W przedszkolu integracyjnym

W przedszkolu integracyjnym, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Z praktyki
W przedszkolu integracyjnym

ANNA SKOCZYLAS (Lublin)
Powstanie i funkcjonowanie przedszkoli integracyjnych wynika przede wszystkim z po-
trzeb spo∏ecznych.
nych w Polsce przyczyni∏a si´ „Kon-
wencja o Prawach Dziecka” przyj´ta
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjed-
noczonych 20 listopada 1989 (Dz. U. z 1991 r.
nr 120, poz. 526), która m.in. mówi: „Dziecko
psychicznie lub fizycznie niepe∏nosprawne win-
no mieç zapewnione pe∏ne i normalne ˝ycie,
w warunkach zabezpieczajàcych jego godnoÊç,
umo˝liwiajàcych osiàganie niezale˝noÊci oraz
u∏atwiajàcych aktywne uczestnictwo w ˝yciu
spo∏ecznym” (art. 23, pkt 1)
1)
oraz ustawa z 21
lipca 1995 roku o zmianie ustawy o systemie
oÊwiaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
nr 101, poz. 504).
Powstanie i funkcjonowanie przedszkoli in-
tegracyjnych wynika przede wszystkim z po-
trzeb spo∏ecznych.
Powszechnie podkreÊla si´, ˝e przedszkole
integracyjne ma staç si´ miejscem spotkania
i wspólnego ˝ycia dzieci niepe∏nosprawnych
i sprawnych. G. Hundermarck wskazuje, ˝e ko-
nieczne jest, „aby to wspólne ˝ycie by∏o zapo-
czàtkowane ju˝ w dzieciƒstwie. Z regu∏y ma∏e
dzieci sprawne i niepe∏nosprawne podchodzà do
siebie bez uprzedzeƒ, otwarcie, nie muszà prze-
zwyci´˝aç dystansu i oporu, jakie cz´sto – tak˝e
przy dobrej woli – majà miejsce u doros∏ych”
2)
.
instytucjà wychowawczo-dydaktycznà realizuje
w duchu g∏´bokich wartoÊci chrzeÊcijaƒskich.
Pracujemy na podstawie programu wycho-
wania obowiàzujàcego w przedszkolu maso-
wym. W stosunku do dzieci niepe∏nosprawnych
realizowane sà dodatkowo indywidualne pro-
gramy edukacyjne, dostosowane do w∏aÊciwoÊci
i potrzeb dziecka, i nie mo˝na z góry ustaliç
przebiegu tych dzia∏aƒ. W trakcie zaj´ç zak∏ada
si´ ciàg∏à aktualizacj´ doboru çwiczeƒ, metod
pracy, dostosowujàc jednoczeÊnie czas trwania
poszczególnych zaj´ç do mo˝liwoÊci dziecka.
W naszej placówce zarówno w pracy z dzieçmi
pe∏nosprawnymi, jak i niepe∏nosprawnymi wy-
korzystuje si´ nast´pujàce metody pracy:
• programy aktywnoÊci – ÂwiadomoÊç Cia-
∏a, Kontakt i Komunikacja M. Knill i Ch. Knill,
• metod´ ruchu rozwijajàcego Weroniki
Sherborne,
• logoterapi´ indywidualnà i grupowà,
• elementy glottodydaktyki.
W pracy z dzieçmi niepe∏nosprawnymi dà-
˝ymy do maksymalnego w∏àczenia ich w ˝ycie
grupy i stworzenia podstaw do dalszego na-
uczania i terapii.
W przedszkolu istniejà trzy oddzia∏y dla
dzieci 3-4- oraz 5-6-letnich. Obok dzieci pe∏no-
sprawnych sà w nich dzieci z ró˝nymi
U nas Lublinie
Z. S´kowska,
Wprowadzenie do pedagogiki spe-
cjalnej
, Warszawa 1998, WSPS, s. 389.
2)
Przedszkole Niepubliczne z Oddzia∏ami In-
tegracyjnymi im. B∏ogos∏awionej Boles∏awy
Lament w Lublinie stara si´ sprostaç wyzwa-
niom, jakie stawia si´ przed placówkà integra-
cyjnà. Cele stawiane przed przedszkolem, jako
G. Hundermarck,
Przedszkole jako miejsce spo-
tkania i wspólnego ˝ycia dzieci niepe∏nosprawnych
i sprawnych
, w:
Uczymy si´ ˝yç razem. Niepe∏nospraw-
ne dzieci w przedszkolu
, red. G. Hundermarck, War-
szawa 1993, WSiP, s. 9.
8/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
477
D
o powstawania przedszkoli integracyj-
1)
Z praktyki
problemami rozwojowymi: z upoÊledzeniem
umys∏owym, z niepe∏nosprawnoÊcià ruchowà,
niedos∏yszàce. Grupà integracyjnà opiekuje si´
jednoczeÊnie dwóch pedagogów: ogólny i spe-
cjalny. Ich obecnoÊç zapewniç ma ka˝demu
przedszkolakowi zindywidualizowanà pomoc
w nabywaniu nowych umiej´tnoÊci i profesjo-
nalnà opiek´.
Próbujemy tak dobieraç grupy dzia∏ajàce
na terenie placówki, aby mia∏y one charakter
Êrodowiskowy. Wed∏ug A. Zamkowej, „taki do-
bór uczniów do grupy gwarantuje, ˝e ich kon-
takty b´dà mia∏y miejsce nie tylko w przedszko-
lu czy szkole, ale równie˝ na ulicy, na klatce
schodowej, w sklepie, w koÊciele. To z kolei
jeszcze bardziej zbli˝a do siebie zarówno dzieci
pe∏no- i niepe∏nosprawne, jak i ich rodziców, co
nie jest bez znaczenia dla przebiegu procesu in-
tegracji”
3)
.
Przedszkole opiekuje si´ dzieçmi od godzi-
ny 7.00 do 16.30, przy czym przedszkolacy
o mniejszej wydolnoÊci psychofizycznej mogà
mieç skrócony czas pobytu w placówce. Obok
personelu zakonnego pracujà tu równie˝ osoby
Êwieckie. Kadra zatrudniona w przedszkolu po-
siada wykszta∏cenie wy˝sze z zakresu pedagogi-
ki przedszkolnej oraz specjalnej. Zaj´cia ru-
chowe prowadzi lekarz-rehabilitant. Dzieci ob-
j´te sà równie˝ opiekà logopedycznà. ÂciÊle
wspó∏pracujemy z lokalnymi poradniami oraz
poradniami specjalistycznymi w kraju.
Kilka refleksji
Wspólne wychowywanie w przedszkolu
dzieci sprawnych i niepe∏nosprawnych wymaga
równie˝ wspó∏pracy nauczycieli i rodziców. In-
grid Schult podkreÊla, i˝ praca z rodzicami re-
alizowana powinna byç „we wzajemnej otwar-
toÊci i wspólnym dzia∏aniu dla dobra dzieci.
Wspomaganie tych elementów integracji to
wspieranie indywidualnych spotkaƒ rodziców,
akceptowanie problemów i trudnoÊci innych
osób, ch´ç s∏uchania i wzajemna otwartoÊç”
4)
.
Przedszkole im. B∏. Boles∏awy Lament stara si´
zaspokoiç potrzeby rodziców. Na terenie pla-
cówki organizowane sà dla nich warsztaty. Mo-
gà oni tak˝e korzystaç z indywidualnych spo-
tkaƒ ze specjalistami. Odbywajà si´ u nas po-
nadto zaj´cia otwarte. Sprzyjaç ma to zwi´ksze-
niu wzajemnej wspó∏pracy i otwartoÊci pomi´-
dzy personelem placówki a rodzicami.
Cywilizacja wspó∏czesna, wed∏ug Krystyny
Lubomirskiej, „jest cywilizacjà zmieniajàcà si´
i wymagajàcà przygotowania ludzi do tego, aby
umieli sprostaç nowym sytuacjom, rozpoznajàc
i zachowujàc trwa∏e wartoÊci ogólnoludzkie.
Przygotowanie cz∏owieka do odnalezienia si´
w Êwiecie jutra i tworzenie Êwiata jutra wià˝e
si´ z jego odpowiednià edukacjà”
5)
. Wa˝ne wi´c
wydaje si´ tu stwierdzenie, i˝ „wychowanie
przedszkolne jest jednym z ogniw wychowania
cz∏owieka”
6)
. Wierz´, ˝e przedszkole, w którym
mam zaszczyt pracowaç, jest w stanie sprostaç
temu wielkiemu wyzwaniu.
A. Zamkowa,
Wybrane problemy integracyjnego
systemu kszta∏cenia
, Radom 2000, s. 54.
4)

I. Schult,
Praca z rodzicami,
w:
Uczymy si´ ˝yç
razem. Niepe∏nosprawne dzieci w przedszkolu
, red. G.
Hundermarck, Warszawa 1993, WSiP, s. 64.
5)
K. Lubomirska,
Przedszkole, rzeczywistoÊç
i szansa
, Warszawa 1997, Wydawnictwo “˚ak”, s. 8.
6)
ANNA SKOCZYLAS
pedagog specjalny w Niepublicznym
Przedszkolu z Oddzia∏ami Integra-
cyjnymi w Lublinie
Tam˝e, s. 7.
478
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
8/2003
3)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.