Włączanie grafik do tekstu w LaTeX 2e, komputery
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wł aczanie grafik do tekstów w L A T E X 2 e c 1999–2003 by 1 stycznia 2003 roku wer. 1.15 2 Spis tresci Spis tresci 1. Wstep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Gdzie on–line znalezc mozna te broszure? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Kilka słów o numeracji wersji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2. Wł aczanie grafik przygotowanych przez inny program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 3. Zalety formatu EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 4. Tworzenie plików EPS przez inne programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 4.1. Programy systemu Windows . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 4.2. Programy w systemie Unix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 4.3. Analizator HP 35655A oraz konwersja plików HPGL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 4.4. Konwersja map bitowych do postaci skalowalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 5. Pakiet graphicx . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 6. Polecenie includegraphics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 7. Wł aczanie grafik rastrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 8. Kolor w tekscie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 9. Inne efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 9.1. Skalowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 9.2. Obroty obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 10. Poprawianie plików EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 11. Inne sposoby przygotowywania rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 11.1. Czcionki uzyte do opisu rysunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 11.2. Metapost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 11.3. PSTricks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 11.4. Pakiet XY-pic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 11.5. Specjalistyczne pakiety graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 12. Rysunki „oblane” tekstem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 13. Znaki wodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 14. Nakładanie obiektów na siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 15. Srodowisko figure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 16. Lektury dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 17. Zródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Podziekowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 18. ToDo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 19. FAQ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 3 1. Wstep I think L A T E X was successful because, in return for a modest investment in learning how to use it, a scientist or engineer could write papers without worrying about what they were going to look like. L A T E X lacks many features of other systems. I don’t think most of those features help an author of a technical work in any significant way to communicate his or her ideas to the reader. (The major exception is its lack of good facilities for drawing pictures.) Leslie Lamport [21] System L A T E X nie był nigdy pomyslany jako program w którym tworzy sie grafike. W czasach kiedy powstawał (L A )T E X nie znane były jeszcze powszechnie uzywane dzis formaty graficzne (PostScript, GIF, JPEG). Dostepny w otoczeniu picture zestaw polece n ( \line , \vector , \circle , . . . \box , \oval ) pozwala jedynie na rysowanie linii prostych (o ograniczonych nachyleniach), wektorów (linia prosta 1 z grotem na ko ncu), okregów (o srednicach ograniczonych do ok. 40pt), kół (o srednicach z jeszcze wezszego zakresu), prostok atów i prostok atów o zaokr aglonych rogach. B BM C CO 6 AK ] o A B C % % I S J A B C } # # # # # # # # , , , k @ S J A B C % " " " " " " " " " @ S J A B C % Y ! ! ! ! ! ! ! ! ! , , , i @ S J A B C % y @ S A B C % '$ ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( @ S J A B C , , % @ S A B % Rysunek 1. Nachylenia linii i wektorów dostepne w L A T E X 2 &% e (oraz okr ag o najwiekszej srednicy) [7]. Podsumowuj ac: obiekty graficzne mozna w (L A )T E Xu tworzyc korzystaj ac z dostepnych elementów typu punkt lub zaczerniony prostok at albo wprowadzac „znak(i)” specjalnie przygotowanego fontu. Wszystko co jest bardziej skomplikowane musi byc przygotowane jakims innym programem i wł aczone do tekstu jako zewnetrzny obiekt albo zlecone do wykonania innym programom (na przykład wszystkie polecenia pakietu PSTricks ). Poza zakresem naszych zainteresowa n jest wybór programu uzytego do zrobienia wykresu, szkicu czy schematu, chociaz podamy kilka przykładów takich programów. Nie oznacza to jednak, ze nie mozna w ten sposób przygotowac skomplikowanych nawet ilustracji. Obra- zek 4 2 moze o tym swiadczyc. Bardzo ciekawe omówienie róznych kwestii zwi azanych z róznymi formatami grafik i ich przetwarzaniem na potrzeby publikacji w T E Xu i pdfT E Xu zawiera artykuł Piotra Bolka [2]. e 1 Zestaw nachyle n wektorów jest jeszcze ubozszy! 2 Tak na marginesie: mozna równiez uzywac polecenia bezier , które zachowano w celu zapewnienia zgodnosci z systemem L A T E X2.09. Patrz równiez 3 4 J J C Do rysowania krzywych o nieco bardziej wymyslnych kształtach słuzy polecenie \qbezier składaj ace je z pojedynczych punktów. 2 (Przykład uzycia polecenia \qbezier zamieszczam na stronie 21.) Opracowano równiez kilka pakietów wspomagaj acych rysowanie w L A T E Xu. Do ciekawszych zaliczyc mozna curves . 3 Został wyposazony w szereg bardzo przemyslanych funkcji. Dobrze współpracuje z progra- mem dvips , emT E X em, nic nie wie, niestety, na temat pdfT E X a. Bardziej szczegółowy opis otoczenia picture mozna znalezc na przykład w 2. rozdziale ksi azki Rafajłowi- cza i Myszki [25] albo w rozdziale 10.2 podstawowego podrecznika systemu L A T E X 2 Umieszczony za zgod a prof. Marka Rybaczuka. 4 1. Wstep a) b) p · p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p pppppp p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p ` ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppppppppppppppppppppp pppppppppppp pppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppp pppppppp pppppppppppp pppppppppp pppppp ppppppppppppp ppppppppppppp ppppp pppppppppp ppppppppp pppp ppppppppppp ppppppppppp pppp ppppppppp pppppppp pppp ppppppppppp ppppppppppp pppp pppppppp ppppppp ppp pppppppppp pppppppppp ppp ppppppp ppppppp pppp ppppppppppp pppppppppppp pppp ppppppp ppppppp pppp pppppppppppp pppppppppppp pppp ppppppp pppppp ppppp pppppppppppp pppppppppppp ppppp pppppp pppppp pppppp ppppppp ppppppppppp ppppppp pppppp pppppp pppppp ppppppppppppppppp ppppppppp ppppppppppppppppp pppppp ppppp ppppppppppppppp ppppppppp ppppppppppppppp ppppp pppppp ppppppppppppp ppppppp ppppppppppppp pppppp pppppp ppppppppppppp pppppppppppp pppppp ppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppp ppppppppppppp ppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppppp ppppppppppppppppppppppppppp p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p " ! " ! p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p p # # b b e e "! ppppp ppp "! Rysunek 2. Ta ilustracja została (juz kilka lat temu) stworzona za pomoc a elementarnych polece n systemu L A T E X słuz acych do tworzenia rysunków w srodowisku picture i pare innych uwag”. Oprócz informacji dotycz acych wł aczania grafik zawarte tam były równiez inne tresci: zwi a- zane z polonizacj a systemu L A T E X czy instalacj a nowej wersji „formatów”. Na zako nczenie jedna, wazna uwaga. Na codzie n (w domu) korzystam z MiKTeXa. Wszystko o czym tu pisze sprawdziłem i przetestowałem w tym srodowisku. Jest ono bardzo podobne do srodowiska Web2c dostepnego na płycie T E X Live (którego uzywam w pracy) czy teTeXa (bardzo czesto z „dokładnosci a” do kartotek). Wiekszosc tego o czym tu pisze powinna działac równiez z innymi implementacjami L A T E Xa (w tym równiez z emT E Xem). Dodatkowo zakładam uzycie programu dvips jako narzedzia przetwarzaj acego pliki .dvi do postaci „dru- kowalnej”. I na koniec mała uwaga o charakterze formalnym: e This program may be distributed under the conditions of the LaTeX Project Public License, either version 1.2 of this license or (at your option) any later version. The latest version of this license is in and version 1.2 or later is part of all distributions of LaTeX version 1999/12/01 or later. Tekst przygotowany został z wykorzystaniem systemu Uzywałem „eksperymentalnej” polskiej klasy dokumentów mwart : Gdzie on–line znalezc mozna te broszure? Dziwne pytanie: przeciez j a czytasz! Jezeli jednak tego potrzebujesz to sprawdz: oraz — byc moze jest tam wersja ciut bardziej aktualna. (Choc jest to mało prawdopodobne. Nie mam czasu na udoskonalanie tego tekstu. Jak długo sie da bede starał sie aby kolejna wersja pojawiała sie z kolejnym wydaniem płytki T E XLive. Jak zostanie jeszcze troche czasu — byc moze pojawi sie jeszcze jedno wydanie w roku.) Kilka słów o numeracji wersji Kolejne wersje tego tekstu numerowane s a zgodnie z nastepuj acym schematem: 1.1, 1.2,. . . , 1.8,. . . , 1.11,. . . Dodatkowo na pierwszej stronie podana jest data kompilacji. Uprzedzam lojalnie, iz w przypad- ku drobnych zmian tekstu (na przykład korekty zauwazonych błedów) zmienia sie jedynie data bez zmiany numeru wersji. Byc moze kiedys przyjdzie i pora na wersje drug a — ale bedzie to wymagac znacznych udoskonale n tekstu, wiec nie nast api zbyt szybko. p p Pomysł tej broszurki powstał gdy pomagałem kolegom wł aczac do ich prac rózne rysunki i wykresy przygotowane w róznych okresach czasu i bardzo róznymi narzedziami. Dzis wiem, ze były one, bardzo czesto, przygotowane zle . Moze warto poswiecic troche czasu, zeby ilustracje przygotowac porz adnie? Pierwotna wersja tego tekstu dostepna była, równiez w wersji elektronicznej: pod tytułem: „Wł aczanie grafik w formacie EPS do tekstów w L A T E X 2 5 2. Wł aczanie grafik przygotowanych przez inny program oferuj a pewn a zunifikowan a metode wł aczania plików graficznych: polecenie: \includegraphics (jest ono tłumaczone, oczywiscie, na odpowiednie polecenia \special ). Polecenie pozwala na wł aczenie praktycznie dowolnego obiektu graficznego. Dokument przygotowany dla wielu implementacji (La)T E Xa) moze wygl adac identycznie. Ale rodzaje wł aczanych grafik zalez a ci agle od uzywanej implementacji. I tak, uzywany przez nas do niedawna emT E X pozwalał na łatwe wł aczanie rysunków w postaci czarno-białych plików graficznych PCX albo BMP. Dosyc popularny w srodowiskach Windows 9x/NT program MiKT E X oprócz plików BMP (kolorowych!) pozwala na wł aczanie plików EPS, WMF i EMF oraz wszystkich innych formatów graficznych, które mog a byc przekonwertowane za pomoc a programów z pakietu netpbm do postaci BMP. System teT E X (uzywany na maszynach Unixowych) obsługuje praktycznie wył acznie grafiki w postaci EPS. Inne implementacje daj a jeszcze inne mozliwosci (bardziej szczegółowe informacje na ten temat zawar- te s a w rozdziale 5). Wydaje sie jednak, ze pewnego rodzaju standardem staje sie przygotowywanie grafik w formacie EPS. Wzgledna niezaleznosc od implementacji pakietów graphics / graphicx została uzyskana przez rozdzielenie kodu na dwie czesci: zaleznej od implementacji (pliki .def ) i niezaleznej (pliki .sty ). Dodatkowe pliki ( color.cfg i graphics.cfg ) definiuj a domyslny tryb (czy model pracy) pakietów. e 3. Zalety formatu EPS Format EPS (Encapsulated PostScript) ma szereg zalet: — Wiele programów pozwala tworzyc grafiki wektorowe 6 i zapisywac je jako pliki EPS. — Wł aczane obiekty graficzne mog a byc kolorowe. — Obiekty mozna łatwo skalowac i obracac, przy czym uzyskany efekt bedzie bardzo rózny w zaleznosci od sposobu przygotowania obiektu graficznego: obiekty rastrowe skaluj a sie (obracaj a) bardzo zle, obiekty wektorowe skaluj a sie (obracaj a) bardzo dobrze. — Kazdy bitowy (rastrowy) plik graficzny moze byc do tego formatu przekształcony. Wad a uzywania grafik w postaci EPS jest koniecznosc wydruku na drukarce PostScriptowej (albo korzy- stanie ze specjalnych programów, które przekształcaj a PostScript do postaci zrozumiałej przez drukarke — najczesciej ghostscript i ghostview / GSview / gv ). Kolejn a wad a jest bardzo duza objetosc plików EPS. O mozliwosciach ich kompresji pisze na stronie 37 w opisie programu cep . 5 6 Wektorowe, to znaczy takie, które złozone s a ze stosunkowo prostych obiektów (proste, łuki okregów, krzywe równiez wyzsze- go stopnia, wypełnienia) zadanych parametrycznie: za pomoc a współrzednych (pocz atku, ko nca, srodka,. . . ) i pewnych dodatkowych parametrów (promie n, k at, długosc). Jak juz napisałem (L A )T E X generalnie nie słuzy do tworzenia rysunków. Zatem w jaki sposób mog a byc one wł aczane do tekstów składanych w tym systemie? rozwi azał problem w ten sposób, ze wbudował w system T E X polecenie \special . Działanie jego jest takie, ze wstawia do pliku .dvi swój argument. Moze on byc, na przykład, nazw a pliku zawieraj acego pewien rysunek. Zatem ciezar wł aczania grafik został z programu T E X przerzucony na programy interpretuj ace plik .dvi . Działanie takie ma jedn a wade: dokładna składnia argumentów polecenia \special zalezy od uzywanego przez nas programu do ogl adania plików .dvi czy konwersji ich do postaci drukowalnej. Pakiety graphics / graphicx w systemie L A T E X 2 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |