w10

w10, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
09.12.2012
Wykład 10 
Polityka transportowa– wybrane problemy
 
Robert Tomanek 
1. Teoria polityki transportowej  
Pojęcie polityki transportowej: 
• 
Programowanie rozwoju systemu 
transportowego oraz oddziaływanie na jego 
funkcjonowanie – 
W.Grzywacz
  
• 
Koordynacja rozwoju różnych gałęzi 
transportu – 
A.Piskozub
  
• 
Kształtowanie transportu przez publiczno‐
prawne organizacje i instytucje – 
A. Predohl
  

1
09.12.2012
...1. Teoria polityki transportowej 
Podmioty polityki transportowej: 
• 
naczelne organy władzy państwowej (ustawodawczej 
i wykonawczej) 
• 
władze regionalne i lokalne 
• 
organizacje międzynarodowe, którym państwo 
przekazuje część uprawnień np. na mocy konwencji 
międzynarodowych   

...1. Teoria polityki transportowej 
Przedmiotem
 (
rolą
) polityki transportowej jest określanie celów i 
instrumentów rozwoju transportu rozumianego jako podsystem 
gospodarki narodowej (transport w ujęciu rzeczowym) 
Przedmiotem
 PT określą się również systemy, na które oddziałują 
podmioty PT  
 
Obszary identyfikacji celów PT



 dostępność transportową i jej związek z konkurencyjnością 
gospodarki oraz jakością życia mieszkańców 


 konkurencyjność transportu  


 wpływ transportu na otoczenie – zwłaszcza poprzez negatywne 
efekty zewnętrzne  

2
09.12.2012
...2. Teoria polityki transportowej 
Instrumenty polityki transportowej: 
• 
ekonomiczne (regulacje cenowe, normatywy dotyczące 
wybranych wskaźników ekonomicznych, dotacje, kredyty 
preferencyjne i gwarancje, zamówienia publiczne)  
• 
administracyjne (nakazy i zakazy administracyjne, koncesje i 
zezwolenia, koordynacja) 
• 
informacyjno‐motywacyjne (prognozy dot. np. inflacji, plany i 
prognozy dot. gospodarki narodowej)   

2. Polityka transportowa Unii Europejskiej  
Przesłanki polityki transportowej UE: 
• 
Znaczenie transportu dla realizacji idei integracji 
Europy 
• 
Problem efektów zewnętrznych transportu  
– 
energochłonność i zanieczyszczenie środowiska 
naturalnego przez transport 
– 
kongesa transportowa, co ma negatywny wpływ na 
konkurencyjność UE 
 

3
09.12.2012
... 2. Polityka transportowa Unii Europejskiej  
Węzłowe problemy polityki transportowej UE
  
• 
wpływ transportu na otoczenie – problem 
zrównoważonego rozwoju transportu 
• 
 transportochłonność gospodarki (problem 
decouplingu)  
• 
 relacja mechanizmu samoregulacji (rynkowej) i 
interwencjonizmu publicznego   

Passengers, Goods, GDP
1995-2005
133
130
127
124
121
0
118
115
112
109
106
103
100
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Passengers (1) (pkm)
Goods (2) (tkm)
GDP (at constant 1995 prices)
Źródło: ENERGY & TRANSPORT IN FIGURES 2006, UE DG TREN, Bruxelles 2007.  

4
09.12.2012
...2. Polityka transportowa Unii Europejskiej  
Etapy polityki transportowej UE: 
• 
Etap I: Traktat Rzymski (od 1957) – oraz Memorandum 
Schausa (1961 r.) – jako cel działań określa się wspólną 
organizację transportu (integracja); 
• 
Etap II: od 1985 ‐ Rada Ministrów (Rada Unii Europejskiej) 
przyjmuje 
Master Plan 
 dotyczący liberalizacji transportu; 
• 
Etap III: od 2001 ‐ Biała Księga KE „Europejska polityka 
transportowa do 2010 r.:czas wyboru

 – zrównoważony 
transport (również kontynuowanie i pogłębienie integracji 
oraz liberalizacji).
  

...2. Polityka transportowa Unii Europejskiej  
 
 
Priorytety polityki transportowej UE (2001‐2010): 
• 
zrównoważenie gałęziowego podziału zadań przewozowych 
• 
wzrost zdolności przewozowej infrastruktury transportowej 
• 
zwiększenie wpływu użytkowników na rozwój transportu 
• 
sprostanie wyzwaniom globalizacji transportu 
Źródło: 
Le Livre Blanc. La polique européenne des transports à l’horizon 2010:  
l’heure des choix, CE, Bruxelles 2001.  
10 
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.