w13.ppt, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wykład 13 Rynek transportu lotniczego /konspekt wykładu/ Robert Tomanek 1. Specyfika lotniczego procesu przewozowego Podstawowe problemy transportu lotniczego w Europie to zatłoczenie tras i portów lotniczych w postaci: – rocznego wzrostu ruchu lotniczego o 7,4% od 1980 r. – 30% wzrostu połączeń pomiędzy państwami UE (1993-2000) co powoduje: • wzrost opóźnień (pow. 15% lotów jest opóźnione więcej niż 20 minut) • zanieczyszczenie powietrza (13% emisji CO 2 całego transportu, ponadto opóźnienia powodują dodatkowy wzrost zużycia paliw płynnych o 6%) • wzrost hałasu, zagrożenia klimatyczne i bezpieczeństwa Źródło: www.europa.eu.int , 2006. 2 1 Ruch w największych portach lotniczych Europy (2008) Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 501. 3 Cargo lotnicze w Europie (2008) Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 510. 4 2 2. Przemiany na europejskim rynku transportu lotniczego • liberalizacja ( Open Sky): – Pakiet I (1987): częściowa liberalizacja taryf – Pakiet II (1990): szersza konkurencja – głównie w zakresie konkurencja w zakresie przewozów cargo – Pakiet III (1992-1997): pełna liberalizacja taryf i otwarta konkurencja licencjonowanych w UE przewoźników • integracja ( Single Sky ) – tworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 5 ...2. Przemiany na europejskim rynku transportu lotniczego – liberalizacja (2005) Efekty pozytywne: • znaczny spadek cen (ok. 25 %) • wzrost podaży usług • rozwój sektora polegający zwłaszcza na pojawieniu się tzw. tanich przewoźników Efekty negatywne: • wzrost opóźnień (15% lotów na opóźnienia pow. 20 minut) • zanieczyszczenia powietrza (13% całości transportu) • hałas, zagrożenia klimatyczne, zmiany krajobrazu 6 3 ...2. Przemiany na europejskim rynku transportu lotniczego - czynniki przewagi konkurencyjnej tanich linii lotniczych • standaryzacja i zwiększanie pojemności taboru • ograniczanie usług dodatkowych („rozpakowywanie ” usługi) • rezygnacja z programów lojalnościowych • rezygnacja z globalnych systemów rezerwacji • korzystanie z tańszych lotnisk • koncentracja na dużych potokach pasażerskich Przewoźnicy niskokosztowi działają poza sojuszami lotniczymi (czyli poza systemami integracyjnymi). 7 Koszty linii niskokosztowych Źródło: D.Walewska, Droższe tanie latanie, „Rzeczpospolita ” z 24.04.2008. 8 4 ...2. Przemiany na europejskim rynku transportu lotniczego - cele i narzędzia integracji (Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej) Cele: • uproszczenie procedur decyzyjnych • wzrost bezpieczeństwa Narzędzia: • powołanie silnej jednostki regulacyjnej • integracja zarządzania cywilnego i wojskowego • oddzielenie kontroli rynku lotniczego od zarządzania przestrzenią powietrzną 9 Praca przewozowa (rpk) i przewozy w pas. dla: StarAlliance, SkyTeam i OneWorld Źródło: Portal Polskiego Rynku Transportu Lotniczego, , 13.10.2010. 10 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |