Wędrówka przez Biblie twr 29-2008 10-2009 03, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H] Ä,PSXOV´7:53ROVND QU GR Bo¿e zwyciêstwo W najbli¿szym pó³roczu bêdziemy ws³uchiwaæ siê w s³owa ostatnich czêci Piêcioksiêgu Moj¿eszowego, Ewangelii £uka- sza i Ewangelii Jana oraz Ksiêgi Jozuego. Bêdzie to s³uchanie poselstwa o Bo¿ym zwyciêstwie. Pan nie zniechêci³ siê niepo- s³uszeñstwem swego ludu i ostatecznie wprowadzi³ Izraela do Ziemi Obiecanej. O jeszcze wspanialszym zwyciêstwie opowiada Ewangelia. Ukazuje zbawcze dzie³o Jezusa Chrystusa, Bo¿ego Syna. On by³, jest i zawsze bêdzie ten sam, zwyciêski Pan i Zbawiciel. Jeli bolejesz nad swymi s³abociami, cierpisz z powodu swoich b³êdów, upadków, nie za³amuj siê, zwróæ siê do Jezusa, popro Go w modlitwie o pomoc. On ka¿dego, kto przychodzi ze skruszonym sercem, ze szcze- rym pragnieniem poprawy, przyjmuje, oczyszcza, umacnia i ob- darza wiecznym ¿yciem. To najwspanialszy dar, jaki mo¿emy otrzymaæ tu i teraz. Dziêki wierze w Chrystusa, dziêki oddaniu w Jego rêce steru ¿ycia, mo¿emy staæ siê uczestnikami wielkie- go Bo¿ego zwyciêstwa! 1 RG Ewangelia £ukasza W naszej wêdrówce przez Bibliê dotarlimy do jednej z najpiêk- niejszych ksi¹g Pisma wiêtego. Znana jest z tego, ¿e przedstawia najpe³niejszy, najbardziej szczegó³owy opis ¿ycia Jezusa Chrystusa. Zanim ws³uchamy siê w s³owa tej ksiêgi, by rozwa¿aæ jej treæ, po- mylmy przez chwilê o tym jak powsta³a i co czyni j¹ wyj¹tkowo cenn¹ i piêkn¹. Najpierw s³ów kilka o autorze. Wspomina o nim w licie do Kolo- san aposto³ Pawe³, nazywaj¹c go swoim umi³owanym lekarzem. £ukasz towarzyszy³ Paw³owi w jego podró¿ach misyjnych po niemal ca³ym ówczesnym wiecie. By³ jego serdecznym przyjacielem, nie- ocenionym pomocnikiem. Jako lekarz troszczy³ siê o jego zdrowie. Najprawdopodobniej £ukasz nawróci³ siê dziêki zwiastowaniu Paw³a i pozosta³ u boku aposto³a a¿ do koñca jego ¿ycia. W II Licie do Tymoteusza Pawe³, wiadom tego ¿e jego misja dobiega konca napi- sa³: Jest ze mn¹ tylko £ukasz. Fakt, ¿e £ukasz towarzyszy³ aposto³owi narodów w jego wypra- wach misyjnych potwierdza równie¿ zapis w Dziejach Apostolskich gdzie £ukasz, autor tej ksiêgi biblijnej relacjonuj¹c drug¹ podró¿ mi- syjn¹ Paw³a u¿ywa pierwszej osoby liczby mnogiej, pisz¹c: Wyru- szylimy do Macedonii, zd¹¿alimy do Samotraki... itd. W Dzie- jach Apostolskich jest ca³a sekwencja opisu wydarzeñ w których £ukasz i Pawe³ uczestnicz¹ wspólnie i wtedy £ukasz jako narrator pisze my. Autor Poznaj¹c £ukasza jako autora dwóch ksi¹g nowotestamentowych: trzeciej Ewangelii i Dziejów Apostolskich, mo¿emy stwierdziæ, ¿e by³ on cz³owiekiem wiat³ym, wykszta³conym. Pisze piêkn¹, starann¹ 2 grek¹, zdradza wybitne zdolnoci literackie, a podaj¹c szczegó³y hi- storyczne lub geograficzne czyni to z dok³adnoci¹ wspó³czesnego naukowca. Mo¿emy wiêc przypuszczaæ, ¿e jedn¹ z rzeczy które zbli- ¿y³y aposto³a Paw³a i £ukasza i spowodowa³y, ¿e ich przyjañ by³a tak trwa³a, by³ fakt, ¿e oboje byli ludmi wybitnie uzdolnionymi, pre- zentuj¹cymi podobnie wysoki poziom intelektualny, jak te¿ i duchowy. £ukasz, towarzysz¹c aposto³owi narodów w jego podró¿ach po niemal ca³ym ówczesnym cywilizowanym wiecie, mia³ mo¿liwoæ rozmawiania z wielu wspó³czesnymi sobie ludmi, ws³uchiwania siê w ich opowieci. Rozmawia³ niejednokrotnie z tymi, którzy towarzy- szyli Jezusowi, gdy chodzi³ po ziemi, z aposto³ami, uczniami Jezusa. Móg³ te¿ obserwowaæ jak powstaj¹ pierwsze wspólnoty chrzecijan, czyli ludzi, którzy uwierzyli w to, ¿e ¿ycie, mieræ i zmartwychwstanie Chrystusa zmieniaj¹ historiê ludzkoci, daj¹ cz³owiekowi szansê po- wrotu do Boga, do ¿ycia w ³¹cznoci, bliskiej wiêzi z Bogiem. £ukasz spisywa³ s³owa wypowiedziane przez naocznych wiadków ¿ycia i czy- nów Jezusa. Czyni³ to starannie i nienagannie, bezb³êdnie. William Ramsay, naukowiec z Cambridge, który jako agnostyk chcia³ udowodniæ, ¿e £ukasz, jak wielu autorów opisuj¹cych dla przy- sz³ych pokoleñ wspó³czesne sobie wydarzenia fantazjowa³, ubarwia³ fakty, po badaniach archeologicznych w Azji Mniejszej i przeledze- niu opisów i szczegó³ów historycznych i geograficznych podanych przez £ukasza w trzeciej Ewangelii i w Dziejach Apostolskich, stwier- dzi³, ¿e nie pope³ni³ on ani jednego b³êdu. Zamiast dowieæ niedok³ad- noci Biblii, co by³o celem tego wybitnie zdolnego m³odego naukow- ca, Ramsay musia³ przyznaæ, ¿e wydarzenia opisane przez £ukasza s¹ mocno osadzone w tle historycznym, dzia³y siê w okrelonym z na- ukow¹ dok³adnoci¹ czasie i miejscu. Ramsay przekona³ siê wiêc o autentycznoci przekazu £ukasza i uwierzy³ w treæ Dobrej Nowi- ny o Chrystusie. Ju¿ jako cz³owiek wierz¹cy napisa³ kilka ksi¹¿ek o swoich odkryciach odnonie ladów historycznych ¿ycia Jezusa, 3 podró¿y misyjnych aposto³a Paw³a i powstawania pierwszych kocio- ³ów w Azji Mniejszej. Badania brytyjskiego uczonego mia³y miejsce u schy³ku XIX wie- ku, gdy przez ca³¹ Europê przelewa³a siê fala naukowego krytycy- zmu i sceptycyzmu. Krytycznie badano i atakowano miêdzy innymi Bibliê. Dzisiaj sytuacja jest podobna. Mamy wiele krytycznych inter- pretacji Biblii, zmierzaj¹cych do udowodnienia jej omylnoci. Wa¿ne jest wiêc, bymy mieli wiadomoæ, ¿e Biblia nie jest ksiêg¹ niewia- domego pochodzenia, niepewnego autorstwa, czy w¹tpliwej auten- tycznoci. Prawdziwoæ jej relacji potwierdzaj¹ odkrycia archeolo- giczne, badania historyczne i jêzykoznawcze. Przes³anie i znaczenie ksiêgi £ukasz, wierny prawdzie historycznej pisarz, cz³owiek wykszta³- cony, z zaciêciem naukowym i literackim, jest jednym z tych auto- rów biblijnych, natchnionych przez Ducha wiêtego, którzy jakby przewiduj¹c niedowiarstwo i sceptycyzm nastêpnych pokoleñ za- mieszczaj¹ w swoich opisach realia, fakty, które powiadczaj¹ au- tentycznoæ ich relacji. £ukaszowi chodzi³o szczególnie o to, by opis ¿ycia Jezusa, który zawar³ w swojej Ewangelii nie móg³ byæ nigdy potraktowany jako legenda, przypowieæ. Jego relacja dowodzi, ¿e Jezus jest postaci¹ autentyczn¹, historyczn¹. £ukasz, jako lekarz zwraca szczególn¹ uwagê na to co siê dzieje, gdy z Jezusem spotyka siê cz³owiek potrzebuj¹cy pomocy: chory, u³om- ny, czy osamotniony, bezsilny. Dla £ukasza fascynuj¹ce w opowiada- niach ludzi którzy przebywali z Jezusem musia³o byæ wszystko to, co wskazywa³o na zmiany w ich umys³ach, sercach, a tak¿e w ich ciele. W opisach spotkañ z Jezusem £ukasz zwraca uwagê na szczegó³y, które s¹ istotne dla cz³owieka rozpatruj¹cego fakt uzdrowienia, lub ca³kowitej przemiany emocjonalnej, czy duchowej, z pozycji naukow- 4 ca, lekarza. Jednak rzecz¹ najbardziej dla £ukasza fascynuj¹c¹ musia- ³y byæ wszelkie relacje o samym Jezusie, szczegó³y dotycz¹ce jego postêpowania, jego dzia³ania, s³ów, zachowywania siê, opisy jego wzru- szeñ, radoci, odczuwania g³odu, przemêczenia, osamotnienia, cierpie- nia. Doznania i uczucia tak bliskie nam wszystkim, dla £ukasza musia³y byæ niezbitym dowodem na to, ¿e Jezus by³ w pe³ni cz³owiekiem, do- wiadczaj¹cym w sensie fizycznym i emocjonalnym wszystkiego tego, co prze¿ywa ka¿dy cz³owiek. Z opowiadañ naocznych wiadków ¿ycia Jezusa wynika jednak i to, ¿e by³ on cz³owiekiem doskona³ym, ¿e nie pope³ni³ ¿adnego grzechu, a z jego czynów i nauczania wynika, ¿e mia³ boski autorytet, bosk¹ moc, bosk¹ osobowoæ. Inaczej mówi¹c, by³ w pe³ni cz³owiekiem, a równoczenie Bogiem. Boskoæ Jezusa Chrystusa jest dla £ukasza prawd¹ pojawiaj¹c¹ siê jako wynik stwierdzenia jego doskona³oci jako cz³owieka. Osoba doskona³a, w rozumieniu absolutnym, ostatecznym, to przecie¿ Bóg. £ukasz, s³uchaj¹c nauczania aposto³a Paw³a i innych aposto³ów, uczniów Jezusa, rozumia³, ¿e mówi¹ oni o Chrystusie, synu Bo¿ym, samym Bogu, który zst¹pi³ na ziemiê stawszy siê cz³owiekiem. Zafa- scynowany jest w³anie ¿yciem Jezusa jako doskona³ego cz³owieka, chce opisaæ je jak najdok³adniej, jak najbardziej wiarygodnie, praw- dziwie. Nastêpna, czwarta Ewangelia, napisana przez aposto³a Jana, ukazuje w pe³ni boskoæ Jezusa. £ukasz natomiast koncentruje siê na opisaniu ¿ycia Jezusa jako cz³owieka. Ci¹gle nie jestemy w stanie do koñca poj¹æ, co oznacza to, ¿e Jezus jest w pe³ni cz³owiekiem i Bogiem. Jest to jednak centralna, fundamentalna prawda chrzecijañstwa, mówi¹ca o niezwyk³ej mi³o- ci i mocy Boga, który, by nas ratowaæ, wybawiæ od grzechu i mier- ci, przychodzi do nas w ludzkim ciele. Powinnimy rozwa¿aæ tê wspa- nia³¹ prawdê, mimo, ¿e nie jestemy w stanie jej w pe³ni poj¹æ. Musi- my unikaæ dwóch najczêciej pope³nianych tu przez wielu ludzi, na przestrzeni wieków, b³êdów. Pierwszy b³¹d to mniemanie, ¿e Jezus 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |