W przedszkolku szpitalnym, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Z prakttykii W przedszkolu szpitalnym GRA˚YNA SZWEDA (Bydgoszcz) ˚adna choroba czy kalectwo, bez wzgl´du na rozmiary, nie jest i nie mo˝e byç „urlo- pem od ˝ycia”. wajà dzieci bardzo chore – wielkie sà ich ból i cierpienie. Dlatego staram si´, aby najm∏odszym pa- cjentom nie zabrak∏o ciep∏a, przyjaêni i uÊmie- chu. Jednym ze sposobów pomagajàcych dzie- ciom w walce z chorobà, która skaza∏a je nie- oczekiwanie na bardzo d∏ugi pobyt w szpitalu, sà zaj´cia i zabawy, które integrujà nas w ma- lutkiej salce przedszkolno-szkolnej. Zaj´cia zawsze przebiegajà w formie zaba- wowej, przygotowuje je tak, aby odpowiada∏y mo˝liwoÊciom psychicznym i wydolnoÊci wysi∏- kowej, które w przypadku choroby nowotworo- wej sà bardzo cz´sto os∏abione. Niejednokrotnie zdarza si´ równie˝ tak, ˝e ˝aden ma∏y pacjent nie mo˝e przyjÊç do „naszej salki”. Kiedy boli, kiedy pogarszajà si´ wyniki, kiedy brakuje si∏ na zrobienie kilku kroków – dzieci pozostajà w izolatkach. Pracujemy wówczas indywidualnie, ale nie samotnie. Towarzyszà nam rodzice, poniewa˝ chodzi mi równie˝ o ich uÊmiech, który niecz´- sto goÊci na twarzach. A co mo˝e daç matce wi´cej szcz´Êcia ni˝ buzia dziecka z oczami rozjaÊnionymi radoÊcià i ciekawoÊcià? Co mo˝e daç matce wi´cej szcz´Êcia... – wychowawczy – wdra˝anie do aktywnego i zgodnego udzia∏u w doÊwiadczeniach. Potrzebne materia∏y: sól kuchenna w bry∏- kach i kryszta∏kach (gruboziarnista, sypka), ob- razki do segregowania, mikroskop, sylwety i ilustracje do baÊni, masa solna. Skàd si´ wzi´∏a sól? Przebieg zaj´ç Rozmowa wst´pna: Czy wiecie, co to jest sól, skàd si´ wzi´∏a, gdzie si´ znajduje? S∏uchanie baÊni Zaczarowany m∏ynek , ilu- strowanej sylwetami (dwaj bracia, ojciec, staru- szek z m∏ynkiem). Oglàdanie soli: w bry∏kach (przywiezionej z Wieliczki), sypkiej: gruboziarnistej i mia∏kiej, porównywanie; oglàdanie ilustracji i widokó- wek ukazujàcych kopalnie soli. Temat: Skàd si´ wzi´∏a sól? – s∏uchanie ba- Êni skandynawskiej Zaczarowany m∏ynek . Cele: – terapeutyczny – odwrócenie uwagi od spraw zwiàzanych z leczeniem; – dydaktyczny – zapoznanie z w∏aÊciwoÊcia- mi i zastosowaniem soli kuchennej, oglàdanie kryszta∏ków soli przez mikroskop; 154 WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU 3/2003 N a oddziale, na którym pracuj´ przeby- Z prakttykii Oglàdanie kryszta∏ków soli przez mikro- skop (porównywanie z kryszta∏kami cukru). DoÊwiadczenie z rozpuszczaniem soli w wodzie ciep∏ej i zimnej, okreÊlanie jej w∏aÊci- woÊci – kolor, smak, rozpuszczalnoÊç, zastoso- wanie w codziennym ˝yciu – dzieci indywidual- nie podajà w∏aÊciwoÊci soli, ∏àczà si´ w pary, a nast´pnie w zespó∏ i razem ustalajà wspólne stanowisko. Do jakich potraw u˝ywamy soli? Dobieranie obrazków–niespodzianek do napisu „SÓL” (jaj- ka, ryby, mi´so, zupa, warzywa, zwierz´ta zi- mà...) i pozosta∏ych do napisu „CUKIER” (ciastka, tort, cytryna...). Masa solna jako inna mo˝liwoÊç wykorzy- stania soli – dzieci zapoznane ze sposobem wy- konania masy robià jà samodzielnie. Nast´pnie wykorzystujà mas´ solnà do wykonania upo- minków dla pracowników oddzia∏u z okazji zbli- ˝ajàcego si´ Mi´dzynarodowego Dnia Zdrowia. Eksperymentujemy ne (dmuchanie balonów i wypuszczanie powie- trza do wody, dmuchanie przez rurk´ do naczy- nia z wodà. Co jest w „pustej” szklance? W czym pomaga wiatr? – rozsiewa nasiona, unosi balony, popycha ˝aglówki, popycha chmury powodujàc deszcz, ratuje ˝ycie chorym dzieciom (jako powietrze – tlen). W czym przeszkadza wiatr? – zrywa dachy domów, wyrywa drzewa z korzeniami, przewra- ca p∏oty, zrywa kapelusze z g∏ów, unosi kurz. Co to jest deszcz? Skàd si´ bierze woda? Do czego potrzebna jest woda? – deszcz, to woda z chmur (wyjaÊnienie obiegu wody w atmosfe- rze). S∏uchanie wiersza Parasol T. Ganczewskiej Ten parasol mojej mamy Chyba jest zaczarowany. Kiedy tylko go otworz´ Wszystko si´ wydarzyç mo˝e. Wykonanie parasoli ró˝nymi technikami (malowanie, wyklejanie plastelinà, kolorowym papierem, kuleczkami z bibu∏y). Wiatr i deszcz II. Teatrzyk sylwetek na podstawie opowia- dania O wietrze, który chcia∏ byç fryzjerem G. Kasdepke. Cele: – terapeutyczny: odreagowanie napi´ç zwiàzanych z pobytem w szpitalu przez czynny udzia∏ w zaj´ciach; – dydaktyczny: zapoznanie z rolà powietrza i wody w ˝yciu cz∏owieka, pozytywnà i negatyw- nà rola wiatru; – wychowawczy: odczuwanie zadowolenia z mo˝liwoÊci sprawiania radoÊci innym. Pomoce: sylwety do teatrzyku, balony, szklan- ki i miseczki z wodà, wyci´te parasole, kredki, far- by, wycinanki, plastelina, kolorowa bibu∏a. Przebieg zaj´ç S∏uchanie wiersza PiotruÊ i powietrze. Pos∏uchajcie, co przyÊni∏o si´ Piotrusiowi . S∏uchanie opowiadania w formie teatrzyku O wietrze, który chcia∏ byç fryzjerem – G. Kas- depke. Rozmowa na temat: Co to jest wiatr? (wiatr to ruch powietrza...) DoÊwiadczenia s∏u˝àce udowodnieniu, ˝e wiatr i powietrze istniejà, chocia˝ sà niewidocz- GRA˚YNA SZWEDA – nauczycielka Przedszkola w Zespole Szkó∏ dla Dzieci Przewlekle Chorych w Bydgoszczy 3/2003 WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU 155 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |