W kwestii autentyczności tzw. ...

W kwestii autentyczności tzw. Ossuarium Jakuba z kolekcji w Tel Awiwie, HISTORIA i różne historie, 03. Historia ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Studia Judaica 5: 2002 nr 2(10)

6: 2003 nr 1(11), s. 151-163
A r t y k u ‡ d y s k u s y j n y
Zdzis‡aw J. Kapera
Uniwersytet Jagielloæski, Krak
ó
w
W KWESTII AUTENTYCZNO
Œ
CI TZW. OSSUARIUM
JAKUBA Z KOLEKCJI W TEL AWIWIE
*
W dniu 24 X 2002 r. redaktor najpopularniejszego w
œ
wiecie dwu-
miesiŒcznika po
œ
wiŒconego archeologii biblijnej

Biblical Archaeology
Review

, Hershel Shanks, z ca‡„ odpowiedzialno
œ
ci„, w
œ
wietle jupiter
ó
w
telewizyjnych, og‡osi‡ wszem i wobec

najwiŒksze odkrycie archeologicz-
ne bezpo
œ
rednio tycz„ce Nowego Testamentu

, jakim by‡o znalezienie
ossuarium, w kt
ó
rym przechowywano ko
œ
ci

brata Paæskiego

, Jakuba.
1
*
Pe‡ny tekst referatu wyg‡oszonego na 3 konferencji
„¯
ydzi i judaizm we wsp
ó
‡czes-
nych badaniach

, Krak
ó
w, 26-27 XI 2002 zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo
Studi
ó
w
¯
ydowskich. Referat przedstawia stan dyskusji nad prezentowanym obiektem
poprzedzaj„cy jednak doroczne spotkanie Society of Biblical Literature w Toronto, w koæ-
cu listopada 2002 r., gdzie obiekt wystawiono publicznie.
1
Sprawa, w kt
ó
rej pozwalam sobie zabra
æ
g‡os, jest dla mnie bardzo interesuj„ca z po-
wodu by
æ
mo¿e ogromnego znaczenia tego przypadkowego znaleziska archeologicznego.
Po pierwsze, archeologi„ Palestyny, a zw‡aszcza rejonem Jerozolimy i Qumran zajmujŒ
siŒ, z wieloma przerwami, od lat czterdziestu. Od dekady pracujŒ szczeg
ó
lnie nad cmenta-
rzyskiem qumraæskim, kt
ó
re cho
æ
definitywnie r
ó
¿ne od cmetarzysk jerozolimskich, po-
chodzi jednak z tego samego okresu co tzw. ossuarium Jakuba, tj. koæca drugiej
œ
wi„tyni.
Po drugie: cho
æ
nie jestem filologiem i nie jestem arameist„, opracowa‡em kilka przy-
czynk
ó
w z pogranicza onomastyki biblijnej, mo¿e dlatego ¿e pozostawa‡em w bliskim
kontakcie z ks. prof. Aleksym Klawkiem, wybitnym przedstawicielem tej dyscypliny i
œ
le-
dzi‡em jego onomastyczne wyk‡ady w krakowskim oddziale PAN w latach 60. XX w.
Warto od razu wzmiankowa
æ
, ¿e ks. prof. A. Klawek by‡ wielbicielem odkry
æ
onomastycz-
nych archeologii biblijnej, a nawet autorem do dzi
œ
niepublikowanej rozprawy o imieniu
Jezus (z lat 20. XX w.), kt
ó
ra zawiera m.in. rozdzia‡ dotycz„cy ossuari
ó
w palestyæskich
z tym w‡a
œ
nie imieniem. Por. A. K l a w e k: ImiŒ Jezus w
œ
wietle filologii biblijnej, [Lw
ó
w]
[ok. 1925], mps, ss. 55 a zw‡aszcza rozdz. 2

W epoce Nowego Testamentu

, s. 22 i nn.
Zob. te¿ tego autora Napis z imieniem

Jezus

,

Przegl„d Teologiczny

6: 1925, s. 419
i ImiŒ Jezus w
œ
wietle filologii biblijnej,

Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we
Lwowie

5: 1925, s. 3-4.
152
ZDZIS£AW J. KAPERA
Jak na razie wszystko wskazuje na to, ¿e bŒdziemy
œ
wiadkami

bitwy
o ossuarium

, podobnie jak z koæcem lat 40. i z pocz„tkiem lat 50. XX w.
byli
œ
my
œ
wiadkami pierwszej

bitwy o zwoje

znad Morza Martwego.
2
Na pocz„tku nale¿y wspomnie
æ
o dotychczasowym dorobku polskiej
biblistyki w zakresie prezentacji ossuari
ó
w. W ci„gu ostatniego p
ó
‡wiecza
opublikowano na ten temat zaledwie kilka przyczynk
ó
w. Ks. prof. Feliks
Gryglewicz w Archeologicznych odkryciach w egzegezie Nowego Testa-
mentu (Lublin 1962) podsumowa‡ informacje o ossuariach z imionami
Jezusa i imionami os
ó
b znanych z Ewangelii.
3
Ks. dr Eugeniusz Szewc
omawia‡ bli¿ej problem Ossuaria a Nowy Testament w roku 1983.
4
Wresz-
cie w roku 1997 ks. Norbert Mendecki wr
ó
ci‡ do problemu epigraf
ó
w
rodziny Jezusa w zwi„zku z audycj„ telewizyjn„ BBC z 1996 r.
5
S„dz„c z zainteresowania, jakie ju¿ wzbudzi‡o w Polsce tzw. ossua-
rium Jakuba, mo¿emy siŒ spodziewa
æ
wiŒkszej liczby wypowiedzi w kwestii
interesuj„cego nas obiektu. Na temat tego ossuarium ju¿ wyrazili sw„
wstŒpn„ opiniŒ ks. prof. Jerzy Chmiel w wywiadzie dla

Dziennika Pol-
skiego

6
i ks. prof. Henryk Witczyk w

Go
œ
ciu Niedzielnym

7
oraz dr Prze-
mys‡aw Nowog
ó
rski.
8
O ile pierwszy da‡ znalezisku 95% wiarygodno
œ
ci,
o tyle drugi unikn„‡ wypowiedzi w tej kwestii, za
œ
trzeci odni
ó
s‡ siŒ do
niego negatywnie. Pomijam tu kr
ó
tkie notatki czy artyku‡y w dziennikach
i tygodnikach polskich (jak np. w

Tygodniku Powszechnym

,
9

Forum

,
10

Polityce

,
11

Przekroju

12
i

Wprost

13
), warto
œ
ciowe tylko ze wzglŒdu
2
Tzw. pierwsza bitwa o zwoje mia‡a na celu ustalenie staro¿ytno
œ
ci rŒkopis
ó
w zna-
lezionych nad Morzem Martwym. Por. Z.J. K a p e r a: The Third Battle of the Scrolls
Begins,

Folia Orientalia

27: 1990, s. 291-297 i tego¿, P
ó
‡wiecze sporu o zwoje znad
Morza Martwego, Krak
ó
w 1996, s. 241 i nn.
3
F. G r y g l e w i c z: Archeologiczne odkrycia w egzegezie Nowego Testamentu, Lublin
1962, rozdz.:

Przemawiaj„ cmentarne napisy

, 4. Ossuaria, s. 47-49.
4
Na ‡amach

Wiadomo
œ
ci Diecezjalnych £
ó
dzkich

57: 1983 nr 1-2, s. 21-27.
5
N. M e n d e c k i: Czy ossuaria z epigrafami rodziny Jezusa z Jerozolimy mog„ by
æ
autentyczne?,

Ruch Biblijny i Liturgiczny

50: 1997, s. 150-151.
6
Por. J. C h m i e l: Gr
ó
b

dow
ó
d trwania ¿ycia, [rozm.]

Dziennik Polski

z 31 X
2002, s. 39, 1 fot.
7
Por. H. W i t c z y k: Jakub

syn J
ó
zefa, rodzony brat Jezusa?,

Go
Ͼ
Niedzielny

z 10 XI 2002, s. 12, 2 fot.
8
Por. wypowiedzi P. Nowog
ó
rskiego w art. D. S u k n i e w i c z a: ImiŒ brata.
Zagadka staro¿ytnej urny odnalezionej niespodziewanie w prywatnej kolekcji,

Gazeta
Wyborcza

z 19 XI 2002, s. 20, 1 fot.
9
Ya

akov bar Yosef, akhui di-Yeshua,

Tygodnik Powszechny

2002 nr 45, s. 2, 1 fot.
10
J.N. W i l f o r d: Jakub brat Jezusa,

Forum

2002 nr 44, s. 52, 1 fot. T‡um. polskie
artyku‡u opublikowanego w

International Herald Tribune

z 22 X 2002.
11
R. F r i s t e r: Krewny Pana Boga,

Polityka

2002 nr 46, s. 90-91, 2 fot.
12
R. G o n t a r e k: Jakub, brat Chrystusa,

Przekr
ó
j

2002 nr 45, s. 34-36, 2 ilustr.
13
M. M a t a c z: Brat Zbawiciela? Naukowcy pisz„ Najnowszy Testament,

Wprost

2002 nr 45, s. 5, 88-89, 6 ilustr.
W KWESTII AUTENTYCZNO
Œ
CI TZW. OSSUARIUM JAKUBA
153
na dobre kolorowe fotografie ossuarium.
14
Sam obiekt zosta‡ po raz pier-
wszy opublikowany w listopadowo-grudniowym (2002) numerze

Biblical
Archaeology Review

(dalej: BAR) przez prof. AndrØ Lemaire

a z Pa-
ry¿a.
15
Sam obiekt opu
œ
ci‡ Izrael i by‡ po raz pierwszy wystawiony pub-
licznie w Toronto (listopad 2002), w czasie
œ
wiatowego zjazdu biblist
ó
w
i religioznawc
ó
w (zarejestrowanych zosta‡o 8000 uczestnik
ó
w).
Moim celem jest przedstawi
æ
ten szczeg
ó
lny obiekt ze
œ
wiŒtego
miasta oraz zreferowa
æ
dotychczasow„ dyskusjŒ wok
ó
‡ niego. Ponadto,
jak to m
ó
wi‡ czŒsto ks. prof. A. Klawek,

chcia‡bym da
æ
sw
ó
j pogl„d

odno
œ
nie do autentyczno
œ
ci tzw. ossuarium Jakuba.
I. TZW. OSSUARIUM JAKUBA, SYNA J
Ó
ZEFA, BRATA JEZUSA
Z KOLEKCJI W TEL AWIWIE
1. Kszta‡t i wymiary obiektu
Interesuj„cy nas obiekt to skrzynka wapienna (
œ
ci
œ
lej kredowa) o d‡u-
go
œ
ci 50,5 cm u podstawy, rozszerzaj„ca siŒ w czŒ
œ
ci g
ó
rnej do 56 cm,
a wiŒc jego przekr
ó
j pod‡u¿ny jest romboidalny, nie prostok„tny. Ossua-
rium ma 25 cm szeroko
œ
ci i 30,5 cm wysoko
œ
ci. Nakryte jest wiekiem
nasuwanym po wewnŒtrznych listwach wystaj„cych na 0,6 cm wzd‡u¿
d‡u¿szych stron skrzynki. Wieko zasadniczo jest p‡askie, ale jego lekka
wypuk‡o
Ͼ
daje siŒ zauwa¿y
æ
.
16
Aktualnie (po podr
ó
¿y lotniczej Tel Awiw

Nowy Jork) wiemy, ¿e
obiekt jest uszkodzony. Rozpad‡ siŒ na 5 czŒ
œ
ci i zosta‡ zrekonstruowany
w Toronto. S„dz„c ze zdjŒ
æ
, jedno z pŒkniŒ
æ
dotknŒ‡o tak¿e inskrypcjŒ.
17
14
Artyku‡ z

Polityki

zawiera najnowsze zdjŒcie obiektu (po uszkodzeniu, ale przed
konserwacj„ w Toronto) oraz bardzo intryguj„c„ wypowied
Ÿ
E. P a r a d o w s k i e j -
- D z i a d o w i e c, PŒkniŒty skarb, rozm. przepr. A. K r z e m i æ s k a,

Polityka

2002
nr 46, s. 91.
15
A. L e m a i r e: Burial Box of James the Brother of Jesus. Earliest Archaeological
Evidence of Jesus Found in Jerusalem,

Biblical Archaeology Review

28: 2002 nr 6,
s. 24-33 i 70 oraz strona tytu‡owa numeru i s. 5. Artyku‡ zawiera ponadto

okienka

:
A. L e m a i r e: Epigraphy

and the Lab

Say It

s Genuine, s. 28; S. F[e l d m a n]: The
Right Man for the Inscription, s. 30 [prezentacja osoby prof. A. Lemaire

a]; N.E. R[o t h]:
Three Versions of the Family Tree of Jesus, s. 32; A.C. H[u r l e y]: The Last Days of James,
s. 32; H. S[h a n k s]: The Ultimate Test of Authenticity, s. 33 (relacja opinii ks. prof.
Josepha Fitzmyera). Autor publikacji

prof. A. Lemaire

jest postaci„ dobrze znan„ w Pol-
sce. Go
œ
ci‡ kilkakrotnie z wyk‡adami na temat historii i epigrafiki staro¿ytnego Izraela.
Jego ksi„¿ka Dzieje biblijnego Izraela mia‡a dwa wydania (Poznaæ 1998 i 2002).
16
Zob. A. L e m a i r e, jw., s. 27-28.
17
Por. fot. w cyt. art. z

Polityki

, s. 91.
154
ZDZIS£AW J. KAPERA
2. Materia‡
Materia‡, z kt
ó
rego wykonano skrzynkŒ, to kreda osadowa na bazie
szkielet
ó
w mikroorganizm
ó
w zbudowanych z wŒglanu wapnia. Wszelka
kreda z Jerozolimy nale¿y do formacji Menuha z okresu senoniaæskiego
grupy Mount Scopus. Wierzchnie warstwy formacji Menuha by‡y eksplo-
atowane w rejonie Jerozolimy w I i II wieku n.e. Znanych jest kilka jero-
zolimskich kamienio‡om
ó
w z tego okresu. Badane ossuarium pochodzi‡o
w‡a
œ
nie z tych z‡
ó
¿ kredowych.
Dokonano nie tylko jego oglŒdzin, ale tak¿e szczeg
ó
‡owych badaæ,
pobieraj„c sze
Ͼ
pr
ó
bek kredy i sze
Ͼ
pr
ó
bek patyny z r
ó
¿nych miejsc
œ
cianki zawieraj„cej inskrypcjŒ oraz dwie pr
ó
bki ziemi znalezionej na
powierzchni skrzynki. Analizy dokonano przy pomocy elektronowego
mikroskopu skanuj„cego (Scanning Electron Microscope) zaopatrzonego
w rozszczepiaj„cy spektrometr elektroniczny (Electron Dispersive Spec-
trometer).
Kreda zawiera g‡
ó
wnie 97% tr
ó
jwŒglanu wapnia (CaCO
3
) oraz dwu-
tlenek krzemu (1,5%), aluminium (0,7%), ¿elazo (0,4%), o‡
ó
w (0,3%)
oraz magnez (0,2%). Bardzo podobny jest sk‡ad patyny: odpowiednio
93%, 5%, 2,5%, 0,3%, 0,4% i 0,2%. Natomiast w ziemi zaobserwowano
inne procenty: 85%, 7,4%, 2,5%, 1,7%, 1,0% i 0,7%, a nadto 1% tyta-
nu, a wiŒc znaczne zwiŒkszenie procentowe metali ciŒ¿kich. Zastana-
wia ponad 300% wzrost zawarto
œ
ci dwutlenku krzemu w patynie. W ory-
ginalnym kamieniu (kredzie) jest go tylko 1,5%. Natomiast pr
ó
bki ziemi
s„ bardzo podobne do gleby, rŒdziny, znanej z kredy grupy Mount
Scopus.
18
3. Inskrypcja aramejska
Tekst aramejskiej inskrypcji jest kr
ó
tki, liczy w sumie 20 liter.
19
Brzmi nastŒpuj„co: Jaakow bar Josef ahui diJeszua. Co po polsku zna-
czy:

Jakub syn J
ó
zefa brat Jezusa

. Nie ma przerw miŒdzy wyrazami. Li-
tery alfabetu hebrajskiego s„ wyciŒte pismem klasycznym, kwadratowym
przypominaj„cym napisy okresu herodiaæskiego i s„ bardzo czytelne.
20
18
Por. ekspertyzŒ wykonan„ przez dra Amnona Rosenfelda i dra Shimona Ilani z UrzŒ-
du Geologicznego Ministerstwa Narodowej Infrastruktury Paæstwa Izrael. Zob. ich list
z wynikami badaæ, reprodukowany na s. 29 artyku‡u A. Lemaire

a.
19
Szczeg
ó
‡owy, profesjonalny rysunek inskrypcji wykona‡a znakomita uczona, izrael-
ski paleograf, Ada Yardeni z Jerozolimy. Por. A. L e m a i r e, jw., s. 26-27.
20
Tam¿e, s. 28.
W KWESTII AUTENTYCZNO
Œ
CI TZW. OSSUARIUM JAKUBA
155
4. Datowanie
Typologia wapiennych czy te¿ kredowych skrzynek na ko
œ
ci z Jero-
zolimy jest do
Ͼ
dobrze okre
œ
lona przez L.Y. Rahmaniego, kt
ó
ry w roku
1994 opublikowa‡ opisy oko‡o tysi„ca takich obiekt
ó
w z muze
ó
w Paæstwa
Izrael.
21
Ju¿ pierwszy rzut oka na kszta‡t tzw. ossuarium Jakuba pozwala
skrzynkŒ zaliczy
æ
do typu nr 2 datowanego na lata 20. przed Chr. po rok
70 po Chr.
22
Prof. A. Lemaire, bior„c pod uwagŒ wysokie prawdopodo-
bieæstwo identyfikacji postaci nosz„cej imiŒ Jakub, a bŒd„cej synem J
ó
-
zefa (domy
œ
lne
œ
w. J
ó
zefa, mŒ¿a Marii) oraz bratem Jezusa (domy
œ
lne
Jezusa Chrystusa), okre
œ
la datŒ skrzynki bardzo precyzyjnie na rok 63 po
Chr. Bierze on pod uwagŒ znany przekaz historyka ¿ydowskiego J
ó
zefa
Flawiusza dotycz„cy
œ
mierci Jakuba Sprawiedliwego w roku 62 i tradycjŒ
otwierania grob
ó
w jerozolimskich po roku w celu z‡o¿enia ju¿ tylko
ko
œ
ci zmar‡ych w specjalnych skrzynkach. Poniewa¿ takie skrzynki zwykle
opisywano imieniem lub bli¿szymi danymi o zmar‡ym, w danym przy-
padku

zdaniem A. Lemaira

mamy do czynienia z ossuarium Jakuba
brata Paæskiego.
23
II. DOTYCHCZASOWA DYSKUSJA
NAD TZW. OSSUARIUM JAKUBA
Truizmem bŒdzie przypomnienie, ¿e obecnie mamy do czynienia z no-
wymi sposobami komunikowania siŒ, kt
ó
re pozwalaj„ zainteresowanym
z ca‡ego
œ
wiata zabra
æ
g‡os w dyskusji niemal tego samego dnia. Jako cie-
kawostkŒ podam, ¿e TV CNN zg‡osi‡a siŒ do UrzŒdu Staro¿ytno
œ
ci Izraela
w sprawie tzw. ossuarium Jakuba dzieæ przed oficjalnym wyst„pieniem te-
lewizyjnym Hershela Shanksa, redaktora BAR. Umo¿liwi‡o to temu¿ urzŒ-
dowi zidentyfikowanie i odszukanie niemal natychmiast w‡a
œ
ciciela obiektu,
jak te¿ jego przes‡uchanie w sprawie pochodzenia ossuarium.
24
Z drugiej
strony ju¿ w dniu og‡oszenia odkrycia pierwszy komentarz naukowy na
temat tre
œ
ci inskrypcji wyg‡osi‡ profesor dziej
ó
w wczesnego chrze
œ
cijaæ-
stwa, Robert Eisenman,
25
znany powszechnie jako

krzy¿owiec zwoj
ó
w

21
L.Y. R a h m a n i: A Catalogue of Jewish Ossuaries in the Collections of the State
of Israel, Jerusalem 1994.
22
Tam¿e, s. 5, fig. 2.
23
A. L e m a i r e, jw., s. 28-31.
24
Por. S. L e i b o v i c h - D a r: Owneship Battle Brews Over Jesus-Era Burial Box,

Haaretz

25
R. Eisenman jest autorem szeregu monografii lansuj„cych zwi„zek tekst
ó
w qum-
raæskich z rewolucyjnym ruchem judeochrze
œ
cijaæskim. W Polsce pogl„dy Eisenmana
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.