Wędrówka przez Biblię nr 30, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H] Ä,PSXOV´7:53ROVND QU GR Przyk³ad Dawida Postaæ Dawida to jeden z najpiêkniejszych przyk³adów do naladowania. By³ wielkim poet¹, muzykiem, wojowni- kiem, królem. Ca³ym sercem pragn¹³ s³u¿yæ Bogu. Od nie- go biegnie królewska linia Chrystusa. W jego psalmach za- pisane zosta³y liczne mesjañskie proroctwa. To on zbudo- wa³ Jerozolimê i przygotowa³ wszystko pod przysz³¹ wi¹- tyniê. Nie ustrzeg³ siê b³êdów. Pope³ni³ czyny niegodne, powa¿ne przestêpstwa. Ale szczerze ich ¿a³owa³, wyzna³ winy, b³aga³ Boga o przebaczenie. By³ tylko cz³owiekiem, grzesznikiem, jak ka¿dy z nas. Studiuj¹c historyczne ksiêgi Starego Testamentu bêdzie- my przypatrywaæ siê postaci Dawida, pamiêtaj¹c, ¿e jego wielki Syn, zapowiadany Mesjasz, to Syn Boga! Tak napraw- dê, patrz¹c na ¿ycie i czyny Dawida, spogl¹daæ bêdziemy w stronê Chrystusa, który jest naszym Wybawc¹, zwyciêskim Wojownikiem, zmartwychwsta³ym Panem i Królem! 1 RG Ksiêga Sêdziów Ksiêga Sêdziów wziê³a sw¹ nazwê od tzw. sêdziów, czyli przy- wódców ludu sprawuj¹cych urz¹d rozjemczy nad pokoleniami izrael- skimi w czasie obejmuj¹cym okres historii ¯ydów od Jozuego do Sa- muela. Jest to okres rozci¹gaj¹cy siê od wejcia Izraelitów do Ziemi Obiecanej a¿ do powstania monarchii, czyli od XIII do XI w. p.n.e. Instytucja sêdziego z podobnym jak w Izraelu zakresem w³adzy by³a znana i wród innych ludów. W narodzie izraelskim jednak, w chwilach krytycznych, sêdziowie zdobywali autorytet wodzów. Zapewne ka¿de plemiê izraelskie wy³ania³o wówczas sporód siebie jaki autorytet roz- jemczy, ale niektórzy sêdziowie cieszyli siê uznaniem kilku plemion. Niew¹tpliwie powagê swoj¹ zawdziêczali oni swoim wyj¹tkowym w³a- ciwociom charakteru i uzdolnieniom, zw³aszcza odwadze i sile fi- zycznej, ale tajemnica ich powodzenia tkwi³a w otrzymanych przez Boga charyzmatach. To Duch Pana zstêpowa³ na nich i dzia³aj¹c w nich kierowa³ ich czynami a¿ do osi¹gniêcia zamierzonego celu. Ksiêga Sêdziów ukazuje sylwetki jednej kobiety i dwunastu mê¿- czyzn, pe³ni¹cych funkcjê sêdziego w ró¿nych okresach czasu i za- zwyczaj na ograniczonym terenie. Autorytet ¿adnej z tych postaci nie jest choæby zbli¿ony do autorytetu takich przywódców ca³ego narodu izraelskiego jak Moj¿esz czy Jozue. Zasiêg w³adzy sêdziów i ich mo¿li- woci oddzia³ywania na lud izraelski by³y ograniczone. Zazwyczaj dotyczy³y tylko jednego, lub co najwy¿ej kilku plemion. Autor Autor Ksiêgi Sêdziów jest nieznany. Najprawdopodobniej ¿y³ on w czasach królewskich, uporz¹dkowanych i spokojnych, a wiêc za czasów Dawida lub Salomona. Wskazuje na to jego wypowied, po- wtórzona w Ksiêdze kilkakrotnie, m.in. w 17 r. 6 w. i 21 r. 25 w.: 2 ...za dni owych nie by³o króla w Izraelu i ka¿dy czyni³ to, co by³o s³uszne w jego oczach. Temat UPADEK I WYZWOLNIENIE - tak najkrócej mo¿na zdefi- niowaæ temat Ksiêgi Sêdziów. 1) Odstêpstwo od Boga prowadzi do upadku cz³owieka i ca³ego narodu. 2) Pe³ne zdumiewaj¹cego mi³osierdzia dzia³anie Boga przynosi ocalenie. To g³ówne prawdy, które poznajemy, studiuj¹c Ksiêgê Sêdziów. Lud izraelski wkroczy³ do Ziemi Obiecanej z wielkimi nadziejami i z ogromnymi oczekiwaniami co do - wydawa³oby siê - chwalebnej przysz³oci. I nasze oczekiwania, obserwatorów czterdziestoletnich zmagañ Izraelitów na pustyni, id¹ w tym kierunku, ¿e teraz, po latach niepowodzeñ, ale te¿ i po dowiadczeniu wielu potê¿nych, cudow- nych dzie³ Bo¿ych, lud izraelski zazna pokoju i bêdzie prowadzi³ ¿ycie cechuj¹ce siê wysokim poziomem moralnoci, kultury, a przede wszyst- kim wysokim poziomem duchowoci, bogobojnoci. Niestety, Izraeli- ci zawodzili Boga, upadali i w efekcie ponosili klêskê za klêsk¹. Ich powodzenie zale¿a³o wy³¹cznie od wiernoci wobec Pana. Bóg da³ Izraelowi Ziemiê Kanaan jako wieczne dziedzictwo i dla- tego obowi¹zkiem Izraela by³o broniæ tych posiad³oci za wszelk¹ cenê, broniæ nie tylko przed wrogami ociennymi, ale i przed najwiêk- szym wrogiem wewnêtrznym - ba³wochwalstwem. Tolerowanie kul- tu cudzych bogów na ziemi danej Izraelitom przez jedynego prawdzi- wego, ¿ywego Boga, by³o blunierstwem. G³ówne przes³anie Ksiêga Sêdziów formu³uje filozofiê historii, widzian¹ z Bo¿ej per- spektywy, z Bo¿ego punktu widzenia. Mo¿na j¹ zdefiniowaæ s³owami wyjêtymi z Biblii, z Ksiêgi Przypowieci, gdzie w 34 wierszu rozdzia³u 3 14 czytamy: Sprawiedliwoæ wywy¿sza naród, a czyn haniebny na- rody pomniejsza. Po mierci Jozuego nie by³o wród Izraelitów przywódcy, który by móg³ zast¹piæ Jozuego tak, jak Jozue zast¹pi³ Moj¿esza. Nast¹pi³ okres teokracji. Ludem izraelskim pragn¹³ kierowaæ bezporednio sam Bóg. Izraelici odwrócili siê jednak od Boga, niewidzialnego Wodza! St¹d czy- tamy w ksiêdze kilkakrotne bolesne stwierdzenie: ...za dni owych nie by³o króla w Izraelu i ka¿dy czyni³ to, co by³o s³uszne w jego oczach. Zamiast ci¹g³ego, stopniowego rozwoju, nastêpowa³a uporczywa, niszcz¹ca degradacja narodu. Ci¹gle powtarza³y siê upadki, wynika- j¹ce z odstêpstwa i mimo, ¿e Bóg ze swego mi³osierdzia podnosi³ i ratowa³ lud, degradacja Izraela postêpowa³a, ci¹gle i ci¹gle. Mo¿emy dostrzec w losach Izraela jak gdyby ko³o historii, z powta- rzaj¹cymi siê wydarzeniami, nastêpuj¹cymi po sobie z ¿elazn¹ konse- kwencj¹. Na pocz¹tku widzimy naród ¿yj¹cy zgodnie z Bo¿ymi polece- niami, s³uchaj¹cy Bo¿ego g³osu i postêpuj¹cy zgodnie z Bo¿¹ wol¹. Potem w czynach ludu pojawia siê z³o. Ludzie zapominaj¹ o Bogu. Ka¿dy czyni to, co uwa¿a za s³uszne. Goni za tym, co wydaje siê sprawiaæ mu przyjemnoæ. To prowadzi do zniewolenia. Nastêpuj¹ kryzysy spo³eczne i polityczne, powstania i wojny. Nadchodzi niewo- la, ca³kowity upadek, poni¿enie. Wtedy naród zaczyna na powrót wo³aæ do Boga. Poni¿ony, upodlo- ny zwraca siê ku Bogu. Pokutuje. Bóg wzbudza wród ludu obroñcê, sêdziego. W efekcie jego dzia³ania nastêpuje wyzwolenie. Obdarzo- ny charyzmatami przywódca pokonuje wrogów. Oswobodzony i przebudzony naród s³ucha g³osu Boga. ¯yje przez jaki czas zgodnie z Bo¿ymi poleceniami. Ale wkrótce w postêpowa- niu ludzi pojawia siê z³o. Ludzie zapominaj¹ o Bogu. Zaczynaj¹ postê- powaæ wed³ug swoich, egoistycznych pobudek. To powoduje, ¿e staj¹ siê niewolnikami swoich pragnieñ i ¿¹dz. Nie licz¹ siê z pragnieniami innych. Nastêpuj¹ niepokoje i kryzysy. Wybuchaj¹ wojny. Ca³e naro- 4 dy upadaj¹, dostaj¹ siê do niewoli, zostaj¹ upokorzone i poni¿one. Wtedy zaczynaj¹ znowu szukaæ Boga, wo³aj¹ do Niego, okazuj¹ skruchê... Tak toczy siê historia. Nie tylko historia Izraela. Nie tylko historia innych narodów o których pisze Biblia. Tak¹ prawid³owoæ dostrze- gamy w ogóle w historii ludzkoci. I nasz naród nie jest tu wyj¹tkiem. Powtarzaj¹ siê w naszej trudnej polskiej historii te same b³êdy. Oddaje to znane przys³owie: historia lubi siê powtarzaæ. Jeli przeanalizujemy historiê naszego narodu g³êbiej, zauwa¿ymy w niej te same mechanizmy, które determinowa³y historiê narodów biblijnych, zgodnie z tym jak ukazuje to Ksiêga Sêdziów. Wielki starotestamentowy prorok Izajasz tak¿e ukazuje Bo¿e spoj- rzenie na historiê, definiuje filozofiê historii tak, jak widzi j¹ Bóg. Iza- jasz wyró¿nia trzy g³ówne etapy historii narodów, trzy kroki prowa- dz¹ce do upadku. 1. Najpierw nastêpuje odstêpstwo - duchowe oddalenie siê od Boga. 2. Powoduje to moraln¹ degradacjê, upadek kultury i gospodarki ca³ego kraju. 3. W efekcie kszta³tuje siê polityczna anarchia, nastêpuje osta- teczna klêska, popadniêcie w niewolê, utrata niepodleg³oci, a nawet unicestwienie pañstwowoci i to¿samoci narodowej. W historii wielu narodów, i staro¿ytnych i nowo¿ytnych, w historii narodów nam wspó³czesnych, a tak¿e w naszej, polskiej historii, mo- ¿emy dostrzec potwierdzenie tej prawid³owoci. Pocz¹tkiem upadku cz³owieka i ca³ych narodów jest odstêpstwo, oddalenie siê od Boga. Powrót do Boga jest jedynym ratunkiem, je- dyn¹ nadziej¹ na ocalenie. Struktura Ksiêgi Sêdziów I. Wprowadzenie w epokê sêdziów. rozdzia³y 1 i 2 1. Opis sytuacji po mierci Jozuego. 2. Pierwszy opis cyklu historycznego epoki sêdziów. 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |