W jaki sposób auditować najwyższe kierownictwo ISO 9001, ISO, ISO 9001
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
International Organization for Standardization International Accreditation Forum Data: 14 październik 2004 ISO 9001 Auditing Practices Group Wytyczne dotyczące: W jaki sposób auditować najwyższe kierownictwo 1 ? Przyjmując, że auditowanie najwyższego kierownictwa jest kwestią delikatną, w dokumencie tym zostały przedstawione wytyczne odnośnie takiego typu auditowania. Zaleca się, aby auditorzy włączali najwyższe kierownictwo w audit, tj. zapraszali ich na spotkanie otwierające i zamykające, przewidywali wystarczającą ilość czasu w planie auditu na rozmowę z najwyższym kierownictwem, omawiali bezpośrednio z nimi ustalenia z auditu, poszukiwali dowodów ich zaangażowania, itp. Ważne jest, aby centrum uwagi przenieść z kierownika ds. jakości na najwyższe kierownictwo organizacji. Zaleca się, aby auditor rozważył działalność najwyższego kierownictwa w ujęciu procesowym i odpowiednio je auditował. Etap planowania Zaleca się, aby auditor zidentyfikował procesy odnoszące się do najwyższego kierownictwa, oraz aby a) zrozumiał charakter organizacji oraz jej strukturę zarządzania, poprzez przegląd informacji zawartych, między innymi w schemacie organizacyjnym, raportach rocznych, planach biznesowych, profilach działalności firmy, oświadczeniach prasowych, stronach internetowych, itp., b) uwzględnił w planie auditu czas na zebranie odpowiednich informacji, bezpośrednio poprzez rozmowę, odnośnie do zaangażowania najwyższego kierownictwa, c) zrozumiał kulturę organizacji oraz jej najwyższe kierownictwo, aby określić ich wpływ na plan auditu – i wprowadzić odpowiednie zmiany, d) profesjonalnie podszedł do własnej prezencji, poprzez ustalenie zasad ubioru przyjętych w organizacji, e) zaplanował czas trwania rozmowy z najwyższym kierownictwem, zapewniając dogodność i punktualność. Zleca się, aby auditor posiadający małe doświadczenie w auditowaniu nie był wyznaczany do przeprowadzenia rozmowy z najwyższym kierownictwem. 1 Tytuł oryginału: How to audit top management process © ISO & IAF 2005 – All rights reserved www.iaf.nu ; www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup Tłumaczenie niniejszego dokumentu na język polski wykonano w Polskim Centrum Akredytacji 1 z 3 Przeprowadzanie auditu Powszechnymi metodami oceny najwyższego kierownictwa są: 1. rozmowa z najwyższym kierownictwem Auditor może poprzez wykorzystanie terminologii biznesowej, odpowiedniej dla najwyższego kierownictwa, zadać odpowiednie pytania, które a) prowadzą do uzyskania dowodów odnośnie do świadomości i zaangażowania najwyższego kierownictwa w sprawy związane z jakością oraz ich odpowiedniości dla ogólnych celów organizacji oraz systemu zarządzania, b) pozwolą ustalić dowody zgodności z wymaganiami normy ISO 9001 odnośnie do odpowiedzialności kierownictwa. 2. Gromadzenie i potwierdzenie dowodów Zaleca się, aby auditor/zespół auditorów stale poszukiwał możliwości potwierdzenia odpowiedzi uzyskanych podczas rozmowy z najwyższym kierownictwem. Obejmuje to: a) dostępność i odpowiedniość polityki i celów, b) ustanowieniepowiązań pomiędzy polityką a celami, c) uzyskaniedowodów,że polityka i cele są skuteczne i zrozumiałe w całej organizacji, d) określenie, czy polityka i cele są właściwe dla ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością oraz dla osiągania satysfakcji klientów, e) określenie, czy najwyższe kierownictwo jest zaangażowane w przegląd zarządzania. Dodatkowe rozmowy i zbieranie dowodów może być niezbędne z uwagi na konieczność dostarczenia wymaganego potwierdzenia. Zaleca się, aby zespół auditorów zapewnił, żeby wszelkie dodatkowe dowody na zaangażowanie najwyższego kierownictwa były również gromadzone. Zaleca się, aby auditor/zespół auditorów dokonał przeglądu zebranych dowodów, aby zapewnić kompletność i dokładność informacji oraz pewność co do wyciągniętych wniosków. Raport z auditu Zaleca się, aby auditorzy przygotowywali swoje raporty z auditu w taki sposób, aby były one odpowiednie do przedstawienia ich najwyższemu kierownictwu organizacji. Właściwe może być przedstawienie podsumowania raportu z auditu, dostosowanego do przedstawienia najwyższemu kierownictwu. Zaleca się, aby podsumowanie to uwypuklało kluczowe ustalenia, zarówno pozytywne, jak i negatywne oraz identyfikowało możliwości do doskonalenia. Dalszych informacji na temat ISO 9001 Auditing Practices Group, prosimy szukać w dokumencie: Introduction to the ISO 9001 Auditing Practices Group Informacje zwrotne od użytkowników będą wykorzystane przez ISO 9001 Auditing Practices Group w celu podjęcia decyzji, czy dodatkowe dokumenty zawierające wytyczne zostaną przygotowane, oraz czy aktualne wytyczne powinny zostać zweryfikowane. Komentarze na temat dokumentów lub prezentacji mogą być wysłane na następujący adres mailowy: charles.corrie@bsi-global.com . Pozostałe dokumenty i prezentacje ISO 9001 Auditing Practices Group mogą być skopiowane z następujących stron sieci www: © ISO & IAF 2005 – All rights reserved www.iaf.nu ; www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup Tłumaczenie niniejszego dokumentu na język polski wykonano w Polskim Centrum Akredytacji 2 z 3 www.iaf.nu www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup Zrzeczenie się odpowiedzialności Dokument ten nie został poddany procesowi zatwierdzenia przez International Organization for Standardization (ISO), ISO Komitet Techniczny 176, ani przez International Accreditation Forum (IAF). Informacje zawarte w tym dokumencie są udostępnione w celach edukacyjnych i komunikacyjnych. ISO 9001 Auditing Practices Group nie bierze odpowiedzialności za błędy, pominięcia, lub inne zobowiązania, które mogą powstać w wyniku udostępnienia lub w następstwie użycia tych informacji. © ISO & IAF 2005 – All rights reserved www.iaf.nu ; www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup Tłumaczenie niniejszego dokumentu na język polski wykonano w Polskim Centrum Akredytacji 3 z 3 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |