Władza sadownicza w Polsce

Władza sadownicza w Polsce, ABC - Nauka, WOS
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Władza s±downicza w Polsce
Władza s±downicza w Polsce
Trójpodział władzy, a władza s±downicza
Epoka O¶wiecenia, nazywana równie¿ czasem rozumu była nie tylko okresem wielkich odkryæ w
dziedzinie nauk ¶cisłych, lecz tak¿e etapem przełomowym w sposobie my¶lenia o pañstwie,
społeczeñstwie i władzy. Wła¶nie w tym okresie powstało najwiêksze dzieło francuskiego my¶liciela
Karola Ludwika Monteskiusza - traktat filozoficzny o pañstwie oraz władzy i sposobie jej sprawowania.
Mowa oczywi¶cie o tek¶cie pt. O duchu praw (franc. De l'esprit des loise wydanym w 1748 roku w
trzydziestu jeden ksiêgach). Autor opisał w nim pañstwo - jego zdaniem - idealne, gdzie władza nie jest
sprawowana przez jedn± osobê czy stan - jak to miało miejsce, chocia¿by w demokracji szlacheckiej. Ale
przez trzy niezale¿ne od siebie instytucje władzy, kontroluj±ce nawzajem swoje poczynania i
współpracuj±ce dla dobra pañstwa. T± teoriê nazywamy dzi¶ trójpodziałem władzy. Miała ona nie
dopu¶ciæ do skupienia władzy w rêkach jednej osoby - jak to siê stało w absolutystycznej Francji
Ludwika XIV. Poniewa¿ taki człowiek stałby siê nieuchronnie tyranem, nieszanuj±cym praw i przywilejów
innych ludzi. Wła¶nie na zasadzie opozycji Monteskiusz zaproponował w idealnym pañstwie podzielenie
władzy według trzech głównych funkcji jakie jej przyznawały. W ten sposób wyodrêbnił władzê
ustawodawcz±, której celem miało byæ stanowienie nowych oraz zmiana starych praw - na ogół
reprezentowan± przez parlament. Nastêpnie władzê wykonawcz±, która miała za zadanie wprowadzaæ
uchwalane prawa w ¿ycie na ogół reprezentowana w pañstwie przez monarchê/króla oraz władzê
s±downicz±, której celem było sprawowanie funkcji kontrolnej nad władz± ustawodawcz± i wykonawcz±
oraz pilnowania przestrzegania obowi±zuj±cego prawa przez obywateli danego pañstwa, a je¶li zajdzie
taka potrzeba karania ich za złamanie obowi±zuj±cego prawa. Tak wiêc władza s±downicza
reprezentowana przez s±dy i trybunały, w my¶li monteskiuszowskiego trójpodziału władzy miała
sprawowaæ funkcjê kontroln± nad władz± ustawodawcz± i wykonawcz±.
Sposób organizacji władzy s±downiczej w Polsce
Współcze¶nie w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej mamy nastêpuj±cy zapis o podziale władzy:
Ustrój Rzeczpospolitej Polski opiera siê na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy
wykonawczej i władzy s±downiczej.
Art 10 ust 1 Konstytucji RP
Znaczy to, ¿e w Polsce mamy do czynienia z monteskiuszowskim trójpodziałem władzy, która ma siê
równowa¿yæ i wzajemnie kontrolowaæ. Znajduje to potwierdzenie w rozdziałach IV, V i VIII gdzie kolejno
wymienione s± kompetencje kolejnych władz oraz ich skład. Pomiñmy jednak władzê ustawodawcz± oraz
wykonawcz± i przejd¼my do władzy s±downiczej opisanej w VIII rozdziale. Mo¿emy w nim przeczytaæ
m.in., ¿e:
S±dy i Trybunały s± władz± odrêbn± i niezale¿n± od innych władz.
Art 173
S±dy i Trybunały wydaj± wyroki w imieniu Rzeczpospolitej Polskiej.
Art 174
Jest to potwierdzenie odrêbno¶ci władzy s±downiczej od dwóch innych władz i jednocze¶nie uznanie jej
funkcji kontrolnej w Polsce. Dalej czytamy jak dzieli siê władza s±downicza.
Wymiar sprawiedliwo¶ci w Rzeczpospolitej Polskiej sprawuj± S±d Najwy¿szy, s±dy powszechne, s±dy
administracyjne oraz s±dy wojskowe.
Art 175 ust 1
Na tej podstawie oparta jest władza s±downicza, która kolejno obejmuje:
Kreator PDF
Utworzono 15 November, 2010, 19:09
 I. S±d Najwy¿szy
- Jest naczelnym organem władzy s±downiczej w Polsce.
- Sprawuje nadzór nad działalno¶ci± s±dów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania - jest to
tzw. nadzór judykacyjny (okre¶la go art. 183 ust. 1 Konstytucji RP).
- Jest organem rozpoznaj±cym protesty wyborcze oraz stwierdzaj±cym wa¿no¶æ (lub nie wa¿no¶æ)
wyborów do Sejmu i Senatu oraz wyboru Prezydenta RP, a tak¿e decyduje o wa¿no¶ci referendum
ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego.
- Rozstrzyga równie¿ nadzór w stosunku do samorz±dów zawodowych: adwokatów, radców prawnych i
notariuszy.
- Zajmuje siê tak¿e opiniowaniem ustaw i innych aktów prawnych.
- Rozpatruje skargi kasacyjne na orzeczenie Trybunału do Spraw Sportu przy PKOL.
Sêdziów S±du Najwy¿szego powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej rady S±downictwa.
S±d Najwy¿szy dzieli siê na 4 izby, z czego ka¿d± kieruje inny Prezes S±du Najwy¿szego (powoływany na
6 letni± kadencje, na wniosek Zgromadzenia Ogólnego Sêdziów S±du Najwy¿szego), a izby dziel± siê
dalej na wydziały. Wyró¿niamy nastêpuj±ce izby:
- izba Cywilna
- izba Karna
- izba Pracy, Ubezpieczeñ Społecznych i Spraw Publicznych
- izba Wojskowa
II. S±dy powszechne
Rozstrzygaj± wszelkie sprawy z zakresu prawa karnego, cywilnego, rodzinnego i opiekuñczego oraz
prawa pracy i ubezpieczeñ społecznych, które nie s± zastrze¿one dla innych s±dów.
S±dy powszechne dzielimy na rejonowe, okrêgowe i apelacyjne. Te z kolei dzielimy na wyspecjalizowane
wydziały zajmuj±ce siê poszczególnymi gałêziami prawa np.
- Wydział grodzki orzeka w sprawach wykroczeñ i drobnych przestêpstw, a tak¿e w prostych sprawach
cywilnych - gdy warto¶æ przedmiotu sporu nie przekracza 5000 złotych.
- Wydział cywilny zajmuje siê sprawami z zakresu prawa cywilnego, takiego na przykład jak spory
Kreator PDF
Utworzono 15 November, 2010, 19:09
 dotycz±ce umów cywilnych, własno¶ci, najmu; stwierdzenia nabycia czy ustalenia podziału spadku.
- Wydział karny rozwi±zuje sprawy z zakresu prawa karnego, przede wszystkim orzeka w przypadkach
popełnienia przestêpstwa.
- Wydział pracy i ubezpieczeñ społecznych orzeka w sprawach z zakresu prawa pracy np. bezpodstawne
zwolnienie z pracy czy niesprawiedliwe wynagrodzenie za pracê.
- Wydział rodzinny i nieletnich zajmuje siê sprawami dotycz±cymi rodzin, a tak¿e przestêpstw
popełnianych przez nieletnich.
- Wydział penitencjarny zajmuje siê sprawami osób odbywaj±cymi karê pozbawienia wolno¶ci.
- Wydział ksi±g wieczystych zajmuje siê sprawami hipoteki.
- Wydział gospodarczy orzeka w sprawach z zakresu prawa gospodarczego, miêdzy innymi rozwi±zuje
spory miêdzy firmami.
Wszystkich sêdziów, s±dów powszechnych mianuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady
S±downictwa. W my¶l art. 180 Konstytucji RP s± oni nieusuwalni.
S±dami kieruj± prezesi mianowani przez Ministra Sprawiedliwo¶ci.
Obecnie w Polsce jest 11 s±dów apelacyjnych, 45 s±dów okrêgowych, 323 s±dy rejonowe (stan na 1
stycznia 2008 roku).
III. S±dy Administracyjne
Kontroluj± działalno¶æ administracji publiczne, rozstrzygaj± spory kompetencyjne i spory o własno¶æ
miêdzy jednostkami samorz±du terytorialnego, samorz±dowymi kolegiami odwoławczymi i miêdzy
organami administracji rz±dowej. (Art 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 roku. Prawo o ustroju s±dów
administracyjnych).
W my¶l art. 3 ust.2 Prawa o postêpowaniu przed s±dami administracyjnymi, s±dy administracyjne
orzekaj± w sprawach skarg na:
- Decyzje s±du administracyjnego
- Postanowienia wydane w postêpowaniu administracyjnym, na które mo¿na zgłosiæ za¿alenie albo
koñcz±ce postêpowanie, a tak¿e na postanowienia rozstrzygaj±ce sprawê co do istoty.
- Postanowienia wydane w postêpowaniu egzekucyjnym i zabezpieczaj±cym, na które mo¿na zło¿yæ
za¿alenie.
- Inne akty prawne lub czynno¶ci administracji publicznej dotycz±ce przekroczenia uprawnieñ lub
niedotrzymania obowi±zków wynikaj±cych z przepisów prawa.
- Bezczynno¶æ organów administracyjnych w wydaniu decyzji, postanowienia b±d¼ aktów prawnych.
- Akty prawa miejscowego, wydany przez organ samorz±du terytorialnego i terenowych organów
administracji rz±dowej.
- Inne akty jednostek samorz±du terytorialnego i ich zwi±zków, podejmowane w sprawach administracji
publicznej.
Kreator PDF
Utworzono 15 November, 2010, 19:09
 - Akty nadzoru nad działalno¶ci± organu jednostek samorz±du terytorialnego
S±dy administracyjne dzielimy na:
- Wojewódzkie S±dy Administracyjne orzekaj± w pierwszej instancji.
- Naczelny S±d Administracyjny orzeka w drugiej instancji. Rozpoznaje skargi kasacyjne.
W s±dach administracyjnych orzekaj± sêdziowie s±dów administracyjnych, ale mog± robiæ to równie¿
asesorzy s±dów administracyjnych. (Asesor to osoby, która posiada odpowiednie kwalifikacje -
najczê¶ciej po zdanym egzaminie zawodowym - w celu przej¶cia okresu próby, który uprawnia j± do
bezterminowej nominacji - np. sêdziowskiej, prokuratorskiej.)
IV. S±dy Wojskowe
Ze wzglêdu na specyfikê spraw w jakich orzekaj± zostały wydzielone spod s±downictwa powszechnego.
Jego zadania reguluje Prawo o ustroju s±dów wojskowych z dnia 21 sierpnia 1997 roku. Zgodnie z ni±
s±downictwo wojskowe dzielimy na dwie instancje:
- Wojskowy s±d garnizonowy (odpowiada s±dowi rejonowemu), orzeka tylko w pierwszej instancji.
- Wojskowy s±d okrêgowy (odpowiada s±dowi okrêgowemu), orzeka w drugiej instancji. Rozpatruje
apelacje, za¿alenia na orzeczenia lub zarz±dzenia wydane w wojskowym s±dzie garnizonowym.
Wojskowy s±d okrêgowy orzeka w pierwszej instancji w sprawach o przestêpstwa:
a. Popełnione przez ¿ołnierza posiadaj±cego stopieñ majora i wy¿szy,
b. Podlegaj±ce w postêpowaniu przed s±dami powszechnymi wła¶ciwo¶ci s±du okrêgowego oraz w
szczególnych przypadkach dezercji, a tak¿e czynnej napa¶ci na przeło¿onego z u¿yciem broni.
c. Popełnione przez ¿ołnierzy sił zbrojnych pañstw obcych oraz ich personelu cywilnego.
d. Inne na podstawie szczegółowych przepisów.
e. Wojskowy s±d okrêgowy orzeka w jednoosobowym składzie w sprawie tymczasowego aresztowania w
stosunku do ¿ołnierza posiadaj±cego stopieñ wojskowy majora i wy¿szy (odno¶nie pozostałych orzeka o
tym s±d garnizonowy).
Władza s±downicza - hierarchia s±dów
Postêpowanie s±dowe jest co najmniej dwuinstancyjne.
Art 176 ust.1 Konstytucji RP
System s±downictwa dzieli siê na s±dy rejonowe, okrêgowe, apelacyjne i S±d Najwy¿szy. Wiêkszo¶æ
spraw rozpatrywana jest najpierw w pierwszej instancji, w s±dzie rejonowym (w odpowiednim jego
wydziale). Jednak niektóre sprawy ze wzglêdu na ich wagê, od pocz±tku podlegaj± s±dowi okrêgowemu.
Dotyczy to powa¿niejszych spraw, zarówno cywilnych (np. rozwód, roszczenia maj±tkowe, gdy warto¶æ
przedmiotu sporu jest wy¿sza ni¿ 30 tysiêcy złotych) jak i karnych (np. zabójstw).
Je¿eli nie zgadzamy siê z wyrokiem wydanym przez s±d pierwszej instancji, mo¿emy zło¿yæ apelacjê.
Wtedy sprawê rozpatrzy s±d drugiej instancji. Przykładowo je¶li pierwszy wyrok zapadła w s±dzie
rejonowym, apelacje rozpatrywana bêdzie w s±dzie okrêgowym. Natomiast gdy w pierwszej instancji
orzekał s±d okrêgowy, odwołanie rozpatrzy s±d apelacyjny.
Kreator PDF
Utworzono 15 November, 2010, 19:09
 Je¶li nie zgadzamy siê z wyrokiem s±du drugiej instancji, istnieje jeszcze mo¿liwo¶æ kasacji. Składa siê j±
do S±du Najwy¿szego. Nie wystarczy tu jednak, jak w przypadku apelacji nasza wola zwrócenia siê do
s±du wy¿szej instancji. W sprawie karnej podstaw± kasacji mo¿e byæ wył±cznie ra¿±ce naruszenie prawa
przez s±d ni¿szej instancji. Równie¿ w sprawach cywilnych przysługuje tylko w niektórych, ¶ci¶le
okre¶lonych przypadkach.
Co warto zaznaczyæ, postêpowanie s±dowe jest w Polsce dwuinstancyjne, co oznacza, ¿e zawsze mamy
prawo odwołaæ siê od wyroku do s±du wy¿szej instancji.
Trybunały jako czê¶æ władzy s±downiczej
Nie zapominajmy, ¿e nie same s±dy tworz± w Polsce władzê s±downicz±. Tworz± je te¿ Trybunały,
powołane do ¿ycia na mocy Konstytucji RP s± to:
I. Trybunał Konstytucyjny pełni±cy rolê tzw. s±du nad prawami ma pilnowaæ zgodno¶ci ustaw, aktów
prawnych i rozporz±dzeñ z Konstytucj± RP oraz niektórymi umowami miêdzynarodowymi. Według art.
188 Konstytucji RP orzeka w sprawach:
- zgodno¶ci ustaw i umów miêdzy narodowych z Konstytucj±,
- zgodno¶ci ustaw z ratyfikowanymi umowami miêdzy narodowymi, których ratyfikacja wymaga
uprzedniej zgody wyra¿onej w ustawie,
- zgodno¶ci przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy pañstwowe, z Konstytucj±,
ratyfikowanymi umowami miêdzynarodowymi i ustawami,
- zgodno¶ci z Konstytucj± celów lub działalno¶ci partii politycznych,
- skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust.1
II. Trybunał Stanu w Polsce jest konstytucyjnym organem władzy s±downiczej, którego głównym celem
jest egzekwowanie odpowiedzialno¶ci najwy¿szych organów i urzêdników pañstwowych za naruszenie
Konstytucji lub ustaw, w zwi±zku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzêdowania,
je¶li popełniony czyn nie wyczerpuje znamion przestêpstwa oraz za przestêpstwa pospolite i skarbowe w
przypadku Prezydenta RP.
Przeczytaj tak¿e artykuły pod tytułem:
Partie polityczne w Polsce : Prawo, norma prawna, przepis prawa : Pañstwo - pojêcie pañstwa i władzy
: Warstwy społeczne
Kreator PDF
Utworzono 15 November, 2010, 19:09
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.