Wędróka przez Biblię twr 31-2009 09-2010 03, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H] Ä,PSXOV´7:53ROVND QU GR S³owo Boga W Ksiêdze Ezdrasza czytamy o ludziach którzy przerazili siê s³owami Boga, Pana Izraela. To, co mówi Bóg, ma doprowadziæ nas do upamiêtania. Ka¿dy z nas jest grzesznikiem i potrzebuje na- wrócenia. Ezdrasz rozpocz¹³ wspólne czytanie S³owa Bo¿ego. Jed- noczenie porwa³ ca³y lud Jerozolimy do pracy przy odbudowie murów miasta. Nam czêsto brakuje czasu na lekturê Biblii, na szu- kanie Bo¿ej woli, na zastanowienie siê, jak odbudowaæ mury chro- ni¹ce nas przed z³em. W trakcie s³uchania s³ów, zapisanych w ko- lejnych ksiêgach Starego i Nowego Testamentu, bêdziemy mieli szansê dokonania wa¿nych przemyleñ i okazjê do podjêcia zasad- niczych decyzji. Nasze ¿ycie musi byæ przemienione przez Bo¿¹ Prawdê. Wspa- niale naucza o tym aposto³ narodów, Pawe³ z Tarsu. Czym jest praw- dziwa pobo¿noæ, m¹droæ, mi³oæ, jak korzystaæ z Bo¿ych da- rów i wiele innych wa¿nych kwestii objanionych jest najlepiej w listach do Koryntian. S³uchajmy wiêc uwa¿nie s³ów Boga, bo maj¹ one moc, by nas oczyciæ, odnowiæ i przygotowaæ do ¿ycia w Bo¿ym Królestwie. 1 RG Ksiêgi Kronik Znaczenie i ogólna charakterystyka ksi¹g Ksiêgi Kronik znajduj¹ siê w naszych Bibliach zaraz po Ksiêgach Królewskich. W swojej zasadniczej czêci opisuj¹ one ten sam okres historii Izraela, co Ksiêgi Samuela i Ksiêgi Królewskie: od rz¹dów Saula, a potem Dawida i Salomona, a¿ po upadek pañstwa i niewolê babiloñsk¹. Czy znaczy to, ¿e Ksiêgi Kronik powtarzaj¹ historiê ju¿ raz opo- wiedzian¹? Nie! S¹ one jakby uzupe³nieniem, dope³nieniem obrazu, wyrysowanego w innych ksiêgach historycznych Starego Testamen- tu. T³umacze Biblii hebrajskiej na jêzyk grecki, czyli autorzy Septu- aginty, nazwali Ksiêgi Kronik Paralipomena, co znaczy rzeczy opuszczone. Znajdujemy w Ksiêgach Kronik wiele szczegó³ów, któ- re w innych ksiêgach Starego Testamentu zosta³y opuszczone. St¹d zreszt¹ wywodzi siê nazwa tych ksi¹g, powszechnie dzi przyjêta; w. Hieronim nazwa³ je Kronik¹ ca³ej historii wiêtej. Wzi¹wszy pod uwagê fakt, ¿e w pocz¹tkowych rozdzia³ach I Ksiê- gi Kronik zamieszczone s¹ genealogie, rozpoczynaj¹ce siê od pierw- szego cz³owieka, Adama, Ksiêgi Kronik opisuj¹ dzieje ca³ej ludzkoci, pocz¹tki Narodu Wybranego, okres rozkwitu i upadku Królestwa Izra- ela, a¿ do zakoñczenia niewoli babiloñskiej w r. 538 przed Chrystusem. Zadajmy sobie pytanie: dlaczego w³anie w ten sposób uzupe³nio- na jest narracja Biblii? Mo¿emy dostrzec tu pewn¹ prawid³owoæ w postêpowaniu rzeczywistego Autora Biblii, Ducha wiêtego. Po przekazaniu nam prawd, obejmuj¹cych wielk¹ przestrzeñ historii, Duch Bo¿y jak gdyby powraca do pewnych kwestii i nawietla je jeszcze raz, z innej perspektywy. Podobne zjawisko obserwujemy studiuj¹c Ksiêgi Moj¿eszowe. Ksiêga Pi¹ta, zwana Ksiêg¹ Powtórzonego Pra- 2 wa, niejako powtarza, podsumowuje Prawo, podane w czterech po- przednich ksiêgach. Jest to jednak co wiêcej, ni¿ proste powtórze- nie. Jest to raczej nowa interpretacja Prawa, sformu³owanie go na nowo w wietle dowiadczeñ 40 lat wêdrówki Narodu Wybranego przez pustyniê. I tê w³anie prawid³owoæ zauwa¿amy, porównuj¹c treæ Ksi¹g Kronik z treci¹ Ksi¹g Samuela i Ksi¹g Królewskich. W Ksiêgach Kronik inaczej s¹ roz³o¿one akcenty, inaczej uwypuklone poszczegól- ne wydarzenia czy fakty. Niektóre szczegó³y s¹ ukazane jak gdyby przez szk³o powiêkszaj¹ce, a inne kwestie, omówione wczeniej sze- roko, s¹ zupe³nie pominiête. Na przyk³ad: w Ksiêgach Kronik szczegó³owo opisane jest pano- wanie Dawida, a wiêc okres wzrostu potêgi Królestwa Izraela. Jed- nak pominiête s¹ tu wydarzenia, które by³y bardzo powa¿nymi b³êda- mi wielkiego króla; nie ma tu relacji o cudzo³óstwie Dawida z Bat- szeb¹ i o zamordowaniu jej mê¿a Uriasza. Ksiêgi Kronik nie opisuj¹ grzechu Dawida. Dlaczego? Gdy¿ Bóg przebaczy³ Dawidowi, wtedy gdy król ukorzy³ siê przed Nim i b³aga³ o ³askê. A gdy Bóg przebacza, nie wspomina ju¿ wiêcej grzechu, jak gdyby wymazuje go z rejestru. Poza tym, Ksiêgi Kronik ukazuj¹ historiê Narodu Wybranego z in- nej perspektywy ni¿ Ksiêgi Samuela i Ksiêgi Królewskie. Opisuj¹ historiê Izraela z Bo¿ego punktu widzenia - jako wa¿nej czêci historii zbawienia, czêci Bo¿ego planu ratowania cz³owieka dziêki nadejciu Mesjasza - Zbawiciela. Dlatego te¿ Ksiêgi Kronik w ogóle pomijaj¹ historiê królestwa pó³nocnego, opisuj¹c, po rozbiciu Izraela na dwie czêci, tylko dzieje królestwa po³udniowego, judzkiego, ze stolic¹ w Je- rozolimie, gdzie na tronie zasiadali królowie z mesjañskiej linii Dawida. Mówi¹c obrazowo: historia Izraela jest ukazana w Ksiêgach Kró- lewskich z perspektywy tronu, podczas gdy Ksiêgi Kronik opisuj¹ tê historiê z perspektywy o³tarza. W Ksiêgach Królewskich w centrum wydarzeñ znajduje siê pa³ac królewski, w Ksiêgach Kronik - wi¹ty- 3 nia. Ksiêgi Królewskie ukazuj¹ nam polityczny aspekt historii narodu izraelskiego, Ksiêgi Kronik - aspekt religijny. Autor Wed³ug tradycji izraelskiej autorem Ksi¹g Kronik jest Ezdrasz. Powróci³ on do Jerozolimy wraz z grup¹ wygnañców babiloñskich w 458 roku przed Chrystusem i ¿ydowscy uczeni przypuszczaj¹, ¿e wtedy w³anie spisa³ on Ksiêgi Kronik. Ksiêgi Kronik wykazuj¹ bar- dzo du¿e podobieñstwo - co do jêzyka, stylu i s³ownictwa - do Ksi¹g Ezdrasza i Nehemiasza. Byæ mo¿e wiêc autorem tych trzech ksi¹g jest sam Ezdrasz, lub inny natchniony pisarz, który zredagowa³ tekst tych ksi¹g na podstawie notatek Ezdrasza. Najprawdopodobniej wszystkie te ksiêgi, a wiêc I i II Ksiêga Kronik, Ksiêga Ezdrasza i Ksiêga Nehemiasza stanowi³y w oryginale jedn¹ ca³oæ. W Biblii hebrajskiej ksiêgi te zamieszczone s¹ na samym koñcu, jako ostatnie z tzw. Ketubim, czyli Pism. Struktura Ksi¹g Kronik I K s i ê g a K r o n i k I. Genealogie (rodowody) rozdzia³y 1 - 9 II. Rz¹dy Saula r. 10 III. Rz¹dy Dawida r. 11 - 29 1. S³awni wojownicy Dawida r. 11 - 12 2. Dawid i Arka Przymierza r. 13 - 16 3. Dawid i wi¹tynia r. 17 4. Wojny Dawida r. 18 - 20 5. Spis ludnoci dokonany przez Dawida r. 21 6. Przygotowania do budowy wi¹tyni r. 22 - 29 II K s i ê g a K r o n i k I. Rz¹dy Salomona r. 1 - 9 4 II. Podzia³ Królestwa, Historia Judy r. 10 - 36 Okresy duchowego przebudzenia za rz¹dów: 1. Asy r. 14 - 16 2. Jozafata (Jechoszafata) r. 17 - 20 3. Joasza r. 23 - 24 4. Ezechiasza (Hiskiasza) r. 29 - 32 5. Jozjasza r. 34 - 35 Pierwszy list do Koryntian Autor : Aposto³ Pawe³ Czas napisania: 55 r. n.e. Miejsce napisania: Efez Charakterystyka listu i jego adresatów I List do Koryntian nale¿y do tzw. ksi¹g nauczaj¹cych Nowego Testamentu. Aposto³ Pawe³, jako prawdziwy nauczyciel, stara siê doprowadziæ korynck¹ wspólnotê chrzecijañsk¹ do w³aciwego po- znania i zrozumienia wielu wa¿nych prawd. Mimo to, jego list nie jest wcale rozpraw¹ teologiczn¹, jest autentycznym listem, skierowanym do okrelonych ludzi. W zrozumieniu treci listu pomo¿e nam wiêc bez w¹tpienia pewne wyobra¿enie o adresatach, o warunkach w ja- kich ¿yli, i o problemach, które ich nurtowa³y. Rozpocznijmy od informacji o m i e c i e K o r y n t , w którym ¿yli adresaci listu. Korynt, do którego przyby³ jesieni¹ 50 r. n.e. apo- sto³ Pawe³, nie by³ ju¿ dawnym Koryntem staro¿ytnym. Dawny Ko- rynt zosta³ zupe³nie zniszczony w 146 r. przed n.e. czyli na pó³tora wieku przed narodzeniem siê Chrystusa. Wtedy to Grecjê podbili Rzymianie. Zniszczyli oni wielkie miasto doszczêtnie i przez ponad sto lat le¿a³o ono w gruzach. 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |