Włałciwe zadanie na włałciwy ...

Włałciwe zadanie na włałciwy stopień, ===HARCERSTWO===, KSI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KSI
WYMAGANIA
NA STOPNIE INSTRUKTORSKIE
W£AŒCIWE
ZADANIE
NA W£AŒCIWY
STOPIEÑ!
OBSZARY
PRZEWODNIK,
PRZEWODNICZKA
SAMOROZWÓJ
Poznaje siebie. Kszta³tuje w³asn¹
osobowoœæ, pog³êbia wiedzê i za-
interesowania.
POSTAWA
Zachowuje w³aœciwe proporcje
w wype³nianiu obowi¹zków wynika-
j¹cych z przynale¿noœci do ró¿nych
grup spo³ecznych.
RELACJE Z INNYMI
Zna specyfikê rozwoju psychofi-
zycznego dzieci i m³odzie¿y.
HM.
SABINA SZUTA
HARCERSKI SYSTEM
WYCHOWAWCZY (HSW)
Stosuje HSW w pracy z dru¿yn¹.
Na jednym z posiedzeñ Chor¹gwianej Komisji Stopni Instruktor-
skich pojawi³ siê instruktor, który chcia³ otworzyæ próbê na stopieñ
harcmistrza. Rozmowê z cz³onkami komisji rozpocz¹³ od s³ów: „Nie
wiem, jakie mam sobie wyznaczyæ zadania, bo w zasadzie ja ju¿
wszystko zrobi³em…”. Z tym „wszystko” nieco przesadzi³, ale nie
tak znowu do koñca. Podczas rozmowy i przeanalizowaniu zadañ,
które realizowa³ zdobywaj¹c stopieñ podharcmistrza, okaza³o siê, ¿e
faktycznie poprzednia próba mog³aby byæ prób¹ harcmistrzowsk¹.
Sk¹d siê to wziê³o? Z nieumiejêtnego doboru zadañ w stosunku do
wymagañ stopnia.
Ile razy prowadziliœmy na kursach i warsztatach zajêcia na temat
systemu stopni instruktorskich, tyle razy pojawia³ siê problem wy-
raŸnego rozró¿nienia wymagañ i zadañ na poszczególne stopnie in-
struktorskie...
Przygotowuj¹c siê do kolejnych zajêæ na temat konstruowania prób,
zaczêliœmy wiêc zastanawiaæ siê, w jaki sposób przedstawiæ w przy-
stêpnej formie specyfikê ka¿dego ze stopni. Zaczêliœmy od okreœle-
nia obszarów, jakie uwzglêdniæ nale¿y przy planowaniu rozwoju
i konkretnych dzia³añ podczas zdobywania stopnia, a nastêpnie „ro-
zebraliœmy” wymagania ka¿dego stopnia „na czynniki pierwsze”,
wskazuj¹c zakres, w jakim powinien nastêpowaæ rozwój.
W ten sposób powsta³a tabelka, która pomog³a nam przygotowaæ
siê do zajêæ. Jeszcze wiêksza by³a nasza satysfakcja, kiedy od uczest-
ników spotkania us³yszeliœmy, ¿e tabela pozwoli³a im uporz¹dkowaæ
wiedzê o systemie stopni. Na kolejnych warsztatach tabela by³a mo-
dyfikowana i poprawiana, a¿ wreszcie osi¹gnê³a prezentowan¹ obok
formê.
Teraz wykorzystujemy j¹ podczas warsztatów dla komisji stopni
i podczas ró¿nych innych szkoleñ. Tabela mo¿e byæ pomocna dla opie-
kunów i osób przystêpuj¹cych do zdobywania stopni instruktorskich
przy budowaniu prób, a dla komisji stopni – przy podejmowaniu de-
cyzji, czy próba jest zgodna z wymaganiami na dany stopieñ. Poma-
ga zrozumieæ, w jakim obszarze powinny byæ zaplanowane zadania
i jak budowaæ próbê, abyœmy nie musieli rozwi¹zywaæ problemów
instruktora, który za wczeœnie „wszystko zrobi³” lub – co gorsza –
zbudowa³ i zrealizowa³ próbê poni¿ej poziomu zdobywanego stop-
nia.
OTOCZENIE
Wspó³pracuje z rodzicami.
POLE DZIA£ANIA
dru¿yna – hufiec
UMIEJÊTNOŒCI
I KWALIFIKACJE
Ukoñczy³/ukoñczy³a kurs dru¿yno-
wych lub kurs przewodnikowski.
UPOWSZECHNIANIE
SWOJEGO DOROBKU
praca np. przewodnikowska dla
swojego œrodowiska
PRZYGOTOWANIE
DO PE£NIENIA FUNKCJI
dru¿ynowy, funkcje na HAL, HAZ
KSZTA£CENIE KADRY
Bierze udzia³ w organizacji kszta³-
cenia dla zastêpowych, przybocz-
nych przede wszystkim na poziomie
dru¿yny, hufca.
OPIEKUN PRÓBY
INSTRUKTORSKIEJ
Nie mo¿e byæ opiekunem próby.
PRZEPISY FINANSOWE
I ORGANIZACYJNE
Prowadzi dokumentacjê dru¿yny –
zna podstawowe instrukcje, Sta-
tut ZHP, zasady bezpieczeñstwa;
uwzglêdnia elementy wychowania
ekonomicznego w swojej dzia³al-
noœci.
22
C
ZUWAJ
|
06.2005
PODHARCMISTRZ,
PODHARCMISTRZYNI
HARCMISTRZ,
HARCMISTRZYNI
Okreœla kierunki, podnosi swoje
umiejêtnoœci i kwalifikacje.
Realizuje wytyczone cele ¿yciowe,
pog³êbia wiedzê zawodow¹.
Swoj¹ postaw¹ propaguje harcerski
system wartoœci, buduje swój auto-
rytet.
Jest znacz¹c¹ osobowoœci¹ w ze-
spole instruktorskim.
Rozumie ludzi i otaczaj¹c¹ rzeczy-
wistoœæ, czynnie uczestniczy w ¿y-
ciu spo³ecznym.
Ma poczucie odpowiedzialnoœci za
¿ycie rodzinne i spo³eczne.
Zna HSW i metodyki.
Stosuje HSW, upowszechnia go,
dzieli siê doœwiadczeniami.
Dostrzega sytuacje problemowe
i wykazuje siê umiejêtnoœci¹ ich
rozwi¹zywania.
Kreuje rzeczywistoϾ.
hufiec – zespó³ instruktorski
chor¹giew, poziom ogólnozwi¹zkowy
Doskonali i podnosi je na kursach,
warsztatach i konferencjach.
Uczestniczy w forum wymiany do-
œwiadczeñ na poziomie harcmi-
strzowskim.
materia³y programowe lub meto-
dyczne co najmniej dla swojego œro-
dowiska
materia³y programowo-metodyczne
jako wk³ad w dorobek Zwi¹zku
funkcje instruktorskie, zespo³y in-
struktorskie przynajmniej na pozio-
mie hufca, funkcje instruktorskie na
HAL lub HAZ
zespo³y i funkcje instruktorskie, po-
ziomy: hufiec, chor¹giew, Zwi¹zek;
komendant obozu lub zimowiska
Bierze udzia³ w kszta³ceniu kadry –
poziom dla dru¿ynowych.
Wspiera rozwój instruktorów – np.
kszta³cenie na poziomie hufca, cho-
r¹gwi, Zwi¹zku.
Mo¿e byæ opiekunem próby na sto-
pieñ przewodnika.
Mo¿e byæ opiekunem na ka¿dy sto-
pieñ instruktorski.
Ma przygotowanie do prowadzenia
obozu harcerskiego – zna przepisy
finansowe i organizacyjne, potrafi
pozyskiwaæ œrodki.
Przeszed³ przygotowanie do wybra-
nej funkcji w hufcu, chor¹gwi lub
Zwi¹zku. Zna sytuacjê ekonomiczn¹
Zwi¹zku i swojego œrodowiska, nie
pozostaje wobec nich obojêtny.
C
ZUWAJ
|
06.2005
23
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.