Włodzimierz Gogołek Paradoks ...

Włodzimierz Gogołek Paradoks Sieci, dzieci a media
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wþodzimierz Gogoþek
wg@id.uw.edu.pl
Instytut Dziennikarstwa
Uniwersytet Warszawski
Warszawa
Paradoks Sieci
WstĨp
Przeþomowe, najbardziej brzemienne w skutkach, w zakresie operowania
informacjģ od czasu wynalazku Johannesa Guttenberga, byþo skierowanie niemal
wszystkich inwestycji (materialnych i intelektualnych) wþaĻnie w tym kierunku. Proces
gromadzenia i dystrybucji informacji ulegþ nadzwyczajnej intensyfikacji w latach 40.
ubiegþego wieku Î od okresu, kiedy pojawiþy siħ pierwsze cyfrowe komputery. Obserwowany
od tego czasu postħp technologiczny, utoŇsamiany z doskonalonymi komputerami, dotyczy
peþnego spektrum elektroniki, takŇe uŇytkowej, sþuŇĢcej do codziennego operowania
informacjĢ Î RTV, a w tym wszelkiego typu rejestratorw i odtwarzaczy. UrzĢdzenia te stajĢ
siħ taısze, mniejsze, bardziej niezawodne, a przede wszystkim powszechne. Formy
gromadzonych i przetwarzanych przez nie informacji (w postaci cyfrowej) wzbogacono od
znakw, przez obrazy, dŅwiħk do wideo wþĢcznie.
OsiĢgniħto zadawalajĢcy poziom doskonaþoĻci narzħdzi gromadzenia, transmisji
i lokalnego przetwarzania informacji. Owa lokalnoĻę odnosi siħ do informacji, ktre sĢ
przetwarzane branŇowo (bez wzglħdu na lokalizacjħ geograficznĢ). Obejmuje to
automatyzowanie prostych operacji finansowych, edycjħ tekstw i multimediw, obliczanie
nadzwyczaj skomplikowanych funkcji opisujĢcych modele zmiany pogody i badanie
skomplikowanych zjawisk fizycznych. Okres ten Î âetap cyfryÒ Î ukazaþ potħgħ informacji
w postaci cyfrowej i moŇliwoĻci jej przetwarzania. Uwieıczeniem tego etapu byþa kolejna
wielka zmiana na poczĢtku lat 90. Î powszechny dostħp do autostrad informacyjnych,
stopniowo þĢczĢcych niemal wszystkie komputery na Ļwiecie Î âetap sieciÒ, ktremu
towarzyszy szybko rozwijajĢca siħ komunikacja sieciowa. Obejmuje ona caþy glob, stwarza
nigdy wczeĻniej niedostħpne warunki szybkiej wymiany informacji. Obudziþo to nadzieje
na nieskrħpowanĢ, wolnĢ wymianħ informacji, na nieograniczone czasowo i geograficznie
wykorzystanie bogactwa ludzkiej wiedzy, na ádemokracjħ informacyjnĢÑ. Tymczasem
Ļwiadome, bezpoĻrednie korzystanie z wszystkich cyfrowych zasobw informacyjnych
Ļwiata, przekracza fizyczne i intelektualne moŇliwoĻci pojedynczego czþowieka.
W konsekwencji jesteĻmy Ļwiadkami paradoksu Î zgody na ograniczanie oczekiwanych
swobd informacyjnych wirtualnego Ļwiata.
Obserwowane jest godzenie siħ na korzystanie z poĻrednikw, narzħdzi
agregujĢcych, wspomagajĢcych selektywny wybr informacji. Akceptacja tej formy
wspomagania korzystania z bogactwa Sieci jest milczĢcĢ aprobatĢ ograniczanej swobody
informacyjnej. Naturalne staje siħ korzystanie ze zagregowanych, odpowiednio
opracowanych Ņrdeþ informacji Î z gotowych rozwiģzaIJ. Bogactwo Sieci zaczyna byę
1
postrzegane jako utrudnienie z jej korzystania. Na ograniczanie dostħpu do informacji coraz
wiħkszy wpþyw majĢ prawa autorskie, ktre skutecznie ograniczajĢ dostħp do Ļwiatowego
bogactwa intelektualnego.
Paradoks ograniczania swobd informacyjnych pogþħbia multimedialna forma
odbieranych z Sieci informacji Î w coraz mniejszym stopniu wymagajĢca wyobraŅni
i wþasnej kreatywnoĻci. Kolejnym ograniczeniem owych swobd staje siħ sprawne
komputerowe odczytywanie przekazw niewerbalnych i ĻciĻle z nimi zwiĢzana
personalizacja Î dostarczanie takich informacji, ktre najbardziej pasujĢ do profilu
odbiorcy. Katalizatorem wyrŇnionych ograniczeı jest þĢcznoĻę bezprzewodowa oraz
konstrukcja urzĢdzeı, fizycznie coraz bliŇszych czþowiekowi, obecnie w postaci
wielofunkcyjnych telefonw komrkowych. W konsekwencji zasygnalizowanych zjawisk,
nieoczekiwanie rosnĢca liczba osb bħdĢcych po drugiej stronie wykluczenia
informacyjnego Î korzystajĢca z nowoczesnych technologii Î doĻwiadcza malejĢcej
swobody informacyjnej we wspþczesnym Ļwiecie, znajdujĢ siħ po stronie b-wykluczenia.
Gotowe rozwiģzania
Technologie informacyjne dostarczajĢc tanich narzħdzi do transmisji informacji
i jej kopiowania, szybko ograniczajĢ liczbħ miejsc, w ktrych powstajĢ wszelkiego rodzaju
produkty intelektualne, od rozrywki, przez biznes do nauki. Znacznie taısze staþo siħ ich
kopiowanie i tania, skutecznie wspomagana efektywnĢ reklamĢ, dystrybucja. Dziħki Sieci,
jej komunikacyjnemu potencjaþowi, sprawnej wymianie informacji, czħsto wystarczy sam
pomysþ, by jego rozwiĢzanie w postaci gotowego produktu (opisu, projektu urzĢdzenia)
zostaþo szybko zlokalizowane w skali caþego globu. Stwarza to warunki do korzystania
z najlepszych gotowych rozwiĢzaı, oszczħdnoĻci czasu ich wyszukiwania i wdraŇania.
Jaskrawo jest to widoczne wĻrd uczĢcych siħ na wszystkich poziomach edukacji
Î od szkþ podstawowych, Ļrednich do uczelni wþĢcznie. UczĢcy siħ tracĢ zaufanie
do tradycyjnych autorytetw (tab. 1), jednoczeĻnie bardziej polegajĢc na zasobach
sieciowych (rys. 1).
Tabel
a 1. Godne zaufania Ņrdþa informacji [skala ocen
: 1-10]
ņrdÿo informacji 1977 2007
przyjaciele i rodzina 8,8 8,6
osoby obce z doĻwiadczeniem 4,2 7,9
nauczyciele 9,2 7,3
duchowni 9,0 6,9
gazety i periodyki 8,1 6,1
ulubione stacje radiowe 6,8 5,5
wiadomoĻci telewizyjne 7,5 5,2
blogi * 2,8
reklamy 3,3 2.2
ńrdþo: Bridge Ratings and the University of Massachusetts as cited in press release.
August 1, 2007. [Za:] Good news: The pool of influencers is growing, Reaching Influencers
With Word-of-Mouth. ÐeMarketerÑ 2007, August 6
2
Krtkie pytanie w wyszukiwarce daje rezultaty w postaci setek odpowiedzi, z ktrych
czħĻę jest poprawna, gotowa do bezpoĻredniego wykorzystania. Badania British Library
i JISC wskazujĢ, iŇ 89% studentw korzysta z wyszukiwarek rozpoczynajĢc poszukiwanie
informacji, 93% jest usatysfakcjonowana doĻwiadczeniami zdobytymi podczas korzystania
z sieciowych zasobw informacyjnych. Efektem tego jest stopniowa rezygnacja korzystania
z bibliotek, tym intensywniejsza, im studenci potrafiĢ lepiej posþugiwaę siħ narzħdziami,
sþuŇĢcymi przeszukiwaniu Sieci [Information Behaviour È, 2008, s. 7].
Zjawisko korzystania z gotowych wzorcw, przywiĢzania do schematw uþatwiajĢ
myĻlenie, szybkie rozwiĢzywanie codziennych problemw. áStanowiĢ one jednoczeĻnie
swego rodzaju gorset utrudniajĢcy uporanie siħ z problemami caþkowicie nowymi, przed
jakimi Î jakŇe czħsto Î stawia nas wspþczesny Ļwiat. Nic wiħc dziwnego, Ňe umiejħtnoĻę
przeþamywania owych schematw jest szczeglnie ceniona wþaĻnie w obecnej dobieÑ
[Kaczmarek, 2005, s. 202].
Zgodny z naturĢ ludzkĢ odruch korzystania ze sprawnych sposobw komunikowania
i zdobywania informacji stwarza zagroŇenie zbytniej ufnoĻci w tak uzyskiwanĢ wiedzħ,
w ktrej wyborze nie uczestniczyþ czþowiek. IlustracjĢ tego zagroŇenia jest tytuþ popularnej
na Ļwiecie ksiĢŇki áNie kaŇ mi myĻleęÑ [Krug, 2006]. Na jej treĻę skþada siħ Î miħdzy innymi
Î ápierwsze prawo funkcjonalnoĻciÑ Sieci, w szczeglnoĻci konstrukcji stron, ktre powinny
automatycznie uþatwiaę (ábezmyĻlneÑ) korzystanie zainteresowanemu z odszukanych
w Sieci informacji. Wykorzystywane sĢ w tym celu skuteczne metody socjotechniczne, ktre
majĢ na celu wzbudzanie zaufania do zasobw Sieci, wskazujĢc nawet moŇliwoĻę miary
ázbiornika zaufaniaÑ, jakim darzone sĢ owe zasoby [Krug, 2006, s. 174].
WzmacniajĢcĢ skþadowĢ zachħcania i uþatwiania korzystania z zasobw sieciowych
jest anonimowoĻę. Stanowi ona przesþankħ do spontanicznoĻci w komunikacji z SieciĢ
Î nieskrħpowanĢ áÈ wolnoĻę wyboru i wyraŇania wþasnych uczuę z dostħpnego ich
asortymentu. [È] Oznacza wyzwolenie od przymusu grania i odczuwania tylko tego, czego
czþowieka odczuwaę nauczonoÑ [Berne, 2004, s. 151]. Sieę coraz peþniej symulujĢca
zachowania ludzkie przy stwarzaniu poczucia anonimowoĻci, dostosowaniu funkcji do
indywidualnych oczekiwaı odbiorcy (personalizacja) i prostoty wymiany z niĢ informacji
(interfejs uŇytkownika), zacieĻnia wiħŅ informacyjnĢ z czþowiekiem. Komputery stanowiĢce
elementy struktury Sieci wzbudzajĢ zaufanie do tego, co oferuje Internet, zachħcajĢ do
bezkrytycznego akceptowania informacji, ktrych Ņrdþem nie jest czþowiek, a maszyna.
AkceptujĢc poprawnoĻę organizacji sposobw przechowywania w Sieci informacji
i dostħpnoĻę sprawnych narzħdzi ich pozyskiwania, naleŇy zauwaŇyę niebezpieczeıstwo
nieweryfikowalnego doboru odszukiwanych w ten sposb informacji. ĺcieŇka dostħpu do
nich staje siħ þatwa i akceptowana bezkrytycznie. Brak jest oceny jakoĻci w ten sposb
odszukanej informacji, ktra odpowiadajĢc na pytanie zainteresowanej osoby, ogranicza
najczħĻciej potrzebħ jej sprawdzenia merytorycznego.
IlustracjĢ zasygnalizowanego zagroŇenia korzystania z gotowych, takŇe
niesprawdzonych rozwiĢzaı w Sieci byþ sondaŇ przeprowadzony wĻrd studentw
Uniwersytetu Warszawskiego. Uzyskane rezultaty wprawdzie wskazujĢ na dominujĢcĢ
krytycznĢ ocenħ odbieranych z Sieci informacji, jednak sĢ wyraŅne, jeĻli idzie o znaczĢcy
stopieı bezkrytycyzmu lub wrħcz kopiowania (ákopiuj i wklejÑ) informacji pozyskanych
3
z Sieci (rys. 1). Podobne wyniki uzyskano w badaniach wĻrd studentw Akademii
Pedagogicznej w Krakowie, gdzie 63% przebadanych studentw potwierdziþo, iŇ odwiedza
w procesie uczenia siħ strony z gotowymi rozwiĢzaniami Î ze áĻciĢgamiÑ [Pulak, 2007,
s. 301]. Mþodzi ludzie bardzo maþo czasu poĻwiħcajĢ ocenie wartoĻci odszukanej w Sieci
informacji. Jest to wynikiem wygody, braku umiejħtnoĻci sprecyzowania swoich potrzeb
informacyjnych, jak i braku umiejħtnoĻci krytycznego komunikowania siħ z SieciĢ Î
wyszukiwania informacji w Sieci [British Library].
45,0
40,0
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
bezkrytycznie
z rezerwĢ
kopiowanie
2007 2008 2009
Rys. 1. Ocena studentw [%] korzystania z informacji dostħpnych w Sieci
(2007 Î retrospekcja, 2009 Î przewidywanie)
ńrdþo: Badania przeprowadzono w 2007 roku na grupach studentw od III do V roku
na Uniwersytecie Warszawskim i na Politechnice Radomskiej, þĢcznie przebadano
135 studentw.
Niemal alarmujĢce wydajĢ siħ wyniki badaı wskazujĢce na nieukrywanĢ przez
studentw tendencjħ do rosnĢcego zainteresowania gotowymi rozwiĢzaniami, ktre sĢ
dostħpne w Sieci.
4
 8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
wiki
ĻciĢgi
specjalisty czne
2007 2008 2009
Rys. 2. Oceny liczb godzin poĻwiħcanych tygodniowo na korzystanie z wybranych zasobw
Sieci (2007 Î retrospekcja, 2009 Î przewidywanie). ńrdþo: badania wþasne
Zjawisko korzystania z ágotowych rozwiĢzaı intelektualnychÑ pogþħbiane jest przez
wspomnianĢ anonimowoĻę poczynaı w Sieci. Dostħpne narzħdzia umoŇliwiajĢ skuteczne
ukrycie swojej toŇsamoĻci, uþatwiajĢc proceder anonimowego komunikowania siħ z SieciĢ
w celu korzystania z gotowych opracowaı.
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
Rys. 3. Co najbardziej pomaga w pracy twrczej? ńrdþo: badania wþasne
BadajĢc problem samodzielnoĻci uczĢcych siħ, stwierdzono, iŇ podczas pracy
twrczej studenci najchħtniej korzystajĢ z zasobw Sieci, komunikacji, ksiĢŇek i prasy
Î wþasna pomysþowoĻę sytuowana jest przez nich jako najmniej przydatna. Badania
potwierdzajĢ zasygnalizowanĢ wczeĻniej tezħ o intensywniejszym korzystaniu przez
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.