W przedszkolku szpitalnym

W przedszkolku szpitalnym, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Z prakttykii
W przedszkolu szpitalnym
GRA˚YNA SZWEDA (Bydgoszcz)
˚adna choroba czy kalectwo, bez wzgl´du na rozmiary, nie jest i nie mo˝e byç „urlo-
pem od ˝ycia”.
wajà dzieci bardzo chore – wielkie sà
ich ból i cierpienie.
Dlatego staram si´, aby najm∏odszym pa-
cjentom nie zabrak∏o ciep∏a, przyjaêni i uÊmie-
chu. Jednym ze sposobów pomagajàcych dzie-
ciom w walce z chorobà, która skaza∏a je nie-
oczekiwanie na bardzo d∏ugi pobyt w szpitalu,
sà zaj´cia i zabawy, które integrujà nas w ma-
lutkiej salce przedszkolno-szkolnej.
Zaj´cia zawsze przebiegajà w formie zaba-
wowej, przygotowuje je tak, aby odpowiada∏y
mo˝liwoÊciom psychicznym i wydolnoÊci wysi∏-
kowej, które w przypadku choroby nowotworo-
wej sà bardzo cz´sto os∏abione.
Niejednokrotnie zdarza si´ równie˝ tak, ˝e
˝aden ma∏y pacjent nie mo˝e przyjÊç do „naszej
salki”. Kiedy boli, kiedy pogarszajà si´ wyniki,
kiedy brakuje si∏ na zrobienie kilku kroków –
dzieci pozostajà w izolatkach.
Pracujemy wówczas indywidualnie, ale nie
samotnie. Towarzyszà nam rodzice, poniewa˝
chodzi mi równie˝ o ich uÊmiech, który niecz´-
sto goÊci na twarzach.
A co mo˝e daç matce wi´cej szcz´Êcia ni˝
buzia dziecka z oczami rozjaÊnionymi radoÊcià
i ciekawoÊcià?
Co mo˝e daç matce wi´cej szcz´Êcia...
– wychowawczy – wdra˝anie do aktywnego
i zgodnego udzia∏u w doÊwiadczeniach.
Potrzebne materia∏y: sól kuchenna w bry∏-
kach i kryszta∏kach (gruboziarnista, sypka), ob-
razki do segregowania, mikroskop, sylwety
i ilustracje do baÊni, masa solna.
Skàd si´ wzi´∏a sól?
Przebieg zaj´ç
Rozmowa wst´pna:
Czy wiecie, co to jest sól,
skàd si´ wzi´∏a, gdzie si´ znajduje?
S∏uchanie baÊni
Zaczarowany m∏ynek
, ilu-
strowanej sylwetami (dwaj bracia, ojciec, staru-
szek z m∏ynkiem).
Oglàdanie soli: w bry∏kach (przywiezionej
z Wieliczki), sypkiej: gruboziarnistej i mia∏kiej,
porównywanie; oglàdanie ilustracji i widokó-
wek ukazujàcych kopalnie soli.
Temat: Skàd si´ wzi´∏a sól? – s∏uchanie ba-
Êni skandynawskiej
Zaczarowany m∏ynek
.
Cele:
– terapeutyczny – odwrócenie uwagi od
spraw zwiàzanych z leczeniem;
– dydaktyczny – zapoznanie z w∏aÊciwoÊcia-
mi i zastosowaniem soli kuchennej, oglàdanie
kryszta∏ków soli przez mikroskop;
154
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
3/2003
N
a oddziale, na którym pracuj´ przeby-
Z prakttykii
Oglàdanie kryszta∏ków soli przez mikro-
skop (porównywanie z kryszta∏kami cukru).
DoÊwiadczenie z rozpuszczaniem soli
w wodzie ciep∏ej i zimnej, okreÊlanie jej w∏aÊci-
woÊci – kolor, smak, rozpuszczalnoÊç, zastoso-
wanie w codziennym ˝yciu – dzieci indywidual-
nie podajà w∏aÊciwoÊci soli, ∏àczà si´ w pary,
a nast´pnie w zespó∏ i razem ustalajà wspólne
stanowisko.
Do jakich potraw u˝ywamy soli?
Dobieranie
obrazków–niespodzianek do napisu „SÓL” (jaj-
ka, ryby, mi´so, zupa, warzywa, zwierz´ta zi-
mà...) i pozosta∏ych do napisu „CUKIER”
(ciastka, tort, cytryna...).
Masa solna jako inna mo˝liwoÊç wykorzy-
stania soli – dzieci zapoznane ze sposobem wy-
konania masy robià jà samodzielnie. Nast´pnie
wykorzystujà mas´ solnà do wykonania upo-
minków dla pracowników oddzia∏u z okazji zbli-
˝ajàcego si´ Mi´dzynarodowego Dnia Zdrowia.
Eksperymentujemy
ne (dmuchanie balonów i wypuszczanie powie-
trza do wody, dmuchanie przez rurk´ do naczy-
nia z wodà.
Co jest w „pustej” szklance?
W czym pomaga wiatr?
– rozsiewa nasiona,
unosi balony, popycha ˝aglówki, popycha
chmury powodujàc deszcz, ratuje ˝ycie chorym
dzieciom (jako powietrze – tlen).
W czym przeszkadza wiatr?
– zrywa dachy
domów, wyrywa drzewa z korzeniami, przewra-
ca p∏oty, zrywa kapelusze z g∏ów, unosi kurz.
Co to jest deszcz? Skàd si´ bierze woda? Do
czego potrzebna jest woda?
– deszcz, to woda
z chmur (wyjaÊnienie obiegu wody w atmosfe-
rze).
S∏uchanie wiersza
Parasol
T. Ganczewskiej
Ten parasol mojej mamy
Chyba jest zaczarowany.
Kiedy tylko go otworz´
Wszystko si´ wydarzyç mo˝e.
Wykonanie parasoli ró˝nymi technikami
(malowanie, wyklejanie plastelinà, kolorowym
papierem, kuleczkami z bibu∏y).
Wiatr i deszcz
II. Teatrzyk sylwetek na podstawie opowia-
dania
O wietrze, który chcia∏ byç fryzjerem
G. Kasdepke.
Cele:
– terapeutyczny: odreagowanie napi´ç
zwiàzanych z pobytem w szpitalu przez czynny
udzia∏ w zaj´ciach;
– dydaktyczny: zapoznanie z rolà powietrza
i wody w ˝yciu cz∏owieka, pozytywnà i negatyw-
nà rola wiatru;
– wychowawczy: odczuwanie zadowolenia
z mo˝liwoÊci sprawiania radoÊci innym.
Pomoce: sylwety do teatrzyku, balony, szklan-
ki i miseczki z wodà, wyci´te parasole, kredki, far-
by, wycinanki, plastelina, kolorowa bibu∏a.
Przebieg zaj´ç
S∏uchanie wiersza
PiotruÊ i powietrze.
Pos∏uchajcie, co przyÊni∏o si´ Piotrusiowi
.
S∏uchanie opowiadania w formie teatrzyku
O wietrze, który chcia∏ byç fryzjerem
– G. Kas-
depke.
Rozmowa na temat:
Co to jest wiatr?
(wiatr
to ruch powietrza...)
DoÊwiadczenia s∏u˝àce udowodnieniu, ˝e
wiatr i powietrze istniejà, chocia˝ sà niewidocz-
GRA˚YNA SZWEDA
– nauczycielka Przedszkola
w Zespole Szkó∏ dla Dzieci Przewlekle Chorych
w Bydgoszczy
3/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
155
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.