W1, SWPS, ROK 3, Zachowania konsumenckie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zachowania konsumenckie dr Agata Gąsiorowska Wykład 1 Wprowadzenie Czym zajmują się zachowania konsumenckie? • Naukowo opracowane modele i metody badań zachowań konsumenckich • Zachowania konsumentów to badanie procesów występujących w momencie, gdy osoba lub grupa wybiera, kupuje, używa i odrzuca produkty, usługi, pomysły i doświadczenia, aby zaspokoić swe potrzeby i pragnienia • Stosowana dziedzina nauki – nie wolno zapominać o roli „chłopskiego rozumu”, gdy usiłujemy odnieść nasze odkrycia do życia w prawdziwym świecie • Zachowania konsumenta to nie tylko studiowanie samego aktu kupowania, ale także: • Badania nad tym, jak posiadanie rzeczy wpływa na nasze życie, sposób postrzegania siebie samych i innych • Badania nad tym, jak produkty, usługi i działania konsumentów wpływają na świat społeczny, z którym mamy do czynienia Elementy charakterystyczne zachowań konsumentów • Zachowania konsumenckie są procesem • Początkowo dziedziną tą nazywano zachowaniami kupujących (zachowaniami nabywców) • Obecnie uważa się, że wymiana jest tylko jednym z wielu elementów zachowań konsumenckich, przede wszystkim obejmujących proces konsumpcji • Konsumenci są aktorami na rynku - mogą np. podejmować decyzję w różny sposób, w zależności od tego, jaką rolę pełnią w danej chwili • Zachowania konsumentów to teatr różnych aktorów • nabywca i użytkownik nie musi być tą samą osobą • Osoby, które mogą mieć wpływ na zakup i konsumpcję, w rzeczywistości wcale nie muszą w tych procesach uczestniczyć • Konsumentami mogą być także grupy i organizacje (?) Znaczenie zachowań konsumenckich w kształtowaniu strategii marketingowej • Koncepcja marketingowa • Podejmowanie decyzji na wysokim szczeblu zarządzania • Orientacja na zysk • Orientacja na konsumenta - dopasowanie wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej - wyrobu, reklamy, obsługi itp. - tak, aby zaspokoić potrzeby konsumenta [ Pobierz całość w formacie PDF ] |