W oparach konfliktu

W oparach konfliktu, lekcje wychowawcze, konspekty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Moduł III
W oparach konfliktu
Anna Wo
ł
osik
we wspólpracy z Ew
Ģ
Majewsk
Ģ
Spis treĻci
A
.
O konflikcie
Propozycja realizacji tematu……………………………………………………. . .2
A.1 – A.3 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ………………………... 8
B.
Jak ludzie reagujĢ na konflikt ? O walce, ucieczce i współpracy.
Propozycja realizacji tematu……………………………………………………… 9
B.1 – B.4 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ……………………… 13
C.
Czy kaŇdy w sporze wygraę moŇe ?
Propozycja realizacji tematu……………………………….. ……………………18
C.1- C.4 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów .……………………… 22
D.
Rozrysowywanie konfliktu
Propozycja realizacji tematu……………………………….. ……………………23
D.1 – D.2 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ……………………… 27
E.
Jak zostaę mistrzem/mistrzyniĢ fair – play w sporze……………………… …30
Słownik objaĻniajĢcy trudniejsze terminy……………………………………….34
Co warto przeczytaę , obejrzeę na stronach WWW…………………………..37
Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy.
Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przez Stowarzyszenie
W stron
ħ
dziewcz
Ģ
t
Moduł III
O konflikcie
2
III.A.
O konflikcie.
Eskalacja wszelkich napi
ħę
rozpoczyna si
ħ
wraz z porzuceniem dialogu
.
Julius Dopfner
Cele:
Poznanie definicji konfliktu;
Zanalizowanie faz konfliktu;
RozwaŇenie problemu , czy konflikt da siħ usunĢę z relacji miħdzyludzkich.
Temat jest waŇny, poniewaŇ:
konflikt jest zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym w relacjach
miħdzyludzkich.
Konflikt w grupie powstaje wtedy, gdy jedna lub obie strony oceniajĢ
zachowanie drugiej jako niesatysfakcjonujĢce, niekorzystne lub zagraŇajĢce
realizacji waŇnych ,własnych interesów. Jakie sĢ Ņródła konfliktu ? Jak go
dostrzec i jak o nim mówię ? Jak konflikt rozproszyę we wczesnym stadium ?
Na te pytania poszukamy odpowiedzi na lekcji.
Czas: 1 godzina
Materiały:
[A.1.] ( 1 odbitka xero dla dwojga )
[A.2.]. ( 1 odbitka xero dla dwojga )
[A.3.] (1 odbitka xero dla kaŇdego ucznia)
Metody:
Dyskusja, praca w grupie
Po zrealizowaniu zajħę uczeı bħdzie umiał :
Omówię fazy konfliktu na przykładach zaczerpniħtych z Ňycia
Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy.
Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przez Stowarzyszenie
W stron
ħ
dziewcz
Ģ
t
Moduł III
O konflikcie
3
Pytanie
wprowadzaj
Ģ
ce
Konflikt. Co to słowo dla Was znaczy ?
Dyskusja
Prawdopodobne odpowiedzi uczniów dotyczyę bħdĢ:

charakterystyki/ intensywnoĻci konfliktu
walka, spór, kłótnia, waĻı, wojna, niezgoda;

przyczyn konfliktu ( róŇnice wartoĻci, przekonaı, opinii);

uczuę
towarzyszĢcych konfliktowi stres, napiħcie, lħk, wstyd,
poczucie zagroŇenia.
Konflikt jest postrzegany jako zjawisko złe i niepotrzebne. Niesłusznie .
Konflikt jest zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym . WczeĻnie dostrzeŇony i
odpowiednio poprowadzony moŇe poprawię/pogłħbię relacje/wiħzi
miħdzyludzkie. Konflikt moŇe tez stanowię okazjħ do wypracowania nowych,
lepszych sposobów komunikowania siħ. Daje moŇliwoĻę poszerzenia
samowiedzy np. jak reagujħ w sytuacjach konfliktowych oraz jak sobie z tymi
sytuacjami radzħ.
W dyskusji wykorzystaj tekst
Podstawowe informacje o konflikcie
A.1.
Pytanie
Przypomnijcie sobie sytuacjħ konfliktowĢ w której ostatnio uczestniczyliĻcie/
uczestniczyłyĻcie.
Co czuliĻcie/ czułyĻcie w trakcie konfliktu pomyĻlnie i niepomyĻlnie
rozstrzygniħtego ?
Kto z Was chciał/ a, aby konflikt przebiegł inaczej i inaczej siħ zakoıczył ?
Dyskusja
W podsumowaniu rozmowy zwróę uwagħ grupy na nastħpujĢce zjawiska.
Konflikt długotrwały, nierozstrzygni
ħ
ty powoduje:
niepokój, napiħcie, stres, złe samopoczucie, gorsze relacje z ludŅmi,
poczucie krzywdy, chħę odpłaty.
Konflikt pomy
Ļ
lnie rozstrzygni
ħ
ty przynosi:
odprħŇenie, podwyŇszonĢ aktywnoĻę, zapał, dobre relacje, poczucie
sukcesu, dumħ z osiĢgniħę
Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy.
Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przez Stowarzyszenie
W stron
ħ
dziewcz
Ģ
t
Moduł III
O konflikcie
4
Pytanie
Jak dochodzi do konfliktu ?
Omów z uczniami i uczennicami tabelħ
Jak dochodzi do konfliktu ?A.2.
Wskazówki dla osoby prowadz
Ģ
cej
Jak dochodzi do konfliktu
Faza konfliktu
Przykład zaczerpniħty z Ňycia
Dyskomfort
Poczucie ,Ňe sprawy nie
układajĢ siħ dobrze
Od paru dni prosisz przyjaciółkħ o zwrot poŇyczonej
ksiĢŇki . Bez powodzenia
Incydent
Zdarzenie, które wzbu-
dza irytacjħ i zdenerwo-
wanie
Kolejny termin został ustalony na piĢtek. Przyjaciółka
ksiĢŇki nie przyniosła.
Nieporozumienie
O co właĻciwie chodzi ?
Niejasne motywy i inten-
cje własne i innych
UwaŇasz, Ňe tracisz kontrolħ nad sytuacjĢ. KoleŇanka nie
liczy siħ z TobĢ i Twoimi potrzebami. Czujesz siħ
lekcewaŇony/na
Napiħcie.
Emocje osiĢgajĢ wysoki
poziom
Ona mnie nie szanuje .Wpadasz w złoĻę i gniew.
Kryzys.
Wybuch konfliktu
Zła/y , pełna gniewu ŇĢdasz natychmiastowego zwrotu
ksiĢŇki. Stawiasz zarzuty, rzucasz oskarŇenia. KoleŇanka
odpowiada tym samym. Nie rozmawiacie ze so-
bĢ .PrzyjaŅı zerwana.
Ę
wiczenie
w parach
Poleę uczniom i uczennicom wykonanie ęwiczenia
Anatomia konfliktu
A.3.
Dyskusja
podsumowuj
Ģ
ca
ę
wiczenie
NajczħĻciej konflikt długo narasta, zanim dojdzie do wybuchu. WiedzĢc i
widzĢc, jakie stadia poĻrednie konflikt przechodzi, moŇemy zareagowaę
wczeĻniej i niezgodħ szybciej zaŇegnaę.
Nie naleŇy ignorowaę nieporozumieı, napiħę, nie trzeba baę siħ konfliktu.
Warto Ļmiało wyjĻę mu naprzeciw. Konflikt w tym stadium ma pozytywny
potencjał, pozwala poprawię/pogłħbię relacjħ/wiħŅ z innymi i nauczyę siħ
czegoĻ nowego.
Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy.
Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przez Stowarzyszenie
W stron
ħ
dziewcz
Ģ
t
Moduł III
O konflikcie
5
A.1.
Podstawowe informacje o konflikcie
konflikt
– 1.antagonizm, sprzecznoĻę interesów, poglĢdów (
psych.
potrzeb,
motywów); spór, zatarg; kolizja. Etym.- łac.
conflictus
'zderzenie' od
confligere
'zderzaę siħ; walczyę.
2. sytuacja, w której jedna ze stron podejmuje Ļwiadome wysiłki zmierzajĢce do
udaremnienia dĢŇeı drugiej strony poprzez blokowanie osiĢgniħcia przez niĢ celów
lub blokowanie działaı w jej interesie.
Konflikt relacji

błħdne spostrzeganie

zła komunikacja

silne emocje

stereotypy

negatywne, odwetowe zachowania
Konflikt danych

brak informacji

błħdne rozumienie danych

rózne sposoby interpretacji danych

róŇne procedury zbierania danych
Konflikt interesów

interesy rzeczowe

interesy proceduralne

interesy psychologiczne
Konflikt strukturalny

nierówny rozkład sił

ograniczenia czasowe

róŇne role społeczne
Konflikt wartoĻci

róŇnice religii, ideologii, tradycji

wartoĻci zwiĢzane z własnym "ja"

wartoĻci dnia codziennego
Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy.
Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przez Stowarzyszenie
W stron
ħ
dziewcz
Ģ
t
Rodzaje konfliktów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.