W2 spostrzeganie schematy UTO ...

W2 spostrzeganie schematy UTO atrybucje 13X2011 www, Psychologia społeczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Poznanie społeczne
Spostrzeganie
– sposób selekcji, interpretacji, pami
ę
ci i wykorzystania
informacji do formułowania sądów i podejmowania
decyzji społecznych

pragmatyczne

wykorzystywanie różnych procedur (w tym także
uproszczonych metod myślenia) w zależności od celów i potrzeb w
siebie i otoczenia społecznego
uproszczonych metod myślenia) w zależności od celów i potrzeb w
określonej sytuacji
Schematy
UTO
Atrybucje
Samospełniaj
ą
ce si
ę
proroctwa
Zasada oszcz
ę
dno
ś
ci poznawczej
– redukcja ilości przetwarzanych informacji

używanie
skrótów w myśleniu
13.10.2011r..
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
1
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
2
Schematy poznawcze
Schematy poznawcze
– rodzaj wiedzy
·
struktury organizujące wiedzę o świecie społecznym
(zdarzeniach/sytuacjach, osobach, obiektach)
według pewnych
wzorców i tematów
Pami
ęć
(Tulving, 1972)
:
·
semantyczna
(pamiętanie znaczeń, np. co to znaczy robić pranie)
·
epizodyczna
(pamiętanie konkretnych zdarzeń, np. pierwszego prania)
·
wpływają selekcję informacji – które z docierających
informacji
zauważamy
, o których
myślimy
i które
zapamiętujemy
Rodzaj wiedzy
zorganizowanej w schematy poznawcze:
zapamiętujemy
·
wiedza ogólna o kategoriach zdarzeń
(np. jak się robi pranie –
pozwala zrozumieć zachowanie się innych osób, które są na różnych etapach
prania i zrozumieć komunikaty dotyczące różnych aspektów prania),
osób
(np. lekarz, erudyta, prawnik),
obiektów
(np. samolot, nóż, łóżko)
·
wiedza o pojedynczych przykładach/przypadkach
Źródła problemów ze zrozumieniem docierających informacji:
·
niejasne sygnały wywoławcze
(nie wiemy, których struktur wiedzy / kategorii interpretacyjnych użyć)
·
brak odpowiedniej wiedzy
(używamy niewłaściwej wiedzy, skutek
błędna interpretacja)
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
3
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
4
 Schematy poznawcze
– budowa
Skrypty
– schematy zdarze
ń
Zasady rz
ą
dz
ą
ce budow
ą
schematu:
·
Prototypowo
ść
– każdy schemat obejmuje:
·
aspekty opisujące egzemplarze schematu
(np. sytuacja kupowania: sprzedawca, asortyment, nabywca, środki płatnicze)
·
typowe relacje między egzemplarzami schematu
(np. w sytuacji kupowania: wymiana)
Schematy zdarze
ń
/działa
ń
lub ich ci
ą
gów:
·
reprezentacja typowych elementów, okoliczności
i następstwa zdarzeń
na ogół występujących w danym zdarzeniu
1. scenki i ich kolejność
2. aktorzy i ich role
(np. w sytuacji kupowania: wymiana)
·
prototyp – zbiór najbardziej typowych wartości przybieranych przez
egzemplarze schematu pod względem w/w aspektów
(np. sprzedawca
to najczęściej człowiek, asortyment to najczęściej usługi lub dobra materialne,
nabywca to osoba wypłacalna, środki płatnicze - pieniądze)
·
Hierarchiczno
ść
– kodowanie informacji na określonym piętrze
wiedzy
(schemat ogólny – podschematy – schemat pierwotny):
·
relacja część – całość
(np. twarz – oko – tęczówka)
·
relacja ogólności
(np. dokonywanie zakupów – kupowanie samochodu –
kupowanie samochodu na giełdzie)
3. rekwizyty
4. wyzwalacze
5. rezultaty całej sekwencji
np. wizyta u lekarza; egzamin; przyjęcie urodzinowe, …
·
struktura poznawcza
(narzędzie przetwarzania danych)
·
struktura wykonawcza
(program działania)
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
5
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
6
Stereotypy
– Schematy ludzi
Schematy cech
Reprezentacja pewnych rodzajów zmienności ludzi,
obiektów i zdarzeń
(np. uczciwość, przytulność)
·
zachowanie = przejaw cech
(typowość przejawu – pewność wnioskowania; np. oddał znaleziony portfel – uczciwy)
·
hierarchiczność na zasadzie zawierania
(
np. muzykalny – uzdolniony muzycznie – utalentowany – wyjątkowy)
·
Stereotypy
– uogólniona reprezentacja grupy osób,
wyodrębniona na podstawie pewnej
(łatwo zauważalnej)
cechy
(np. rasa, płeć, wiek, kolor włosów)
określającej społeczną
tożsamość członków danej grupy
·
Cechy stereotypu
: nadmierne uproszczenie, nadmierne uogólnienie
·
Cechy stereotypu: nadmierne uproszczenie, nadmierne uogólnienie
(nadgeneralizacja), silne wartościowanie, oporność na zmiany
Ukryte Teorie Osobowo
ś
ci (UTO)
– sieć powiązań
pomiędzy pewnymi cechami
(ukryte – wykorzystywane bezwiednie)
np.
zachowanie
: unika spotkań w dużym gronie (odrzuca zaproszenia na
przyjęcia) –
cecha
: nietowarzyski –
cechy związane z tą cechą
: ponury,
pesymista, zamknięty, bez poczucia humoru, nielubiany, niepopularny,…
·
Role społeczne
– zbiór oczekiwań dotyczących
zachowań właściwych osobie zajmującej daną pozycję
społeczną zawodową lub rodzinną
·
Różne kultury – odmienne wyobrażenia typów osobowości
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
7
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
8
 Schematy cech
– podstawy wnioskowania
Schematy poznawcze
– wpływ na przetwarzanie informacji
zachowanie
cecha
Interpretacja: zachowanie
cecha zależy od:
wiedzy o danej osobie / kontekstu sytuacyjnego / aktywizacji schematu cechy
·
Poziom abstrakcji cechy
zakres zachowań i dokładność opisu
np. nie dał datku na dom samotnej matki: skąpy – egoistyczny – nieżyczliwy – zły
·
Podstawowa funkcja schematów poznawczych:
·
ułatwienie przetwarzania docierających danych
·
oszczędność poznawcza
– zmniejszanie operacyjnych zasobów
poznawczych niezbędnych do przetworzenia danych
Niewłaściwe zachowanie a wnioskowanie o cechach:
Funkcje szczegółowe:
Niewłaściwe zachowanie a wnioskowanie o cechach:
·
w przypadku osób bliskich – poziom bardziej szczegółowy
·
w przypadku osób obcych – poziom bardziej ogólny
(nie najwyższy)
·
Funkcje szczegółowe:
·
identyfikacja osób, obiektów i zdarzeń
·
ukierunkowanie uwagi, selekcji, poszukiwania informacji
·
ułatwienie rozumienia danej informacji
·
ułatwienie wyciągania wniosków z danej informacji
·
ułatwienie zapamiętywania danej informacji
Cechy dotyczą funkcjonowania społecznego
/
intelektualnego
·
Centralne znaczenie cechy
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
9
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
10
Schematy poznawcze
– selekcja odbioru i pami
ę
ci informacji
Eksperyment
Loftus i Palmer (1974)
·
Scenki przedstawiające wypadki
drogowe.
·
Oszacowanie prędkości, z jaką
poruszały się pojazdy obserwowane
podczas projekcji.
·
Pytanie:
·
Jak szybko jechały samochody, kiedy
Aktywizacja schematu
selekcja informacji przez
ukierunkowanie uwagi na:
·
cechy zgodne ze schematem – czy dany obiekt jest
egzemplarzem danego schematu?
Replikacja badania Loftus i Palmer (1974)
przez polskie studentki:
Łuczak, Serafin i Tomaszewska, 2007
·
Jak szybko jechały samochody, kiedy
się roztrzaskały (
smashed
) / stuknęły
(
hit
)?
·
Szacunki były wyraźnie wyższe niż w
grupie respondentów gdzie zamiast
słowa
·
Tydzień później:
„Czy widziałe
ś
szkło?”
.
W grupie „roztrzaskały” częściej
udzielano twierdzącej odpowiedzi,
choć na filmie nie było szkła.
– w fazie identyfikacji obiektu
roztrzaskały
stłuczka
80
·
cechy nieoczekiwane
(cechy niezgodne ze schematem)
– w fazie dalszego kontaktu z obiektem
70
60
Szybkość przetwarzania i zapamiętanie informacji zależy
od zgodności ze schematem.
50
40
30
A
B
C
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
11
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
12
 Schematy poznawcze
– pami
ęć
zdarze
ń
/informacji
Schematy poznawcze
– rozumienie zdarze
ń
/informacji
Posiadanie odpowiednich schematów pozwala na:
·
rozumienie sekwencji czynności lub zdarzeń
·
rozumienie znaczenia poszczególnych elementów sytuacji
·
interpretację informacji niejednoznacznych
-
asymilacja
– interpretowanie informacji wieloznacznej zgodnie ze schematem
Pami
ęć
·
Reproduktywna
– bierny zapis informacji
·
Generatywna
– konstruujące przetwarzanie informacji
– uzupełnianie niewiedzy o danym egzemplarzu informacjami pochodzącymi ze schematu
- asymilacja – interpretowanie informacji wieloznacznej zgodnie ze schematem
- kontrast – odrzucenie informacji wieloznacznej niezgodnej ze schematem
·
wyciąganie wniosków na podstawie informacji dostępnych
po
ś
rednio
(nie pojawiających się, lecz dostępnych dzięki aktywizacji schematu)
·

ą
d fałszywego alarmu
np. czy 12. marca br. przed wyjściem z domu zjadłaś/zjadłeś śniadanie?
? Wiarygodno
ść
naocznych
ś
wiadków zdarzenia?
·
UTO
– ekstrapolowanie
Posiadanie takich samych schematów przez nadawcę
i odbiorcę pozwala na sprawne komunikowanie się
np.: podniesienie ręki przez klienta w restauracji
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
13
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
14
Rozumienie zdarze
ń
/informacji
– spostrzeganie innych osób
Schematy poznawcze
– regulacja przetwarzania
·
Aby dany schemat został zastosowany musi:
·
być wykształcony
·
zostać zaktywizowany:
·
aktywacja odbodźcowa – pojawienie się egzemplarza
·
aktywacja przedpercepcyjna – podwyższona dostępność przed
·
Wiedza kategorialna
(wiedza o „rodzajach” osób, np. młody)
wpływa na spostrzeganie konkretnych osób
w większym stopniu, niż informacja o ich
cechach
indywidualnych
(np. osoba z poczuciem humoru)
, ponieważ:
aktywacja przedpercepcyjna – podwyższona dostępność przed
pojawieniem się egzemplarza
– sprzyja temu:

siła subiektywnego oczekiwania
(opryskliwy klient)

siła związku z celami i motywami
(głód)

bliskość czasowa poprzedniej aktywizacji
(dreszczowiec)

częstość uprzednich aktywizacji
(lekarze-choroby)
·
nadawać się do wykorzystania do przetwarzanych danych
·
jeśli potencjalnie możliwe jest zastosowanie więcej niż jednego schematu o wyborze
decydują czynniki chroniczne lub sytuacyjne – na ogół przyjęcie jednej interpretacji
wyklucza inną
·
łatwiej zauważana i szybciej przetwarzana
·
pozwala wyciągnąć więcej wniosków (jest bardziej
ogólna) i sformułować więcej przewidywań
·
Znaczenie cechy zależy m.in. od kategorii, do której
należy dana osoba
np. agresywność prawnika i przedszkolanki
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
15
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
16
 Schematy poznawcze
– regulacja zachowania
Formułowanie s
ą
dów
·
Kontekst
·
wyrazistość
·
figura – tło
(ruch, kolor, hałaśliwość, niespodziewane zachowanie,…)
·
osoby wyraziste: bardziej przyciągają uwagę, są spostrzegane w sposób bardziej
skrajny oraz jako mające większy niż inni wpływ na innych
·
kontekst społeczny a kierunek oceny człowieka
·
Skrypty
– programy działania w danej kategorii sytuacji
·
musi być wykształcony
·
musi zostać zaktywizowany
·
musimy wejść w daną sytuację jako jeden z aktorów
(reguła wchodzenia w rolę)
(reguła wchodzenia w rolę)
·
kontekst społeczny a kierunek oceny człowieka
·
Nastrój
·
wskazówka relacji z otoczeniem
(pozytywny – bezpiecznie, negatywny – potencjalne zagrożenie, czujność)
·
pamięć, zachowanie, przetwarzanie informacji
·
Schematy ludzi, ról i cech:
·
automatyczne wykonanie określonych zachowań
(o ile są wykształcone) – test omijania łosia, wychodzenie z poślizgu, …
·
wpływ pośredni – wiedza o człowieku wpływa na
zachowanie względem niego
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
17
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
18
Kontekst
a formułowanie s
ą
dów
Stany emocjonalne
a formułowanie s
ą
dów
Wyrazistość

figura – tło
(ruch, kolor, hałaśliwość, niespodziewane zachowanie,…)
Osoby wyraziste: bardziej przyciągająuwagę, sąspostrzegane w sposób
bardziej skrajny oraz jako mające większy niżinni wpływ na innych.

kontekst społeczny a kierunek oceny człowieka

70-letnia polonistka (kobieta, staruszka, …)

Zgodnośćpamięci z nastrojem

Asymetria wpływu nastroju na oceny

Wpływ nastroju na zachowanie
(np. pomaganie)

Heurystyka „jak to czuję”
– bieżący nastrój jako podstawa sądu

70-letnia polonistka (kobieta, staruszka, …)

kobieta wśród mężczyzn – bardziej męska czy kobieca?
W przypadku wieloznaczno
ś
ci ocenianych obiektów:

asymilacja
– przesunięcie oceny w kierunku
zgodnym
z dostarczoną
informacjąkontekstową(częstszy, bardziej automatyczny, bezwysiłkowy)

kontrast
– przesunięcie oceny w kierunku
niezgodnym
z dostarczoną
informacjąkontekstową(rzadszy, efekt procesów kontrolowanych)

Satysfakcja z życia w pochmurny i słoneczny dzień
(Schwarz i Clore, 1983)

Nastrój jako wskazówka relacji z otoczeniem
(pozytywny – bezpiecznie, negatywny – potencjalne zagrożenie, czujność)

Nastrój a tryb przetwarzania informacji:

pozytywny
: przetwarzanie pobieżne,
heurystyczne

negatywny
: systematyczne, głębokie,
analityczne
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
19
Wykład 2 - spostrzeganie społeczne
20
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.