W. Stafiej - Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców, AERODYNAMIKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WIESýAW STAFIEJ OBLICZENIA STOSOWANE PRZY PROJEKTOWANIU SZYBOWCìW Pierwsze wydanie monografii autora - opracowane przez zespþ dyplomantw Wydz. MEiL w skþadzie: P. Borkowski, H. Hejduk, M. Latuszek, J.Roszak, P. Wymysþowski pod kierunkiem M. Rodzewicza Politechnika Warszawska 2000 WIESýAW STAFIEJ - áObliczenia stosowane przy projektowaniu szybowcwÑ S P I S T R E ĺ C I 1. WPROWADZENIE 1.1. O SZTUCE PROJEKTOWANIA 1.2. ROLA I ZAKRES OBLCZEİ 1.3. PODZIAý SZYBOWCOW 2. ANALIZA MAS 2.1. UKýAD ODNIESIENIA 2.2. ROZKýAD MAS I POýOņENIE ĺRODKA CIĦņKOĺCI SZYBOWCA PUSTEGO 2.3. STANY ZAýADOWANIA I POýOņENIE ĺRODKA CIĦņKOSCI SZYBOWCA W LOCIE 2.4. MOMENTY BEZWýADNOĺCI 3. OBLICZENIOWE PARAMETRY GEOMETRYCZNE PýATOWCA 3.1. SKRZYDýO 3.1.1. Pþat noĻny 3.1.2. Lotka 3.1.3. Klapa 3.1.4. Hamulec aerodynamiczny 3.2. USTERZENIA 3.2.1. Usterzenie wysokoĻci 3.2.2. Usterzenie kierunku 3.2.3. WywaŇenie rogowe 3.3. KLAPKA WSPOMAGAJġCA 4. CHARAKTERYSTYKI AERODYNAMICZNE 4.1. SKRZYDýO 4.1.1. Dobr profilu skrzydþa 4.1.2. Charakterystyki tunelowe 4.1.3. Mieszana charakterystyka profilowa 4.1.4. Charakterystyka skrzydþa o zadanym wydþuŇeniu 4.2. LOTKA 4.3. KLAPA 4.4. HAMULEC AERODYNAMICZNY 4.5. USTERZENIE WYSOKOĺCI 4.6. USTERZENIE KIERUNKU 4.7. CZĦĺCIOWA POWIERZCHNIA STEROWA 4.8. KLAPKA WSPOMAGAJġCA WIESýAW STAFIEJ - áObliczenia stosowane przy projektowaniu szybowcwÑ 5. ROZKýADY OBCIġņEİ AERODYNAMICZNYCH 5.1. ROZKýADY CIĺNIEİ WZDýUņ CIĦCIWY 5.1.1. Profil nie zaþamany 5.1.2. Profil jednokrotnie zaþamany 5.1.3. Profil dwukrotnie zaþamany 5.1.4. Wynikowy rozkþad ciĻnieı 5.2. ROZKýADY WSPìýCZYNNIKA SIýY NOĺNEJ WZDýUņ ROZPIĦTOSCI SKRZYDýA 5.2.1.Rozkþad normalny 5.2.2. Rozkþad zerowy pochodzĢcy od zwichrzenia skrzydþa 5.2.3. Rozkþad zerowy pochodzĢcy od wychylenia klap 5.2.4. Rozkþad pochodzĢcy od wychylenia lotek 5.2.5. Rozkþad pochodzĢcy od obrotu ustalonego wzglħdem osi podþuŇnej 5.2.6. Rozkþad normalny przy wysuniħtym hamulcu aerodynamicznym 5.2.7. Rozkþad zerowy wywoþany wysuniħciem hamulca aerodynamicznego 5.2.8. Rozkþad zerowy wywoþany obecnoĻciĢ kadþuba 6. WýASNOSCI LOTNE 6.1. CHARAKTERYSTYKA AERODYNAMICZNA PýATOWCA 6.1.1. Opr szkodliwy 6.1.2. Charakterystyka oporowa szybowca 6.1.3. Wspþczynniki siþy normalnej i stycznej 6.2. BIEGUNOWA PREDKOĺCI I OSIġGI SZYBOWCA 6.3. BIEGUNOWA KRAņENIA I CHARAKTERYSTYKA SZYBOWCA W KOMINIE TERMICZNYM 6.3.1. Biegunowa krĢŇenia 6.3.2. Charakterystyka szybowca w kominie termicznym 6.4. SKUTECZNOĺĘ HAMULCA AERODYNAMICZNEGO 6.4.1. PodejĻcie do lĢdowania 6.4.2. Ograniczenie maksymalnej prħdkoĻci lotu nurkowego 7. RìWNOWAGA PODýUņNA 7.1. WSPìýCZYNNIK MOMENTU POCHYLAJġCEGO KADýUB 7.2. WSPìýCZYNNIK MOMENTU POCHYLAJġCEGO SZYBOWIEC BEZ SIýY NA USTERZENIU WYSOKOĺCI 7.3. KġT ODCHYLENIA STRUG 7.4. WYCHYZENIA STERU WYSOKOSCI W STANACH ROWNOWAGI 8. STATECZNOĺĘ 8.1. PODýUņNA STATECZNOĺĘ STATYCZNA 8.1.1. Zapas podþuŇnej statecznoĻci statycznej z drĢŇkiem trzymanym 8.1.2. Zapas podþuŇnej statecznoĻci statycznej z drĢŇkiem puszczonym 8.2. PODýUņNA STATECZNOĺĘ DYNAMICZNA 8.3. STATECZNOĺĘ BOCZNA WIESýAW STAFIEJ - áObliczenia stosowane przy projektowaniu szybowcwÑ 9. WýASNOSCI KORKOCIġGOWE 10. OBCIġņENIA SZYBOWCA 10.1 STANY OBCIġņENIA W LOCIE SWOBODNYM 10.1.1. Lot nie ustalony 10.1.2. Lot ustalony 10.1.3. Obwiednia obciĢŇeı sterowanych 10.1.4. Obwiednia obciĢŇeı od podmuchw 10.1.5. Obwiednia obciĢŇeı dla szybowcw z klapĢ prħdkoĻciowĢ 10.2. OBCIAńENIA W LOTACH WLECZONYCH 10.2.1. Lot holowany za samolotem 10.2.2. Wzlot przy pomocy wyciĢgarki 10.3. OBCIġņENIA NA ZIEMI 10.4. POZIOMY OBCIġņEİ 11. OBCIġņENIA SKRZYDýA 11.1. OBLICZENIA WSTĦPNE 11.2. RODZAJE OBCIġņEİ SKRZYDýA 11.3. ZESPìý OBCIġņEİ SKRZYDýA 11.3.1. ObciĢŇenia normalne 11.3.2. ObciĢŇenia styczne 11.3.3. ObciĢŇenia skrħcajĢce 11.3.4. Uwzglħdnianie podatnoĻci skrħtnej skrzydþa 11.3.5 Uwzglħdnianie zaþamania profilu 11.4. SYMETRYCZNE OBCIġņENIA W LOCIE 11.4.1. ObciĢŇenia sterowane 11.4.2. ObciĢŇenia od podmuchw 11.5. NIESYMETRYCZNE OBCIņENIA W LOCIE 11.5.1. Brutalne sterowanie lotkami 11.5.2. Obrt ustalony wzglħdem osi podþuŇnej 11.6. OBCIġņENIA W KONFIGURACJACH SZCZEGìLNYCH 11.6.1. Konfiguracja z wysuniħtym hamulcem aerodynamicznym 11.6.2. Konfiguracja z wychylonĢ klapĢ wysklepiajĢcĢ 11.7. OBCIġņENIA NA ZIEMI 11.7.1. Brutalna obsþuga 11.7.2. Zahaczenie skrzydþem o ziemiħ 11.7.3. LĢdowanie z uderzeniem o przeszkodħ 11.8. ZESTAWIENIE OBCIġņEİ SKRZYDýA 12. OBCIġZENIA CZĦĺCI RUCHOMYCH SKRZYDýA 12.1. OBCIġņENIA LOTKI 12.2. OBCIġņENIA KLAPY 12.3. OBCIġņENIA HAMULCA AERODYNAMICZNEGO WIESýAW STAFIEJ - áObliczenia stosowane przy projektowaniu szybowcwÑ 13. OBCIġņENIA USTERZENIA WYSOKOĺCI 13.1. WYRWANIA 13.2. BRUTALNE STEROWANIA 13.3. PODMUCHY 13.4. ZESTAWIENIE OBCIġņEİ 14. OBCIġņENIA USTEņENIA KIERUNKU 14.1. BRUTALNE STEROWANIIA 14.2. PODMUCHY 14.3. ZESTAWIENIE WYNIKìW 15. OBCIġņENIA ZýOņONE ZESPOýU USTERZEİ 15.1. OBCIġņENIA ZýOņONE 15.2. NIESYMETRIA NA USTERZENIU WYSOKOĺCI 15.3. BRUTALNE STEROWANIA POýġCZONE ZE ĺLIGIEM 15.4. PODMUCH POZIOMY Z WYINDUKOWANYM PRZECHYLANIEM 15.5. ZESTAWIENIE WYNIKOW 16. OBCIġņENIA KADýUBA 16.1. KOMASACJA MAS 16.2. UKýAD SIý OBCIġņAJġCYCH 16.3. WYZNACZANIE OBCIġņEİ 16.3.1. Zginanie pionowe 16.3.2. Zginanie poziome 16.3.3. Skrħcanie 16.4. PRZYPADKI OBCIġņEİ NIE ZýOņONYCH 16.4.1. Wyrwania 16.4.2. Podmuchy pionowe 16.4.3. Brutalne sterowanie sterem wysokoĻci 16.4.4. Loty nieswobodne, obciĢŇenia pionowe 16.4.5. ObciĢŇenia od podþoŇa 16.4.6. Podmuch poziomy 16.4.7. Brutalne sterowanie sterem kierunku 16.4.8. Loty nieswobodne, szarpniħcie linĢ w bok 16.4.9 Skþadowa boczna reakcji podþoŇa 16.5. PRZYPADKI OBCIġņEİ ZýOņONYCH 16.5.1. ObciĢŇenia w pþaszczyŅnie poziomej 16.5.2. Wyrwane z brutalnym sterowaniem sterem kierunku 16.5.3. Jednoczesne brutalne sterowanie 16.5.4. Brutalne sterowanie sterem kierunku wraz ze Ļlizgiem 16.5.5. Podmuch poziomy z wyindukowanym przechylaniem 16.5.6. Niesymetria obciĢŇenia na usterzeniu wysokoĻci 16.6. ZESTAWIEİE WYNIKìW WIESýAW STAFIEJ - áObliczenia stosowane przy projektowaniu szybowcwÑ [ Pobierz całość w formacie PDF ] |