Wędrówki z Robaczkiem ...

Wędrówki z Robaczkiem Podglądaczkiem, 4. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (hasło 1234)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kret – podziemny budowniczy
Cel ogólny
:
¬
zdobywanie i doskonalenie umiej
ħ
tno
Ļ
ci obserwowania i analizowania;
¬
rozwijanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci samodzielnego wypowiadania si
ħ
, dzielenia si
ħ
prze
Ň
yciami, rozwijanie wra
Ň
liwo
Ļ
ci.
Etap wprowadzaj
Ģ
cy:
„Sk
Ģ
d si
ħ
wzi
ħ
ły krety?” klechdy Józefa Rybi
ı
skiego ze zbiorku „
Sło
ı
ce na miedzy”
,
Białystok.
Zagadka:
Mam futro aksamitne,
mam jak łopaty nó
Ň
ki,
w
ħ
dkuj
ħ
w gł
ħ
bi ziemi
przez ciemne długie dró
Ň
ki.
Mam bardzo małe oczy,
nie widz
ħ
prawie wcale,
lecz w ciemnych korytarzach
ruszam si
ħ
doskonale.
Krzy
Ň
ówka:
K
R
E
T
O
W
I
S
K
O
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Hasło: koło, biedronka, bratek, kret, motyl, worek, bocian, osa, stokrotka, stonoga.
KRETOWISKO
Zaj
ħ
cia terenowe:
Wyj
Ļ
cie w teren. Wyszukiwanie miejsc wyst
ħ
powania kreta po obserwacji
kretowisk.
SPOTKANIE Z KRETEM
Miejsce wyst
ħ
powania kretowisk
..................................................................
Okre
Ļ
l liczb
ħ
kretowisk ...........................
Wyszukaj najwi
ħ
ksze kretowisko.
Dokonaj pomiaru:
wysoko
Ļę
: .................................................
Ļ
rednica: ...................................................
Zaobserwuj otoczenie wokół kretowiska
..................................................................
..................................................................
Opisz wygl
Ģ
d kopca: ................................
..................................................................
..................................................................
MAPKA KRETOWISKA
Spróbuj utworzy
ę
map
ħ
kretowisk.
- odległo
Ļę
mierz za pomoc
Ģ
miary
- kretowisko
Badamy ziemi
ħ
z kretowisk.
Wykorzystanie ziemi do prac ogrodniczych zwi
Ģ
zanych z przesadzaniem kwiatów
w k
Ģ
ciku przyrody.
Zabawa ruchowa „Podziemny korytarz kreta” – nauczyciel rozkłada sznurek
pomi
ħ
dzy kretowiskami, zadaniem dzieci jest na
Ļ
ladowanie kopana korytarza.
Dzieci poruszaj
Ģ
si
ħ
do przodu odrzucaj
Ģ
c r
ħ
ce do tyłu, w ten sposób na
Ļ
laduj
Ģ
prac
ħ
kreta.
Zabawa „Podziemne mieszkanie kreta”. Do zabawy wykorzystujemy rolk
ħ
papieru
toaletowego, worki foliowe. Dzieci rozwijaj
Ģ
papier w ten sposób aby utworzy
ę
korytarze, tunele, jam
ħ
do spania – worek foliowy, pokój dzienny – miejsca
wy
Ļ
ciełane sianem i mchem.
Zadaniem dzieci jest umieszczenie napisów: tunel, spi
Ň
arnia, tunel odpływowy, jama
do spania, pokój dzienny.
Zabawa w kr
ħ
gu „Jadłospis kreta”. Dzieci wybieraj
Ģ
najwi
ħ
ksze kretowisko.
Nauczyciel rozkłada ilustracje, zadaniem wskazanego dziecka jest wybranie
ilustracji, okre
Ļ
laj
Ģ
cej ulubiony przysmak kreta.
(w
Ļ
ród zgromadzonych ilustracji znajduj
Ģ
si
ħ
: d
Ň
d
Ň
ownice, larwy,
Ļ
limaki, p
ħ
draki,
Ň
aby, owady).
D
Ň
d
Ň
ownica – to pilny ogrodnik.
Cel ogólny:
¬
odkrywanie ró
Ň
norodno
Ļ
ci
Ļ
wiata zwierz
Ģ
t
Ň
yj
Ģ
cych w glebie;
¬
zdobywanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci obserwowania i porównywania budowy oraz
sposobu zachowania zwierz
Ģ
t
Ň
yj
Ģ
cych w glebie.
Etap wprowadzaj
Ģ
cy:
-
utwór literacki: „Przyjaciele kreta” Teresy Gałczy
ı
skiej.
„Przyjaciele kreta” – Teresa Gałczy
ı
ska
Kret
: Dzie
ı
dobry dzieci. jestem krecik Czaru
Ļ
. Mam czarne futerko, mocne łapki i
mieszkam w tunelu pod ziemi
Ģ
. Sam go wykopałem. Nie lubi
ħ
jednak samotno
Ļ
ci. Zaprosz
ħ
d
Ň
d
Ň
ownic
ħ
na uroczyst
Ģ
kolacj
ħ
.
D
Ň
d
Ň
ownica I
: Ta ziemi wcale mi dzisiaj nie smakuje, a tobie?
D
Ň
d
Ň
ownica II
: Mnie te
Ň
nie. Chyba rolnik wylał znowu jakie
Ļ
paskudztwo.
D
Ň
d
Ň
ownica I
: Oj! Boli mnie brzuch, oj, oj, oj.
D
Ň
d
Ň
ownica II
: Mnie te
Ň
, ratunku, pomó
Ň
cie!
Kret
: Kto tak krzyczy pod moimi drzwiami?
D
Ň
d
Ň
ownice
: To my, d
Ň
d
Ň
ownice, zjadły
Ļ
my zatrut
Ģ
gleb
ħ
i bol
Ģ
nas teraz brzuchy.
Kret
: To szybko wejd
Ņ
cie do mojej norki. Napijcie si
ħ
troch
ħ
Ņ
ródlanej wody, a ja tymczasem
pobiegn
ħ
po dobr
Ģ
ziemi
ħ
do lasu. Na pewno was uzdrowi!
Mam dla was smaczn
Ģ
ziemi
ħ
z lasu, skosztujcie.
D
Ň
d
Ň
ownica
I
: No nareszcie! Ju
Ň
czujemy si
ħ
dobrze.
Kret
: To dobrze. A teraz opowiedzcie co
Ļ
o sobie.
D
Ň
d
Ň
ownice
: Wykonujemy bardzo ci
ħŇ
k
Ģ
prac
ħ
. Kopiemy tunele zjadaj
Ģ
c ziemi
ħ
, ale to nie
ona jest naszym po
Ň
ywieniem, tylko małe cz
Ģ
stki ro
Ļ
lin, które si
ħ
w niej znajduj
Ģ
.
Tunele, które dr
ĢŇ
ymy ułatwiaj
Ģ
dost
ħ
p powietrza i wody do korzeni. Dzi
ħ
ki temu ro
Ļ
liny
lepiej rosn
Ģ
.
Kret
: To jeste
Ļ
cie bardzo po
Ň
yteczne.
D
Ň
d
Ň
ownice
: Dzi
ħ
kujemy za kolacj
ħ
. Do zobaczenia.
Kret
: Do zobaczenia.
ņ
ycz
ħ
wam du
Ň
o dobrej ziemi.
Zaj
ħ
cia terenowe:
Wytyczanie fragmentu ł
Ģ
ki, na której b
ħ
d
Ģ
III zespoły. Podział na zespoły wg wielko
Ļ
ci
d
Ň
d
Ň
ownic. Dzieci otrzymuj
Ģ
kartoniki z d
Ň
d
Ň
ownic
Ģ
.
mała wi
ħ
ksza najwi
ħ
ksza
Do
Ļ
wiadczenie
Ļ
wiata ziemi.
Ka
Ň
dy zespół wykopuje ziemi
ħ
, rozsypuje j
Ģ
na foli
ħ
. Prowadzi dokładn
Ģ
obserwacj
ħ
pod
hasłem: „Co kryje garstka ziemi”. Obserwacj
ħ
prowadzi za pomoc
Ģ
szkła powi
ħ
kszaj
Ģ
cego.
KARTA BADACZA
ĺ
WIATA ZIEMI
„Co kryje garstka ziemi”
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
W prowadzonych obserwacjach powinny znale
Ņę
si
ħ
takie odpowiedzi: li
Ļ
cie, piasek,
korzenie, ro
Ļ
liny, zwierz
ħ
ta.
SPOTKANIE Z D
ņ
D
ņ
OWNIC
ġ
Dzieci poszukuj
Ģ
miejsca na ł
Ģ
ce z wieloma stosikami ziemi, usypanymi przez d
Ň
d
Ň
ownice.
Ustawiaj
Ģ
blaszan
Ģ
puszk
ħ
otworem do dołu i palcami uderzaj
Ģ
w jej dno, na
Ļ
laduj
Ģ
c odgłosy
deszczu. Mo
Ň
e si
ħ
zdarzy
ę
,
Ň
e na ł
Ģ
ce pojawi si
ħ
d
Ň
d
Ň
ownica, s
Ģ
dz
Ģ
c,
Ň
e spada deszcz.
JAK ZAŁO
ņ
Y
Ę
HODOWL
Ħ
D
ņ
D
ņ
OWNIC
Do zało
Ň
enia hodowli potrzebne nam były:
-
dwa du
Ň
e pojemniki – szklane terrarium (mo
Ň
e by
ę
du
Ň
y słój),
-
piasek, ziemia, lignina, woda,
-
kilka d
Ň
d
Ň
ownic.
Do jednego pojemnika wsypali
Ļ
my kolejno warstwami (4-5 cm) wilgotn
Ģ
: ziemi
ħ
, piasek,
ziemi
ħ
. W drugim pojemniku wyło
Ň
yli
Ļ
my dno warstw
Ģ
ligniny (wilgotno
Ļę
w obu
pojemnikach musiała by
ę
stale zachowana). Aby d
Ň
d
Ň
ownice nie uciekły, przykryli
Ļ
my
pojemnik szybk
Ģ
(mo
Ň
na zało
Ň
y
ę
zakr
ħ
tk
ħ
z otworkami).
Przed wło
Ň
eniem d
Ň
d
Ň
ownic do pojemników z przygotowanym podło
Ň
em dzieci obejrzały je
pod lup
Ģ
, dziel
Ģ
c si
ħ
spostrze
Ň
eniami na temat ich budowy, kształtu, sposobu przemieszczania
si
ħ
(bez nóg). Dzieci przez kilka dni obserwowały przez szklane
Ļ
cianki, w jaki sposób
d
Ň
d
Ň
ownice poruszaj
Ģ
si
ħ
(wyci
Ģ
gaj
Ģ
c w nocy pozostawione im listki) tworz
Ģ
c wspaniałe
podziemne korytarze. Po 8 dniach mogli
Ļ
my porówna
ę
, jaki maj
Ģ
kolor d
Ň
d
Ň
ownice
Ň
yj
Ģ
ce w
ziemi i ligninie. Jakie
Ň
było zdziwienie dzieci, kiedy zobaczyły,
Ň
e ciało d
Ň
d
Ň
ownicy z
„ligniny” było o wiele ja
Ļ
niejsze (prawie prze
Ņ
roczyste) ni
Ň
tej z „ziemi”. Mogły si
ħ
przekona
ę
na własne oczy,
Ň
e
Ň
ywi
Ģ
si
ħ
ziemi
Ģ
, oraz jakie to ma znaczenie w przyrodzie.
Prowadz
Ģ
c hodowl
ħ
d
Ň
d
Ň
ownic mo
Ň
emy zmieni
ę
do ich stosunek dzieci. Przedszkolaki
obserwuj
Ģ
c je dowiaduj
Ģ
si
ħ
o ich po
Ň
yteczno
Ļ
ci, wi
ħ
c na pewno przestan
Ģ
si
ħ
ich ba
ę
, nie
b
ħ
d
Ģ
patrze
ę
na nie z obrzydzeniem czy chcie
ę
je zlikwidowa
ę
.
D
Ň
d
Ň
ownica
– ciekawostki przyrodnicze
Ma wałeczkowaty kształt. Jej ciało zbudowane jest z pier
Ļ
cieni. Porusza si
ħ
kurcz
Ģ
c
i wydłu
Ň
aj
Ģ
c – czołga si
ħ
– nie ma nóg. Pozostawia po sobie otworek w ziemi. Bo
Ň
yje
w gł
ħ
bi ziemi. Robi w niej korytarzyki, koraliki, którymi przedostaje si
ħ
woda i powietrze co
dobrze wpływa na rozwój ro
Ļ
lin. Czasem d
Ň
d
Ň
ownice wci
Ģ
gaj
Ģ
li
Ļ
cie, które gnij
Ģ
c u
Ň
y
Ņ
niaj
Ģ
ziemi
ħ
. Kiedy spada deszcz d
Ň
d
Ň
ownice wychodz
Ģ
na powierzchni
ħ
, bo woda zalewa im
korytarzyki.
Na ziemi spotka
ę
mo
Ň
na drobne kupki ziemi obok otworów. To wydalona spulchniona
ziemia. D
Ň
d
Ň
ownice s
Ģ
po
Ň
yteczne, bo pomagaj
Ģ
w spulchnianiu gleby, u
Ň
y
Ņ
nianiu,
przewietrzaniu i nawadnianiu jej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.