Wędrówka przez Biblię -twr-23 ...

Wędrówka przez Biblię -twr-23 2006 07-09, Religijne, Różne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
/LSLHF
6LHUSLHˇ
:U]HVLHˇ
Jednakowo kochani
Choæ jestemy tak ró¿norodni, Bóg kocha nas wszystkich jed-
nakowo. Dowodzi tego historia postaci biblijnych. Na przyk³ad,
wród proroków Starego Testamentu byli ludzie o ró¿nych osobo-
wociach, charakterach, temperamentach.
Bardzo wra¿liwy Jeremiasz, uduchowiony wizjoner Ezechiel - te
dwie postaci nale¿¹ do najciekawszych. Bóg jednakowo ich ko-
cha³, choæ w ró¿ny sposób prowadzi³.
Wród najbli¿szych uczniów aposto³a Paw³a by³y tak odmienne
osoby jak Tymoteusz i Tytus. Pierwszy wra¿liwy i chorowity, drugi
silny, stanowczy. Z listów aposto³a narodów wynika, ¿e Pawe³ oby-
dwu uczniów szanowa³ i kocha³ jak synów, postêpowa³ jednak
wzglêdem nich inaczej, by pierwszego wzmocniæ, zachêciæ, a dru-
giego nauczyæ odpowiedzialnoci, wra¿liwoci, pos³uszeñstwa.
Bêdziemy mieli okazjê przyjrzeæ siê postaciom Jeremiasza,
Ezechiela, Tymoteusza, Tytusa. W najbli¿szym czasie poznamy
treæ ksi¹g biblijnych, które wziê³y nazwê od ich imion. ¯yczmy
wiêc sobie b³ogos³awionego czasu wakacyjnego i b¹dmy pew-
ni: Bóg kocha nas wszystkich tak¹ sam¹, wielk¹, przemieniaj¹c¹
mi³oci¹.
1
Listy do Tymoteusza
Listy do Tymoteusza i List do Tytusa stanowi¹ grupê pism apo-
stolskich zwanych Listami Pasterskimi. Maj¹ one charakter dusz-
pasterski. Aposto³ Pawe³ pragnie przekazaæ Tymoteuszowi i Tytuso-
wi porady i pouczenia dotycz¹ce sprawowania opieki nad wspólnota-
mi wczesnego Kocio³a.
Chocia¿ listy te s¹ adresowane do konkretnych osób, maj¹ ogromn¹
wartoæ dla ca³ego chrzecijañstwa.
Czas napisania Listów
Aposto³ Pawe³ napisa³ Listy do Tymoteusza najprawdopodobniej
pomiêdzy 63 a 67 rokiem po Chrystusie. Jak siê przypuszcza, aposto³
zosta³ zwolniony z pierwszego uwiêzienia w Rzymie ok. roku 63 i przez
kilka lat prowadzi³ dzia³alnoæ misyjn¹, docieraj¹c, byæ mo¿e, nawet
do Hiszpanii, tak, jak to wczeniej planowa³. W³anie w tym okresie,
pomiêdzy 63 a 67 r. n.e. aposto³ napisa³ pierwszy list do Tymoteusza.
Pawe³ pozostawi³ swojego ucznia, Tymoteusza, w Efezie, powierza-
j¹c mu bardzo wa¿ne zadanie opiekowania siê tamtejsz¹ wspólnot¹.
Potem postanowi³ wys³aæ swemu najwierniejszemu przyjacielowi,
synowi w wierze list, w którym zawar³ wiele praktycznych porad
jak sprawowaæ pieczê nad chrzecijañsk¹ wspólnot¹.
Natomiast drugi list napisa³ i wys³a³ aposto³ Tymoteuszowi z Rzy-
mu, w czasie powtórnego uwiêzienia, na krótko przed mierci¹, ok 67
r. po Chr.Drugi List do Tymoteusza jest ostanim znanym nam na-
2
tchnionym pismem aposto³a Paw³a. Zwany jest z tego powodu testa-
mentem wielkiego aposto³a narodów.
Okolicznoci powstania Listów
Powodem napisania listów do Tymoteusza by³a troska aposto³a
o swego ukochanego ucznia i wspó³pracownika oraz o chrzecijañsk¹
wspólnotê w Efezie.
Pawe³ przyprowadzi³ Tymoteusza do wiary w Chrystusa i trakto-
wa³ go, jako swoje duchowe dziecko, jak syna. Ojciec Tymoteusza
by³ poganinem, matka Eunice ¯ydówk¹. Po nawróceniu Tymoteusz
zosta³ ochrzczony, najprawdopodobniej przez samego Paw³a, gdy prze-
bywa³ on w rodzinnej miejscowoci Tymoteusza, Listrze, podczas
pierwszej podró¿y misyjnej. W czasie drugiej podró¿y misyjnej Tymo-
teusz towarzyszy³ ju¿ Paw³owi i z czasem sta³ siê jednym z najbar-
dziej oddanych aposto³owi i sprawie Ewangelii uczniów i wspó³pra-
cowników misyjnych.
Pawe³ obdarzy³ Tymoteusza wielkim zaufaniem, pozostawiaj¹c go
w Efezie z zadaniem opiekowania siê tamtejszym m³odym Kocio-
³em. Aposto³ wiedzia³ jednak, ¿e mo¿e na niego liczyæ. W listach do-
daje Tymoteuszowi odwagi, apeluje, by zachowa³ czujnoæ wobec
niebezpieczeñstw gro¿¹cych wierze, i by stanowczo dba³ o czystoæ
nauczania oraz o sta³y duchowy rozwój wspólnoty.
Treæ Listów
W Listach do Tymoteusza aposto³ Pawe³ porusza dwa wa¿ne za-
gadnienia: kwestiê wiary, credo Kocio³a i sprawê funkcjonowania,
¿ycia i dzia³ania Kocio³a.
3
Aposto³ pisze o istotnych kwestiach wewn¹trzkocielnych, takich,
jak dbanie o czystoæ wiary w chrzecijañskiej wspólnocie, zachowa-
nie porz¹dku, dyscypliny, kszta³towanie w³aciwych relacji wewn¹trz
wspólnoty... Aposto³ pisze jednak tak¿e o sprawach maj¹cych zna-
czenie w wiadczeniu o Chrystusie na zewn¹trz Kocio³a, w niesie-
niu pomocy, okazywaniu mi³oci blinim, w praktykowaniu dobrych
uczynków. Oczywicie, jest te¿ w Listach do Tymoteusza wiele cen-
nych uwag duszpastersko - praktycznych.
Pierwszy List do Tymoteusza mo¿emy podzieliæ na piêæ zasadni-
czych tematów:
1) Wiara (credo) Kocio³a r. 1
2) Spo³eczna modlitwa, zachowanie siê mê¿czyzn i kobiet
w czasie modlitwy r. 2
3) Prze³o¿eni wspólnoty, organizacja Kocio³a r. 3
4) B³êdna nauka w Kociele i jak jej przeciwdzia³aæ r. 4
5) Obowi¹zki osób odpowiedzialnych za stan Kocio³a r. 5 i 6
Drugi List do Tymoteusza dzieli siê na nastêpuj¹ce tematy:
1) Potrzeba mêstwa w g³oszeniu ewangelii
r. 1
2) Aktywnoæ i trud w s³u¿bie Chrystusowi
r. 2
- obraz:
a) syna
b) ¿o³nierza
c) atlety
d) rolnika
e) pracownika
f) naczynia
g) s³ugi
3) Odstêpstwo Kocio³a, a autorytet Pisma wiêtego
r. 3
4) Potrzeba ca³kowitego oddania Chrystusowi
r. 4
4
Ksiêga Ezechiela
Autor
Ezechiel pochodzi³ z rodu kap³añskiego (Ezech. 1, 3). Nie s³u¿y³
jednak w wi¹tyni, gdy¿ zosta³ uprowadzony do niewoli babiloñskiej,
za panowania króla Jechoniasza (II Król. 24, 10 - 16).
W ci¹gu dwunastoletnich rz¹dów ojca Jechoniasza, Jojakima, na-
st¹pi³a pierwsza deportacja Judejczyków, w czasie której do Babilonii
zosta³ zabrany Daniel, natomiast Ezechiela uprowadzono do Babilonii
w czasie drugiej deportacji, po zaledwie trzech miesi¹cach panowania
Jechoniasza, w roku 597 przed Chrystusem. Wspólnie z innymi wy-
gnañcami zamieszka³ w Tell - Abib nad kana³em Kebar (1, 3; 3, 15),
gdzie w pi¹tym roku niewoli, tj. W r. 592 mia³ wielk¹ wizjê rydwanu
Bo¿ego z Chwa³¹ Bo¿¹ i równoczenie zosta³ powo³any na proroka
(1, 1 - 28; 2, 1 - 7). Przez okres ponad dwudziestu lat pe³ni³ sw¹
s³u¿bê wobec rodaków na obczynie; ostatnie s³owo prorockie wypo-
wiedzia³ w roku 570 (29, 17). Jego dalsze losy nie s¹ nam znane, nie
wiemy kiedy ani w jakich okolicznociach nast¹pi³a jego mieræ.
Ezechiel zaliczany jest do grupy proroków wiêkszych. Jego imiê
(hebr. Jechezqel) znaczy: Bóg jest mocny, albo Bóg czyni moc-
nym. Charakter jego proroctw najlepiej okrela symboliczne widze-
nie, w którym Bóg kaza³ mu po³kn¹æ zwój z wypisanymi na nim s³o-
wami: narzekania, wzdychania i biadania (2, 8 - 3, 3). W Babilonii
¿ycie wygnañców pod wzglêdem materialnym stawa³o siê z dnia na
dzieñ znoniejsze, a nawet mo¿na by³o myleæ o bogaceniu siê i do-
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.