Wędrówka przez Biblie twr ...

Wędrówka przez Biblie twr 29-2008 10-2009 03, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
GR
Bo¿e zwyciêstwo
W najbli¿szym pó³roczu bêdziemy ws³uchiwaæ siê w s³owa
ostatnich czêci Piêcioksiêgu Moj¿eszowego, Ewangelii £uka-
sza i Ewangelii Jana oraz Ksiêgi Jozuego. Bêdzie to s³uchanie
poselstwa o Bo¿ym zwyciêstwie. Pan nie zniechêci³ siê niepo-
s³uszeñstwem swego ludu i ostatecznie wprowadzi³ Izraela do
Ziemi Obiecanej.
O jeszcze wspanialszym zwyciêstwie opowiada Ewangelia.
Ukazuje zbawcze dzie³o Jezusa Chrystusa, Bo¿ego Syna. On
by³, jest i zawsze bêdzie ten sam, zwyciêski Pan i Zbawiciel.
Jeli bolejesz nad swymi s³abociami, cierpisz z powodu swoich
b³êdów, upadków, nie za³amuj siê, zwróæ siê do Jezusa, popro
Go w modlitwie o pomoc.
On ka¿dego, kto przychodzi ze skruszonym sercem, ze szcze-
rym pragnieniem poprawy, przyjmuje, oczyszcza, umacnia i ob-
darza wiecznym ¿yciem. To najwspanialszy dar, jaki mo¿emy
otrzymaæ tu i teraz. Dziêki wierze w Chrystusa, dziêki oddaniu
w Jego rêce steru ¿ycia, mo¿emy staæ siê uczestnikami wielkie-
go Bo¿ego zwyciêstwa!
1
RG
Ewangelia £ukasza
W naszej wêdrówce przez Bibliê dotarlimy do jednej z najpiêk-
niejszych ksi¹g Pisma wiêtego. Znana jest z tego, ¿e przedstawia
najpe³niejszy, najbardziej szczegó³owy opis ¿ycia Jezusa Chrystusa.
Zanim ws³uchamy siê w s³owa tej ksiêgi, by rozwa¿aæ jej treæ, po-
mylmy przez chwilê o tym jak powsta³a i co czyni j¹ wyj¹tkowo
cenn¹ i piêkn¹.
Najpierw s³ów kilka o autorze. Wspomina o nim w licie do Kolo-
san aposto³ Pawe³, nazywaj¹c go swoim umi³owanym lekarzem.
£ukasz towarzyszy³ Paw³owi w jego podró¿ach misyjnych po niemal
ca³ym ówczesnym wiecie. By³ jego serdecznym przyjacielem, nie-
ocenionym pomocnikiem. Jako lekarz troszczy³ siê o jego zdrowie.
Najprawdopodobniej £ukasz nawróci³ siê dziêki zwiastowaniu Paw³a
i pozosta³ u boku aposto³a a¿ do koñca jego ¿ycia. W II Licie do
Tymoteusza Pawe³, wiadom tego ¿e jego misja dobiega konca napi-
sa³: Jest ze mn¹ tylko £ukasz.
Fakt, ¿e £ukasz towarzyszy³ aposto³owi narodów w jego wypra-
wach misyjnych potwierdza równie¿ zapis w Dziejach Apostolskich
gdzie £ukasz, autor tej ksiêgi biblijnej relacjonuj¹c drug¹ podró¿ mi-
syjn¹ Paw³a u¿ywa pierwszej osoby liczby mnogiej, pisz¹c: Wyru-
szylimy do Macedonii, zd¹¿alimy do Samotraki... itd. W Dzie-
jach Apostolskich jest ca³a sekwencja opisu wydarzeñ w których
£ukasz i Pawe³ uczestnicz¹ wspólnie i wtedy £ukasz jako narrator
pisze my.
Autor
Poznaj¹c £ukasza jako autora dwóch ksi¹g nowotestamentowych:
trzeciej Ewangelii i Dziejów Apostolskich, mo¿emy stwierdziæ, ¿e by³
on cz³owiekiem wiat³ym, wykszta³conym. Pisze piêkn¹, starann¹
2
grek¹, zdradza wybitne zdolnoci literackie, a podaj¹c szczegó³y hi-
storyczne lub geograficzne czyni to z dok³adnoci¹ wspó³czesnego
naukowca. Mo¿emy wiêc przypuszczaæ, ¿e jedn¹ z rzeczy które zbli-
¿y³y aposto³a Paw³a i £ukasza i spowodowa³y, ¿e ich przyjañ by³a
tak trwa³a, by³ fakt, ¿e oboje byli ludmi wybitnie uzdolnionymi, pre-
zentuj¹cymi podobnie wysoki poziom intelektualny, jak te¿ i duchowy.
£ukasz, towarzysz¹c aposto³owi narodów w jego podró¿ach po
niemal ca³ym ówczesnym cywilizowanym wiecie, mia³ mo¿liwoæ
rozmawiania z wielu wspó³czesnymi sobie ludmi, ws³uchiwania siê
w ich opowieci. Rozmawia³ niejednokrotnie z tymi, którzy towarzy-
szyli Jezusowi, gdy chodzi³ po ziemi, z aposto³ami, uczniami Jezusa.
Móg³ te¿ obserwowaæ jak powstaj¹ pierwsze wspólnoty chrzecijan,
czyli ludzi, którzy uwierzyli w to, ¿e ¿ycie, mieræ i zmartwychwstanie
Chrystusa zmieniaj¹ historiê ludzkoci, daj¹ cz³owiekowi szansê po-
wrotu do Boga, do ¿ycia w ³¹cznoci, bliskiej wiêzi z Bogiem. £ukasz
spisywa³ s³owa wypowiedziane przez naocznych wiadków ¿ycia i czy-
nów Jezusa. Czyni³ to starannie i nienagannie, bezb³êdnie.
William Ramsay, naukowiec z Cambridge, który jako agnostyk
chcia³ udowodniæ, ¿e £ukasz, jak wielu autorów opisuj¹cych dla przy-
sz³ych pokoleñ wspó³czesne sobie wydarzenia fantazjowa³, ubarwia³
fakty, po badaniach archeologicznych w Azji Mniejszej i przeledze-
niu opisów i szczegó³ów historycznych i geograficznych podanych
przez £ukasza w trzeciej Ewangelii i w Dziejach Apostolskich, stwier-
dzi³, ¿e nie pope³ni³ on ani jednego b³êdu. Zamiast dowieæ niedok³ad-
noci Biblii, co by³o celem tego wybitnie zdolnego m³odego naukow-
ca, Ramsay musia³ przyznaæ, ¿e wydarzenia opisane przez £ukasza
s¹ mocno osadzone w tle historycznym, dzia³y siê w okrelonym z na-
ukow¹ dok³adnoci¹ czasie i miejscu. Ramsay przekona³ siê wiêc
o autentycznoci przekazu £ukasza i uwierzy³ w treæ Dobrej Nowi-
ny o Chrystusie. Ju¿ jako cz³owiek wierz¹cy napisa³ kilka ksi¹¿ek
o swoich odkryciach odnonie ladów historycznych ¿ycia Jezusa,
3
podró¿y misyjnych aposto³a Paw³a i powstawania pierwszych kocio-
³ów w Azji Mniejszej.
Badania brytyjskiego uczonego mia³y miejsce u schy³ku XIX wie-
ku, gdy przez ca³¹ Europê przelewa³a siê fala naukowego krytycy-
zmu i sceptycyzmu. Krytycznie badano i atakowano miêdzy innymi
Bibliê. Dzisiaj sytuacja jest podobna. Mamy wiele krytycznych inter-
pretacji Biblii, zmierzaj¹cych do udowodnienia jej omylnoci. Wa¿ne
jest wiêc, bymy mieli wiadomoæ, ¿e Biblia nie jest ksiêg¹ niewia-
domego pochodzenia, niepewnego autorstwa, czy w¹tpliwej auten-
tycznoci. Prawdziwoæ jej relacji potwierdzaj¹ odkrycia archeolo-
giczne, badania historyczne i jêzykoznawcze.
Przes³anie i znaczenie ksiêgi
£ukasz, wierny prawdzie historycznej pisarz, cz³owiek wykszta³-
cony, z zaciêciem naukowym i literackim, jest jednym z tych auto-
rów biblijnych, natchnionych przez Ducha wiêtego, którzy jakby
przewiduj¹c niedowiarstwo i sceptycyzm nastêpnych pokoleñ za-
mieszczaj¹ w swoich opisach realia, fakty, które powiadczaj¹ au-
tentycznoæ ich relacji.
£ukaszowi chodzi³o szczególnie o to, by opis ¿ycia Jezusa, który
zawar³ w swojej Ewangelii nie móg³ byæ nigdy potraktowany jako
legenda, przypowieæ. Jego relacja dowodzi, ¿e Jezus jest postaci¹
autentyczn¹, historyczn¹.
£ukasz, jako lekarz zwraca szczególn¹ uwagê na to co siê dzieje,
gdy z Jezusem spotyka siê cz³owiek potrzebuj¹cy pomocy: chory, u³om-
ny, czy osamotniony, bezsilny. Dla £ukasza fascynuj¹ce w opowiada-
niach ludzi którzy przebywali z Jezusem musia³o byæ wszystko to, co
wskazywa³o na zmiany w ich umys³ach, sercach, a tak¿e w ich ciele.
W opisach spotkañ z Jezusem £ukasz zwraca uwagê na szczegó³y,
które s¹ istotne dla cz³owieka rozpatruj¹cego fakt uzdrowienia, lub
ca³kowitej przemiany emocjonalnej, czy duchowej, z pozycji naukow-
4
ca, lekarza. Jednak rzecz¹ najbardziej dla £ukasza fascynuj¹c¹ musia-
³y byæ wszelkie relacje o samym Jezusie, szczegó³y dotycz¹ce jego
postêpowania, jego dzia³ania, s³ów, zachowywania siê, opisy jego wzru-
szeñ, radoci, odczuwania g³odu, przemêczenia, osamotnienia, cierpie-
nia. Doznania i uczucia tak bliskie nam wszystkim, dla £ukasza musia³y
byæ niezbitym dowodem na to, ¿e Jezus by³ w pe³ni cz³owiekiem, do-
wiadczaj¹cym w sensie fizycznym i emocjonalnym wszystkiego tego,
co prze¿ywa ka¿dy cz³owiek. Z opowiadañ naocznych wiadków ¿ycia
Jezusa wynika jednak i to, ¿e by³ on cz³owiekiem doskona³ym, ¿e nie
pope³ni³ ¿adnego grzechu, a z jego czynów i nauczania wynika, ¿e mia³
boski autorytet, bosk¹ moc, bosk¹ osobowoæ. Inaczej mówi¹c, by³
w pe³ni cz³owiekiem, a równoczenie Bogiem.
Boskoæ Jezusa Chrystusa jest dla £ukasza prawd¹ pojawiaj¹c¹
siê jako wynik stwierdzenia jego doskona³oci jako cz³owieka. Osoba
doskona³a, w rozumieniu absolutnym, ostatecznym, to przecie¿ Bóg.
£ukasz, s³uchaj¹c nauczania aposto³a Paw³a i innych aposto³ów,
uczniów Jezusa, rozumia³, ¿e mówi¹ oni o Chrystusie, synu Bo¿ym,
samym Bogu, który zst¹pi³ na ziemiê stawszy siê cz³owiekiem. Zafa-
scynowany jest w³anie ¿yciem Jezusa jako doskona³ego cz³owieka,
chce opisaæ je jak najdok³adniej, jak najbardziej wiarygodnie, praw-
dziwie. Nastêpna, czwarta Ewangelia, napisana przez aposto³a Jana,
ukazuje w pe³ni boskoæ Jezusa. £ukasz natomiast koncentruje siê na
opisaniu ¿ycia Jezusa jako cz³owieka.
Ci¹gle nie jestemy w stanie do koñca poj¹æ, co oznacza to, ¿e
Jezus jest w pe³ni cz³owiekiem i Bogiem. Jest to jednak centralna,
fundamentalna prawda chrzecijañstwa, mówi¹ca o niezwyk³ej mi³o-
ci i mocy Boga, który, by nas ratowaæ, wybawiæ od grzechu i mier-
ci, przychodzi do nas w ludzkim ciele. Powinnimy rozwa¿aæ tê wspa-
nia³¹ prawdê, mimo, ¿e nie jestemy w stanie jej w pe³ni poj¹æ. Musi-
my unikaæ dwóch najczêciej pope³nianych tu przez wielu ludzi, na
przestrzeni wieków, b³êdów. Pierwszy b³¹d to mniemanie, ¿e Jezus
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.