W.Ligęza O poezji W. Szymborskiej ...

W.Ligęza O poezji W. Szymborskiej świat w stanie korekty, filologia polska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WOJCIECH LIGĘZA
„O POEZJI WISŁAWY SZYMBORSKIEJ
ŚWIAT W STANIE KOREKTY”
W poezji Wisławy Szymborskiej człowiek postrzegany jest z perspektywy całego istnienia – wszystkich
rzeczy, w ich trwaniu i zmianie, w rozkwicie i śmierci, tajemnicy prapoczątków i niewiadomych
ostatecznych przeznaczeń. Wtopiony zostaje w rozmaitość form natury, przykuty do łańcucha ewolucji, a
jednocześnie poprzez dar oraz przekleństwo świadomości zyskuje pozycję osobną, tak dalece, że jako
wyjątek wśród stworzeń, odczuwa kosmiczne osamotnienie.
Człowiek powinien czuć się ukoronowaniem bytów przyrodniczych, a tymczasem wg poetki ludzkość to
zbiorowisko agresorów w świecie natury.
W oryginalnym ujęciu poetyckim Szymborskiej jednostka to jak gdyby żywe muzeum przyrodnicze. Ciało
przechowuje bowiem pamięć o poprzednikach w historii naturalnej. Bytuje w wielu czasach równocześnie.
Wisława Szymborska zaskakuje czytelnika swobodą poetyckiego wysłowienia, które omija pułapki raz na
zawsze ustalonej dykcji, nie podlega przelotnym poetyckim modom. Szymborska ceni innowacje i
niespodzianki. Zderza ze sobą różne rodzaje języka: od klasycystycznej przejrzystości wypowiedzi
przechodzi do odnowionych barokowych konceptów, precyzję aforyzmu przeciwstawia żywiołowi mowy
codziennej, łączy metaforę z rzeczowymi opowieściami, w których ważną rolę odgrywa zwykły konkret.
Poetka nie godzi się na żadną postać zamkniętego w języku świata. Rozbija schematy mowy, nie dowierza
powszechnie aprobowanym wartościom. Nie narzuca czytelnikowi własnego zdania. Nie toleruje schematów
myślenia i zdecydowanie odrzuca postawy mentorskie.
Wisława Szymborska to poetka wyszukanego konceptu, zaskakującej swobody wypowiedzi, niezwykłej gry
z rozmaitymi stylami literackimi, również z polszczyzną kolokwialną.
Szymborka odrzuca myślenie utopijne, nie liczące się z realiami życia. Nie godzi się na łatwy, choć
efektowny, literacki eskapizm.
POCZĄTEK
I. Po wojnie
Debiut nieistniejący
Debiut Wisławy Szymborskiej przypadł na czas po katastrofie. Trwała jeszcze wojna, kiedy w trzecim
numerze „Walki”, w
marcu 1945 r.,
ukazał się wiersz zatytułowany
Szukam słowa
. Redaktorzy tego
dodatku do „Dziennika Polskiego”, Adam Włodek i Tadeusz Jęczalik, znacznie skrócili i przeredagowali
utwór Szymborskiej
Jacy
, zmieniając również pierwotny tytuł.
Początki twórczości Wisławy Szymborskiej łączą się z krótkimi formami prozy, nie z poezją. Poza kilkoma
wzmiankami o tych próbach nie wiemy nic. Opowiadania Szymborskiej pisane w czasie wojny z jednym
wyjątkiem, jakim był ulotny druk, nie były nigdy publikowane.
Poetka pragnie usunąć linie podziału między formą liryczną a żywiołem zdarzeniowości, chętnie sięga w
wierszach po anegdotę, nie ma zaufania do wysublimowanych poetyzacji, nie popartych szczegółami
zaczerpniętymi z potocznego doświadczenia. Niezbyt ceni technikę bezpośredniego wyznania.
Podziwiani przez Szymborską poeci:

Julian Przyboś

Czesław Miłosz

Jerzy Zagórski
Wczesne wiersze Szymborskiej – właściwości warsztatu poetyckiego:

rygor konstrukcji

oryginalna metafora

lapidarność

wyrafinowane gry słowne
Pierwsze utwory Szymborskiej wpisywały się w rozleglejszy kontekst spraw istotnych dla rówieśników z
kręgu „Walki”.
„Walka” to pismo, które wychodziło zaledwie kilka miesięcy pierwszej połowy roku 1945 (17 numerów).
W okresie zamkniętym zjazdem szczecińskim ZLP (w styczniu 1949 r.) Szymborska publikowała m.in. w:

„Świetlicy Krakowskiej”

„Dzienniku Literackim”

„Odrodzeniu”

„Pokoleniu”
Zapis doświadczenia
Szukam słowa –
pierwszy opublikowany przez poetkę wiersz
Rozliczenia z katastrofą wojenną dokonują się u Szymborskiej w dwojakim trybie:
1. pokoleniowy podmiot zbiorowy podejmuje kwestię niewdzięcznej edukacji historycznej w czasach
grozy i biorąc odpowiedzialność za powstający ład powojenny, stara się na powrót zintegrować
rozbitą świadomość.
2. Ujawnia się osobna wyobraźnia twórcza Szymborskiej. Poetka zaskakuje czytelnika oryginalnością
postrzegania, a także niezwykłością literackich obrazów i słownych skojarzeń.

Pamięć o wrześniu


liryk ten lokuje się najbliżej awangardy, wskazuje na to układ obrazów metaforycznych, eliptyczna
składnia, rytm pytań, precyzujących znaczenia, ale także wprowadzających polisemiczne komplikacje
Cechy poetyki Wisławy Szymborskiej:

kolokwialna swoboda wypowiedzi

rozbijanie i deleksykalizowanie związków frazeologicznych

paradoksy

zderzenie dyskursu z anegdotą
BEZ KOREKTY
I. Uwikłania w nowomowę
Ideologiczna wiara
W wierszach z dwóch zbiorów
Dlatego żyjemy
(1952) oraz
Pytania zadawane sobie
(1954), Wisława
Szymborska przejmuje zadekretowaną w czasie zjazdu szczecińskiego poetykę socrealizmu.
Poetka:

powściąga wrażliwość artystyczną

oddala potrzebę poszukiwań

redukuje wielowymiarową prawdę o świecie

przyłącza się do chóru apologetów, przyjmując ustalone w literackim ceremoniale sposoby mówienia oraz
akcentując narzucane przez komunistycznych mocodawców wykładnie wybranych tylko zjawisk, godnych
propagandowego wykorzystania
Retoryka socrealizmu została przez poetkę biegle przyswojona, ale dostrzec należy próby ominięcia potężnej
i zaborczej nowomowy.
W wierszach Szymborskiej z czasów stalinowskich znajdziemy oryginalne rozwiązania – poparte świetnym
rzemiosłem literackim. Bo i nie wszystko w literaturze socrealistycznej podlegało kontroli.
W numerze „Życia Literackiego” poświęconym projektowaniu, jak się okazało, „dobrej, lecz mało
używanej” ustawy zasadniczej z roku 1952 znalazł się wiersz
Gdy nad kołyską Ludowej Konstytucji do
wspomnień sięga stara robotnica
, a w numerze żałobnym tego pisma – przygotowanym po śmierci Stalina –
opublikowano utwór
Ten dzień.
Wypowiedzi poetyckie lokują się blisko artykułów wstępnych, mocno
nasyconych zdaniami propagandowymi lub, co jest częstej u Szymborskiej, wiersz staje się przedłużeniem,
powtórnym opracowaniem wiadomości przeczytanych w gazecie. Gazeta służy pisarzowi jako skarbczyk
tematów, podręczna encyklopedia, duchowy przewodnik.
Nie ma ucieczki od gazety. Poezja ma naśladować gazetę, ale też to medium wyręczać.
Oczywisty jest gazetowy rodowód wierszy
Pieśń o zbrodniarzu wojennym, Tarcza, Z Korei.
Szymborska sięga do repertuaru pozaliterackich użytkowych sposobów komunikacji, szczególnie
związanych z dydaktyką społeczną. Wielką karierę zrobiły wtedy mowy i przemowy, pogadanki, nieustające
apele, publiczne wypytywania, Orwelowskie minuty nienawiści. Pieśni masowe, filmy dla mas i kolektywne
zabawy. Natrętny obszar napisów: hasła i slogany, pouczenia i przypomnienia. Człowiek pojedynczy nie
mógł być ani na chwilę pozostawiony samemu sobie.
Stylizacja folklorystyczna stała się swoistym natręctwem poetów socrealizmu. Propagandowe jej
zastosowania w utworach o kolektywizacji, traktorach i postępie pełne są niezamierzonych efektów
humorystycznych. Szymborska jest tu wyjątkiem. Z dziedzictwa folkloru korzysta niezwykle rzadko i w
ograniczonym zakresie. Nie eksploatuje motywów, sięga jedynie po układy wersyfikacyjne i syntaktyczne
oraz zakorzenia wypowiedzi w odwiecznej mądrości zbiorowej.
Literackie nawiązania do techniki filmowej:

List Edwarda Dembskiego do ojca


nakładanie się obrazów z różnych czasów i miejsc

przechodzenie kamery z obiektu na obiekt

przejścia z planu ogólnego na zbliżenia

nerwowe, szybkie cięcia kadrów

Malowidło w Pałacu Zimowym


interferencje dwóch światów – prawdziwego i namalowanego (widzianego w lustrze)

gry optyczne załamującego się światła

dynamika ruchu i znieruchomienia

wyodrębnianie okiem kamery szczegółów

plastyczna wyrazistość
Wisława Szymborska przystosowywała wzory literackie z przeszłości do zadań agitacji, budując z tych
znaków języka porozumienie z czytelnikami.
Socrealizm
znał tylko dni świąteczne. Wielka wagę przywiązywano do rocznic i jubileuszów, kongresów i
zjazdów. Budowano ołtarze dla Partii oraz komunistycznych świętych.
Wśród gatunków wyróżniała się:

oda

bliski jej panegiryk
Wśród figur stylu:

hiperbola

peryfraza
Powrót gatunków, w których ważną rolę odgrywała wyszukana pochwała, przybrał rozmiarów epidemii
literackiej. Licytowano się na koncepty, ale oryginalność pomysłów, ograniczana przez etykietę
ideologiczną, wyczerpywała się szybko.
Patos i zachwyt to w tamtej epoce instrumenty najczęściej używane.
KOREKTA JĘZYKA
Świat w stanie korekty –
metafora ta nazywa zasady ontologii poetyckiej, jest pytaniem o literacki
światopogląd, kontaktuje się z opisem formy lirycznej, przywodzi na myśl zagadnienia stylistyki oraz
retoryki.
Opisywany świat poetycki znajduje się w ruchu. Nie zamyka się w ostatecznym kształcie. Objawia miejsca
puste lub nadmiernie zamieszkane. Nagromadzenie rzeczy różnych domaga się wciąż porządkowania. Proces
ten nie może się zakończyć, gdyż zawsze pozostaje jakiś nie wykorzystany punkt widzenia, jakaś
zawieszona możliwość. Poezja winna więc zgromadzić naraz wiele oglądów, konfrontować rozmaite punkty
widzenia, nigdy nie ufać opiniom utartym.
Język poetycki Szymborskiej otwarty jest na niespodziankę, na zmianę, której nie potrafimy przewidzieć.
Każdy nowy wynalazek słowny, nadając sferze określanego inny odcień znaczenia, kwestionuje
równocześnie istniejącą wiedzę na dany i zadany temat.
W poezji Szymborskiej przywołania gotowych przekonań opatrzone są zawsze znakiem pytania, wątpienia
lub negacji. Wypowiedź poetycka stara się ogarnąć jak najwięcej wymiarów napotykanych zjawisk, lecz
wypełnienie wszystkich możliwości to oczywista utopia. Dlatego opis rzeczywistości dokonuje się na tle
rozproszenia, umykania doznań i wrażeń.
Korekta języka w poezji Szymborskiej nie polega na radykalnych posunięciach, na próbach stwarzania
własnych, mocno wykoncypowanych reguł, lecz na dopisywaniu nowych kombinacji słownych (np. w
przekształcanych frazeologizmach) i skreślaniu zestawień zanadto zużytych. Zmiany te mają się dokonywać
jak gdyby niepostrzeżenie. Stylistyka ujawnia spór z myśleniem mającym szacowną tradycję, a także z
wmówieniami i przesądami, które towarzyszą nam na co dzień.
Żywiołem poezji Szymborskiej staje się dialog.
Każda prawda w poezji Szymborskiej, by mogła zostać przyjęta, musi najpierw przejść przez próbę śmiechu,
ironii, wątpienia.
Figura zastrzeżenia
Semantyczna figura mowy
correctio
polega na poprawieniu własnego sądu uprzednio wypowiedzianego,
który nie okazał się wystarczająco precyzyjny i sugestywny, oraz na wykazaniu błędu w twierdzeniu
własnym lub cudzym.
Stwierdzenia poetyckie Szymborskiej opatrzone są korygującym „ale”. Opisywana figura ma wiele postaci.
Staje się ogólniejszą zasadą języka poetyckiego.
Dopowiadanie i przekreślanie sądów, gra w
precyzowanie i dostarczanie przykładów i przybliżeń wyróżnia poetykę Szymborskiej.
W języku poetyckim Szymborskiej zostaje zapisane wahanie poznawcze. Odnowimy wrażenie, iż
wypowiadane prawdy dopiero się tworzą. Natomiast odrzucona zostaje najbardziej nawet oczywista wiedza
o rzeczywistości.
Ważna jest dla liryki Szymborskiej, opisywana przez krytyków, kategoria zdziwienia. Oczywistość staje się
niezwykła, i przeciwnie – fantasmagorie nie są niczym osobliwym.
Ludzkie istnienie w poezji poetyki pojmowana jest jako seria przypadków, jako przerwa w niebycie.
O języku poetyckim Szymborskiej można pomyśleć tak: słowa i sekwencje słów mają ograniczoną zdolność
wyrażania. A zatem, by dotrzeć do wymykającego się nazwaniu przedmiotu, należy łączyć zdania w układy
alternatyw, mnożyć wyjaśnienia, dopisywać nowe sensy.
Korekta języka w poezji Szymborskiej ma zakres dwojaki:
1. wyznacza przewartościowanie norm gramatyki językowej
2. określa wielorakość relacji pomiędzy składnikami świata poetyckiego
Stale obecny w poezji Szymborskiej jest żywioł wątpienia.
Nicość to u Szymborskiej geneza każdego istnienia, nie sposób jej więc pominąć, zlekceważyć. Tło istnienia
towarzyszy kreacji własnego kosmosu. Wypowiadanie i nazywanie staje się nieustającą walką z pustką,
złożoną z klęsk i małych zwycięstw.
Człowiek Szymborskiej to kosmiczny wygnaniec i buntownik przeciwko nicości.
Słownik kategorii negatywnych w poezji Wisławy Szymborskiej:

„niebyt”

„nicość”

„nic”
Skomplikowany sposób wyrażania myśli poprzez podwójną negację w wierszach Szymborskiej osiąga
niezwykłą swobodę i naturalność. Wpisany zostaje w tok mowy codziennej.
W. Szymborska stroni od zaprzeczeń całkowitych. Zdecydowanie woli negacje cząstkowe.
Mówienie przez negację wskazuje dodatkowe możliwości, zapowiada spodziewania bogatsze niż spełnienia.
Przeczenie u Szymborskiej różnicuje istniejące zjawiska, sprawdza zasadność mniemań i postaw, inaczej, niż
to się przyjęło, wytycza relacje między rzeczami, odróżnia pojedyncze przypadki od uogólnionych
schematów.
W poezji Szymborskiej postępowi wiedzy odpowiada przyrost wątpliwości. Im mniej zadufania
poznawczego, tym lepiej. Myślenie poetyckie Szymborskiej, opierając się na metodycznym zwątpieniu,
odrzuca niezbite dowody, w regułach odsłania wyjątki. Wiedzie w stronę tajemnicy, kształci specjalną
wrażliwość analityczną nastawioną na zagadki istnienia.
Słowa „niebyt”, „nicość”, „nic” w poezji Szymborskiej różnicują warstwy rzeczywistości. Kategorie
negatywne służą wyznaczaniu relacji między składnikami różnych światów. Poetka podejmuje wciąż na
nowo trud porządkowania.
Jeśli orzeka się o tym, że jakaś rzecz nie istnieje, w poezji Szymborskiej oznacza to, że istnieje ona w inny
sposób, w odmiennych wymiarach bytu.
W. Szymborska traktuje nieistnienie jako „drugą stronę” istnienia, alternatywną, możliwą; poznanie
negatywne – jako bezcenną wiedzę o niewiedzy, bez której nie moglibyśmy się uważnie rozejrzeć w świecie,
a nieobecność wartości jako domaganie się ich zaistnienia.
Sprzeczność i tautologia
Szymborska wariacyjnie zmienia sposoby negowania, wynajdując wciąż nowe i niezwykłe przypadki, w
których sprawdza się poetyka światów zaprzeczonych.
Dojrzała poezja Szymborskiej nie może się obyć bez dialogu. Z myślą o czytelniku-rozmówcy poetka
prowadzi sukcesywnie uzupełniany rejestr wątpliwości. Antytezy i paradoksy służą rewidowaniu
bezpiecznych, nie dyskusyjnych formuł językowych oraz kwestionowaniu pewników myślenia. Zwraca się
tu uwagę na tajemnicze aspekty zjawisk codziennych, niby-banalnych, ze względu na ich szarą
powtarzalność niemal nie branych pod uwagę.
W wierszach Szymborskiej świat ludzki oddzielony zostaje od światów poza-ludzkich.
Tautologia – na przekór swojej istocie – w poezji Szymborskiej ustanawia różnice.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.