W strone strategicznego ...

W strone strategicznego partnerstwa UE i Turcji w polityce zagranicznej, Pulpit
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Adam Balcer*
W stronę strategicznego
partnerstwa Unii
Europejskiej i Turcji
w polityce zagranicznej
*ADAM BALCER
Szef Projektu
"Polityka rozszerzenia i sąsiedztwa UE"
W latach 20012009 analityk ds. bałkańskich Ośrodka Studiów Wschodnich.
W 2002 ukończył Studium Europy Wschodniej (magisterium) i Instytut Etnologii i Antropoligii
Kulturowej (absolutorium) na Uniwersytecie Warszawskim.
W latach 20052009 kierownik projektu "Turcja po rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych
polityka zagraniczna i sytuacja wewnętrzna" w OSW.
od 2001 r. autor licznych artykułów na temat Bałkanów, Turcji i regionu Morza Czarnego.
Od 2003 r. wykładowca w SEW Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2005 r. doktorant w SEW Uniwersytetu Warszawskiego.
2
I. Główne tezy:
1. Strategiczne partnerstwo między Unią Europejską i Turcją znacznie zwiększyłoby skuteczność
Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (CFSP). Turcja jest po Rosji pod względem
demograficznym, ekonomicznym i militarnym najwaŜniejszym sąsiadem Unii. Ma wyraźną
przewagę sił nad krajami z Sąsiedztwa Unii Europejskiej (European Neighbourhood). Jej
potencjał wyraźnie wzrośnie w najbliŜszych kilku dekadach.
2. Turcja jest wyjątkowym sąsiadem Unii Europejskiej poniewaŜ ma znaczne i rosnące wpływy
w częściach świata posiadających kluczowe znaczenie w unijnej polityce zagranicznej (Bliski
Wschód, Bałkany Zachodnie, basen Morza Czarnego, Azja Centralna)
3. Od 2002 r. pod rządami Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) mamy do czynienia z
bezprecedensową, aktywną i niezaleŜną polityką zagraniczną Turcji opartą na soft power, która
doprowadziła do wyraźnej poprawy i zacieśnienia relacji Ankary z kilkoma waŜnymi krajami
euroazjatyckimi. Celem tej polityki jest uzyskanie przez Turcję statusu mocarstwa regionalnego
dysponującego potencjałem kształtowania procesów politycznych i gospodarczych w
otaczających ją regionach.
4. Podstawami strategicznego partnerstwa Turcji i Unii Europejskiej powinny być soft power
jako główne narzędzie polityki zagranicznej oraz duŜa ogólna koherencja w tej sferze oparta na
przekonaniu o konieczności stabilizacji politycznej i liberalizacji gospodarczej „Bałkanów
Eurazji”
1
oraz Afryki Północnej. Pewna róŜnica stanowisk istnieje jednak między Turcją a Unią.
Dotyczy ona narzędzi jakimi moŜna osiągnąć te cele. Wynikają one z odmienności w sferze
aksjologicznej oraz uwarunkowań geopolitycznych. Te róŜnice nie są jednak nie przekraczalne.
5. Nowa polityka zagraniczna Turcji moŜe być szansą lub zagroŜeniem dla Unii Europejskiej w
zaleŜności od rozwoju relacji między nimi. Postęp integracji Turcji z Unią i towarzysząca mu
demokratyzacja są czynnikami, które wzmocniłyby zdecydowanie koherencję polityk
zagranicznych Ankary i Brukseli. Jednak relacje między Turcją a Unią Europejską znajdują się
obecnie w kryzysie ze względu na bardzo wolne tempo negocjacji akcesyjnych. Głównymi
przyczynami tej sytuacji są nieuregulowana kwestia cypryjska oraz opozycją wewnątrz Unii
wobec akcesji tureckiej, niespotykana przy wcześniejszych rozszerzeniach.
6. Turcja i Unia Europejska mogą zacieśnić współpracę w polityce zagranicznej nawet w
przypadku braku członkostwa tej pierwszej w Unii. Jednak, trwały impas w negocjacjach
akcesyjnych lub ich zerwanie zdecydowanie ograniczą wykorzystanie w ramach CFSP duŜego
potencjału Turcji. Bliskie strategiczne partnerstwo w polityce zagranicznej nie jest substytutem
członkostwa Turcji w Unii. Postępująca intensyfikacja współpracy Turcji z Unią Europejską w
polityce zagranicznej powinna stać się bardzo waŜnym argumentem – unaoczniającym jej duŜy
potencjał oraz budującym silne wzajemne powiązania na rzecz jej akcesji.
1
Pojęcie stworzone przez Zbigniewa Brzezińskiego obejmujące właściwe Bałkany, basen Morza Czarnego, Bliski
Wschód, Afganistan i Pakistan oraz Azję Centralną.
3
7. Idei akcesji Turcji brakuje strategicznej wizji. Powinna stać się nią wizja Unii Europejskiej
jako globalnego gracza, który dzięki akcesji Turcji będzie mógł prowadzić skuteczną politykę
zagraniczną w Eurazji i Afryce Północnej, szczególnie wobec społeczeństw muzułmańskich.
8. Trwały kryzys procesu akcesyjnego Turcji wpłynąłby wyraźnie negatywnie na współpracę
między Brukselą a Ankarą. W tej sytuacji doszłoby do dalszego zbliŜenia Turcji z państwami
euroazjatyckimi, nierzadko w opozycji wobec interesów unijnych. Ta sytuacja znacząco
ograniczyłaby wpływy Unii na „Bałkanach Eurazji”. Z drugiej strony silne powiązania Zachodu z
Turcją powodują, Ŝe bardzo mało prawdopodobny jest scenariusz „zimnej wojny” między
Ankarą i Brukselą.
9. Paradygmatem dla kooperacji Turcji i Unii Europejskiej w ramach CFSP powinna być
współpraca między nimi na Bałkanach Zachodnich, gdzie od kilku lat jest ona bliska i rozwinięta.
4
II. Turcja – mocarstwo regionalne w strategicznej perspektywie
Turcja dysponuje, jako jedyny sąsiad UE, wyjątkowym, strategicznym połoŜeniem w
wymiarze geopolitycznym. Znajduje się bowiem we wschodniej części Morza Śródziemnego
oraz basenie Morza Czarnego (posiada kontrolę nad Cieśninami), pomiędzy Europą a Bliskim
Wschodem i Kaukazem. Anatolia jest takŜe naturalnym pomostem między Europą a Azją
Środkową. Otaczające Turcję regiony, szczególnie Bliski Wschód, charakteryzują się duŜą
niestabilnością. W sąsiedztwie Turcji połoŜona jest takŜe duŜa część światowych złóŜ ropy i
gazu. W efekcie Turcja jest potencjalnym naturalnym krajem tranzytowym dla transportu
surowców przede wszystkim gazu do Europy. Zbigniew Brzeziński uznał Turcję za bardzo
waŜny sworzeń, czyli państwo o krytycznym znaczeniu geopolitycznym w skali światowej.
2
Mocna pozycja Turcji wynika nie tylko z jej połoŜenia geopolitycznego ale takŜe
potencjału demograficznego, gospodarczego i militarnego samego w sobie oraz na tle sąsiadów.
Turcja jest po Rosji zdecydowanie najwaŜniejszym sąsiadem Unii Europejskiej. Populacja Turcji
liczy ponad 72 miliony. Porównując ją z populacją krajów Europejskiego Sąsiedztwa jest ona
liczniejsza niŜ łączna ludność państw Maghrebu (Algieria, Libia, Maroko, Tunezja) i nieznacznie
mniejsza od łącznej populacji krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenia, AzerbejdŜan,
Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Ukraina). Produkt Krajowy Brutto Turcji, mierzony parytetem siły
nabywczej (PPP) będzie wynosił w 2010 r. według prognoz Międzynarodowego Funduszu
Walutowego (IMF) 915 mld USD. Turcja jest 16 gospodarką świata. Turecka gospodarka jest
nieznacznie mniejsza od razem wziętych gospodarek wszystkich państw Afryki Północnej
(Maghreb, Egipt). Turecki PKB PPP per capita (ok. 13 tys. USD w 2010 r.) jest wyŜszy niŜ
najbiedniejszych członków Unii (Bułgaria i Rumunia) i znacznie wyŜszy niŜ zdecydowanej
większości krajów objętych Europejską Polityką Sąsiedztwa. W latach 20022008 Turcja
doświadczyła bezprecedensowego, szybkiego tempa rozwoju (średnioroczne tempo wzrostu PKB
wyniosło 7%). Światowy kryzys gospodarczy wywołał jednoroczną recesję tureckiej gospodarki.
Według OECD Turcja będzie rozwijać się w latach 20112017 najszybciej ze wszystkich krajów
członkowskich (średnio tempo 6,7%)
3
. W ostatnich latach Turcja zdecydowanie zintensyfikowała
swoje związki gospodarcze ze światem (poprzez wzrost wolumenu wymiany handlowej, większą
liczbę tureckich kontraktów budowlanych i inwestycji zagranicą, a takŜe bezprecedensową skalę
inwestycji zagranicznych w Turcji).
4
Turcja nie ma duŜych złóŜ surowców energetycznych,
jednak dysponuje bardzo duŜym potencjałem do wytwarzania energii odnawialnej (woda, słońce,
2
Zbigniew Brzeziński, Wielka szachownica, Warszawa 1999.
3
„OECD Report Predicts Turkey Will Be FastestGrowing OECD Country in 20112017,”
4
W 1979 r. mniej niŜ 10% PKB Turcji stanowił handel zagraniczny. W 2008 r. ok. 45% PKB. W latach 20032008
firmy tureckie zrealizowały zagranicą kontrakty budowlane warte 84 miliardy dolarów, co dało im drugie miejsce na
świecie po Chinach. W 2003 r. zrealizowane kontrakty były warte 4 miliardy USD, zaś w 2008 r. ponad 23,5
miliardy USD. Olbrzymia większość z nich została zrealizowana w krajach Bliskiego Wschodu i byłego ZSRR. W
latach 20052009 (do sierpnia) inwestycje zagraniczne w Turcji wyniosły blisko 65 miliardów USD.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.