W10 atrakcyjnosc www 01XII2011, Psychologia społeczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wykład N o 10 Atrakcyjność interpersonalna ATRAKCYJNOŚĆ Czy ładny oznacza atrakcyjny interpersonalnie ? INTERPERSONALNA • Wygląd • Podobieństwo • Kompetencje • Znajomość „Pi ę kno jest lepsz ą rekomendacj ą od najlepszego listu polecaj ą cego” Arystoteles • Osobowość • Komplementy, przysługi • Sympatia, przywiązanie • Wizerunek 01 grudnia 2011r. 1 2 Atrakcyjność interpersonalna Atrakcyjność fizyczna Wyznaczniki • Atrakcyjno ść fizyczna (efekt aureoli, stereotyp osoby atrakcyjnej, złudzenie „dobre jest piękne” i samospełniające się proroctwo, pławienie się w cudzej chwale) • Cz ę sto ść kontaktów (usuwanie niepewności, respondywność – nieobojętność) … np. odbicie lustrzane ☺ • Cechy – zalety i wady • Twarz: symetria, markery hormonalne • Wzrost (u mężczyzn) • Proporcja talia biodra (współczynnik WHR) • … wpływy ewolucyjne i kulturowe … • … wpływy ewolucyjne i kulturowe … • Cechy – zalety i wady (wady ważniejsze niż zalety, cel relacji i kontekst a ocena zalet, wartościowanie cech w zależności od ich znaczenia dla naszej samooceny) • Podobie ń stwo (przyciąganie się przeciwieństw czy kompatybilność?) • Komplementy, przysługi, zachowania wi ążą ce (wiarygodność pochlebstw, niepewność posiadania pożądanej własności, budowanie i podtrzymywanie więzi) • Lubienie, okazywanie sympatii (efekt zysku-straty) • Teoria nagród i kar (bilans zysków i strat z związku) • Teorie zgodności (zgodność poznawcza) 3 4 Czego pragną kobiety/mężczyźni? Korzenie Ewolucyjne Po żą dane cechy partnera : • Po żą dane cechy partnerki : • Zasoby ekonomiczne Młodo ść • Pozycja społeczna • Uroda Dobór naturalny Dobór płciowy • Wiek • Kształtne ciało obfito ść ciała symetria proporcja talia/biodra=0,70 • Ambicja i pracowito ść • Odpowiedzialno ść i stało ść uczuciowa • Dotyczy większych szans • Rywalizacja osobników tej uczuciowa • • Dobry wygl ą d fizyczny Dobry wygl ą d fizyczny Pozycja społeczna m ęż czyzny a uroda partnerki i vice versa: uroda partnerki a pozycja społeczna • Dotyczy większych szans na przetrwanie osobników najlepiej przystosowanych • Rywalizacja osobników tej samej płci o partnerkę/partnera seksualnego • Inteligencja • Dopasowanie • Dziewictwo i wierno ść percepcja zdrady fizycznej i emocjonalnej • Wzrost, masa ciała i siła • Zdrowie • Mężczyźni homoseksualni podobnie jak heteroseksualni wysoko cenią wygląd partnera • Miłość i zaangażowanie Cechy urody fizycznej : gładka, czysta skóra, pełne wargi, błyszczące włosy, jędrne mięśnie Cechy zachowania : energiczność młodzieńcza sprężystość ruchów, ożywiona mimika 5 6 • Dobry wybór partnera życiowego zwiększa szanse przetrwania i reprodukcji Miłość i związki partnerskie • Strategie seksualne kobiet i mężczyzn są sprzeczne: mężczyźni nie mogą osiągnąć swoich krótkoterminowych celów, nie przeszkadzając kobietom w realizacji ich celów długoterminowych – Ze względu na duże inwestycje rodzicielskie kobiet ewolucja preferowała kobiety: preferowała kobiety: • wybiórczo obdarzające mężczyzn względami seksualnymi • wybierające mężczyzn, którzy przynosili im wiele zysków, a obciążali niewielkimi kosztami „Miłość jest najważniejszym wydarzeniem między narodzinami a śmiercią człowieka” Wojciszke, B. (1998). Psychologia miło ś ci . Gdańsk: GWP. • Czy wykształcone przez naszych przodków upodobania wciąż są aktualne? 7 8 Styl przywiązywania się a związki uczuciowe Atrakcyjność w długoterminowych związkach uczuciowych • Oczekiwania co do kontaktów z innymi ludźmi Trójczynnikowa teoria miłości (Sternberg, 1987) : – Intymność (przywiązanie, bliskość, współzależność) – Namiętność (pożądanie, tkliwość, zazdrość, tęsknota) – Zaangażowanie/Zobowiązanie (działania ukierunkowane na – Zaangażowanie/Zobowiązanie (działania ukierunkowane na utrzymanie trwałej relacji) • • Wynikają z więzi z opiekunami niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie • • Rodzaje: Rodzaje: – Oparty na poczuciu bezpieczeństwa • Miłość – Romantyczna (bliskość + namiętność) – Braterska (bliskość + zaangażowanie) – Fatalna (namiętność + zaangażowanie) – Lękowo – ambiwalentny – Oparty na unikaniu 9 10 Wymiana społeczna w związkach długotrwałych Klasyfikacja rodzajów miłości wg Lee Archetypowe • Inwestycyjny model związku Nagrody, koszty, poziom odniesienia • Storge (przyjaźń i troska) • Eros (namiętność romantyczna) Zadowolenie ze związku, porównawczy poziom odniesienia, Zadowolenie ze związku, porównawczy poziom odniesienia, poziom inwestycji wnoszonych w związek • Ludus (zabawa, manipulacja) • Ludus (zabawa, manipulacja) Pochodne miło ś ci archetypowych Zaangażowanie w związek • Agape (storge + eros altruizm i oddanie) • Pragma (storge + ludus racjonalna lokata uczuć) • Relacje wymiany (wyrównanie kosztów i zysków) • Mania (eros + ludus obsesja i opętanie) • Relacje darowizny (zaspokojenie potrzeb drugiej osoby) 11 12 Strategie zdobywania partnera Buss, 2000 Rozwój związku miłosnego • Zakochanie (namiętność) • Odmienność taktyk zdobywania partnera do związku stałego vs przelotnego • Romantyczne początki (namiętność i intymność) • Poznanie rzeczywistych długo/krótkofalowych intencji partnera ma znaczenie dla odniesienia intencji partnera ma znaczenie dla odniesienia sukcesu w pozyskiwaniu partnera • Związek kompletny (namiętność, intymność, zaangażowanie) • Związek przyjacielski (intymność i zaangażowanie) • Taktyki oparte na podkreślaniu własnej wartości lub na deprecjonowaniu wartości rywali • Związek pusty (zaangażowanie) • Rozpad związku (wycofanie zaangażowania) 13 14 Zakończenie związku Strategie rozstania • Ton oznajmujący • Werbalne zmniejszanie zaangażowania • Ucinanie zachowaniem • Tworzenie negatywnego obrazu siebie • Tworzenie negatywnego obrazu siebie • Usprawiedliwianie Etapy odchodzenia • Faza intrapersonalna • Faza diady • Faza społeczna • Faza intrapersonalna 15 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |