w11

w11, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
09.12.2012
Wykład 11 
Europejska infrastruktura transportowa 
(konspekt) 
Robert Tomanek 
1. Charakterystyka infrastruktury transportowej  
Infrastruktura społeczno‐ekonomiczna kraju to

• 
infrastruktura społeczna: urządzenia i instytucje świadczące 
usługi w zakresie prawa i bezpieczeństwa, kształcenia, 
oświaty i kultury, służby zdrowia, itp. 
• 
infrastruktura ekonomiczna: urządzenia i instytucje 
transportowe, energetyczne, irygacyjne, melioracyjne, 
komunalne (wodociągi, kanalizacja, gazociągi)   

1
09.12.2012
...1. Charakterystyka infrastruktury transportowej  
Infrastruktura transportowa

• 
drogi wszystkich gałęzi transportu (
infrastruktura 
liniowa
)  
• 
punkty transportowe (porty morskie, dworce, lotniska, 
przystanki, itp. – 
infrastruktura punktowa

• 
urządzenia pomocnicze służące bezpośrednio do obsługi 
dróg i portów transportowych   

...1. Charakterystyka infrastruktury transportowej  
Techniczne cechy infrastruktury transportowej: 
• 
niepodzielność techniczna  
• 
długi okres powstawania  
• 
długi okres żywotności (przekraczający często sto lat, a istnieją również jeszcze 
odcinki dróg z okresu rzymskiego, które są użytkowane do dziś) 
• 
ograniczone możliwości importu (głównie dlatego, że urządzenia 
infrastrukturalne są immobilne)
 
Ekonomiczne cechy infrastruktury transportowej: 
• 
wysoka kapitałochłonność i majątkochłonność  
• 
długi okres zamrożenia i zwrotu nakładów inwestycyjnych  
• 
występowanie efektów zewnętrznych (w tym wielu o charakterze efektów 
odroczonych)  
• 
niepodzielność ekonomiczna  
 
    
Źródło: K. Wojewódzka-Król (red.),
Rozwój infrastruktury transportu
, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2002, s. 35-36.

2
09.12.2012
2. Ogólna charakterystyka europejskiej 
infrastruktury transportowej 
Podstawowe cechy: 


duża gęstość sieci 


różnorodność (obecność wszystkich gałęzi transportu – przy 
zróżnicowaniu gałęziowym dostępności, zwłaszcza w układach 
regionalnych) 


występowanie barier integracji w układach gałęziowych i 
międzygałęziowych 


zróżnicowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych (w 
tym współistnienie rozwiązań o różnym rodowodzie 
historycznym) 


występowanie obszarów nasilonej kongesi       
      

...2. Ogólna charakterystyka europejskiej 
infrastruktury transportowej 
Składniki europejskiego systemu infrastruktury transportowej (bez rurociągów): 


sieć dróg kołowych (EU25 – ok. 1,8 mln km, w tym 54,5 tys. km autostrad – stan 
na 2000 r.) 


sieć kolejowa (200 tys. km)    


szlaki żeglugi śródlądowej (35 tys. km) 


porty żeglugi sródlądowej i morskie (ok. 480)  


porty lotnicze (ok. 380) 
 
 Główne szlaki transportowe Europy tworzą TEN‐T (Trans‐European 
Transport Network) – TEN‐T to system w trakcie tworzenia, jego idea oparta jest 
na zapisach art. 154‐156 oraz art. 14 i 158 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę 
Europejską (Traktat Nicejski). 
W celu integracji europejskiej infrastruktury transportowej w ramach EKMT 
wyznaczono paneuropejskiej korytarze transportowe (TINA‐ Transport 
Infrastructure Needs Assessment)  łączące się poza UE z siecią TEN‐T w sieć TEN‐
TINA 
        
      

3
09.12.2012
Rys. Sieć drogowych transeuropejskich szlaków transportowych (TEN-T) w 2001 r.
Źródło:
TEN Inwest. Final Report
, Planco Consulting GMBH, Essen 2003.

Rys. Sieć korytarzy TINA
(układ drogowy)
Źródło: www.cemt.org/online/infrastr03/RoadNetwork.pdf

4
09.12.2012
Tab. Długość sieci dróg kołowych EU-25 (lata 1994-2004)
Tab. Długość sieci dróg kołowych EU-25 (indeksy dynamiki, 1994=1,00)
Wniosek z tabel: dynamiczny wzrost długość autostrad
(dróg o największej zdolności transportowej)

Rys. Zróżnicowanie regionalne (NUTS 3) gęstości sieci drogowej w 2001 r.
Źródło:
TEN Inwest. Final Report
, Planco Consulting GMBH, Essen 2003.
10 
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.