w13.ppt

w13.ppt, Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wykład 13
Rynek transportu lotniczego
/konspekt wykładu/
Robert Tomanek 
1. Specyfika lotniczego procesu przewozowego
Podstawowe problemy transportu lotniczego w Europie to
zatłoczenie tras i portów lotniczych w postaci:


rocznego wzrostu ruchu lotniczego o 7,4% od 1980 r.


30% wzrostu połączeń pomiędzy państwami UE
(1993-2000)
co powoduje:


wzrost opóźnień
(pow. 15% lotów jest opóźnione więcej niż 20
minut)


zanieczyszczenie powietrza
(13% emisji CO
2
całego
transportu, ponadto opóźnienia powodują dodatkowy wzrost
zużycia paliw płynnych o 6%)


wzrost hałasu, zagrożenia klimatyczne i bezpieczeństwa
Źródło:
www.europa.eu.int
, 2006.
2
1
Ruch w największych portach lotniczych Europy (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 501.
3
Cargo lotnicze w Europie (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 510.
4
2
2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego


liberalizacja (
Open Sky):


Pakiet I (1987): częściowa liberalizacja taryf


Pakiet II (1990): szersza konkurencja – głównie w zakresie
konkurencja w zakresie przewozów cargo


Pakiet III (1992-1997): pełna liberalizacja taryf i otwarta
konkurencja licencjonowanych w UE przewoźników


integracja (
Single Sky
) – tworzenie Jednolitej
Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
5
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego – liberalizacja (2005)
Efekty pozytywne:


znaczny spadek cen (ok. 25 %)


wzrost podaży usług


rozwój sektora polegający zwłaszcza na pojawieniu się tzw.
tanich przewoźników
Efekty negatywne:


wzrost opóźnień (15% lotów na opóźnienia pow. 20 minut)


zanieczyszczenia powietrza (13% całości transportu)


hałas, zagrożenia klimatyczne, zmiany krajobrazu
6
3
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - czynniki przewagi konkurencyjnej
tanich linii lotniczych


standaryzacja i zwiększanie pojemności taboru


ograniczanie usług dodatkowych („rozpakowywanie

usługi)


rezygnacja z programów lojalnościowych


rezygnacja z globalnych systemów rezerwacji


korzystanie z tańszych lotnisk


koncentracja na dużych potokach pasażerskich
Przewoźnicy niskokosztowi działają poza sojuszami lotniczymi
(czyli poza systemami integracyjnymi).
7
Koszty linii niskokosztowych
Źródło: D.Walewska, Droższe tanie latanie, „Rzeczpospolita

z 24.04.2008.
8
4
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - cele i narzędzia integracji
(Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej)
Cele:


uproszczenie procedur decyzyjnych


wzrost bezpieczeństwa
Narzędzia:


powołanie silnej jednostki regulacyjnej


integracja zarządzania cywilnego i wojskowego


oddzielenie kontroli rynku lotniczego od zarządzania
przestrzenią powietrzną
9
Praca przewozowa (rpk) i przewozy w pas. dla: StarAlliance,
SkyTeam i OneWorld
Źródło: Portal Polskiego Rynku Transportu Lotniczego,
, 13.10.2010.
10
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.