Wóz zabezpieczenia technicznego ...

Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer II 1939, Encyklopedia militariów MarkaF - lądowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->NIEMCYTechnika lądowaBROŃ1939Wozy zabezpieczenia technicznegoWóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IIBergepanzer IIDane taktyczno-techniczne Bergepanzer II Ausf. bTyp:wóz zabezpie-czenia technicznego.Lataprodukcji:1939.Wyprodu-kowano:2 sztuki.Długość:4,38 m.Szerokość:2,14 m.Wysokość:1,955 m.Masabojowa:8500 kg.Opance-rzenie:5-14,5 mm.Trakcja:gąsienicowa.Napęd:sze-ściocylindrowy,rzędowy,gaźnikowy, górnozaworowy,czterosuwowy,chłodzonycieczą silnik Maybach HL62TR o mocy 140 KM.Trans-misja:mechaniczna, ZFAphon SSG45, 6 biegów doprzodu i 1 wsteczny.Podwo-zie:połączone ramą nośnątrzy wózki po dwa koła no-śne, górna krawędź gąsienicpodtrzymywana przez trzykoła, resory ćwierćeliptyczne.Rozstaw gąsienic:1,78 m.Szerokość gąsienicy:30cm.Ilość ogniw gąsienicy:108.Nacisk na grunt:0,56 kg/cm2.Paliwo:benzyna.Pojemność zbiorników paliwa:170 l (dwa zbiorniki o pojemności102 i 68 l).Zużycie paliwa na 100 km:140 l w terenie i 90 l na drodze.Zasięg:125 km w terenie i 190 km na drodze.Prędkość maksymalna:40 km/h na drodze.Promień skrętu:4,8 m.Łączność:radiostacja krótkofalowa FuG 5 o mocy15 W i odbiornik FuG 2,Przyrządy celownicze:teleskopowy celownik optyczny Zeiss TZF 4 o 2,5 krotnym powiększe-niu.Pokonywanie przeszkód:wzniesienia 30°, ściany 63 cm, rowy 1,8 m, brody 0,89 m.Uzbrojenie:karabin maszyno-wy 7,92 mm MG-34.Załoga:3 osoby.Po zakończeniu kampa-nii francuskiej do pododdziałówtechnicznych i saperskich trafiłyczołgi PzKpfw II w wersjach a i b.Nieprzydatne w jednostkachliniowych, po zdjęciu wieży służy-ły jako mobilne warsztaty, rzeczjasna z tymi samymi ogranicze-niami co ich mniejsi kuzyni.Część wozów późniejszych wer-sji po zdjęciu wieży również sta-wała się wozami zabezpieczeniatechnicznego. Liczba Bergepan-zer II jest nieznana, jednak nale-ży przyjąć, że było ich niewiele.Wehrmacht nigdy nie dyspono-wał nadwyżką podwozi PzKpfwII. Poza tym, nie każdy PzKpfw IIbez wieży pełnił rolę WZT. Więk-szość z nich pełniła funkcję tzw.Pionierpanzer IIopancerzonegopojazdu służącego pionierom zaśrodek transportu i ruchomy magazynśrodków saperskich lubLadungslegerII,czyli wozów saperskich, transportują-cych ładunki wybuchowe. Łącznie od1942 roku z różnych modeli zdemonto-wano 739 wież. Nie jest to jednak liczbapozwalająca na jakiekolwiek przypusz-czenia, co do ilości wprowadzonych dosłużby WZT na podwoziu Panzer II.„Pełnokrwistymi”, o ile można w ogóleużyć takiego terminu do pojazdu powsta-łego na tym podwoziu, WZT były dwaPzKpfw. II Ausf. b,przerobione w za-kładach Magirus w 1939 roku. Wykorzy-stując miejsce po zdemontowanej wieży,zamontowano w jej miejsce dźwig oudźwigu 3000 kg. Nie wiadomo jednak,jaki był ich los.Rolawozuzabezpieczeniatechnicznego przypadła również częścimaszyn mających zastąpić PzKpfw II wjednostkach bojowych; ich powstaniezwiązane było z planem głębokiej mo-dernizacji tego wozu bojowego. Powstała wówczas kon-strukcja znana jako Vk (Versuchkraftfahrzeug)1601.Wroku 1942 w okresie od kwietnia do grudnia stworzono 22egzemplarze, ale tylko 7 odbyło próby bojowe w składzie 12.DPanc w roku 1943. Niedługo po tym powstał znacznie do-skonalszy Luchs, Vk 1601 przestał więc być potrzebny. Napoczątku 1944 wszystkie dostępne wozy tego typu przebu-dowano na WZT, demontując wieżę i na jej miejscu mocującdźwig. Brak jednak dokładniejszych informacji, co zresztąnie dziwi, biorąc pod uwagę skalę produkcji. W 1944 rokujeden z czołgów przerobiono na wóz ewakuacyjny usuwającwieżę, a w jej miejsce montując dźwig. Wiadomo, że wózten, nazywanyBergepanzer II Ausf. Jlub Bergepanzer Vk1601 (Pz.Berge.Wg II Ausf. J), skierowano do 116. DywizjiPancernej na froncie zachodnim. W 1946 roku podczas odbudowy zniszczonych fabryk w Donbasie na Ukrainie używanodźwigu samobieżnego zamontowanego na podwoziu zdobycznego czołgu PzKpfw II Ausf. F.Z czasem powstawały inne WZT na podstawie większych maszyn, przeznaczone do działania w jeszcze bardziejnieprzyjaznych sytuacjach. Coraz częściej trzeba było wyciągać coraz cięższe czołgi spod ognia nieprzyjaciela. Trudnewarunki pracy i szybkie tempo zmian w sytuacji na froncie nakładała też coraz to nowe wyzwania na załogi WZT. Niewystarczało już tylko dowiezienie paliwa i smarów. Aby skutecznie wspierać „większych kolegów”, pancerne pojazdytechniczne musiały być wyposażone w jak najszerszy zestaw narzędzi, z dźwigami włącznie. Musiały być też przystoso-wane do holowania i wyciągania czołgów z opresji. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.