w wodzie 2005 odpowiedzi, testy szóstoklasisty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych – test „W wodzie” S-A4-052, S-A5-052, S-A6-052 Nr zad. Poprawna odpowiedź 1. D 2. A 3. B 4. D 5. D 6. A 7. C 8. C 9. D 10. B 11. C 12. A 13. A 14. B 15. C 16. D 17. B 18. D 19. C 20. A Schemat punktowania zadań otwartych testu „W wodzie” – S-A4-052, S-A5-052, S-A6-052 Numer zadania Numer kryterium Kryterium Liczba punktów Numer standardu Przedstawienie poprawnego sposobu rozwiązania zadania Przedstawienie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia kosztu zwiedzania ekspozycji i obliczenia kosztu zwiedzania statku – 1 punkt , np.: 20 ⋅ 4,5 = lub 10 ⋅ 9 = 20 ⋅ 7,5 = lub 10 ⋅ 15 = I 0 - 2 3.8 lub 20 ⋅ ( 4 + 7 = Uwaga! Jeżeli uczeń nie zapisał iloczynów, ale podał poprawne wyniki, to otrzymuje 1 punkt. 21. Przedstawienie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia kosztu wszystkich biletów dla całej grupy – 1 punkt , np. przy poprawnych obliczeniach: 150 + 90 + 50 = Poprawność rachunkowa Poprawne obliczenie iloczynów ( 20 ⋅ 4 = 90 i 20 ⋅ 7 = 150 lub 12 ⋅ 20 = 240) – 1 punkt . 5.3 II 0 - 2 Poprawne obliczenie sumy ( 150 ++ = 290 lub 240 + 50 = 290) – 1 punkt . Uwaga! Poprawność obliczenia sumy ocenia się z uwzględnieniem wyznaczonych przez ucznia wartości wy- rażeń: 4,5·20 i 7,5·20. 90 50 Uzupełnienie odpowiedzi adekwatnie do wykonanych obliczeń przy zastosowaniu poprawnej metody (jeśli uczeń otrzymał 2 punkty za I kryterium). III 0 - 1 3.9 Uwagi ogólne! Jeżeli uczeń rozwiązał zadanie inną metodą niż wskazana w schemacie punktowania, należy określić czynności równoważne do czynności wymienionych w schemacie. Za każde poprawne rozwiązanie uczeń otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Jeśli uczeń podaje wyłącznie odpowiedź, nie otrzymuje punktów. Jeśli uczeń otrzymał 0 punktów za metodę (kryterium I), to za kryterium II i III otrzymuje również 0 punktów. Uczeń z dysleksją: Dopuszcza się błąd powstały przy przepisywaniu liczby, np. przestawienie cyfr, mylenie cyfr, opuszczanie cyfr. 1 Zapisanie nazw dwóch elementów budowy ryby umożliwiających jej pływanie, np.: płetwy, ogon (mięśnie ogona), linia boczna (linia naboczna), opływowy kształt ciała, pęcherz pławny. Dopuszczalne odpowiedzi: śliskie ciało, ciało pokryte śluzem, śluz, kształt ciała, płetwy górne i dolne, skrze- la, łuski. Przykładowe odpowiedzi niedopuszczalne: pęcherz, kształt. Uwaga! Jeśli wśród odpowiedzi uczeń wymienia błędną, to nie przyznaje się punktu. 22. 0 - 1 3.6 Zawarcie w ogłoszeniu wszystkich niezbędnych informacji o zawodach: • miejsce , • rodzaj zawodów – zawody pływackie, zawody na basenie, • termin (data) Uwaga! Podanie roku nie jest konieczne. Jeżeli uczeń jako termin podaje tylko dzień tygodnia, to nie przyznajemy punktu. I 0 – 1 2.1 23. lub • rodzaj zawodów , • organizator (zamiast miejsca i terminu) lub informacja umożliwiająca z nim kontakt (np. adres, numer telefonu, e - mail, punkt kontaktowy). Uwaga! Jeśli uczeń napisał ogłoszenie niezgodne z tematem (otrzymał za kryterium I 0 p.), punktuje się kry- teria II-V. Zawarcie w wypowiedzi zachęty wyrażonej bezpośrednio lub pośrednio, np. zachęcamy do wzięcia udziału w …, zapraszamy..., prosimy o przybycie na …, będzie nam miło…, będą nagrody..., zapewniamy wiele atrakcji... Uwaga! Uznajemy za poprawne także wypowiedzi w liczbie pojedynczej, np. zachęcam do wzięcia udziału w ... II 0 – 1 2.2 Poprawność językowa Wypowiedź bezbłędna. III 0 – 1 2.3 Poprawność ortograficzna Wypowiedź bezbłędna. IV 0 – 1 2.3 Uczeń z dysleksją: Komunikatywność wypowiedzi. 2 Poprawność interpunkcyjna Wypowiedź bezbłędna. V 0 – 1 2.3 Uczeń z dysleksją: Wypowiedź czytelna mimo zaburzeń graficznych pisma. Zapisanie jednego przykładu zagrożenia, jakie stanowi dla człowieka zanieczyszczona woda, np. zanieczyszczona woda powoduje: choroby, alergie, zatrucia. 24. I 0 – 1 5.8 Uznaje się za poprawne odpowiedzi: czysta woda nie zawiera bakterii, które powodują choroby; zanieczysz- czona woda powoduje zatrucia organizmów w niej żyjących. Realizacja tematu Przyznaje się punkt, jeżeli uczeń nawiązuje do tematu, pisząc o żegludze, żeglarstwie, rybołówstwie, spor- tach wodnych itp. 2.1 I 0 – 1 Podanie co najmniej dwóch przykładów pozytywnych zmian w życiu człowieka spowodowanych rozwojem żeglugi. II 0 – 1 3.3 Przykłady mogą dotyczyć np.: odkryć geograficznych, osadnictwa na nowych terenach, badań naukowych, wymiany handlowej, transportu towarów, podróży, pozyskania żywności (rybołówstwa), rozwoju sportów wodnych (żeglarstwa, windsurfingu, kajakarstwa). Sformułowanie logicznie uporządkowanej wypowiedzi. III 0 – 1 2.3 Poprawność językowa Dopuszczalne dwa błędy językowe. 25. IV 0 – 1 2.3 Poprawność ortograficzna Dopuszczalne dwa błędy ortograficzne. V 0 – 1 2.3 Uczeń z dysleksją: Wypowiedź komunikatywna. Poprawność interpunkcyjna Dopuszczalne dwa błędy interpunkcyjne. VI 0 – 1 2.3 Uczeń z dysleksją: Zamyka myśl w obrębie zdania. Uwaga! Kryteria III, IV, V i VI punktujemy, jeśli uczeń napisał co najmniej 4 linie tekstu. Uwaga ta dotyczy również prac uczniów z dysleksją. Poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i językową oceniamy zgodnie z wykazem błędów. 3 Bezbłędne uporządkowanie w kolejności alfabetycznej wszystkich wyrazów – 2 punkty. Pominięcie jednego wyrazu lub jego błędne uszeregowanie – 1 punkt. 26. I 0 – 2 4.1 4 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |