w11, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
09.12.2012 Wykład 11 Europejska infrastruktura transportowa (konspekt) Robert Tomanek 1. Charakterystyka infrastruktury transportowej Infrastruktura społeczno‐ekonomiczna kraju to : • infrastruktura społeczna: urządzenia i instytucje świadczące usługi w zakresie prawa i bezpieczeństwa, kształcenia, oświaty i kultury, służby zdrowia, itp. • infrastruktura ekonomiczna: urządzenia i instytucje transportowe, energetyczne, irygacyjne, melioracyjne, komunalne (wodociągi, kanalizacja, gazociągi) 2 1 09.12.2012 ...1. Charakterystyka infrastruktury transportowej Infrastruktura transportowa : • drogi wszystkich gałęzi transportu ( infrastruktura liniowa ) • punkty transportowe (porty morskie, dworce, lotniska, przystanki, itp. – infrastruktura punktowa ) • urządzenia pomocnicze służące bezpośrednio do obsługi dróg i portów transportowych 3 ...1. Charakterystyka infrastruktury transportowej Techniczne cechy infrastruktury transportowej: • niepodzielność techniczna • długi okres powstawania • długi okres żywotności (przekraczający często sto lat, a istnieją również jeszcze odcinki dróg z okresu rzymskiego, które są użytkowane do dziś) • ograniczone możliwości importu (głównie dlatego, że urządzenia infrastrukturalne są immobilne) Ekonomiczne cechy infrastruktury transportowej: • wysoka kapitałochłonność i majątkochłonność • długi okres zamrożenia i zwrotu nakładów inwestycyjnych • występowanie efektów zewnętrznych (w tym wielu o charakterze efektów odroczonych) • niepodzielność ekonomiczna Źródło: K. Wojewódzka-Król (red.), Rozwój infrastruktury transportu , Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2002, s. 35-36. 4 2 09.12.2012 2. Ogólna charakterystyka europejskiej infrastruktury transportowej Podstawowe cechy: ‐ duża gęstość sieci ‐ różnorodność (obecność wszystkich gałęzi transportu – przy zróżnicowaniu gałęziowym dostępności, zwłaszcza w układach regionalnych) ‐ występowanie barier integracji w układach gałęziowych i międzygałęziowych ‐ zróżnicowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych (w tym współistnienie rozwiązań o różnym rodowodzie historycznym) ‐ występowanie obszarów nasilonej kongesi 5 ...2. Ogólna charakterystyka europejskiej infrastruktury transportowej Składniki europejskiego systemu infrastruktury transportowej (bez rurociągów): ‐ sieć dróg kołowych (EU25 – ok. 1,8 mln km, w tym 54,5 tys. km autostrad – stan na 2000 r.) ‐ sieć kolejowa (200 tys. km) ‐ szlaki żeglugi śródlądowej (35 tys. km) ‐ porty żeglugi sródlądowej i morskie (ok. 480) ‐ porty lotnicze (ok. 380) Główne szlaki transportowe Europy tworzą TEN‐T (Trans‐European Transport Network) – TEN‐T to system w trakcie tworzenia, jego idea oparta jest na zapisach art. 154‐156 oraz art. 14 i 158 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat Nicejski). W celu integracji europejskiej infrastruktury transportowej w ramach EKMT wyznaczono paneuropejskiej korytarze transportowe (TINA‐ Transport Infrastructure Needs Assessment) łączące się poza UE z siecią TEN‐T w sieć TEN‐ TINA 6 3 09.12.2012 Rys. Sieć drogowych transeuropejskich szlaków transportowych (TEN-T) w 2001 r. Źródło: TEN Inwest. Final Report , Planco Consulting GMBH, Essen 2003. 7 Rys. Sieć korytarzy TINA (układ drogowy) Źródło: www.cemt.org/online/infrastr03/RoadNetwork.pdf 8 4 09.12.2012 Tab. Długość sieci dróg kołowych EU-25 (lata 1994-2004) Tab. Długość sieci dróg kołowych EU-25 (indeksy dynamiki, 1994=1,00) Wniosek z tabel: dynamiczny wzrost długość autostrad (dróg o największej zdolności transportowej) 9 Rys. Zróżnicowanie regionalne (NUTS 3) gęstości sieci drogowej w 2001 r. Źródło: TEN Inwest. Final Report , Planco Consulting GMBH, Essen 2003. 10 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |