Wędrówka przez Biblię -twr-26 2007 04-09, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H] Ä,PSXOV´7:53ROVND QU .ZLHFLHˇ GR :U]HVLHˇ Drodzy S³uchacze! Z radoci¹ zawiadamiamy, ¿e Wêdrówki przez Bibliê, programów ¯ywa wiara oraz Sedno mo¿ecie Pañ- stwo s³uchaæ obecnie tak¿e na falach rednich w pa- mie 1395 kHz, codzienie o godzinie 22:15. Programy na falach rednich s¹ znacznie lepiej s³yszalne na obszarze Polski i Europy. Znacznie wiêcej jest tak¿e radioodbior- ników wyposa¿onych w zakres tych fal. Prosimy o uwa- gi odnonie s³yszalnoci i zawartoci programów. Od- dajemy do Pañstwa r¹k wydanie pó³roczne broszury Wêdrówka przez Bibliê w nadziei, ¿e w czasie wspól- nej lektury bêdziecie siê dzieliæ z nami refleksjami. Cze- kamy na Wasze listy! Redakcja Impuls TWR Polska 1 Ksiêga Amosa Cza Dzia³alnoæ Amosa przebiega³a w okresie panowania króla izraelskiego Jeroboama II, syna Joasza, a wiêc przypada³a na lata 782 - 753 przed Chrystu- sem. Prorokami wspó³czesnymi Amosowi byli Jonasz i Ozeasz, dzia³aj¹cy w pó³nocnym królestwie Izraela oraz Izajasz i Micheasz, prorocy królestwa po³udniowego, judzkiego. Pierwsza po³owa VIII w. p.n.e. by³a okresem po- mylnoci i dobrobytu w pañstwie izraelskim. Zamo¿niejsze rodziny zaczê³y prowadziæ beztroskie, wystawne ¿ycie, obni¿y³y siê standardy moralne i reli- gijne, szerzy³a siê niesprawiedliwoæ spo³eczna. Przeciwko tym zjawiskom wyst¹pi³ prorok Amos. Temat Amos ukazuje Boga jako w³adcê panuj¹cego nad wszystkimi narodami. Czuwa On nad praworz¹dnoci¹, winnych niepos³uszeñstwa upomina i ka- rze. Miar¹ odpowiedzialnoci ka¿dego narodu jest stopieñ poznania obja- wionej mu prawdy Bo¿ej. St¹d prorok zwraca siê z najbardziej zdecydowany- mi wymaganiami, napomnieniami i ostrze¿eniami do swoich rodaków, bêd¹- cych narodem wybranym. Bóg otacza swój lud szczególn¹ przychylnoci¹, ale domaga siê od niego prawego postêpowania i pos³uszeñstwa wzglêdem objawionej mu Woli. Nie zadowala Go powierzchowne, czysto zewnêtrzne sprawowanie kultu, ograniczaj¹ce siê do wype³niania obrzêdów religijnych. Prorok Amos w imieniu Pana potêpia brak integralnoci w codziennym ¿yciu Izraelitów, szczególnie jaskrawo widoczny wród warstw rz¹dz¹cych, zamo¿- nych, piêtnuje hulaszcze, rozrzutne ¿ycie, szczególnie wykorzystywanie i uci- skanie ludzi ubogich, pozbawionych wszelkich praw i opieki. Nierównoci spo³eczne i zwi¹zane z nimi nadu¿ycia, niemoralnoæ i brak prawdziwej po- bo¿noci - to g³ówne problemy wskazywane przez Bo¿ego proroka. Narusza- nie sprawiedliwoci i wiernoci wobec Pana, i w stosunkach miêdzyludzkich sprowadzi na Izraela surow¹ karê. Prorok zwiastuje nadejcie Bo¿ego s¹du nad narodem otumanionym materialnym dostatkiem, pogr¹¿onym w niemoralno- 2 ci i pijañstwie, zapominaj¹cym o swym Panu i o Jego Prawdzie. Amos zapo- wiada, ¿e z nadchodz¹cej zag³ady ocaleje jedynia niewielka Reszta. Pozorny okres rozkwitu za rz¹dów Jeroboama II jest w rzeczywistoci czasem danym narodowi wybranemu na upamiêtanie siê, na powrót do Boga, Stwórcy i Zbawiciela. Autor Amos pochodzi³ z judzkiego miasta Tekoa, gdzie by³ pasterzem. Dowia- dujemy siê o tym ze wstêpnych s³ów ksiêgi, czytamy, ¿e by³ jednym z paste- rzy z Tekoa, za dni Uzjasza, króla Judy, i za dni Jeroboama, syna Joasza, króla Izraela. Na tronie w Jerozolimie zasiada³ wiêc wtedy potomek Dawida, Uzjasz, a w³adzê w pó³nocnym Izraelu sprawowa³ Jeroboam. Mimo swego judzkiego pochodzenia Amos, jako prorok, dzia³a³ wy³¹cznie na terenie pó³- nocnego pañstwa izraelskiego, a zw³aszcza w Betel, gdzie znajdowa³o siê centrum ba³wochwalczego kultu Baala. Bóg powo³a³ zwyk³ego pasterza, pochodz¹cego z Tekoa, ma³ej miejsco- woci le¿¹cej w pobli¿u Jerozolimy, by przekaza³ ostrze¿enia i napomnienia pó³nocnym plemionom izraelskim, oddalaj¹cym siê od Pana i od Jego Praw- dy. Niektórzy komentatorzy nazywaj¹ Amosa wiejskim kaznodziej¹, powo³a- nym i wys³anym przez Boga, by og³asza³ Jego wyroki w wielkim miecie. Zosta³ powo³any przez Boga na proroka. Gdy przyby³ do Betel nie spo- tka³ siê z uznaniem, wrogo odnieli siê do niego kap³ani, pozostaj¹cy na us³ugach króla. Czytamy w 7 r. Ksiêgi Amosa (10 - 15): Pos³a³ Amazjasz, kap³an z Betel, do Jeroboama, króla izraelskiego, aby mu powiedzieæ: Spisku- je przeciw tobie Amos poród domu Izraela. Nie mo¿e ziemia znieæ wszyst- kich mów jego, gdy¿ tak rzek³ Amos: Od miecza umrze Jeroboam i Izrael bêdzie uprowadzony ze swojej ziemi. I rzek³ Amazjasz do Amosa: Widz¹cy, id, uciekaj sobie do ziemi Judy! I tam jedz chleb, i tam prorokuj! A w Betel wiêcej nie prorokuj, bo jest ono królewsk¹ wi¹tyni¹ i królewsk¹ budowl¹. I odpowiedzia³ Amos Amazjaszowi: Nie jestem ja uczniem proroków, gdy¿ jestem pasterzem i tym, który nacina sykomory. Od trzody bowiem wzi¹³ mnie Pan i rzek³ do mnie Pan: Id, prorokuj do narodu mego, izraelskiego. Bóg powo³a³ Amosa na swego proroka, znalaz³ go na pustyni, gdzie opie- kowa³ siê owcami i pos³a³ do Betel, gdzie znajdowa³a siê królewska wi¹tynia. 3 Tam, w miejscu, gdzie oddawano czeæ fa³szywym bóstwom, odci¹gaj¹c lud od kultu jedynego prawdziwego Boga, Amos nawo³ywa³ do upamiêtania i powrotu do Pana. Podobnie jak kiedy Moj¿esz, przebywaj¹cy na pustyni, zosta³ wezwany, by g³osiæ faraonowi wyroki Pana, albo jak Dawid, pas¹cy owce swego ojca, zosta³ powo³any na króla i proroka, tak i Amos, pasterz i hodowca drzew figowych, zosta³ pos³any do Betel, by og³aszaæ napomnie- nia, wyroki, ostrze¿enia Pañskie. Wykona³ swe zadanie, choæ spotka³ siê z wrogoci¹ i niechêci¹ przywódców religijnych i politycznych swego naro- du. W odró¿nieniu od oficjalnych proroków, zrzeszonych przy pa³acu kró- lewskim, Amos otrzyma³ osobiste powo³anie od Boga i zwiastowa³ Jego S³o- wo. Po wype³nieniu zadania Amos prawdopodobnie musia³ opuciæ Betel i powróci³ w swoje rodzinne strony. Zgodnie z tradycyjnym przekazem grób Amosa znajduje siê w Tekoa, co wskazuje na powrót proroka z Betel do ojczystej ziemi. Przes³anie ksiêgi Nazwa Betel znaczy Dom Boga, tak¹ nazwê nadali mu ojcowie, pa- triarchowie izraelscy. Ale miasto to sta³o siê centrum kultu ba³wochwalczego i prorocy nazwali go Domem nicoci (Bet - Awen), o czym czytamy m.in. w Ksiêdze Ozeasza. Obok Samarii, stolicy pó³nocnego królestwa izraelskiego, Betel by³o g³ównym orodkiem kultu Baala. To tam król Jeroboam I wzniós³ z³oty pos¹g cielca, któremu Izraelici zaczêli oddawaæ czeæ, zamiast pielgrzy- mowaæ do Jerozolimy, do domu ¿ywego Boga. Lud izraelski odwróci³ siê do Boga plecami i zacz¹³ k³aniaæ siê pogañskiemu bóstwu. Betel sta³o siê cen- trum fa³szywej religii, zaczê³o te¿ odgrywaæ przoduj¹c¹ rolê jako centrum polityczne i centrum kulturowe. Zbudowano tu królewsk¹ wi¹tyniê, za³o¿o- no szko³ê proroków. To, co postanowiono w Betel, stawa³o siê obowi¹zuj¹c¹ norm¹ w ca³ym królestwie. Tu kszta³towa³y siê nowe nurty religijne i kulturo- we, nowe mody, nowe obyczaje. Tu decydowano, co jest nowoczesne, co wypada, co jest popularne i modne. Jak siê ubieraæ, jak siê zachowywaæ, ¿eby iæ z duchem czasu i nie nara¿aæ siê na zarzut starowieckoci, zacofania. Do takiego miasta przyby³ Amos, wiejski kaznodzieja, prosty pasterz, cz³owiek nie pasuj¹cy do otoczenia, do nowych standardów, nurtów i mód. Przyszed³, mówi¹c, ¿e przynosi poselstwo od Boga. Przekazuj¹c wyroki Pana 4 pos³ugiwa³ siê dziwnym jêzykiem, zdradzaj¹cym wiejskie pochodzenie. Wo³a³ np.: S³uchajcie s³owa tego, krowy Baszanu, które mieszkacie na górach Sa- marii: uciskacie biednych, gnêbicie ubogich... (4, 1), albo Czy konie pêdz¹ po ska³ach, czy tam siê orze wo³ami, ¿e zamieniacie sprawiedliwoæ na truci- znê, a owoc prawoci na pio³un? (6, 12). Zapewne ludzie, przyzwyczajeni do g³adkich s³ów wykszta³conych pro- roków z Betel byli zak³opotani, a mo¿e i zgorszeni, gdy s³uchali takich soczy- stych wypowiedzi wiejskiego proroka. A jednak to w³anie Amos mówi³ prawdê. U¿ywaj¹c wyrazistych, nieraz dosadnych obrazów, demaskowa³ nieprawoæ, bezbo¿noæ, niemoralnoæ swoich rodaków. Dzisiaj nie s¹ nam znane wypowiedzi wykszta³conych, ale fa³szywych proroków z Betel. Znamy natomiast i studiujemy proroctwa Amosa. Dlatego, ¿e Amos zwiastowa³ poselstwo, objawione mu przez Boga. Niektórzy sporód mieszkañców Betel dos³yszeli w s³owach Amosa praw- dê, byli poruszeni do g³êbi i zwrócili siê ku Bogu. Ale wiêkszoæ by³a nieczu³a na g³os Bo¿ego proroka. Zbyt daleko odeszli od Pana, zbyt g³êboko pogr¹¿y- li siê w bezprawiu i ba³wochwalstwie. Odrzucili poselstwo Amosa, wyst¹pili przeciwko niemu. Na ich czele stan¹³ kap³an Amazjasz, który wys³a³ królowi Jeroboamowi wiadomoæ: Amos spiskuje przeciwko tobie (...), gdy¿ tak rzek³ Amos: Od miecza umrze Jeroboam i Izrael bêdzie uprowadzony ze swojej ziemi (7, 10). Czy Amos rzeczywicie wypowiedzia³ takie s³owa? Nie! Prorok zapowiedzia³, w imieniu Pana: wi¹tynie Izraela bêd¹ zniszczone. Wyst¹piê z mieczem przeciw domowi Jeroboama. (7, 9). Proroctwo Amosa by³o praw- dziwe. Od miecza zgin¹³ wnuk Jeroboama, co zakoñczy³o panowanie tej dy- nastii w Izraelu. Natomiast kap³an Amazjasz zniekszta³ci³ wypowied proro- ka. Owszem, by³a mowa o mieczu i o domu, czyli rodzie Jeroboama, ale nie o umierceniu mieczem samego Jeroboama. Amazjasz przekrêci³ s³owa Amo- sa, ¿eby nastawiæ przeciwko niemu panuj¹cego króla. Prawda zosta³a znie- kszta³cona. By³a to brzydka manipulacja, która spowodowa³a, ¿e Bo¿e ostrze- ¿enie nie dotar³o do króla izraelskiego. Kap³an Amazjasz powiedzia³ Amoso- wi: Widz¹cy, id, uciekaj sobie do ziemi Judy! I tam jedz chleb, i tam proro- kuj. Innymi s³owy: Nie wiem na jakiej podstawie uwa¿asz siebie za proroka, jasnowidzu. Wracaj do ziemi judzkiej, sk¹d przyszed³e. My nie potrzebuje- my tu twoich rzekomych proroctw. Przepowiadaj sobie przysz³oæ w Judzie 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ] |