w10, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
09.12.2012 Wykład 10 Polityka transportowa– wybrane problemy Robert Tomanek 1. Teoria polityki transportowej Pojęcie polityki transportowej: • Programowanie rozwoju systemu transportowego oraz oddziaływanie na jego funkcjonowanie – W.Grzywacz • Koordynacja rozwoju różnych gałęzi transportu – A.Piskozub • Kształtowanie transportu przez publiczno‐ prawne organizacje i instytucje – A. Predohl 2 1 09.12.2012 ...1. Teoria polityki transportowej Podmioty polityki transportowej: • naczelne organy władzy państwowej (ustawodawczej i wykonawczej) • władze regionalne i lokalne • organizacje międzynarodowe, którym państwo przekazuje część uprawnień np. na mocy konwencji międzynarodowych 3 ...1. Teoria polityki transportowej Przedmiotem ( rolą ) polityki transportowej jest określanie celów i instrumentów rozwoju transportu rozumianego jako podsystem gospodarki narodowej (transport w ujęciu rzeczowym) Przedmiotem PT określą się również systemy, na które oddziałują podmioty PT Obszary identyfikacji celów PT : • dostępność transportową i jej związek z konkurencyjnością gospodarki oraz jakością życia mieszkańców • konkurencyjność transportu • wpływ transportu na otoczenie – zwłaszcza poprzez negatywne efekty zewnętrzne 4 2 09.12.2012 ...2. Teoria polityki transportowej Instrumenty polityki transportowej: • ekonomiczne (regulacje cenowe, normatywy dotyczące wybranych wskaźników ekonomicznych, dotacje, kredyty preferencyjne i gwarancje, zamówienia publiczne) • administracyjne (nakazy i zakazy administracyjne, koncesje i zezwolenia, koordynacja) • informacyjno‐motywacyjne (prognozy dot. np. inflacji, plany i prognozy dot. gospodarki narodowej) 5 2. Polityka transportowa Unii Europejskiej Przesłanki polityki transportowej UE: • Znaczenie transportu dla realizacji idei integracji Europy • Problem efektów zewnętrznych transportu – energochłonność i zanieczyszczenie środowiska naturalnego przez transport – kongesa transportowa, co ma negatywny wpływ na konkurencyjność UE 6 3 09.12.2012 ... 2. Polityka transportowa Unii Europejskiej Węzłowe problemy polityki transportowej UE • wpływ transportu na otoczenie – problem zrównoważonego rozwoju transportu • transportochłonność gospodarki (problem decouplingu) • relacja mechanizmu samoregulacji (rynkowej) i interwencjonizmu publicznego 7 Passengers, Goods, GDP 1995-2005 133 130 127 124 121 0 118 115 112 109 106 103 100 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Passengers (1) (pkm) Goods (2) (tkm) GDP (at constant 1995 prices) Źródło: ENERGY & TRANSPORT IN FIGURES 2006, UE DG TREN, Bruxelles 2007. 8 4 09.12.2012 ...2. Polityka transportowa Unii Europejskiej Etapy polityki transportowej UE: • Etap I: Traktat Rzymski (od 1957) – oraz Memorandum Schausa (1961 r.) – jako cel działań określa się wspólną organizację transportu (integracja); • Etap II: od 1985 ‐ Rada Ministrów (Rada Unii Europejskiej) przyjmuje Master Plan dotyczący liberalizacji transportu; • Etap III: od 2001 ‐ Biała Księga KE „Europejska polityka transportowa do 2010 r.:czas wyboru ” – zrównoważony transport (również kontynuowanie i pogłębienie integracji oraz liberalizacji). 9 ...2. Polityka transportowa Unii Europejskiej Priorytety polityki transportowej UE (2001‐2010): • zrównoważenie gałęziowego podziału zadań przewozowych • wzrost zdolności przewozowej infrastruktury transportowej • zwiększenie wpływu użytkowników na rozwój transportu • sprostanie wyzwaniom globalizacji transportu Źródło: Le Livre Blanc. La polique européenne des transports à l’horizon 2010: l’heure des choix, CE, Bruxelles 2001. 10 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |