Wędrówki z Robaczkiem Podglądaczkiem, 4. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (hasło 1234)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kret – podziemny budowniczy Cel ogólny : ¬ zdobywanie i doskonalenie umiej ħ tno Ļ ci obserwowania i analizowania; ¬ rozwijanie umiej ħ tno Ļ ci samodzielnego wypowiadania si ħ , dzielenia si ħ prze Ň yciami, rozwijanie wra Ň liwo Ļ ci. Etap wprowadzaj Ģ cy: „Sk Ģ d si ħ wzi ħ ły krety?” klechdy Józefa Rybi ı skiego ze zbiorku „ Sło ı ce na miedzy” , Białystok. Zagadka: Mam futro aksamitne, mam jak łopaty nó Ň ki, w ħ dkuj ħ w gł ħ bi ziemi przez ciemne długie dró Ň ki. Mam bardzo małe oczy, nie widz ħ prawie wcale, lecz w ciemnych korytarzach ruszam si ħ doskonale. Krzy Ň ówka: K R E T O W I S K O 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Hasło: koło, biedronka, bratek, kret, motyl, worek, bocian, osa, stokrotka, stonoga. KRETOWISKO Zaj ħ cia terenowe: Wyj Ļ cie w teren. Wyszukiwanie miejsc wyst ħ powania kreta po obserwacji kretowisk. SPOTKANIE Z KRETEM Miejsce wyst ħ powania kretowisk .................................................................. Okre Ļ l liczb ħ kretowisk ........................... Wyszukaj najwi ħ ksze kretowisko. Dokonaj pomiaru: wysoko Ļę : ................................................. Ļ rednica: ................................................... Zaobserwuj otoczenie wokół kretowiska .................................................................. .................................................................. Opisz wygl Ģ d kopca: ................................ .................................................................. .................................................................. MAPKA KRETOWISKA Spróbuj utworzy ę map ħ kretowisk. - odległo Ļę mierz za pomoc Ģ miary - kretowisko Badamy ziemi ħ z kretowisk. Wykorzystanie ziemi do prac ogrodniczych zwi Ģ zanych z przesadzaniem kwiatów w k Ģ ciku przyrody. Zabawa ruchowa „Podziemny korytarz kreta” – nauczyciel rozkłada sznurek pomi ħ dzy kretowiskami, zadaniem dzieci jest na Ļ ladowanie kopana korytarza. Dzieci poruszaj Ģ si ħ do przodu odrzucaj Ģ c r ħ ce do tyłu, w ten sposób na Ļ laduj Ģ prac ħ kreta. Zabawa „Podziemne mieszkanie kreta”. Do zabawy wykorzystujemy rolk ħ papieru toaletowego, worki foliowe. Dzieci rozwijaj Ģ papier w ten sposób aby utworzy ę korytarze, tunele, jam ħ do spania – worek foliowy, pokój dzienny – miejsca wy Ļ ciełane sianem i mchem. Zadaniem dzieci jest umieszczenie napisów: tunel, spi Ň arnia, tunel odpływowy, jama do spania, pokój dzienny. Zabawa w kr ħ gu „Jadłospis kreta”. Dzieci wybieraj Ģ najwi ħ ksze kretowisko. Nauczyciel rozkłada ilustracje, zadaniem wskazanego dziecka jest wybranie ilustracji, okre Ļ laj Ģ cej ulubiony przysmak kreta. (w Ļ ród zgromadzonych ilustracji znajduj Ģ si ħ : d Ň d Ň ownice, larwy, Ļ limaki, p ħ draki, Ň aby, owady). D Ň d Ň ownica – to pilny ogrodnik. Cel ogólny: ¬ odkrywanie ró Ň norodno Ļ ci Ļ wiata zwierz Ģ t Ň yj Ģ cych w glebie; ¬ zdobywanie umiej ħ tno Ļ ci obserwowania i porównywania budowy oraz sposobu zachowania zwierz Ģ t Ň yj Ģ cych w glebie. Etap wprowadzaj Ģ cy: - utwór literacki: „Przyjaciele kreta” Teresy Gałczy ı skiej. „Przyjaciele kreta” – Teresa Gałczy ı ska Kret : Dzie ı dobry dzieci. jestem krecik Czaru Ļ . Mam czarne futerko, mocne łapki i mieszkam w tunelu pod ziemi Ģ . Sam go wykopałem. Nie lubi ħ jednak samotno Ļ ci. Zaprosz ħ d Ň d Ň ownic ħ na uroczyst Ģ kolacj ħ . D Ň d Ň ownica I : Ta ziemi wcale mi dzisiaj nie smakuje, a tobie? D Ň d Ň ownica II : Mnie te Ň nie. Chyba rolnik wylał znowu jakie Ļ paskudztwo. D Ň d Ň ownica I : Oj! Boli mnie brzuch, oj, oj, oj. D Ň d Ň ownica II : Mnie te Ň , ratunku, pomó Ň cie! Kret : Kto tak krzyczy pod moimi drzwiami? D Ň d Ň ownice : To my, d Ň d Ň ownice, zjadły Ļ my zatrut Ģ gleb ħ i bol Ģ nas teraz brzuchy. Kret : To szybko wejd Ņ cie do mojej norki. Napijcie si ħ troch ħ Ņ ródlanej wody, a ja tymczasem pobiegn ħ po dobr Ģ ziemi ħ do lasu. Na pewno was uzdrowi! Mam dla was smaczn Ģ ziemi ħ z lasu, skosztujcie. D Ň d Ň ownica I : No nareszcie! Ju Ň czujemy si ħ dobrze. Kret : To dobrze. A teraz opowiedzcie co Ļ o sobie. D Ň d Ň ownice : Wykonujemy bardzo ci ħŇ k Ģ prac ħ . Kopiemy tunele zjadaj Ģ c ziemi ħ , ale to nie ona jest naszym po Ň ywieniem, tylko małe cz Ģ stki ro Ļ lin, które si ħ w niej znajduj Ģ . Tunele, które dr ĢŇ ymy ułatwiaj Ģ dost ħ p powietrza i wody do korzeni. Dzi ħ ki temu ro Ļ liny lepiej rosn Ģ . Kret : To jeste Ļ cie bardzo po Ň yteczne. D Ň d Ň ownice : Dzi ħ kujemy za kolacj ħ . Do zobaczenia. Kret : Do zobaczenia. ņ ycz ħ wam du Ň o dobrej ziemi. Zaj ħ cia terenowe: Wytyczanie fragmentu ł Ģ ki, na której b ħ d Ģ III zespoły. Podział na zespoły wg wielko Ļ ci d Ň d Ň ownic. Dzieci otrzymuj Ģ kartoniki z d Ň d Ň ownic Ģ . mała wi ħ ksza najwi ħ ksza Do Ļ wiadczenie Ļ wiata ziemi. Ka Ň dy zespół wykopuje ziemi ħ , rozsypuje j Ģ na foli ħ . Prowadzi dokładn Ģ obserwacj ħ pod hasłem: „Co kryje garstka ziemi”. Obserwacj ħ prowadzi za pomoc Ģ szkła powi ħ kszaj Ģ cego. KARTA BADACZA ĺ WIATA ZIEMI „Co kryje garstka ziemi” ................................................... ................................................... ................................................... ................................................... ................................................... ................................................... W prowadzonych obserwacjach powinny znale Ņę si ħ takie odpowiedzi: li Ļ cie, piasek, korzenie, ro Ļ liny, zwierz ħ ta. SPOTKANIE Z D ņ D ņ OWNIC ġ Dzieci poszukuj Ģ miejsca na ł Ģ ce z wieloma stosikami ziemi, usypanymi przez d Ň d Ň ownice. Ustawiaj Ģ blaszan Ģ puszk ħ otworem do dołu i palcami uderzaj Ģ w jej dno, na Ļ laduj Ģ c odgłosy deszczu. Mo Ň e si ħ zdarzy ę , Ň e na ł Ģ ce pojawi si ħ d Ň d Ň ownica, s Ģ dz Ģ c, Ň e spada deszcz. JAK ZAŁO ņ Y Ę HODOWL Ħ D ņ D ņ OWNIC Do zało Ň enia hodowli potrzebne nam były: - dwa du Ň e pojemniki – szklane terrarium (mo Ň e by ę du Ň y słój), - piasek, ziemia, lignina, woda, - kilka d Ň d Ň ownic. Do jednego pojemnika wsypali Ļ my kolejno warstwami (4-5 cm) wilgotn Ģ : ziemi ħ , piasek, ziemi ħ . W drugim pojemniku wyło Ň yli Ļ my dno warstw Ģ ligniny (wilgotno Ļę w obu pojemnikach musiała by ę stale zachowana). Aby d Ň d Ň ownice nie uciekły, przykryli Ļ my pojemnik szybk Ģ (mo Ň na zało Ň y ę zakr ħ tk ħ z otworkami). Przed wło Ň eniem d Ň d Ň ownic do pojemników z przygotowanym podło Ň em dzieci obejrzały je pod lup Ģ , dziel Ģ c si ħ spostrze Ň eniami na temat ich budowy, kształtu, sposobu przemieszczania si ħ (bez nóg). Dzieci przez kilka dni obserwowały przez szklane Ļ cianki, w jaki sposób d Ň d Ň ownice poruszaj Ģ si ħ (wyci Ģ gaj Ģ c w nocy pozostawione im listki) tworz Ģ c wspaniałe podziemne korytarze. Po 8 dniach mogli Ļ my porówna ę , jaki maj Ģ kolor d Ň d Ň ownice Ň yj Ģ ce w ziemi i ligninie. Jakie Ň było zdziwienie dzieci, kiedy zobaczyły, Ň e ciało d Ň d Ň ownicy z „ligniny” było o wiele ja Ļ niejsze (prawie prze Ņ roczyste) ni Ň tej z „ziemi”. Mogły si ħ przekona ę na własne oczy, Ň e Ň ywi Ģ si ħ ziemi Ģ , oraz jakie to ma znaczenie w przyrodzie. Prowadz Ģ c hodowl ħ d Ň d Ň ownic mo Ň emy zmieni ę do ich stosunek dzieci. Przedszkolaki obserwuj Ģ c je dowiaduj Ģ si ħ o ich po Ň yteczno Ļ ci, wi ħ c na pewno przestan Ģ si ħ ich ba ę , nie b ħ d Ģ patrze ę na nie z obrzydzeniem czy chcie ę je zlikwidowa ę . D Ň d Ň ownica – ciekawostki przyrodnicze Ma wałeczkowaty kształt. Jej ciało zbudowane jest z pier Ļ cieni. Porusza si ħ kurcz Ģ c i wydłu Ň aj Ģ c – czołga si ħ – nie ma nóg. Pozostawia po sobie otworek w ziemi. Bo Ň yje w gł ħ bi ziemi. Robi w niej korytarzyki, koraliki, którymi przedostaje si ħ woda i powietrze co dobrze wpływa na rozwój ro Ļ lin. Czasem d Ň d Ň ownice wci Ģ gaj Ģ li Ļ cie, które gnij Ģ c u Ň y Ņ niaj Ģ ziemi ħ . Kiedy spada deszcz d Ň d Ň ownice wychodz Ģ na powierzchni ħ , bo woda zalewa im korytarzyki. Na ziemi spotka ę mo Ň na drobne kupki ziemi obok otworów. To wydalona spulchniona ziemia. D Ň d Ň ownice s Ģ po Ň yteczne, bo pomagaj Ģ w spulchnianiu gleby, u Ň y Ņ nianiu, przewietrzaniu i nawadnianiu jej. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |