W. Mojski Kontrola ...

W. Mojski Kontrola konstytucyjności w Polsce, Administracja, Semestr 8, Stosowanie prawa przez sądy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wojciech Mojski
1
Kilka uwag o przedmiocie i funkcjach kontroli
konstytucyjności prawa w Polsce
Wydawać by się mogło, że temat przedmiotu kontroli konstytucyjności pra-
wa i jej funkcji w przyjętym w Polsce modelu kontroli, został już wyczerpany
i po ćwierćwieczu funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego (dalej TK)
nie stanowi zasadniczo kwestii spornej, która nastręczałaby istotnych wąt-
pliwości teoretycznych, jak też praktycznych. Zgodnie z art. 188 Konstytucji
2
przedmiot ten obejmuje w  odniesieniu do konstytucyjnych źródeł prawa:
ustawy, umowy międzynarodowe i przepisy prawa wydawane przez central-
ne organy państwa. Zarazem, jak wskazuje się w doktrynie, z istoty kontroli
hierarchicznej wynika, że jej przedmiotem są normy prawne
3
. Okazuje się,
że problemem są rozbieżności interpretacyjne, w  tym przypadku, jak się
wydaje, w  zakresie pojmowania tak podstawowych pojęć prawniczych, jak
przepis prawa i  norma prawna, akt prawny i  akt normatywny, a  także ich
wzajemnych relacji. Konkluzja taka jest wynikiem lektury sentencji i  uza-
sadnienia niezwykle istotnej ze względów prawnoustrojowych Uchwały
(o mocy zasady prawnej) Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego (dalej
SN) z dnia 17 grudnia 2009 r. (sygn. akt III PZP 2/09)
4
, dotyczącej negatyw-
nych orzeczeń interpretacyjnych Trybunału Konstytucyjnego i ich wpływu
1
Autor jest asystentem w Katedrze Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa i Admini-
stracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
2
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Dz.U. Nr 78, poz.
483 ze zm.
3
Z. Czeszejko-Sochacki,
Sądownictwo konstytucyjne w  Polsce na tle porównawczym
,
Warszawa 2003, s. 192.
4
Tekst dostępny na stronie internetowej: htp://w w w.sn.pl/orzecznictwo/uzasadnie-
n ia/ipu si sp/I I I-P Z P- 0 0 0 2 _ 0 9.pd f, (01.10 . 2 010).
PRZEGLĄD PAWA KONSTYTUCYJNEGO 2010/2–3
282
na postępowanie sądowe, a  także krytycznych glos, z  którymi spotkała się
ona w  poglądach przedstawicieli doktryny prawa
5
. W  głównej tezie przed-
miotowej Uchwały stwierdzono mianowicie, iż: „Orzeczenie Trybunału
Konstytucyjnego stwierdzające w  sentencji niezgodność z  Konstytucją
określonej wykładni aktu normatywnego, które nie powoduje utraty mocy
obowiązującej przepisu, nie stanowi podstawy do wznowienia postępowania
przewidzianej w art. 401 (1) k.p.c.”. Uchwała ta jest jurydycznym wyrazem
stanowiska prezentowanego w doktrynie prawa (stosunkowo rzadko i raczej
nie przez konstytucjonalistów), odmawiającego TK kompetencji do wyda-
wania negatywnych wyroków złożonych, w  tym przede wszystkim (obok
wyroków zakresowych) tzw. negatywnych wyroków interpretacyjnych
6
.
Ważkość tematyki podjętej w przedmiotowej Uchwale, nie tylko dla praktyki
orzeczniczej, ale co bardziej istotne wpływu stanowiska w niej wyrażonego
na ochronę sądową praw i wolności jednostki, mimo zasadniczo wyczerpu-
jących (i godnych w całości pełnej aprobaty, co należy wyraźnie podkreślić
już na początku) uwag zawartych w krytycznych glosach, pozwala na przy-
toczenie dodatkowych argumentów przemawiających przeciwko przyjętej
przez SN interpretacji. Poruszony temat pozwala także na poczynienie uwag
o  charakterze bardziej ogólnym w  odniesieniu do teoretycznych podstaw
przedmiotu kontroli w  przyjętym w  Polsce modelu kontroli konstytucyj-
ności prawa, a także funkcji jakie ona pełni zgodnie z założeniami ustawy
zasadniczej.
Na wstępie przypomnieć należy pokrótce, w jaki sposób w teorii prawa
deiniuje się pojęcie „przepisu prawnego”, w  jaki „normy prawnej” i  jakie
są wzajemne relacje między tymi pojęciami. „Przepis prawny” powszech-
nie deiniowany jest jako „jednostka redakcyjna tekstu prawnego w postaci
zdań w  sensie gramatycznym, wyróżniona w  tekście w  postaci artykułu,
paragrafu, ustępu, punktu, litery czy też zdania niemającego odrębnego
określenia numerycznego”
7
. Z  kolei „norma prawna” w  sensie najbardziej
5
J. Trzciński,
Glosa do uchwały SN z  dnia 17 grudnia 2009  r. III PZP 2/09
, „Zeszyty
Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” nr  2, 2010, passim oraz M. Wiącek,
Glosa do
uchwały SN z dnia 17 grudnia 2009 r. (sygn. akt III PZP 2/09),
„Przegląd Sejmowy” nr 3, 2010,
s. 153–166.
6
Między innymi K. Pietrzykowski,
O tak zwanych „interpretacyjnych” wyrokach Trybu-
nału Konstytucyjnego
, „Przegląd Sądowy” nr 3, 2004, s. 15.
7
Encyklopedia Gazety Prawnej
, tekst dostępny na stronie internetowej: htp://w w w.
gazetaprawna.pl/encyklopedia/prawo/hasla/333447,przepis_ prawny.html, (01.10.2010).
 Wojciech Mojski •
Kilka uwag o przedmiocie i funkcjach kontroli...
283
ogólnym to wynikająca z  przepisu prawnego reguła postępowania (o  cha-
rakterze abstrakcyjnym i  generalnym), zabezpieczona sankcją państwową.
Co do relacji pomiędzy tymi pojęciami, przyjmuje się, iż przepis prawny
(przepisy prawne) stanowią źródło (podstawę) rekonstrukcji normy praw-
nej (norm prawnych)
8
. Tym samym nie są to pojęcia tożsame, choć czasami
w języku prawniczym i potocznym używa się ich zamiennie. Dostrzegalne
są wyraźne różnice w ich warstwie znaczeniowej i funkcjonalnej. Co bardzo
ważne, jak podkreśla L. Leszczyński
9
, należy odróżnić także rekonstrukcję
całej normy prawnej z danego przepisu (proces i efekt maksymalnie szeroki)
od rekonstrukcji normatywnej podstawy decyzji (normy do zastosowania,
części szczegółowej normy ogólnej), a więc efektu zrealizowania kompeten-
cji organu stosującego prawo dla potrzeb wydania decyzji lub orzeczenia
(proces i  efekt węższy). Tym samym relacja między omawianymi pojęcia-
mi jest następująca: z  przepisu prawnego (lub kilku przepisów prawnych)
wyinterpretować można wiele norm do zastosowania (szczegółowych norm
prawnych), które wspólnie tworzą ogólną normę prawną wynikającą z tego
przepisu. W tym kontekście kolejne z istotnych pojęć, tj. pojęcie „aktu nor-
matywnego” należy pojmować jako zbiór ogólnych norm prawnych (i  za-
wartych w nich norm szczegółowych) wynikających z przepisów prawnych
zawartych w  danym akcie prawnym (choć pojęć „akt normatywny” i  „akt
prawny” także używa się zamiennie).
Reasumując powyższe uwagi należy jednoznacznie podkreślić, iż tak
konstytucja, jak i inne akty normatywne (prawne) obowiązujące w polskim
porządku prawnym, nie są jedynie zbiorem zawartych w  nich przepisów
prawnych, ale zbiorem wynikających z tych przepisów ogólnych norm praw-
nych, składających się z wielu norm do zastosowania w konkretnych stanach
faktycznych. Zarazem nie sposób uznać, iż w  relacjach między przepisem
prawnym a normą prawną do zastosowania, realizuje się zawsze reguła za-
kładająca, iż z  jednego przepisu prawnego wyinterpretować można tylko
jedną normę prawną do zastosowania. W  większości przypadków zatem
norma prawna do zastosowania nie wyczerpuje w  całości zakresu normy
prawnej ogólnej wynikającej z danego przepisu.
8
L. Leszczyński,
Zagadnienia teorii stosowania prawa. Doktryna i  tezy orzecznictwa
,
Kraków 2001, s. 63.
9
Ibidem, s. 64–65.
 PRZEGLĄD PAWA KONSTYTUCYJNEGO 2010/2–3
284
Kontynuując rozważania teoretyczne, należy z perspektywy omówionych
pojęć: przepisu prawnego, normy prawnej ogólnej i norm prawnych do zasto-
sowania, wyjaśnić znaczenie kolejnego – kontroli konstytucyjności prawa.
Kontrola konstytucyjności prawa, jak wskazuje się powszechnie w doktrynie
prawa konstytucyjnego
10
, polega na ocenie zgodności z  ustawą zasadniczą
norm prawnych wynikających z  aktów niższego rzędu. Polski model kon-
troli konstytucyjności prawa nawiązuje zarazem do modelu kontroli sądo-
wej w wersji kontynentalnej, której teoretyczne podstawy są dziełem Hansa
Kelsena – reprezentanta nurtu normatywizmu prawniczego. Pierwszymi
sądami konstytucyjnymi funkcjonującymi w oparciu o te założenia były, po-
wstałe w 1920 r., trybunały konstytucyjne w Austrii i Czechosłowacji. Model
ten, wśród kilku cech go charakteryzujących, zakłada przede wszystkim
skoncentrowany charakter kontroli (jeden powołany do tego celu specjalny
organ, który ostatecznie rozstrzyga o konstytucyjności – w Polsce TK) oraz
to, iż przedmiot kontroli w sensie materialno-prawnym stanowią zasadniczo
wszystkie pozakonstytucyjne normy prawne.
Powstaje w  związku z  powyższym podstawowe pytanie o  przedmiot
kontroli polskiego TK – czy są nim przepisy prawne, normy prawne ogólne
z nich wynikające, czy też normy prawne do zastosowania? Jeżeli uznamy, że
przedmiotem kontroli są przepisy prawne (w rozumieniu jednostki redakcyj-
nej tekstu prawnego), to w istocie orzeczenia TK mogą mieć wyłącznie cha-
rakter prosty. Podobna konkluzja będzie efektem ustalenia, iż przedmiotem
kontroli mogą być jedynie całe nomy ogólne wynikające z danego przepisu.
Do zasadniczo odmiennych wniosków prowadzi konstatacja dopuszczają-
ca dokonywanie przez TK kontroli konstytucyjności norm szczegółowych
(do zastosowania), stanowiących jedynie pewien element składowy normy
ogólnej – wyinterpretowanej z przepisu stanowiącego punkt wyjścia dla do-
konania kontroli.
W  przedmiotowej Uchwale SN zdaje się odmawiać TK kompetencji do
dokonywania kontroli norm szczegółowych i  zarazem wyraża oryginalny
pogląd na temat funkcji kontroli dokonywanej przez TK. Stwierdza (cytuję
in extenso)
: „Tymczasem sprawowanie przez Trybunał Konstytucyjny kon-
troli konstytucyjności prawa nie powinno odbywać się poprzez przyznanie
10
Przykładowo: E. Gdulewicz, W. Zakrzewski,
Źródła prawa konstytucyjnego
, [w:]
Pol-
skie prawo konstytucyjne,
pod red. W. Skrzydły, Lublin 2008, s. 24–27 oraz B. Banaszak,
Pra-
wo konstytucyjne,
Warszawa 2004, s. 104–111.
 Wojciech Mojski •
Kilka uwag o przedmiocie i funkcjach kontroli...
285
(przypisanie) mu niemającej konstytucyjnego umocowania prerogatywy do
ustalania wykładni ustaw, która nie przysługuje temu organowi. W ramach
konstytucyjnych uprawnień Trybunału Konstytucyjnego do wydawania
orzeczeń o zgodności lub niezgodności określonego przepisu z konstytucją –
ustawodawca nie zawsze oczekuje tego typu pomocy, która wkracza w sferę
stanowienia lub sanacji prawa. Ustawodawca ma jedynie obowiązek posłu-
chania wskazówek, rad, propozycji Trybunału zawartych w uzasadnieniach
jego orzeczeń. Nie są one wiążące, lecz mają charakter sugestii co do sposobu
nowej regulacji prawnej i  uwzględnienia w  niej zasad (wartości) konstytu-
cyjnych, którym prawo powinno służyć. Organ ustawodawczy może wybrać
własną drogę przywrócenia stanu konstytucyjności, posłużyć się innymi
środkami dostępnymi w  prawie, byleby spełnił (wykonał) dokładnie treść
wyroku, chociaż uwagi i zalecenia organu prawnego o uznanym autorytecie
w prawie nie powinny być łatwo pomijane i w praktyce ułatwić mogą orga-
nowi prawodawczemu podjęcie odpowiedniej regulacji prawnej”.
Z  przytoczonego fragmentu wynika, iż zdaniem SN przepisy konsty-
tucyjne nie przyznają TK kompetencji do dokonywania ustaleń w zakresie
wykładni ustaw, co w innej części uzasadnienia Uchwały wzmacnia SN ar-
gumentacją o pozbawieniu TK, w obecnym stanie prawnym, prawa dokony-
wania wykładni powszechnie obowiązującej. Trudno nie zgodzić się z tym
stanowiskiem, tyle tylko, że można też zadać pytania retoryczne Sędziom
SN, którzy podjęli przedmiotową Uchwałę: czy w  ogóle negują prawo TK
do dokonywania wykładni przepisów prawa (interpretowania z nich norm
ogólnych) na potrzeby dokonywanej kontroli konstytucyjności?; czy dotyczy
to wykładni wiążącej inne organy?; czy też dotyczy to jedynie niemożności
dokonywania wykładni służącej interpretacji norm szczegółowych (do za-
stosowania)?
Negowanie prawa TK do dokonywania wykładni przepisów w  ogóle,
zasadniczo przeczy istocie postępowania dokonywanego przez ten organ
w  procesie kontroli konstytucyjności prawa. Przypomnijmy, iż istotą tego
procesu jest ocena zgodności z ustawą zasadniczą norm prawnych wynikają-
cych z aktów niższego rzędu. W mojej ocenie nie ulega wątpliwości, że choć
jest to proces specyiczny z uwagi na swój przedmiot, nie przestaje być szcze-
gólnym procesem stosowania prawa
11
. Można go zdeiniować jako proces de-
11
Przez niektórych autorów kompetencja TK w  zakresie kontroli konstytucyjności
prawa klasyikowana jest na pograniczu funkcji sądowniczej i prawodawczej – przykładowo:
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.