W. Dłubacz, Kulturoznawstwo, rok II
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Człowiek w Kulturze 9 Sylwetki wielkich filozofów Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 1 Nie jest łatwo w krótkim wystąpieniu przedstawić postać i myśl jednego z największych geniuszy ludzkości. Tomasz z Akwinu jest człowiekiem, który poszukiwanie prawdy uczynił głównym motywem swego intelektualnego życia 2 . Urodził się w Akwinie na zamku Roccasecca w 1224 roku (niedaleko Neapolu). Jego ojciec - Landulf - był rycerzem, a nie jak często sugerowano - księciem (nie był również spokrewniony z cesarzem Fryderykiem II). Tomasz był najmłodszym synem z drugiego małżeństwa ojca. Miał ośmioro rodzeństwa, w tym trzech braci. Jako najmłodszy został - zgodnie z przyjętym zwyczajem - ofiarowany (oblatus) na służbę Bogu i Kościołowi. Gdy skończył 5 lat został oddany do benedyktyńskiego klasztoru (opactwa) na Monte Cassino. Został więc kandydatem do stanu mniszego. Przebywa tu przez wiele lat. Zdobywa w tym czasie - rzec można - podstawowe wykształcenie, a także praktykuje elementarne reguły życia zakonnego. Uczy się tu zwłaszcza religii, gramatyki łacińskiej, czytania i pisania, języka ojczystego oraz podstaw matematyki i harmonii. Jego pobyt na Monte Cassino skończył się dość gwałtownie prawie po 10 latach. W wyniku zaostrzenia się wojny między Odczyt wygłoszony na uroczystej akademii ku czci św. Tomasza z Akwinu w WSD w Olsztynie (styczeń roku 1995). 2 Na temat św. Tomasza w języku polskim istnieje szereg publikacji, np. J. Pieper: Tomasz z Akwinu, Kraków 1966; J. A. Weisheipl: Tomasz z Akwinu.życie i dzieło, Poznań 1985; S. Swieżawski: Święty Tomasz na nowo odczytany, Kraków 1983. 1 174 Włodzimierz Dłubacz wojskami cesarskimi i papieskimi, klasztor zostaje zajęty (przez wojska cesarskie) a część mnichów wypędzona. Tomasz zmuszony jest powrócić do rodzinnego domu. Po krótkim w nim pobycie, wyjeżdża jednak na dalszą naukę do pobliskiego Neapolu. Tu zapisuje się na studia. Studiuje przez 5 lat (1239 - 1244). I rzecz ciekawa, uniwersytet (studium) w Neapolu jest w owym czasie jedynym - rzec można - świeckim uniwersytetem w Europie. Założył go bowiem cesarz Fryderyk II w 1224 roku niejako przeciw „szkołom papieskim", aby rywalizować zwłaszcza ze studium w Bolonii. Cesarz chciał w nim kształcić swoich ludzi na urzędników państwowych. Dominowało tu prawo. W tamtych czasach uniwersytety nosiły nazwę studium generale. W Neapolu studiował Tomasz tak zwane sztuki wyzwolone (siedem sztuk), czyli w przybliżeniu fdozofię. Nacisk kładziono tu szczególnie na logikę i fdozofię przyrody Arystotelesa (a być może nawet na jego metafizykę). Wychowano więc Tomasza w szacunku dla myśli Arystotelesa a jego nauczycielem był w tym czasie Piotr z Irlandii. To rzecz bardzo ciekawa i ważna, albowiem w tak zwanym „mieście filozofów" - Paryżu, czyli w centrum kulturalnym ówczesnego świata, obowiązywał zakaz studiowania Arystotelesa, jako głównego przedsta wiciela myśli pogańskiej (greckiej) 3 . Tomasz, jak każdy student immatrykulowany w wieku 14 - 15 lat, (a studiowali wtedy tylko chłopcy) został przydzielony określonemu mistrzowi (danego przedmiotu), pod którego kierunkiem odbywał stu dia. Gdy je skończył, czyli opanował, przechodził do innego mistrza, aż do wyczerpania programu (owych siedmiu sztuk). A jak wyglądała nauka? Zawierała trzy elementy: 1) studia nad tekstami (lectio); 2) dyskusje (disputationes); 3) powtarzanie wykładu mistrza (repetitiones). Do podstawowych tekstów np. z logiki nale żały: Organon Arystotelesa i komentarze do niego autorstwa Boecjusza. W owym Neapolu Tomasz spotyka braci dominikanów (zakon założony w 1215 roku), których zasady mu imponują, dlatego też w wieku lat 19 (1244), na rok przed ukończeniem studiów, wstępuje do ich zgromadzenia. Por. M. D. Chenu: Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 1974. Autor szeroko omawia kontekst kulturowy wystąpienia św. Tomasza. Na ten temat por. także: J. Pieper: Scholastyka, Warszawa 1963. 3 175 Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu Jego zasadniczym celem był obowiązek nauczania, a środkiem do niego „studiowanie prawd Bożych". Jak wiadomo, w owym czasie powstały dwa wielkie zakony żebracze. Tak franciszkanie jak i dominikanie nie byli mnichami, tj. przywiązanymi do jednego miejsca pobytu, lecz byli braćmi zakonnymi. Dominikanów zwano predica- tores - co znaczy przepowiadający (kaznodzieje). Kim byli tak dominikanie, jak i franciszkanie w ówczesnej Europie? Byli z zasadzie wędrownymi kaznodziejami, utrzymującymi się z żebraniny. Wielu ówczesnych możnych, w tym duchownych, sprzeciwiało się ich istnieniu. Również rodzina Tomasza (zasadniczo matka i rodzeństwo, bo ojciec już od roku nie żył) nie zgadzała się na jego wstąpienie do zakonu „żebraków". Po skończonych studiach w Neapolu. Tomasz, choć nie zdobywa tu stopnia magistra, już jako zakonnik, zostaje po drodze napadnięty przez swoich braci i upro wadzony do matki na zamku Roccasecca, gdzie rodzina usiłuje odwieść go od jego planów. Uwięzienie trwało około 1 roku czasu. Tomasz jednak nie dał się namówić do wystąpienia z zakonu. W tym okresie czasu studiuje oficjalny podręcznik do nauczania scholasty- cznego teologii - tak zwane Sentencje Piotra Lombarda. Po uwolnieniu Tomasz wyjeżdża do Paryża i przebywa tu (po raz pierwszy) przez trzy lata (1245 - 1248). Tu właśnie spotyka Alberta Wielkiego, który wtedy kompletuje swoją wielką encyklopedię na temat Arystotelesa. Nie studiuje jednak pod jego kierunkiem, ani też na uniwersytecie, lecz, jak się wydaje, czas spędza na prywatnej nauce oraz odbywa swój nowicjat. Po tym okresie udaje się wraz z Albertem Wielkim do Niemiec, do Kolonii. Albert - pierwszy Niemiec - dominikanin, który został mistrzem teologii w Paryżu - ma tu zorganizować pierwszy w Niemczech uniwersytet (studium generale). Spotkanie z Albertem jest bardzo pomyślne dla Tomasza, albo wiem to on jest tym, który przyczynił się najbardziej do przyswojenia przez kulturę europejską myśli Arystotelesa (bo ją objaśniał i komen tował). Pracował nad tym systematycznie 20 lat. Albert był więc arystotelikiem i chciał aby idee filozofii Stagiryty stały się dla łacinników zrozumiałe. Jednocześnie „poprawiał" on Arystotelesa. Tomasz nie mógł więc znaleźć lepszego nauczyciela 4 . Albert zaś 4 Sam Tomasz w tym wieku był już człowiekiem potężnej postury - mężczyzną wysokim, dobrze zbudowanym, trochę otyłym, z czasem łysiejącym - tak właśnie przedstawiany jest na portretach. 176 Włodzimierz Dłubacz zdawał sobie sprawę z filozoficznego talentu Tomasza i uczynił go swoim asystentem. Miał on prowadzić kursoryczne wykłady na temat Pisma św. Albert posiadał świadomość konieczności istnienia rzetelnej filozofii dla uprawiania teologii (choć sam wykładał teologię moralną). Tak więc Tomasz przebywając w Kolonii studiował tam i jednocześnie nauczał. Gdy zaś skończył 25 lat (w 1250 roku) przyjął święcenia kapłańskie. W tym czasie generał zakonu dominikanów (Jan z Wildeshausen) zwrócił się do Alberta z prośbą o przysłanie do Paryża jakiegoś brata - studenta w celu uzyskania stopnia naukowego mistrza teologii. Albert oczywiście wysyła Tomasza. Sam Paryż jako miasto uniwersyteckie, a specjalnie uczelnia, był miejscem szczególnym. Obok występowania wielu różnych sporów, istniała też ostra i niezdrowa zarazem rywalizacja między naucza jącymi, zwłaszcza między mistrzami diecezjalnymi a mistrzami zakonów żebraczych. Niestety owa atmosfera niechęci czy niekiedy wręcz nienawiści towarzyszyła całemu pobytowi Tomasza w „mieście filozofów", które z tego powodu również podzieliło się na dwa zwal czające się obozy. Tomasz rozpoczął więc nauczanie teologii w Paryżu, choć jedno cześnie był szczerze przekonany o swej niekompetencji. Najpierw odbył 4-letni staż lektora Sentencji (1252 - 1256). Sentencje - jak wiadomo - były zbiorem tekstów patrystycznych ( ojców Kościoła ), rozświetlających główne tajemnice wiary. W owym czasie wykłady mistrzów ograniczały się ustawowo do Biblii. Tomasz był tak zwanym bakałarzem. Napisał wówczas pracę - odpowiednik naszego doktoratu - będącą komentarzem do owych Sentencji, pt. Scriptum super Sententias. Wyróżnił w niej dwie grupy „sentencji": pierwsza omawia zagadnienie wyjścia (exitus) wszystkiego od Boga (Stwórcy), druga zaś ich powrotu (reditus) do Niego. Ten dwojaki porządek - wyjścia i powrotu - stanie się podstawowym schematem dociekań filozoficzno - teologicznych św. Tomasza 5 . Znajdzie on swoje zastosowanie także w najbardziej znanym dziele Tomasza - Sumie teologicznej. Bakałarze rozpoczynali swoje zajęcia (wykłady) o godzinie 9 rano (mistrzowie zaś o godzinie 6 rano - uważanej za najstosowniejszą porę dla takiej pracy). Wykład trwał od 2 do 3 godzin. Jest to znany plotyński schemat emanacji i powrotu wszystkiego z i do Prajedni. 5 Postać i myśl św. Tomasza z Akwinu 177 Uroczysta promocja Tomasza na mistrza św. Teologii odbyła się na wiosnę 1256 roku. Miał wtedy 31 lat i był - wedle obowiązujących przepisów - za młody (wiek statutowy 35 lat). Korzystał więc z dyspensy. W trzy lata później (1259) przydzielono Tomaszowi „pomo cnika" dbającego o wszystkie jego potrzeby, czyli takiego osobistego sekretarza (krótko mówiąc - w jednej osobie spowiednika, kapłana, ministranta, towarzysza podróży i - jak powiedziano sekretarza). Był nim brat Reginald z Piperno. W czasie tego drugiego już pobytu w Paryżu (trwającego 4 lata) Tomasz prowadził wykłady, dysputy publiczne i głosił kazania. Były to zresztą trzy podstawowe zadania, jakie miał wtedy do spełnienia każdy teolog. Postawą tak zwanej metody scholastycznej (badań i wykładu) była analiza tekstu oraz odwoływanie się w interpretacji do uznanych auto rytetów. Stąd pisano w owym czasie przede wszystkim komentarze. Tomasz pisał także (jak każdy uczony wtedy) komentarze do różnych pism. Odróżnia się jednak dwa ich rodzaje: takie, które zostały spisane przez studentów bądź jego sekretarza i takie, które on sam osobiście napisał lub podyktował. Tomasz bowiem zarówno sam pisał, jak i dyktował swoim sekretarzom, których podobno w pewnym okresie czasu miał aż czterech. Do tekstów przez niego napisanych osobiście należą między innymi: wszystkie komentarze do dzieł Arystotelesa, niektóre komen tarze do Pisma św. i obie Summy - filozoficzna i teologiczna. Tomasz jako mistrz teologii (magister) zobowiązany był także do przeprowadzania publicznych dysput (cuestiones dispútatele). Tematy tych dyskusji były wcześniej uzgadniane (wyznaczane). Zostały one oczywiście spisane, a najbardziej znaną ich częścią jest De verdate (O prawdzie - tytuł pochodzi od pierwszej kwestii). Mistrzowie również mogli przeprowadzać, jeśli chcieli (mieli odwagę) tak zwane Quod- libety czyli questiones quodlibetales, a więc dyskusje na tematy do wolne, zgłaszane wprost w czasie jej trwania (przy czym prowadzono je jedynie na uniwersytecie w Paryżu). Zarówno komentarze do Pisma św. jak i owe questiones disputatae (krótko - większość dzieł Toma sza) zostały napisane - rzec można - dla zaawansowanych w dziedzinie teologii. Były wytworem akademickiej aktywności Tomasza na uni wersytecie. Obok takich prac powstały jeszcze inne, pisane dla niezbyt wtajemniczonych, czyli początkujących. Taki charakter mają w zasa- [ Pobierz całość w formacie PDF ] |