Wąż mnie zwiódł i zjadłam owoc ...

Wąż mnie zwiódł i zjadłam owoc - czyli o związku współczesnej filozofii polityki z gnostyczną wizją ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
"
Wąż mnie zwiódł i zjadłam [owoc]
" czyliozwiązkuwspółczesnejfilozofii
polityki z gnostycznąwizjąświata.
[Permlink starej wersji:
Ostatnia aktualizacja: 26 czerwca 2010
OstatniobuszującwdzialefilozoficznymWikipediiznalazłembardzociekawyartykuł
o
Zaintrygowałamniewjegopracach,iżjako jedenzniewielu,bądźchybajedyny,
explicite formułujetocodlamniebyłojasneoddłuższegoczasuMianowiciedowodzion, iżwojujący
scjentystyczny modernizm oraz ideologie totalitarne jak komunizm czy nazizm są emanacjami
gnostycznego sposobu postrzegania rzeczywistości. Opierają się bowiem na właściwej
„immanentyzacji” chrześcijańskiej eschatologii, którego filarem jest doktryna
samozbawienialudzkości jako pewnego procesu dokonującego sięwsferzeświatamaterialnego–
doczesnego. Możnawięcpowiedzieć,iżdoktrynygnostyckiewyróżniająsięwśródinnychtym,iż
proponująreceptybudowy„rajunaZiemi” Voegelinprzekonuje,iżtenpierwotniereligijnymitzostał
„przełożony”najęzykwspółczesnejhistoriozofii. Wwynikutegowszelkaludzkapolitycznaispołeczna
aktywnośćwpisanazostaławkosmicznąwalkędobraizła,stanowiącąsensdziejów oraz niosącą
obietnicęwyzwoleniazziemskiegozławramachkrólestwanieograniczonejwolności,równościi
braterstwa. Sprowadzenie człowieka do
zoon politikon
, całkowicie uwikłanego w ten
wszechogarniającykonflikt, otworzyłodrogędo kontekstowejinterpretacjiludzkichzachowań,prób
opisu mechanizmów kierujących procesem dziejowym oraz podniesienia kwestii fałszywej
świadomości,warunkówwyzwoleniaijegocharakteru
Jeżeli przyjąć za zasadne twierdzenie o związku części współczesnej filozofii polityki z
myśleniem gnostycznym to warto zapytać czy przydatnym w analizie dzisiejszego dyskursu
polityczno-filozoficznego byłyby dzieła antyczne i średniowieczne odnoszące się do sporu
zchrześcijaństwem. Dziełami takimimogą byćchociażby„
Przeciw manichejczykom
” lub

O dwóch duszach
” śwAugustynaalbopismaPlotyna Wartotuwspomnieć,iżAugustynnimprzeszedł
nachrześcijaństwobyłprzywódcąjednejzgrupnależących do tej sekty.
Głównezałożenia manicheizmu.
Przede wszystkim Złomacharakterrównorzędny i autonomiczny w stosunku do Dobra. Zło
niezostałostworzoneprzezBoga Kosmos zaś jestteatremzmagańdwóchBogów: Dobra i ZłaŻaden z
tej pary niejestpodrzędnyjeden względemdrugiegoiniezostałstworzonyprzezdrugiegoDualizm
ten ma więc charakter ponadczasowy, wieczny. Nasz świat doczesny stworzony został jako
konsekwencjaowegouniwersalnegokonfliktuzpołączeniapierwiastkaduchowego,pochodzącegood
Boga Dobra, oraz pierwiastka materialnegobędącegodziełemZłegoBoga. Cowięcej owo Złojesttym,
codeterminujedziałaniaczłowiekawświecie bez jego zgody czy wiedzy. Jestonotymcosprawia,iż
jest on pozbawiony wolnej woli: wszelkie jego wybory,zachowaniaiprzekonaniaokreślanesąprzez
zewnętrzne, przynależącedomateriisiły,którychnierozumie,niepotrafikontrolowaćanawetnie
podejrzewa ich istnienia. Tak więc przed dostąpieniem oświecenia – gnozy człowiek nie jest
odpowiedzialny za swe czyny (niezależnieodtegoczywydająsięonemubyćdobreczyzłe). Jest on
środkiemwwalcezłaprzeciwdobru „Grzech”jestwięc czynemzłym,któryzsubiektywnegopunktu
1
widzeniamógłbyjawićsięjakoautonomicznyiintencjonalny,zobiektywnegonatomiast, awięc
ujmującego człowieka jako element komicznej walki, byłby czynem heteronomicznym i
nieintencjonalnymWtymjednakznaczeniu,iżsamaintencjabyłabyskutkiemzniewoleniaczłowieka
przezpewnezewnętrznesiłyStanemnaturalnymczłowiekajestwięcstan„
fałszywej świadomości”
,
sprzecznegozjegointeresem,którymjest wyjście z sytuacjiubezwłasnowolnienia i cierpienia.
Realizując„
fałszywe pragnienia
”jednostkawzmacniabezwiedniezłoawięcpogłębiazniewolenie
innych. Jednakże fakt dokonywania tego pod przymusem zwalnia ją, w pewien sposób, z
odpowiedzialności Reasumującwięc,wedługmanichejczyków,człowieknieposiadającyowej
gnosis
jestzniewolonynapodwzględemdziałaniaipoznania
JednakżewiedzaodnośnieuniwersalnegokonfliktuDobraiZła,miejscawnimczłowieka oraz
konsekwencjietycznychtudzież epistemologicznychzniejpłynącychpozwoli człowiekowi„pojednać
sięzBogiem”iprzestaćgrzeszyć Tukwestiatastajesięproblematyczna,gdyż nasza wiedza
empirycznajestzafałszowanaprzezsiłyZła,takwięcdojściedoPrawdyniemożnaopisaćwsposób
racjonalny – musionmiećcharakterjakościowegoskoku,iluminacji Możnawięcpowiedzieć,iż
manicheizmwsamowiedzy,któraprzekraczanaturalnyporządekajednocześniejestpotencjalnie
człowiekowidostępna,widzicośnakształt pierwszego kroku ku samozbawieniu.
Krytyka ze strony św.ugustyna
Zdaniem Augustynaprzyjęcietezyopowszechnymzniewoleniujednostkiwpłaszczyźnie
zarównodziałaniajakipoznaniaczynipojęciagrzechulubwinypozbawionymi jakiegokolwiek sensu.
Takżeczyndobry,cnotliwy, szlachetnytracijakąkolwiekmoralną wartośćgdyżjestpopełnianyde
facto nieświadomie ipodzewnętrznymprzymusem Filozof dochodzidowniosku,iżzbawienieod
grzechuizłateżjestwtejsytuacjiniepotrzebne,gdyżludzieniesąwinniswoimwystępkom (Idąc
dalejmożnarzecz,iżjedynymczegoczłowiekpowinienszukaćto uwolnienie sięodcierpienia–
jakimikolwiek metodami nawetjeśliprzyczyniatonieszczęśćinnym,gdyżitaksytuacja zniewolenia
gousprawiedliwianapoziomiedziałaniaorazpoznania)
AugustynwystępujeteżprzeciwkowizjizłajakobytuniezależnegoRzeczyniesązłezeswej
natury – stająsiędopierotakiewkontekścieludzkiegodziałania iokoliczności. Złowięcjestbrakiem
zgodnościmiędzyzastanymporządkiemanaturalnym,boskimłademZłoniejestbytemzewnętrznym
wstosunkudoczłowiekaSłusznymwydajesięwięcuznać,iżpojęcieZłamożnawprowadzićjedynie
wtedygdyistniejwolnawolamającacharakterwłaściwejkażdemuczłowiekowi – choćbynabardzo
podstawowym poziomie – wiedzyowłasnychintencjach,potrzebachicelachInaczejtrudnobyłoby
zgodzićsięztezaoistnieniuludzkiejsamoświadomości Oczywiścieniewykluczatojegodużych
umiejętnościwsamooszukiwaniusię Stanowiskotojestwięcwcałejswejrozciągłościantytezą
gnostycznegosposobumyśleniaoludzkiejkondycji
Konsekwencje dla filozofii polityki
W obszarze filozofiipolityki doktryny„gnostyckie”charakteryzująsię tym, iż przyjmują
pewien zbiór aksjomatówwyznaczających wsposóbcałościowy i ostateczny sensatakżeprzyczyny
wszystkichmożliwych konfliktóworazprocesów społecznych wdziejachludzkościCowięcejtraktują
tę „wiedzę”jakowarunekkoniecznyiwystarczającydorozwiązaniawszelkichmożliwychwaśni
społecznych,politycznychczyekonomicznychNiezrozumieniewiecowej„logikidziejów”jestwięc
przyczyną„złaspołecznego”. Takisposóbbudowykorpusu ideologicznegosprawia,iżjeston trudno
2
falsyfikowalny (jeśli w ogóle) zarówno za pomocą argumentów teoretycznych (doświadczenie
myślowe -
czy teżempirycznych,gdyżzzałożeniajeston całościową,kompletną
izamkniętarefleksjąnad„procesemhistorycznym” Tak,więckażdykrytykdoktrynymożebyćwięc
uznanyzaposiadającego„fałszywąświadomość”a„świadomośćprawdziwą”posiadajątylkoci,którzy
takosobiemówiąiuznająaksjomaty„teorii”
Wiele spośród„gnostyckich”ideologiiaspiruje to miana teorii naukowych. Jeślitaktooceny
ichtezmożnadokonaćzapomocąlogikiJednakz
wynika,iżwszystkieteorie
oparte o systemy formalne zbudowane na liczbach naturalnych, jak logika,niemogąbyćjednocześnie
zupełneiniesprzecznewewnętrznie Takwięcjeżeli„gnostycka”historiozofiamabyćdziedziną
naukową niemożebyć refleksjącałościową(zupełną),niemożebyćteoriązamkniętą Ponieważnie
gwarantuje ona – zracjinaukowości– kompletnejwiedzyoświecie, niemożebyć więc pewną
podstawądoreformspołecznych,ekonomicznychczyteżpolitycznych – niezbudujemyzjejpomocą
„rajunaZiemi”
Kolejne niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą „gnostyczny” sposób postrzegania
rzeczywistości,stanowi instrumentalizacjajednostkijakonarzędzialub ewentualnie koniecznej ofiary
postępu Ponieważcelemostatecznymjestspołeczeństwoidealne,bezwalk,konfliktówitpzasadnym
wydawaćsię możepoświęceniepewnychjednostek(lubwiększejichliczby)dla„dobra”ogółu i
przyszłychpokoleń. Nienaukowośćideologii„gnostyckich”każejednakzadaćpytanieczy„dobro” jest
rzeczywiściedobremiczyczynionejestwinteresieogółu?
Jako typowe przykłady„gnostyckich”ideologii możnawymienić komunizm (uznającyzaopokę
dziejów konflikt ekonomiczny między posiadającymi środki produkcji i ziemie a klasą
wywłaszczonych), nazizm(osiądziejówjestkonfliktrasyaryjskiejzpodludźmi) oraz wojujący
scjentystycznyateizm(przyczynazłajestirracjonalnareligiaizawierzeniewszelkimformomtradycji,
wybawieniem jest metoda naukowa – jednakżejejsłusznośćjestdefactometafizycznymzałożeniem).
Jakjużwcześniejwspomniałem,każdysystemzupełnyopartynalogicejestwewnętrznie
sprzeczny. W przypadku w/w ideologii przejawia się to w ich dezawuacji jako złych i
zdemoralizowanych jednostek czy grup społecznychwyrażającychswójsprzeciw względemtychże
ideologii lub reform przez nich proponowanych. Analogicznie do krytyki manicheizmu
przeprowadzonejprzezAugustyna,możnapodnieśćtakiotoargumentprzeciw, wspomnianej w
poprzednim zdaniu, tezie etycznej: skoro ludzkie postępowanie jestzniewoloneprzezsiły procesów
społecznych lub zdeterminowane biologicznie toczłowieknie może odpowiadaćzaswojeczynyi
„fałszywepragnienia”awiecniemożebyćzły –pozbawiony jest bowiem w takiej sytuacji wolnej woli.
Skorowięczłoimmanentnenieistniejetakwięcniepotrzebanamżadnejformyzbawienia„tuiteraz”
Toczegopowinniśmyszukaćtohedonistycznezaspokojenieiunikaniecierpieniazawszelkącenę
Stądjużkrok jest do nihilizmu.
Dalsza lektura:
Quiritus
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.