w poszukiwaniu 'złotego grala' - ...

w poszukiwaniu 'złotego grala' - granice fotografii 35mm, Jak robić świetne zdjęcia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W poszukiwaniu złotego Graala
granice fotografii 35mm
Granica pierwsza - rozdzielczość oka
Jakość powstałego obrazu jest ograniczona w pierwszym rzędzie przez wzrok oglądającego.
Jeśli skala powiększenia jest odpowiednio mała, niska rozdzielczość systemu tworzącego
obraz może zostać nie zauważona. Przykładem może być tu min. fotografia robiona przy
pomocy aparatów subminiaturowych np. Minoxa. Obiektywy tych aparatów mają krótką
ogniskową i musza dawać ostry obraz na niewielkiej powierzchni. Najlepsze obiektywy
Minoxów dają lepszy obraz niż najlepsze obiektywy aparatów 35mm, zbliżając się znacznie
bardziej do bycia ograniczonymi jedynie przez dyfrakcję. W efekcie zdjęcie z Minoxa
powiększone, załóżmy, 20 razy, będzie miało większą rozdzielczość niż zdjęcie 24x35
powiększone 20 razy. Jednak powiększenia tej samej wielkości (np. 13x18) z negatywu
subminiaturowego, będą nie lepsze, a najprawdopodobniej znacznie gorsze, niż z negatywu
małoobrazkowego. Powyższe stwierdzenie odnosi się do porównania małego obrazka ze
średnim formatem i średniego formatu z dużym.
Powszechnie przyjmuje się założenie, że praktyczna granica dająca wszystko co możliwe z
małego obrazka, jest 15 razy - oznacza to odbitkę o rozmiarach 36x54cm. Przyjmujemy tutaj,
że patrzymy na zdjęcie z odległości 25 centymetrów. Ze względu na budowę siatkówki,
przeciętne oko nie jest w stanie zobaczyć większej liczby szczegółów z mniejszej odległości.
Granicą rozdzielczości ludzkiego oka jest 1' - jedna minuta kątowa (jeden stopień kątowy
zawiera 60', średnica księżyca w pełni wynosi około 30'). Jedna minuta kątowa w odległości
25 centymetrów równa się około 8 par linii na milimetr na naszej odbitce. Przyjmijmy 10
lpmm dla łatwości obliczeń. Na naszym zdjęciu musimy uzyskać 10 lpmm. Oznacza to, ze na
negatywie musielibyśmy mieć 150 lpmm.
Granica druga - rozdzielczość filmu
Filmy stosowane do wykonywania reprodukcji takie jak Kodak Technical Pan czy Agfa
Copex Rapid (Gigabit film) mają podawaną przez producenta rozdzielczość 350 - 600 lpmm.
Jednakże wartości te odnoszą się do negatywów wywoływanych w specjalnych
(laboratoryjnych) wywoływaczach, dających bardzo duży kontrast. Wartości te są mierzone
przez naświetlanie negatywu poprzez płytkę szklana z naniesionymi bardzo drobnymi czarno-
bialymi liniami. Do pomiaru granic rozdzielczości używa się też szklanych płyt z naniesioną
warstwą chromu z wyrytymi liniami.
Niektórzy producenci podają też rozdzielczości filmów dla obiektów o ciągłych tonach.
Przykłady (za E.Putsem):
Kodak Technical Pan 250 lpmm
Agfa APX25 179 lpmm
Kodak T-Max 100 120 lpmm
Kodak Panatomic-X 180 lpmm
1
Nie wszystkie rozdzielczości filmów podanych wyżej mogą być porównane wprost z uwagi
na różne metody pomiarów różnych producentów, można jednak przyjąć, że granica 200
lpmm może być osiągnięta w warunkach laboratoryjnych. Wszyscy producenci zaznaczają
jednak, że wartości te są idealne i nie biorą pod uwagę ograniczeń sprzętu używanego w
fotografii.
Granica trzecia - dyfrakcja
Opisywanie rozdzielczości powyżej 500 lpmm może brzmieć fantastycznie :-). Tak jednak nie
jest. Rozdzielczość obiektywu jest ograniczona przez dwie wartości: aberrację optyczną i
dyfrakcję. Obiektyw ograniczany wyłącznie przez dyfrakcję jest to obiektyw skorygowany
tak dobrze, ze jedynym czynnikiem ograniczającym jego rozdzielczość jest dyfrakcja (i
długość fali światła używanego do robienia zdjęć). Oto wartości rozdzielczości dla kilku
wartości przysłony (przyjęte założenia to długość fali światła 550nm i założenia teorii
kontrastu Kuhlera):
Przysłona Rozdzielczość (lpmm)
1,4
550
2
385
2,8
263
4
185
5,6
135
8
94
11
69
16
48
22
30
32
21
Przyjęte wartości odnoszą się (znów) do warunków idealnych. Zgodnie z wykładnią Zeissa,
powyższe wartości rozdzielczości nie mogą być wprost użyte do określenia jakości obrazu
dawanego przez obiektyw. Oko ludzkie może rozdzielić czarne i białe linie, jeśli kontrast
pomiędzy nimi wynosi około 2%. Tak mała różnica jest znacznie poniżej ograniczeń
kombinacji obiektyw - film. Zeiss użył wartości kontrastu równej 30% przy ustalaniu
rozdzielczości wysokorozdzielczych emulsji fotograficznych. Jeśli rozważymy teraz dane
producentów dotyczące rozdzielczości ich filmów przy kontraście 50% - przyjętym przez
producentów dla filmów ciągłotonowych, otrzymamy następujące wartości:
2
Film
ASA lpmm
lpmm dla
kontrastu 50%
Copex/ Gigabit
12(40) 600
100
Kodak Technical Pan
25/50 320
100
Kodak T-Max 100
100
200
63
Kodak T-Max 400
400
125
50
Agfapan APX-25
25
200
80
Agfacolor HDC Plus
400
130
45
Kodak Ektar 25
25
200
80
Fujichrome Velvia Pro
50
160
80
Fujichrome Provia 100P
100
140
60
Fujichrome Provia 400
400
125
40
Fujichrome Astia
100
135
55
Fujichrome Sensia II
200
125
50
Fujichrome Sensia II
400
125
40
Fujicolor Superia 400
400
100
50
Fuji Professional 400 NPH
400
110
50
Fuji NHG 800 Professional
800
100
45
Kodak Ektachrome 64T
64
125
50
Kodak Ektachrome 100
100
125
50
Kodachrome 200
200
100
50
Kodak Tri-X
400
100
50
Konica Impresa Pro
50
130
80
Konica SR-G Pro
160
100
50
Widzimy tutaj o ile mniejsza jest praktyczna rozdzielczość podanych wysokorozdzielczych
filmów dla zastosowań fotograficznych.
Granica czwarta - obiektyw
Najlepsze istniejące obiektywy Leiki potrafią uzyskiwać rozdzielczość teoretyczną około 450
lpmm przy 5% kontraście. Dla kontrastu 30% oznacza to około 250 - 300 lpmm. Canon New
FD 1.4/50 ma odpowiednio 420 lpmm i 278 lpmm. Zeiss Planar 1.7/50 - odpowiednio 460
lpmm i 290 lpmm. Musimy jednak wziąć pod uwagę, ze wartości podane powyżej są znów
wartościami idealnymi. Najlepsza wartość uzyskana praktycznie wynosi 120 lpmm na
negatywie (za E.Putsem). Kodak sugeruje, ze dla wyzyskania w pełni rozdzielczości filmu,
obiektyw powinien mieć około 3 razy większa rozdzielczość od negatywu. Poniższa tabelka
pokazuje wyniki:
3
Rozdzielczość (lpmm)
filmu obiektywu całości
50
100
33
50
200
40
50
400
44
80
100
44
80
200
57
80
400
63
100
100
71
100
200
89
100
400
97
600
100
98
600
600
425
600
1800
569
Większość obiektywów dostępnych obecnie na rynku ma rozdzielczość znacznie niższa niż
100 lpmm dla kontrastu 30%. Widzimy wiec, ze maksymalna praktyczna rozdzielczość filmu,
którą znaleźliśmy wyżej - 100 lpmm i rozdzielczość przeciętnego konsumenckiego obiektywu
- 100 lpmm (zoomy mają z zasady znacznie mniejszy kontrast stąd i niższą rozdzielczość.
Średnia statystyczna obiektywów typu zoom testowanych na Photodo daje około 50-60
lpmm) ogranicza nas do około 70 lpmm, pozwalając w wyjątkowych wypadkach (najlepszy
obiektyw + ultradobnoziarnisty film) osiągnąć około 90 lpmm. Oznacza to około
dziewięciokrotne powiększenie -- około 21x32 cm.
Dodatek: dowód empiryczny :-)
(za Shermanem i Schneiderem, Modern Photography 1978).
Fotografowany był obiekt o wysokim kontraście, wiec wyniki dla "zwykłej" fotografii będą
gorsze o ok. 1/3:
Obiektyw nastawiony na f/4, nieskończoność, wartości rozdzielczości w lpmm
Obiektyw
Pan X Tech Pan Kodachrome 25
#2483 Micro
Ektachrome (PCF)
Summicron Leitz 2/50
88
96
86
102
Nikon 1.8/50
88
96
82
100
Canon 1.8/50
86
92
80
100
Minolta 1.7/50
86
92
82
100
Pentax 1.7/50
86
92
80
100
Olympus 1.8/50
86
92
80
100
Stanisław B.A. Stawowy
watteau@box43.gnet.pl
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.