w1 Rynek w teorii ekonomii i zarz1dzania, Materiały PSW Biała Podlaska, badania marketingowe wyklad
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Badania rynkowe i marketingowe Materiały do zajęć 1 W1. Rynek i marketing jako obszary badaŃ Pojęcie rynku w teorii ekonomii. Koncepcja rynku w teorii zarządzania. Podmioty i elementy rynku. Rodzaje rynku. Pojęcie marketingu Literatura W. Wrzosek, 2002, Funkcjonowanie rynku , PWE, s 13 – 41, S.Mynarski , 1993, Analiza rynku systemy i mechanizmy, AE Kraków, s 9 – 26 P. Kotler , 2004, Marketing, REBIS, Poznań, s. 9 -10 2 Definicje rynku Ujecie historyczne (techniczne) Rynek - miejsce spotkań kupujących i sprzedających, którzy dokonują transakcji wymiennych. ¡ place targowe, bazary, hale targowe, sklepy i wszelkie miejsca, na których dokonuje się aktów kupna sprzedaŜy 3 1 Rynek hurtowy w Broniszach ¡ 4 Hala targowa Makro 5 Chicago Board of Trade (CBOT® ) 6 2 2. UjĘcie ekonomiczne (klasyczne) ¡ Za rynek w znaczeniu ekonomicznym uwaŜa się ogół stosunków wymiennych (towarowo – pienięŜnych) między sprzedającymi, oferującymi towary i usługi po określonej cenie i reprezentującymi podaŜ a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na te towary i usługi znajdujące pokrycie w funduszach nabywczych. Kupujący reprezentują popyt. ¡ Kategorie rynkowe : ¡ popyt ¡ podaŜ , ¡ które w powiązaniu z ceną tworzą mechanizm dostosowawczy, zwany mechanizmem równowagi lub mechanizmem rynkowym. ¡ W ujęciu ekonomicznym rynek utoŜsamiany jest zatem z mechanizmem dostosowawczym podaŜ do popytu . 7 3. Systemowe ujĘcie rynku Istotą podejścia systemowego jest traktowanie kaŜdego obiektu jako: ¡ układu wyodrębnionego z otoczenia i powiązanego z nim za pomocą wejść i wyjść ¡ lub jako systemu składającego się z pewnej liczby elementów powiązanych ze sobą za pomocą relacji (sprzęŜeń) i tworzących określoną całość. 8 Układ rynkowy oferta zamówienie fundusz. nabywczy Rynek zapłata dostawy zakupy 9 3 Funkcje ekonomiczne rynku ¡ Funkcja wyrównywania poziomów oraz struktury podaŜy i popytu za pomocą ceny równowagi rynkowej ¡ Funkcja informacyjna ¡ Funkcja alokacyjna ¡ Funkcja motywacyjna ¡ Rynek weryfikuje prawidłowość decyzji gospodarczych 10 System rynkowy Elementami systemu rynkowego są: wszelkie obiekty materialne i informacyjne towarzyszące procesom wymiany. W systemie rynkowym wyróŜnia się: ¡ Podmioty rynkowe (kupujący i sprzedający) ¡ Przedmioty rynkowe (towary i usługi oraz ujawnione na rynku potrzeby) ¡ Stosunki rynkowe – relacje wzajemne pomiędzy podmiotami rynkowymi a w szerszym zakresie równieŜ pomiędzy nimi a przedmiotami rynkowymi. System rynkowy = zbiór elementów (podmiotów i przedmiotów) powiązanych za pomocą odpowiednich relacji (stosunków rynkowych) 11 Schemat systemu rynkowego 12 4 UjĘcie marketingowe ¡ Zgodnie z teorią marketingu rynek składa się ze wszystkich potencjalnych klientów, mających określoną potrzebę lub pragnienie, którzy w celu ich zaspokojenia są gotowi i są w stanie dokonać wymiany [Kotler, 1994]. 13 Schemat układu rynkowego 14 Klasyfikacja rynku ¡ przedmiot obrotu ¡ zasięg geograficzny 15 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |