Life
)
czy onlinowe gry komputerowe, a takŇe systemy wspomagajĢce zdalnĢ naukħ. Obserwuje
siħ poczĢtek ograniczania czynnika ludzkiego w procesie gromadzenia, tworzenia i wymiany
informacji z udziaþem maszyn. Wynika to z przewagi komputerw nad czþowiekiem Î iloĻci
dostħpnej im informacji i trwaþoĻci ich przechowywania, a nade wszystko z szybkoĻci
przetwarzania i wymiany informacji przez maszyny. W coraz wiħkszej liczbie sytuacji
czþowiek okazuje siħ zbyt wolny w swoich dziaþaniach wobec wspþczesnych oczekiwaı
szybkoĻci przetwarzania informacji.
Maszyny samodzielnie tworzĢ komunikaty, ktre przekazujĢ miħdzy sobĢ, a dopiero
po odpowiedniej obrbce przekazujĢ ludziom. Coraz czħĻciej bywa, iŇ w tworzeniu
11
informacji Ņrdþowej czþowiek nie bierze udziaþu. Te formy komunikowania przyjħto okreĻlaę
terminem
diginetmedia
[Gogoþek, 2006, s. 75].
PowszechnoĻę wymiany informacji za poĻrednictwem Internetu, takŇe pomiħdzy
urzĢdzeniami (bez udziaþu czþowieka), stwarza nowe wyzwania bħdĢce pochodnĢ pozornie
oczywistego zaþoŇenia, iŇ w Ļwiecie realnym co najmniej jednĢ stronĢ wymiany informacji
jest czþowiek. Tymczasem wymiana informacji pomiħdzy maszynami, znacznie
intensywniejsza od przebiegajĢcej miħdzy ludŅmi, przybiera formħ bardzo zbliŇonĢ do tego,
co jest traktowane jako komunikacja. W rzeczywistoĻci przesyþane pomiħdzy urzĢdzeniami
informacje, podobnie jak ma to miejsce w Ļwiecie realnym miħdzy ludŅmi, podlegajĢ
automatycznej ocenie, klasyfikacji, wartoĻciowaniu, a takŇe wpþywajĢ na peþnione funkcje
uczestniczĢcych w tym procesie maszyn. Przykþadami takich procesw sĢ: epidemie
wirusw komputerowych, ktre poza ludzkĢ kontrolĢ uruchamiajĢ funkcje autonomicznej,
celowej wymiany informacji (np. umoŇliwiajĢce uodpornianie siħ na programy antywirusowe)
i ksztaþtujĢ niektre ázachowaniaÑ komputerw; przestħpcze przejmowanie zdalnej kontroli
nad milionami komputerw (
zombi, boty
); automatyczne rozsyþanie aktualizacji
oprogramowania instalowanego na firmowych i domowych komputerach; samodzielne
uczenie siħ przez
routery
obsþugi dynamicznie zmieniajĢcych siħ sieci (m.in. omijanie
niesprawnych lub przeciĢŇonych poĻrednikw ruchu informacyjnego) do poziomu
zþoŇonoĻci, ktry pozostaje poza ludzkĢ kontrolĢ; rosnĢca liczba funkcji powierzanych
cloud computingowi
czy komputerowe wspomaganie nauczania, w ktrym maszyna, nie
nauczyciel, dobiera kolejne porcje i formħ przekazywanej uczniowi wiedzy.
Przejmowanie inicjatywy przez maszyny nastħpuje niezauwaŇalnie, pozostawiajĢc
jednak znaczĢce Ļlady Î jednym z nich jest ápodszywanie siħÑ robotw (specjalnych
programw komputerowych) pod czþowieka. Chodzi tu np. o masowe zakþadanie przez
roboty kont pocztowych, blogw i innych postaci aktywnoĻci informacyjnej w Sieci, ktre
zarezerwowane byþy i sĢ wyþĢcznie dla ludzi. Celem takiej dziaþalnoĻci robotw jest rŇnie
pojmowana komercja Î najczħĻciej reklama
1
.
Aby uniknĢę takich zagroŇeı, Ļwiat ludzi, prawdopodobnie po raz pierwszy,
zmuszony jest bronię siħ przed automatami, stawiajĢc im coraz bardziej wyrafinowane
przeszkody. Na przykþad podszywajĢcy siħ pod czþowieka robot, ktry chce samodzielnie
zaþoŇyę konto pocztowe, musi áudowodnięÑ, Ňe jest czþowiekiem. SþuŇy temu m.in. procedura
Î
captcha
Î odpowiada za tego rodzaju identyfikacjħ
2
.
Szczeglnie znaczĢca rola autonomii maszyn jawi siħ w funkcjonowaniu
wyszukiwarek, w ktrych funkcje indeksowania i wartoĻciowania informacji oraz jej
1
Na przykþad roboty tworzĢc mechanicznie tysiĢce blogw, wpisujĢ w nich teksty zawierajĢce sþowa
kluczowe w sĢsiedztwie promowanej nazwy firmy. Sþowa te, ze wzglħdu na czħste ich powtarzanie,
sprawiajĢ, iŇ wyszukiwarki (w wyniku automatycznego indeksowania zasobw blogw) po ich
wpisaniu podajĢ linki do promowanej firmy. Inny sposb wykorzystania tych robotw to zakþadanie
kont pocztowych w celu rozsyþania spamu.
Polega ona na wymuszaniu odczytania zamazanego tekstu (zazwyczaj kilka znakw) i wpisania go
w okreĻlone pole na ekranie monitora.
2
12
dystrybucji niemal w peþni wykonujĢ komputery. Powstaje nowy wymiar komunikowania siħ
maszyn bez udziaþu ludzi Î
ee
Potencjaþ autonomii maszyn w zakresie operowania informacjami wykorzystujĢ
systemy komputerowe samodzielnie monitorujĢce media publikowane w postaci cyfrowej.
Przykþadem tego jest system wykrywajĢcy negatywne opinie o USA i liderach tego kraju
oraz komputerowy monitoring informacyjny wspomagajĢcy wykrywanie potencjalnych
zagroŇeı bezpieczeıstwa paıstwa [Lipton, 2006]. PodobnĢ autonomiħ uzyskaþy maszyny
na gieþdach papierw wartoĻciowych. Ostatecznie decyzje o kupnie i sprzedaŇy podejmujĢ
nie ludzie, ale programy komputerowe. DoĻwiadczenia wskazujĢ, iŇ komputerowi maklerzy
uzyskujĢ lepsze rezultaty od ludzi [
The March
È, 2005; Sikorski, 2008]. Obecnie (maj
2009 r.) w centrach finansowych City i Wall Street áprzeprowadza siħ automatycznie aŇ
do 80% wszystkich transakcji. Nie sĢ one w Ňadnym momencie objħte ludzkĢ kontrolĢÑ
[Czapelski, 2009]. Zapewne ma to niemaþy zwiĢzek z gþoĻnĢ aferĢ finansowĢ B. Madoffa.
Autonomia maszyn to takŇe narzħdzia samodzielnie klasyfikujĢce pocztħ
elektronicznĢ (m.in. uczĢce siħ filtry antyspamowe), programy antywirusowe, ktre bez
wiedzy uŇytkownika aktualizujĢ procedury wykonywanych przez siebie czynnoĻci
polegajĢcych na samodzielnym nadzorowaniu bezpieczeıstwa komputerw.
Zakres wykorzystania zasobw sieciowych zwraca uwagħ na krytyczny, dotychczas
nierozstrzygniħty problem kryteriw gromadzenia i doboru/selekcji informacji dostarczanych
ludziom przez maszyny. Dobr tych informacji jest obciĢŇony m.in. specyficznymi
miarami ich wagi (tagowanie, PageRank), zastosowaniami komercyjnymi, propagandowymi
i kulturowymi (np. dominacja jħzykowa). Inne kryteria zazwyczaj ksztaþtujĢ Î dalekie od
doskonaþoĻci i odmienne w rŇnych krajach prawo dotyczĢce Sieci oraz w niektrych
paıstwach Î religie.
Przykþadami darzenia maszyn wielkim zaufaniem sĢ rwnieŇ komputery, ktrym
powierzane jest Ňycie pacjentw na OIOM-ach w szpitalach, autopiloty samolotw, statkw
kosmicznych czy urzĢdzenia komputerowe wspomagajĢce kierowanie samochodem
3
.
Wykorzystywanie autonomicznego potencjaþu maszyn przybiera skrajne formy.
IlustracjĢ tego jest efektywna procedura tworzenia ksiĢŇek bħdĢcych kompilacjĢ
fragmentw tysiħcy rŇnych dzieþ zgromadzonych w pamiħciach komputerw podþĢczonych
do Sieci
4
. KorzystajĢc z tej procedury, Philip M. Parker ánapisaþÑ 200 tys. ksiĢŇek. Miarami
ich wartoĻci rynkowej sĢ cena i imponujĢca liczba sprzedanych egzemplarzy
5
. Przykþad ten
Przewiduje siħ, iŇ do 2015 roku co trzeci wojskowy pojazd w USA bħdzie kierowany przez maszynħ.
[Za:] J. Markoff:
No Drivers, but a Lot of Drive.
áThe New York TimesÑ 2007, Nov. 11. W 2006 roku
powstaþa inicjatywa Komisji Unii Europejskiej o áinteligentnym pojeŅdzieÑ, ktry np. uprzedza inne
samochody o Ļliskiej jezdni na okreĻlonym odcinku. [Za:]
Komputery w samochodach
, áPCWorldÑ
2008, grudzieı
4
Polega ona na odpowiednim wyborze tytuþu, stosownego ISBN-u, okþadki i specyficznego tworzenia
treĻci ksiĢŇki. Oryginalny algorytm odczytuje odpowiednie fragmenty ksiĢŇek zgromadzonych
w pamiħciach komputerw Amazona, a nastħpnie þĢczy je, by w efekcie uzyskaę nowĢ pozycjħ.
N. Cohen:
He Wrote 200,000 Books (but Computers Did Some of the Work).
áThe New York TimesÑ
2008, Apr. 14. Przykþady ksiĢŇek:
The Official PatientÓs Sourcebook on Acne Rosacea
(24,95 USD,
168 stron);
Stickler Syndrome: A Bibliography and Dictionary for Physicians, Patients and Genome
13
3
5
ilustruje zjawisko
kopiuj Î wklej
, gdzie rolħ podmiotu wykorzystujĢcego zasoby Sieci
przejmujĢ maszyny. Odbiorcami Î najczħĻciej nieĻwiadomymi autorstwa czytanej kompilacji
Î sĢ ludzie.
Ekstremalnym wspþczeĻnie przykþadem autonomii maszyn jest prba
komputerowej twrczoĻci prozy. IlustracjĢ tego jest program
Brutus.1.
Za jego pomocĢ
stworzono m.in. opowiadanie zaczynajĢce siħ od sþw: áDave Striver lubiþ uniwersytet Î jego
poroĻniħtĢ bluszczem wieŇħ zegarowĢ z mocnej starej cegþy, jego zalanĢ promieniami
sþonecznymi zieleı i peþnĢ entuzjazmu mþodzieŇ...Ñ [Akst, 2004].
eee
Zasygnalizowane funkcje maszyn ilustrujĢ szybko rosnĢcy zakres zadaı
zwiĢzanych z szeroko rozumianĢ komunikacjĢ, ktre sĢ powierzane autonomicznej pracy
komputerw. OdnoszĢc tak interpretowanĢ aktywnoĻę maszyn do funkcji ich
komunikowania siħ z ludŅmi, þatwo dostrzec szybko powiħkszajĢcy siħ obszar
samodzielnoĻci maszyn w tworzeniu informacji i ich przekazywaniu miħdzy sobĢ i miħdzy
nimi a ludŅmi, poza kontrolĢ tych ostatnich. Podane wczeĻniej przykþady autonomii
komputerw pokazujĢ, jak ogromny potencjaþ tkwi w branŇy technologii informacyjnych. Te
niewĢtpliwie imponujĢce osiĢgniħcie budzĢ jednak rwnieŇ obawy. Oto komputery szybko
wkraczajĢ w sferħ, ktra do tej pory wydawaþa siħ zarezerwowana wyþĢcznie dla czþowieka
i zupeþnie nieosiĢgalna dla pozbawionych inteligencji oraz uczuę maszyn.
W sposb nieuzasadniony upowszechniane informacje, jakoby maszyny mogþy robię
tylko to, co przewidziaþ programista, od dawna sĢ nieprawdziwe. Ich potencjaþ obliczeniowy,
dysponowanie potħŇnymi zasobami informacyjnymi sprawia, Ňe sĢ one bardziej
autonomiczne niŇ wyobraŇajĢ to sobie przeciħtni uŇytkownicy komputerw. Chodzi tu
przede wszystkim o systemy samouczĢce siħ, ktre zmieniajĢ swoje funkcje wraz
z samodzielnym wzbogacaniem informacji o otoczeniu (np. problem personalizacji,
inteligentnych antywirusw). ZauwaŇalne jest upodobnianie funkcji maszyn do uczĢcego siħ
dziecka. Stan ten stanowi o nowych wyzwaniach, nadziejach, ale takŇe jest swoistym
ostrzeŇeniem przed zbyt pochopnym oddawaniem inicjatywy intelektu ludzkiego Î
maszynom.
Na widocznĢ autonomiħ maszyn zwrciþ uwagħ Tadeusz Miczka, nazywajĢc jĢ
ácyberciaþemÑ, ktre stanowi doskonalĢce uzupeþnienie czþowieka. Stwierdziþ, iŇ ápowaŇna
dyskusja dotyczĢca ksztaþtowania toŇsamoĻci czþowieka w cyberprzestrzeni dopiero siħ
zaczynaÑ. Wagi nabiera juŇ nie tylko poþĢczenie áludzkiej ĻwiadomoĻci z cyberprzestrzeniĢÑ,
ale stworzenie ápost-czþowiekaÑ, autonomicznie funkcjonujĢcych ámĢdrych maszynÑ, ktre
áprzewyŇszĢ ludzi inteligencjĢ i bħdĢ obdarzone wyþĢcznie dotĢd ludzkimi przymiotami,
emocjami i walorami duchowymiÑ
[Miczka, 2004, s. 25].
JuŇ dzisiaj maszyny z powodzeniem odbierajĢ i poprawnie interpretujĢ bodŅce
wzrokowe i dŅwiħkowe, odpowiadajĢ na zadawane pytania, uczĢ siħ, wyciĢgajĢ wnioski,
a nawet rozwiĢzujĢ niektre problemy. Przewiduje siħ, iŇ komputery osiĢgnĢ poziom
inteligencji dajĢcej im samoĻwiadomoĻę oraz umiejħtnoĻę samodzielnego konstruowania
Researchers
(28,95 USD, 126 stron);
The 2007Î2012 Outlook for Tufted Washable Scatter Rugs,
Bathmats and Sets That Measure 6-Feet by 9-Feet or Smaller in India
(495 USD, 144 strony).
14
lepszych i szybszych maszyn i robotw od tych, ktre sĢ budowane obecnie przez ludzi.
Etap ten zapewne bħdzie áostatnim wynalazkiem, jakiego dokona czþowiekÑ [Vinge, 1993].
UzaleŇnienie od maszyn przekroczyþo umowny
prg samodzielnego funkcjonowania
instytucji, grup spoþecznych i caþych organizmw paıstwowych
, ktre ulegþy dominacji
szeroko rozumianej technologii. Nieco pŅniej podobny kierunek zmian nastħpuje
w odniesieniu do bardziej zþoŇonych bytw Î indywidualnych jednostek. Czþowiek coraz
bardziej jest zaleŇny od technologii wspomagajĢcych jego funkcjonowanie, a nawet Ňycie
(np. urzĢdzenia wspomagajĢce pracħ serca i innych organw). Technologie stajĢ siħ
niezbħdnym wzmocnieniem ludzkich zmysþw, uzupeþniajĢ naszĢ pamiħę i Î tymczasem Î
tylko niektre funkcje zwiĢzane ze zdolnoĻciami intelektualnymi
6
.
Komunikacyjne funkcje Sieci umoŇliwiajĢ powszechne korzystanie z zasobw
wirtualnego Ļwiata. Jego bogactwo (mimo, iŇ ograniczane) dziħki uþatwionemu dostħpowi
czħsto jest traktowane jako autorytet Î twr, ktry sprawnie i spolegliwie informujĢc,
decyduje o zachowaniach wielu osb. CzħĻę z nich w sposb naturalny ograniczajĢc
wysiþek niezbħdny do samodzielnego korzystania z innych Ņrdeþ informacji, uznaje Sieę
za podstawowe, wystarczajĢce, wiarygodne Ņrdþo informacji Î uniwersum wiedzy. Jest to
zapowiedziĢ przekraczania
progu uzaleŇnienia od technologii w odniesieniu do ludzi.
Proces rosnĢcego zakresu technologicznego wspomagania funkcjonowania grup
spoþecznych i pojedynczych osb trwa i przebiega na wzr przewracajĢcych siħ kostek
domina. SzybkoĻę jego jest pochodnĢ postħpu naukowego oraz miarĢ tempa
postdarwinowskich zmian cywilizacji poczĢtku XXI wieku. Nastħpuje intensywne,
krtkowzroczne dostosowywanie otoczenia, przyrody do ludzi, a nie hoþdowanie w peþni
uzasadnionej harmonijnej koegzystencji czþowieka z naturĢ.
FundamentalnĢ odpowiedziĢ na wynikajĢce z intelektualnego i fizycznego potencjaþu
maszyn wyzwania jest stosowna edukacja. Chodzi tu o przygotowanie do umiejħtnego
wykorzystania potencjaþu inteligentnych maszyn w celu unikniħcia wynikajĢcych z tego
kompetencji komunikacyjnych, ktre sĢ dotychczas zaniedbywanym obszarem nauczania
na wszystkich etapach edukacji.
ee
Symbioza technologii z czþowiekiem zwraca uwagħ na problem zagroŇeı
wynikajĢcych juŇ nie tylko z manipulacyjnej roli Sieci, ale z utraty samodzielnoĻci,
niebezpiecznego uzaleŇnienia intelektualnych i fizycznych funkcji czþowieka od maszyn.
Tymczasem owo zagroŇenie nie tkwi w wirtualnym Ļwiecie, a w technologiach, ktre
sþuŇebnie poĻredniczĢ w þatwym siħganiu do zasobw Sieci. Pokusa korzystania
z bogactwa tych zasobw, stwarzana przez spolegliwe ápomostowe technologieÑ
Î komunikacjħ sieciowĢ Î czħsto okazuje siħ wystarczajĢca, by zrezygnowaę
6
15
SþuŇĢ takŇe wielokrotnemu wzmacnianiu ludzkich miħĻni. Przenoszenie kilkusetkilogramowego
ciħŇaru przez osobħ korzystajĢcĢ ze specjalnego kombinezonu, wyposaŇonego w silniczki
elektryczne (HAL-5), nie wymaga szczeglnego wysiþku, a chorzy z ograniczeniami ruchowymi dziħki
kombinezonowi mogĢ siħ swobodnie poruszaę. Kontrolowanie sztucznych miħĻni obywa siħ
intuicyjnie Î tak, jak prawdziwych.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.