W oparach konfliktu, lekcje wychowawcze, konspekty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Moduł III W oparach konfliktu Anna Wo ł osik we wspólpracy z Ew Ģ Majewsk Ģ Spis treĻci A . O konflikcie Propozycja realizacji tematu……………………………………………………. . .2 A.1 – A.3 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ………………………... 8 B. Jak ludzie reagujĢ na konflikt ? O walce, ucieczce i współpracy. Propozycja realizacji tematu……………………………………………………… 9 B.1 – B.4 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ……………………… 13 C. Czy kaŇdy w sporze wygraę moŇe ? Propozycja realizacji tematu……………………………….. ……………………18 C.1- C.4 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów .……………………… 22 D. Rozrysowywanie konfliktu Propozycja realizacji tematu……………………………….. ……………………23 D.1 – D.2 Materiały Ņródłowe i ęwiczenia dla uczniów ……………………… 27 E. Jak zostaę mistrzem/mistrzyniĢ fair – play w sporze……………………… …30 Słownik objaĻniajĢcy trudniejsze terminy……………………………………….34 Co warto przeczytaę , obejrzeę na stronach WWW…………………………..37 Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy. Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przez Stowarzyszenie W stron ħ dziewcz Ģ t Moduł III O konflikcie 2 III.A. O konflikcie. Eskalacja wszelkich napi ħę rozpoczyna si ħ wraz z porzuceniem dialogu . Julius Dopfner Cele: Poznanie definicji konfliktu; Zanalizowanie faz konfliktu; RozwaŇenie problemu , czy konflikt da siħ usunĢę z relacji miħdzyludzkich. Temat jest waŇny, poniewaŇ: konflikt jest zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym w relacjach miħdzyludzkich. Konflikt w grupie powstaje wtedy, gdy jedna lub obie strony oceniajĢ zachowanie drugiej jako niesatysfakcjonujĢce, niekorzystne lub zagraŇajĢce realizacji waŇnych ,własnych interesów. Jakie sĢ Ņródła konfliktu ? Jak go dostrzec i jak o nim mówię ? Jak konflikt rozproszyę we wczesnym stadium ? Na te pytania poszukamy odpowiedzi na lekcji. Czas: 1 godzina Materiały: [A.1.] ( 1 odbitka xero dla dwojga ) [A.2.]. ( 1 odbitka xero dla dwojga ) [A.3.] (1 odbitka xero dla kaŇdego ucznia) Metody: Dyskusja, praca w grupie Po zrealizowaniu zajħę uczeı bħdzie umiał : Omówię fazy konfliktu na przykładach zaczerpniħtych z Ňycia Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy. Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przez Stowarzyszenie W stron ħ dziewcz Ģ t Moduł III O konflikcie 3 Pytanie wprowadzaj Ģ ce Konflikt. Co to słowo dla Was znaczy ? Dyskusja Prawdopodobne odpowiedzi uczniów dotyczyę bħdĢ: • charakterystyki/ intensywnoĻci konfliktu walka, spór, kłótnia, waĻı, wojna, niezgoda; • przyczyn konfliktu ( róŇnice wartoĻci, przekonaı, opinii); • uczuę towarzyszĢcych konfliktowi stres, napiħcie, lħk, wstyd, poczucie zagroŇenia. Konflikt jest postrzegany jako zjawisko złe i niepotrzebne. Niesłusznie . Konflikt jest zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym . WczeĻnie dostrzeŇony i odpowiednio poprowadzony moŇe poprawię/pogłħbię relacje/wiħzi miħdzyludzkie. Konflikt moŇe tez stanowię okazjħ do wypracowania nowych, lepszych sposobów komunikowania siħ. Daje moŇliwoĻę poszerzenia samowiedzy np. jak reagujħ w sytuacjach konfliktowych oraz jak sobie z tymi sytuacjami radzħ. W dyskusji wykorzystaj tekst Podstawowe informacje o konflikcie A.1. Pytanie Przypomnijcie sobie sytuacjħ konfliktowĢ w której ostatnio uczestniczyliĻcie/ uczestniczyłyĻcie. Co czuliĻcie/ czułyĻcie w trakcie konfliktu pomyĻlnie i niepomyĻlnie rozstrzygniħtego ? Kto z Was chciał/ a, aby konflikt przebiegł inaczej i inaczej siħ zakoıczył ? Dyskusja W podsumowaniu rozmowy zwróę uwagħ grupy na nastħpujĢce zjawiska. Konflikt długotrwały, nierozstrzygni ħ ty powoduje: niepokój, napiħcie, stres, złe samopoczucie, gorsze relacje z ludŅmi, poczucie krzywdy, chħę odpłaty. Konflikt pomy Ļ lnie rozstrzygni ħ ty przynosi: odprħŇenie, podwyŇszonĢ aktywnoĻę, zapał, dobre relacje, poczucie sukcesu, dumħ z osiĢgniħę Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy. Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przez Stowarzyszenie W stron ħ dziewcz Ģ t Moduł III O konflikcie 4 Pytanie Jak dochodzi do konfliktu ? Omów z uczniami i uczennicami tabelħ Jak dochodzi do konfliktu ?A.2. Wskazówki dla osoby prowadz Ģ cej Jak dochodzi do konfliktu Faza konfliktu Przykład zaczerpniħty z Ňycia Dyskomfort Poczucie ,Ňe sprawy nie układajĢ siħ dobrze Od paru dni prosisz przyjaciółkħ o zwrot poŇyczonej ksiĢŇki . Bez powodzenia Incydent Zdarzenie, które wzbu- dza irytacjħ i zdenerwo- wanie Kolejny termin został ustalony na piĢtek. Przyjaciółka ksiĢŇki nie przyniosła. Nieporozumienie O co właĻciwie chodzi ? Niejasne motywy i inten- cje własne i innych UwaŇasz, Ňe tracisz kontrolħ nad sytuacjĢ. KoleŇanka nie liczy siħ z TobĢ i Twoimi potrzebami. Czujesz siħ lekcewaŇony/na Napiħcie. Emocje osiĢgajĢ wysoki poziom Ona mnie nie szanuje .Wpadasz w złoĻę i gniew. Kryzys. Wybuch konfliktu Zła/y , pełna gniewu ŇĢdasz natychmiastowego zwrotu ksiĢŇki. Stawiasz zarzuty, rzucasz oskarŇenia. KoleŇanka odpowiada tym samym. Nie rozmawiacie ze so- bĢ .PrzyjaŅı zerwana. Ę wiczenie w parach Poleę uczniom i uczennicom wykonanie ęwiczenia Anatomia konfliktu A.3. Dyskusja podsumowuj Ģ ca ę wiczenie NajczħĻciej konflikt długo narasta, zanim dojdzie do wybuchu. WiedzĢc i widzĢc, jakie stadia poĻrednie konflikt przechodzi, moŇemy zareagowaę wczeĻniej i niezgodħ szybciej zaŇegnaę. Nie naleŇy ignorowaę nieporozumieı, napiħę, nie trzeba baę siħ konfliktu. Warto Ļmiało wyjĻę mu naprzeciw. Konflikt w tym stadium ma pozytywny potencjał, pozwala poprawię/pogłħbię relacjħ/wiħŅ z innymi i nauczyę siħ czegoĻ nowego. Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy. Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przez Stowarzyszenie W stron ħ dziewcz Ģ t Moduł III O konflikcie 5 A.1. Podstawowe informacje o konflikcie konflikt – 1.antagonizm, sprzecznoĻę interesów, poglĢdów ( psych. potrzeb, motywów); spór, zatarg; kolizja. Etym.- łac. conflictus 'zderzenie' od confligere 'zderzaę siħ; walczyę. 2. sytuacja, w której jedna ze stron podejmuje Ļwiadome wysiłki zmierzajĢce do udaremnienia dĢŇeı drugiej strony poprzez blokowanie osiĢgniħcia przez niĢ celów lub blokowanie działaı w jej interesie. Konflikt relacji • błħdne spostrzeganie • zła komunikacja • silne emocje • stereotypy • negatywne, odwetowe zachowania Konflikt danych • brak informacji • błħdne rozumienie danych • rózne sposoby interpretacji danych • róŇne procedury zbierania danych Konflikt interesów • interesy rzeczowe • interesy proceduralne • interesy psychologiczne Konflikt strukturalny • nierówny rozkład sił • ograniczenia czasowe • róŇne role społeczne Konflikt wartoĻci • róŇnice religii, ideologii, tradycji • wartoĻci zwiĢzane z własnym "ja" • wartoĻci dnia codziennego Dziewczħta i chłopcy. Bez lħku, bez uprzedzeı, bez przemocy. Projekt zrealizowany ze Ļrodków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przez Stowarzyszenie W stron ħ dziewcz Ģ t Rodzaje konfliktów [ Pobierz całość w formacie PDF ] |