W3 heurystyki dysonans-poznawczy ...

W3 heurystyki dysonans-poznawczy 20X2011 www, Psychologia społeczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Heurystyka
dost
ę
pno
ś
ci
Heurystyki formułowania
s
ą
dów
Jak cz
ę
sto policjant w USA u
ż
ywa broni?
Zabójstwo czy samobójstwo?
Ocena częstości lub prawdopodobieństwa wystąpienia
zdarzenia w oparciu o łatwośćz jakąjego przykłady
Heurystyka
nieświadomie stosowana „droga na skróty”
zdarzenia w oparciu o łatwośćz jakąjego przykłady
przychodząnam na myśl (
stąd błędne wnioskowanie)
– uproszczona reguła myślenia
pozwalająca na formułowanie sądów bez analizy
większości informacji, na których sąd powinien się
opierać

Przyczyny łatwości przychodzenia na myśl:

częstośćwystępowania zdarzeń

obiektywna częstośćwystępowania zdarzenia / drastyczność,
wyrazistość, bliskośćczasowa
20 pa
ź
dziernika 2011r.
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
1
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
2
Heurystyka
zakotwiczenia/dostosowania
Heurystyka
symulacji
Liczba obywateli USA, ludno
ść
miejska w Kambod
ż
y
Wydawanie sądu w oparciu o wyobrażenie
(symulacjęmentalną)
przebiegu zdarzeń

Oceniając jakąśwartośćliczbową
(częstośćlub
prawdopodobieństwo wystąpienia czegoś)
za punkt wyjścia
przyjmujemy jakąśłatwo dostępnąwartość
(także wartości
arbitralnie narzucone)
a następnie modyfikujemy
(na ogół

My
ś
lenie kontrfaktyczne
– my
ś
lenie o tym, co mogłoby si
ę
zdarzy
ć
, ale si
ę
nie zdarzyło wpływa na oceny i emocje

przy dużej łatwości wyobrażenia lepszej perspektywy zdarzenie negatywne
arbitralnie narzucone)
a następnie modyfikujemy
(na ogół
niewystarczająco)
swój sąd na podstawie kontekstu i wiedzy

przy dużej łatwości wyobrażenia lepszej perspektywy zdarzenie negatywne
oceniamy jako bardziej negatywne

funkcje: łatwiej znieśćprzykre zdarzenie, można uniknąćzdarzenia
niepomyślnego

Efekt wyja
ś
niania
– z powodu zaanga
ż
owania w my
ś
lenie o
przyczynach jakiego
ś
zdarzenia jego wyst
ą
pienie oceniamy jako
bardziej prawdopodobne

Złudzenie m
ą
dro
ś
ci po fakcie
– efekt wyja
ś
niania działaj
ą
cy
wstecz, „z góry to wiedziałem”
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
Przyczyny błędów:

zakotwiczenie jest automatyczne

przetwarzanie informacji i zachowanie są zdominowane przez
zaktywizowanąwiedzę

korekta jest intencjonalna, kontrolowana – łatwiej ulega
dezorganizacji
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
3
4
 Heurystyka
reprezentatywno
ś
ci
W ciągu ostatniej doby urodziło się12 dzieci.
Jaka jest szansa, że urodziły sięw kolejności A, B lub C?
A)
Dz Dz Dz Dz Dz Dz
Chł Chł Chł Chł Chł Chł
B)
Chł Chł Chł
Dz Dz Dz
Chł Chł Chł
Dz Dz Dz
C)
Dz
Chł Chł
Dz
Chł
Dz Dz
Chł
Dz
Chł
Dz
Chł
Dysonans poznawczy
Aronson „Serce i umysł” rozdz. 3, s. 78-122
C)
Dz
Chł Chł
Dz
Chł
Dz Dz
Chł
Dz
Chł
Dz
Chł
Aronson „Serce i umysł” rozdz. 3, s. 78-122
Wojciszke „Człowiek w
ś
ród ludzi”, s. 52-55

Ocena przynależności obiektu do kategorii na podstawie
jego podobieństwa do typowych egzemplarzy tej kategorii

Informacja o proporcji podstawowej

Poszukiwanie przyczyn zdarzeńw zdarzeniach podobnych

Poszukiwanie ważnych przyczyn dla ważnych zdarzeń
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
5
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
6
Dysonans poznawczy

definicja
Dysonans poznawczy
– proces

Niezgodno
ść
:

nowa informacja lub myślenie o jakimśaspekcie

zachowanie sprzeczne z postawą

podjęcie decyzji

Ludzie dążądo zgodności pomiędzy różnymi
przekonaniami, zaś
niezgodno
ść
pomi
ę
dzy dwoma
elementami poznawczymi
dotyczącymi tej samej sprawy
wywołuje dysonans poznawczy
– przykre napięcie o
własnościach popędu – motywujący do działania w

Napi
ę
cie – pop
ę
d

ogólna mobilizacja organizmu

ogólna mobilizacja organizmu

motywacja do redukcji rozbieżności w celu redukcji napięcia

motywacja do antycypacyjnego unikania dysonansu
kierunku zniesienia uczucia dyskomfortu

Elementy poznawcze:

myśli, wiedza (poglądy, przekonania)

emocje

zachowanie

Reakcje redukuj
ą
ce dysonans

racjonalna: zmiana postaw i zachowania, jeśli na to wskazują
wiarygodne źródła

racjonalizująca:

poszukiwanie uzasadnienia dla dotychczasowych postaw i zachowań

zamrożenie decyzji
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
7
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
8
 Dysonans poznawczy
– sposoby redukcji
Dysonans
podecyzyjny
Występuje po podjęciu decyzji,
na ogół jest
redukowany
przez:

zamrożenie decyzji
(subiektywne podwyższenie wartości wybranej alternatywy
i obniżenie wartości opcji odrzuconej)

przekonywanie innych do wybranej przez siebie alternatywy

zniekształcanie sympatii i antypatii

Racjonalny:
zmiana błędnego elementu poznawczego

jeśli mój stosunek do X jest negatywny, a z wiarygodnego źródła docierają informacje,
że się mylę, powinnam zmienić swój stosunek do X

Racjonalizacje:
uzasadnianie dotychczasowego stanu
rzeczy (poglądu, uczucia, zachowania) przez:

zniekształcanie sympatii i antypatii

zmianę jednego z elementów tak, żeby były mniej sprzeczne

dodanie nowego elementu wspierającego dotychczasowy stan rzeczy

Racjonalizacja jest skutkiem potrzeby podtrzymywania naszej
samooceny, potwierdzania własnej konsekwencji i postępowania
zgodnego z przekonaniami i ma miejsce znacznie częściej niż
racjonalna redukcja dysonansu

Mieszkanie na Kabatach zamienię na mieszkanie na Pradze

Jestem nałogowym palaczem i dowiaduję się o konsekwencjach dla zdrowia

Pomogłam/skrzywdziłam bez powodu. Jaki jest mój stosunek do tej osoby?
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
Wystąpieniu dysonansu podecyzyjnego sprzyja:

ważność decyzji

kosztownośćdecyzji (np. wysiłek)

stopieńnieodwołalności decyzji

konsekwencje decyzji

wysoka samoocena
9
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
10
Dysonans
a zmiana pogl
ą
dów i zachowania
Samoocena a motywacja do redukcji DP
Kiedy dysonans prowadzi do utwierdzenia sięw
dotychczasowej decyzji/zachowaniu/poglądach?

Technika niskiej piłki

wzbudzenie wrażenia, że decyzja jest nieodwracalna

wykorzystanie reguły konsekwencji i zaangażowania

klient ostatecznie utrzymuje początkową decyzję mimo, iż okazuje się ona

Podtrzymywanie poczucia własnej
(Tesser 1988)

dążymy do podtrzymania dobrego zdania na swój temat

wyobrażenie, że zachowanie innej osoby może stanowić zagrożenie dla
naszej samooceny prowadzi do dysonansu i skłania do jego redukcji

siła poczucia zagrożenia zależy od tego, jak bliska nam jest osoba, od której
pochodzi zagrożenie i jak ważnej
(dla JA)
sprawy to zagrożenie dotyczy
np. dlaczego niekiedy wolimy pomóc obcemu ni
ż
przyjacielowi?
np. dlaczego niekiedy wolimy pomóc obcemu ni
ż
przyjacielowi?

Autoafirmacja
(Steele, 1988)

likwidacja zagrożenia dla samooceny przez potwierdzenie swojej
kompetencji w innej niż zagrożona dziedzinie

Samopotwierdzanie
(Swann, 1984, 1990)

dążenie do potwierdzania własnego pojęcia o swojej osobie bez względu na
to, czy jest mniej czy bardziej pozytywne, odrzucanie opinii niezgodnych z
własnym pojęciem Ja, o ile:

konsekwencje niewłaściwej oceny są duże
(np. częsty kontakt)
, nie osiągnęliśmy
jeszcze granic możliwości
(adekwatna inf. zwrotna umożliwia poprawę)
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
niekorzystna (zanik korzyści będącej podstawą początkowej decyzji)

Autoperswazja
np. obrona stanowiska niezgodnego z własnąpostawą
np. decyzja o nieetycznym zachowaniu
np. niewystarczająca kara
Pułapka racjonalizacji

Redukcja dysonansu na drodze racjonalizacji prowadzi do kolejnych
zachowańzgodnych z początkowąpostawąi utrudnia jej zmianę
12
Wykład 3 – heurystyki, dysonans poznawczy
11
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.