W04 zaopatrzenia

W04 zaopatrzenia, IMIR, II stopień, Semestr 1, Logistyka, Wykłady
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
E. Michlowicz: Logistyka przemysłowa – Logistyka zaopatrzenia
WYKŁAD 4
LOGISTYKA ZAOPATRZENIA
1. Definicje i zasady logistyki zaopatrzenia
W potocznym rozumieniu
procesy zaopatrzeniowe
zapewniają przedsiębiorstwu
zasilanie we wszystkie czynniki konieczne do realizacji zadań. Są to zatem surowce,
materiały, paliwa, energia elektryczna, części zamienne i wiele innych czynników, dzięki
którym przedsiębiorstwo moŜe funkcjonować. Problemami podstawowymi dla słuŜb
zaopatrzenia są źródła zakupów, terminy i wielkości dostaw oraz koszty zakupów.
Przedmiotem logistyki zaopatrzenia s
ą
:
·
surowce,
·
materiały pomocnicze,
·
materiały eksploatacyjne,
części zamienne,
które naleŜy udostępnić przedsiębiorstwu, zgodnie z jego zapotrzebowaniem dla realizacji
określonych zadań celowych.
Miejscem pokrywania zapotrzebowania jest:
·
magazyn zaopatrzeniowy lub
pierwszy etap produkcyjny w przedsiębiorstwie (w przypadku dostawy bezpośredniej -
JIT).
Całkowite zadanie zaopatrzenia wymaga, oprócz
fizycznej
dyspozycyjności materiałów,
takŜe ich
prawnej dyspozycyjności
, co oznacza nabycie prawa własności do tych materiałów.
Dodatkowymi
zadaniami logistyki zaopatrzenia
są:
·
dąŜyć, by pozyskani dostawcy stali się
dostawcami stałymi,
dbać o przyszły rozwój moŜliwości zaopatrzeniowych w aspekcie wytwarzania przyszłych
wyrobów (ścisła współpraca z działem badań i rozwoju).
Podstawowymi informacjami niezb
ę
dnymi do zaplanowania potrzeb s
ą
:
·
aktualne plany produkcji i sprzedaŜy wyrobów gotowych,
·
baza normatywna obejmująca jednostkowe i zbiorcze normy zuŜycia i zapasów
materiałów, wykazy części typowych (takŜe handlowych) i specjalnych (nabywanych w
ramach kooperacji) oraz asortymenty materiałowe zalecane do stosowania,
·
katalogi materiałów dostępnych na rynku, cenniki, informatory, oferty, prospekty
reklamowe, wszelkie informacje z wystaw i targów,
·
indeksy materiałowe, wykazy jednostek i stanowisk będących pierwszym odbiorcą
poszczególnych asortymentów materiałowych.
1
·
·
·
E. Michlowicz: Logistyka przemysłowa – Logistyka zaopatrzenia
W logistyce zaopatrzenia wyróŜnia się trzy podstawowe zasady:
Zasada 1: Indywidualne zaopatrzenie w razie zapotrzebowania
Zgodnie z tą zasadą wymagany materiał jest dostarczany dopiero po wystąpieniu
zapotrzebowania.
·
Wada:
mogą wystąpić opóźnienia w produkcji, spowodowane oczekiwaniem na nadejście partii
materiału; stąd:
moŜe się okazać, Ŝe koszty opóźnień wykonania zadania są większe, niŜ oszczędności
spowodowane mniejszym zaangaŜowaniem kapitału.
Zasada 1
jest stosowana najczęściej wtedy,
gdy towary potrzebne do produkcji moŜna
zakupić na rynku „natychmiast”
lub w przypadku produkcji jednostkowej, kiedy
zapotrzebowanie nie jest moŜliwe do przewidzenia i zaplanowania.
Zasada 2: Zaopatrzenie z utrzymywaniem zapasów
Zaleta:
uniezaleŜnienie się od zaopatrzenia zewnętrznego, zmniejszenie podatności na wahania
popytu lub opóźnień w dostawach od kooperantów; stąd:
nabywanie większych ilości materiałów, co umoŜliwia uzyskiwanie upustów i rabatów
cenowych.
·
Wada:
nabywanie większej (niŜ wynika z zapotrzebowania) ilości materiałów powoduje zwiększenie
zaangaŜowania kapitału; stąd:
takŜe dodatkowe (wyŜsze) koszty magazynowania.
Z punktu widzenia zamawiania i magazynowania
„Zasada 2” wymaga rozwiązania
problemu optymalnej wielkoŚci zamówienia.
Zasada 3: Dostawa zsynchronizowana z produkcją lub zuŜyciem
Zasada 3 próbuje łączyć zalety zasad 1 i 2. Zgodnie z tą zasadą dostawca musi dostarczyć
materiał w terminach, które wynikają z przebiegu produkcji w zaopatrywanym
przedsiębiorstwie. Zapasy magazynowe są utrzymywane jedynie w formie tzw.
zapasów
bezpieczeństwa.
·
Wada:
2
Zaleta:
nie ma potrzeby magazynowania towarów (lub jest niewielka); stąd:
niskie koszty magazynowania i zaangaŜowania kapitału.
·
Zgodnie z tą zasadą wymagane materiały są utrzymywane w zapasie we własnym
przedsiębiorstwie, z przeznaczeniem dla pokrycia wewnętrznego zaopatrzenia materiałowego.
Materiały te powinny być stawiane do dyspozycji w krótkim czasie po wystąpiemiu
zapotrzebowania.
·
Zaleta:
krótkie czasy przepływu materiałów, niewielkie zapasy; stąd:
zaangaŜowanie kapitału niewielkie i niskie koszty magazynowania.
·
E. Michlowicz: Logistyka przemysłowa – Logistyka zaopatrzenia
dostawy zsynchronizowane z produkcją wymagają niezawodnego dostawcy; stąd:
konieczność ścisłej współpracy między dostawcą i odbiorcą na bazie zintensyfikowanej
wymiany informacji (dodatkowe koszty budowy i utrzymywania systemu informacyjnego).
„Zasada 3”
Ŝądająca ścisłego powiązania informatycznego, zmusza do stosowania
tzw.
systemu dostaw na wezwanie
,
tj. systemu planowania i sterowania dostawami oraz wymaga
zaawansowanej integracji informatycznej, mającej na celu zastosowanie elektronicznej
wymiany danych EDI
(Electronic Data Interchange
)
.
2. Polityka zakupów - wybór dostawców
W logistyce zaopatrzenia najistotniejszymi problemami są :
·
problem liczby dostawców,
·
problem "geografii" dostawców,
·
problem polityki cenowej,
·
problem wyboru dostawcy.
DuŜa liczba dostawców zmniejsza ryzyko zaleŜności i chroni przed brakiem dostaw
spowodowanych zakłóceniami produkcyjnymi poszczególnych dostawców, obciąŜa jednak
system logistyki zaopatrzenia i powoduje duŜą jej złoŜoność.
Stąd teŜ proponowane są następujące rozwiązania:
·
jeŜeli konieczne są ścisłe związki z dostawcami -
system dostaw na wezwanie,
wówczas
zmniejszenie liczby dostawców jest niezbędne,
·
w przypadku produkcji zsynchronizowanej z dostawami materiałów (np. według koncepcji
Just - in Time
) panuje tendencja do ograniczenia się w zaopatrywaniu przedsiębiorstwa do
jednego - Single Sourcing -
lub
dwóch - Double Sourcing -
dostawców, pokrywających w
całości zapotrzebowanie na materiały potrzebne do produkcji.
Problem „geografii” dostawców
Zasadniczo obowiązuje
zasada
koncentracji zaopatrzenia na dostawcach znajdujących się
w niewielkiej odległości od zakładu.
W przypadku pozostałych dostawców zaleca się utworzenie
zewnętrznego magazynu
zaopatrzeniowego
w pobliŜu miejsca zapotrzebowania (np. w moŜliwie najbliŜszym
otoczeniu przedsiębiorstwa). Działanie takiego magazynu zewnętrznego jest następujące:
·
magazyn ten jest często prowadzony przez zewnętrzne przedsiębiorstwo logistyczne
(
„outsourcing”
);
jest to korzystne przede wszystkim wtedy, gdy kaŜdorazowo zamawiana
na wezwanie
partia materiału
nie pozwala na zamówienie opłacalnej serii transportu
materiału od dostawców zlokalizowanych w duŜej odległości od zakładu;
·
zaopatrzenie zamawiającego odbywa się z magazynu zewnętrznego, podczas gdy
dostawca łączy większą liczbę zapotrzebowań w jedną partię transportową i wysyła do
magazynu zaopatrzeniowego przedsiębiorstwa.
3
Problem liczby dostawców
 E. Michlowicz: Logistyka przemysłowa – Logistyka zaopatrzenia
Problem polityki cenowej (warunków)
Bezpośredni związek logistyki zaopatrzenia z polityką cenową występuje przy
kalkulowaniu globalnej ceny nabycia potrzebnych materiałów, gdyŜ w cenie globalnej zawarte
są koszty logistyki zaopatrzenia. Oznacza to, Ŝe przy negocjacjach ceny towaru i zakresu
świadczeń trzeba sprawdzić, czy korzystniej jest zamówić:
dostawĘ „LOCO” fabryka
i przejąć na siebie transport (lub powierzyć usługę
zewnętrznemu operatorowi),
czy teŜ lepiej uzgodnić:
·
dostawĘ „FRANCO” siedziba odbiorcy
, przy czym w takim przypadku dostawca
wykonuje usługę logistyczną i wkalkulowuje ją w cenę.
W
dostawach międzynarodowych
obowiązują ustalenia
INCOTERMS
(
International
Commercial Terms
), które zawierają 13 klauzul interpretujących odpowiednie
międzynarodowe formuły handlowe. Najbardziej znane z nich to:
·
„Ex Works” (
EXW
)
- tzn. sprzedaŜ
loco
zakład: zleceniodawca (kupujący) określa
wszystkie usługi logistyczne; usługi nadawcy kończą się na załadunku środka transportu;
jest to zasada
„samodzielnego sprowadzania towaru”,
·
"Carriage Paid To" (
CPT
)
- tzn. wysyłający (sprzedający) określa wszystkie świadczenia
logistyczne od swojej siedziby do miejsca wyznaczonego przez odbiorcę materiałów w
umowie zakupu (nie musi to być kraj importera),
·
„Delivered Duty Paid” (
DDP
)
- tzn. wszystkie świadczenia logistyczne, aŜ do przekazania
towaru odbiorcy, są samodzielnie określane przez sprzedającego, który takŜe dokonuje
oclenia. Zastosowanie tej klauzuli oznacza realizację zasady
„dostarczania materiałów
przez dostawcę”.
Wybór dostawców
Przy wyborze dostawców materiałów niezbędnych przedsiębiorstwu do realizacji zadań
stosuje się róŜnorodne zasady i kryteria.
Wydaje się oczywistością, Ŝe najlepszym dostawcą
jest taka firma, która spełnia wszystkie (albo zdecydowaną większość) wymagania
odbiorcy, najlepiej zgodnie z logistycznymi regułami
6 R
.
Istotą wyboru dostawcy powinny
być zatem kryteria przyjęte przez zamawiającego, przy czym bardzo waŜnym ograniczeniem
przy ich wyborze jest fakt silnego powiązania (nie zawsze łatwego do ustalenia)
procesów
zaopatrzenia
z wynikami ekonomicznymi przedsiębiorstwa. O tym, Ŝe problem jest trudny i
złoŜony świadczy fakt, Ŝe w USA bardzo silnie rozwija się zupełnie nowa dyscyplina
ekonomiczna:
purchasing
("ogólna teoria zakupów").
W konkretnym wyborze dostawcy
bardzo pomocna moŜe być
metoda punktowa
.
Algorytm tej metody jest następujący:
·
określenie przez odbiorcę podstawowych
kryteriów oceny
dostawcy,
·
przypisanie poszczególnym kryteriom dodatkowych cech (choć nie jest to konieczne),
które nie muszą być cechami bezpośrednio mierzalnymi,
4
·
 E. Michlowicz: Logistyka przemysłowa – Logistyka zaopatrzenia
·
określenie odpowiedniej punktacji dla poszczególnych kryteriów i ich cech (moŜe to być
skala ocen od 1 do 5, lub teŜ procentowa od 0 do 100, jak stosuje np. Motorola),
·
ustalenie odpowiednich wag dla poszczególnych cech (jeŜeli jedne cechy preferowane są
bardziej, niŜ inne),
·
obliczenie sumy punktów uzyskanych przez rozpatrywanych dostawców,
·
wybór dostawcy.
1
100
80
60
40
20
4
0
2
3
Wykres radarowy: skala 1 – 10 pkt. Wykres czworokątny: skala 1 - 100
Zgodnie z aktualnymi tendencjami jako kryteria podstawowe wybrano:
jakość, cenę,
terminowość dostaw oraz usługi dodatkowe
oferowane przez dostawcę. Poszczególnym
kryteriom przypisano kilka cech bliŜej określających dane kryterium.
Tab. Wybór dostawcy wg metody punktowej
Kryterium
oceny
Cecha
Dostawca
A
Dostawca
B
Dostawca
C
1 Poziom jakości
10
8
6
Jakość
2 Niezawodność
8
8
8
3 Gwarancja
6
6
6
Suma
24
22
20
4 Poziom w stosunku do
konkurencji
4
8
8
Cena
5 Warunki płatności
8
6
8
6 Elastyczność
6
10
4
Suma
18
24
20
7 Czas dostawy
8
6
8
Terminowoś
ć dostaw
8 Dotrzymywanie terminów
10
6
8
9 Zachowanie wielkości dostaw
6
8
6
Suma
24
20
22
10 Własny transport
6
6
8
Usługi
dodatkowe
11 Utrzymywanie zapasów
4
4
6
12 Konsultacje, szkolenia
4
8
6
Suma
14
18
20
Łącznie 80
84
82
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.