W. VIII. - Polityka spoeczna w ...

W. VIII. - Polityka spoeczna w Polsce, Politologia, Polityka Społeczna Wykłady
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W
YKŁAD
I.
Polityka społeczna w Polsce
Opracowanie: dr hab. Katarzyna Zamorska
Dla celów poznawczych można wyróżnić kilka etapów rozwoju polityki społecznej w Polsce:
V
Pierwszy – do 1918 roku
V
Drugi – okres dwudziestolecia międzywojennego
V
Trzeci – od zakończenia II wojny światowej do 1989 roku.
V
Czwarty – od 1989 r., czyli po transformacji systemowej
W każdym z tych okresów można wyróżnić dodatkowo poszczególne etapy.
I
ETAP

DO
1918
ROKU
Istotną rolę w rozwoju polityki społecznej w Polsce odegrali prekursorzy, którzy „zwiastowali
nowe kierunki myślenia o społeczeństwie, uwikłanym w rozwój ekonomiczny i ponoszący
jego skutki” (J. Auleytner). Wśród prekursorów polityki społecznej w Polsce należy
wymienić między innymi:
Stanisława Staszica
(1755-1826),
Fryderyka Skarbka
(1792-1894),
Józefa Supińskiego
(1804-1893),
Augusta Cieszkowskiego
(1814-1894);
Stefana Pawlickiego
* (1839-1916) czy
Edwarda Abramowskiego
(1868-1918).
***
Ciekawą postacią był Stefan Pawlicki, długoletni profesor i rektor Uniwersytetu
Jagiellońskiego, myśliciel katolicki. W swych pracach i wystąpieniach publicznych
podejmował problematykę społeczno-ekonomiczną.
Analiza jego pism, przechowanych do naszych czasów przeważnie w postaci
rękopisów, doprowadza do wniosku, że zrodzona wówczas refleksja sytuuje go w tym samym
nurcie zagadnień, z którymi mamy do czynienia w polityce społecznej. Świadczy o tym
choćby tematyka jego wykładów uniwersyteckich. Warto w tym miejscu wymienić, jako
przykład, popularny wykład I kursu socjalnego z 1897 pod wielce znamiennym tytułem
Cele i
zadania polityki socjalnej
, czy zachowane w rękopiśmienniczej spuściźnie, a znajdujące się w
zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, wykłady:
Polityka społeczna
(1899),
O zadaniach polityki
socjalnej
(1905) czy
Etyka socjalna
z 1908.
Dzięki Pawlickiemu na ziemiach polskich, w Krakowie w auli uniwersyteckiej 30
czerwca 1897 roku, został zorganizowany pierwszy 3-dniowy kurs socjalny. Przykładowe
wystąpienia i tematy poruszane przez prelegentów:
1.
|Prof. dr Głąbiński „omawiał przedmiot delikatnej natury, mianowicie, jakie jest
zadanie i jak daleko sięgają granice władzy państwowej w dziedzinie gospodarstwa
społecznego”.
2.
Prof. dr Stefczyk mówił o kasach Reiffeisena.
1
 W
YKŁAD
I.
Polityka społeczna w Polsce
Opracowanie: dr hab. Katarzyna Zamorska
3.
Inne referaty:
Naczelne zasady organizacji gospodarstwa społecznego
oraz –
stanowiący niejako dalszy ciąg pierwszego –
O kwestii robotniczej
, o znaczeniu
stowarzyszeń gospodarczych oraz na temat kwestii agrarnej.
4.
Wspomnieć też trzeba wykład ks. prof. dr. Trznadla na temat encykliki Leona XIII
Rerum novarum
.
***
Prekursorzy polityki społecznej w Polsce byli zatem ludźmi, których cechował
radykalizm, ostrość widzenia kwestii socjalnych, umiejętność tworzenia alternatywnych
wizji świata wobec otaczającej ich rzeczywistości oraz uwrażliwienie na krzywdę (J.
Auleytner).
II.
ETAP–
LATA MIĘDZYWOJENNE
Zwraca uwagę, że już w pierwszej konstytucji po odzyskaniu przez Polskę
niepodległości zawarte zostały prawa społeczne.
*
Konstytucja z 1921 roku (zwana marcową)
, gwarantowała podstawowe prawa
i swobody obywatelskie, dając tym samym wyraz aktualnym w owym czasie trendom
europejskim, które zmierzały do rozszerzenia zakresu praw socjalnych.
Konkretyzacja
praw
socjalnych
znalazła
rozwinięcie
w
Rozdziale
V.
o
„Powszechnych obowiązkach i prawach obywatelskich”. Najważniejsze miejsce w systemie
praw socjalnych zajęła kwestia zapewnienia pracy. W art. 101. Konstytucji mowa jest o tym,
że „Każdy obywatel ma wolność wyboru zajęcia i zarobkowania”, z kolei w art. 102
stwierdza się wprost, że praca, jako główna podstawa bogactwa kraju, pozostaje pod
szczególną ochroną państwa (ust. 1). Zatem „Każdy obywatel ma prawo do opieki Państwa
nad jego pracą, a w razie braku pracy, choroby, nieszczęśliwego wypadku i niedołęstwa – do
ubezpieczenia społecznego” (art. 102, ust. 2). Obok
prawa do pracy
wyodrębnione zostały
inne prawa socjalne. Na przykład konstytucyjne
prawo dzieci
, które pozostawały bez
należytej opieki rodzicielskiej, do pomocy ze strony państwa (art. 103 ust. 1). Dzieci poniżej
15. roku życia chronione były również poprzez wprowadzenie zakazu wykonywania przez nie
pracy zarobkowej („Stałe zatrudnianie pracą zarobkową dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
jest zakazane”). Podobny zakaz dotyczył także robotników młodocianych (art. 103 ust. 5)
oraz pracy nocnej kobiet (osobne ustawy ochraniały macierzyństwo) w gałęziach przemysłu
szkodliwych dla ich zdrowia. W szkołach państwowych i samorządowych wszelkich szczebli
nie pobierano opłaty za naukę. Funkcjonował również system stypendialny, który adresowany
był do uczniów wyjątkowo zdolnych, lecz pochodzących z niezamożnych rodzin (art. 119). W
2
 W
YKŁAD
I.
Polityka społeczna w Polsce
Opracowanie: dr hab. Katarzyna Zamorska
praktyce
bezpłatność sprowadzała się do szkoły powszechnej
i w tym też zakresie –
zgodnie z Konstytucją – istniał obowiązek szkolny (art. 118).
W porównaniu z Konstytucją marcową autorzy następnej (Sejm przyjął ją 23 kwietnia
1935 roku), poświęcili zagadnieniom socjalnym niewiele uwagi.
Konstytucja kwietniowa
bowiem, odwrotnie aniżeli marcowa, sprowadzała w zasadzie katalog praw społecznych tylko
do jednego artykułu. Artykułu, w którym wyrażona została
zasada pracy
jako podstawy
rozwoju i potęgi Rzeczypospolitej (art. 8 ust. 1). Oprócz tego, państwo miało roztaczać opiekę
nad pracą i sprawować nadzór nad jej warunkami (art. 8 ust. 1). Z kolei inne zapisy, które
uznawane w poprzedniej Konstytucji za podstawowe prawa socjalne, w ogóle nie weszły do
nowej. Całkowicie pominięte zostały prawa gwarantujące ochronę rodziny i macierzyństwa,
dotyczące opieki nad dziećmi, mówiące o prawie do ochrony zdrowia, edukacji itd.
W tym okresie można wyodrębnić wiele nurtów, w których ramach próbowano
rozumieć i realizować politykę społeczną.
Oto niektóre z nich:
Nurt LIBERALNY
. Podstawowe założenie nurtu: wolność osobista + swobodna gra sił
rynkowych. Przedstawicielem tego nurtu był Wacław Zawadzki
*
. Stanowisko programowe
oparte
było
na
rozwiązaniach
klasycznego
liberalizmu,
czyli
podkreślania
niczym
nieskrępowanej wolności osobistej i swobodnej gry sił w życiu gospodarczym i politycznym,
bo tylko to może pobudzać pracowitość, zaradność i przedsiębiorczość.
Stanowisko przedstawicieli nurtu liberalnego sprowadzało się do traktowania polityki
społecznej jako część ekonomii, niezgody na interwencję państwa, odrzucenie
ustawodawstwa socjalnego, akceptacji nierówności społecznych, uznania, że polityka
społeczna ma wynikać z życia, stąd akcentowanie polityki empirycznej dla rozwiązania
kwestii społecznych.
*
W. Zawadzki – wyrażał pogląd, że empiryczny kształt polityki społecznej najbardziej odpowiada
liberalnej gospodarce i społeczeństwu. Jego zdaniem życie powinno kształtować praktyczne problemy,
a nie urzędnicy interweniujący w relacji kapitał-praca.
Nurt KATOLICYZMU SPOŁECZNEGO
, działający w oparciu o społeczną doktrynę
Kościoła katolickiego. Reprezentowali go: ks. A. Szymański, ks. A. Wójcicki, ks. S.
Wyszyński. Stanowisko ideowe wyrastało z założenia, że dochodzenie do sprawiedliwych
stosunków społecznych jest niemożliwe bez moralnego doskonalenia jednostek. Źródłem
niesprawiedliwości jest wyzwalanie się ciemnych stron natury człowieka przy przyzwalaniu
na łamanie w życiu zbiorowych przyrodzonych człowiekowi praw i poniżanie godności osoby
ludzkiej. To nauka oficjalna głoszona przez papieża oraz nauka, która zajmuje się
3
W
YKŁAD
I.
Polityka społeczna w Polsce
Opracowanie: dr hab. Katarzyna Zamorska
światopoglądem katolickim. Nauka kościoła ma charakter etyczny. Kościół poszukuje
moralnych podstaw ładu społecznego, a także wskazuje podmiotom polityki społecznej
możliwości bezkonfliktowego kształtowania rzeczywistości.
Nurt SOCJALISTYCZNY
.
Podstawa teoretyczna: myśl socjalistyczna. Zgodnie z tą myśl,
kwestie społeczne interpretowane były jako konsekwencje porządku społecznego, który
kultywuje
podział
społeczeństwa
na
zbiorowości
uprzywilejowane
i
upośledzone,
uzależnione, np. niewolnictwo czy poddaństwo chłopów. Liczni przedstawiciele: Edward
Abramowski,
Krzywicki
*
,
Krzeczkowski
**
,
Ludwik
Konstanty
Zofia
Daszyńska-
Golińska
***
,Stanisław Rychliński
****
.
*
Ludwik Krzywicki
– nazwisko to kojarzy się z tworzeniem podstaw przyszłej nauki o PS,
diagnozował przede wszystkim kwestie społeczne. Przez długie lata sta na czele Instytutu
Gospodarstwa Społecznego, który pod jego kierunkiem przekształcił się w postępowy ośrodek
badawczy w zakresie polityki społecznej w Poslce.
**
Nauka polityki społecznej według Konstanty
Krzeczkowskiego
powinna uświadamiać cele i
potrzeby, odkrywać nowe idee. Szczególnie badał on zagadnienia ubezpieczenia społecznego, pomocy
społecznej i mieszkalnictwa. Problematyka gmin
***
Zofia Daszyńska-Golińska
– podstawowy cel PS to dobrobyt szerokich mas społecznych
****
Stanisław Rychliński
– politykę społeczną określał jako naukowo usystematyzowany zbiór
wskazówek dotyczących łagodzenia i przeciwdziałania niesprawiedliwości i krzywdzie doznawanej
przez jednostkę i społeczeństwo w ustroju pracy najemnej.
Nurt NARODOWY
.
Stanowisko: polityka społeczna to część ekonomii społecznej oraz
nauka o łagodzeniu i załatwianiu kwestii społecznych w ich licznych i różnych przejawach.
Główny przedstawiciel: Stanisław Gąbiński, czynił wyraźny wysiłek intelektualny na rzecz
autonomizacji PS. Interesował się kwestiami socjalnymi, takim jak robotnicza, kobieca,
ubóstwa. Postrzegał tę problematykę w porządku ekonomicznym ustroju gospodarczego.
Nurt zwany AGRARYZMEM
. Głoszone hasła: powrót do natury, chłopstwo jako nośnik
przemian, postulat rozwoju wsi jako naturalnego siedliska człowieka (pod tym względem
wyprzedzili dzisiejszych ekologów). Główne zasady: prywatnego władania ziemią, zasada
solidaryzmu, zasada odrębności wsi i chłopów
Agraryzm to:
1.
Ruch społeczno-gospodarczy i polityczny włościan
2.
Doktryna społeczna wsi
4
W
YKŁAD
I.
Polityka społeczna w Polsce
Opracowanie: dr hab. Katarzyna Zamorska
Agraryzm odrzucał rewolucję społeczną (komunizm) i kapitalistyczny monopol.
SPÓŁDZIELCZOŚĆ – kooperatywa miała być taką „trzecią drogą”. Problematyka społecznej
nierówność na wsi
***
Podczas II wojny światowej teoria polityki społecznej była nadal kontynuowana. Dominowała
wola określenia powojennego ładu społeczno-politycznego, w związku z czym wysuwano
propozycje nowego kreowania polityki społecznej. W dyskusjach przeważały sprawy pracy i
podmiotowości człowieka. Z oczywistych względów rozwiązania techniczne nie były
szczególnie eksponowane.
III
ETAP

OKRES
PRL-
U

lata 1948-1950:
tuż po wojnie trwają dalsze poszukiwania tożsamości dyscypliny PS;

lata 1950-1957:
okres stalinizmu; eliminacja PS jako przedmiotu wykładów i
działalności praktycznej. Powód: Polityka społeczna to spadek po kapitalizmie – jako
nauka i jako praktyka utrwala tę formację, nie sięgając do źródeł zła społecznego,
czyli: PS TO PODBUDOWA USTROJU KAPITALISTYCZNEGO, TYM SAMYM
MA CHARAKTER PRZEJŚCIOWY I OGRANICZONY. W kompleksowym
systemie działań państwa mieściło się wszystko to, co stanowiło o specyfice polityki
społecznej. Samo działanie praw nowej rzeczywistości spowoduje zmiany. W tej
sytuacji wyodrębnienie PS jest zabiegiem sztucznym.

lata po 1957 roku

zmiana w podejściu do PS.
W. Anioł wyróżnił 5 nurtów PS
zgodnych z zainteresowaniami przedstawicieli PS
1.
Socjalno-bytowy –
przedmiotem PS jest poprawa warunków pracy i życia ludności.
2.
Socjologiczno-strukturalny

przedmiotem
PS
jest
sterowanie
budową
socjalistycznej struktury społecznej.
3.
Społeczno-ekonomiczny
– PS jest wiązana z ekonomią.
4.
Psychologiczno-społeczny
– traktuje PS jako działalność, która zmierza do
zaspokojenia różnych potrzeb szerokiego kręgu odbiorców.
5.
Makrospołeczny
– rozumiany jako świadome organizowanie postępu społecznego.
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.