W miˆosnym poszukiwaniu

W miˆosnym poszukiwaniu, Bhakti Joga, BR Sridhar Maharaja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przedmowa do "W miłosnym poszukiwaniu zagubionego sługi" Srila Sridhara
Maharaja.
Pewien chrześcjański teolog powiedział, że Chrześćjaństwo stoi na progu kopernikańskiej
rewolucji. Przed Kopernikiem wierzono, że Ziemia jest centrum wszechświata, a Słońce i
inne planety krążą wokół niej. Do niedawna, w zachodnim świecie panowało przekonanie, że
Chrześćjaństwo jest centralną koncepcją boskości teistycznego świata. Jednak w mairę jak
człowiek Zachodu zaczął spoglądać na Wschód, zdał sobie sprawę z mnogości koncepcji
teistycznych krążących wokół Najwyższej Prawdy. Akceptując tą mnogość, musimy również
zaakceptować gradację teizmu, wyższość jednych jego form nad innymi. Podobnie jak
planety usytuowane są stosownie do swojego przyciągania do Słońca, tak samo różnorodne
teistyczne idee umiejscowione są wyżej, albo niżej, zgodnie z ich atrakcją do Środka
Absolutngo. Koncepcja boskości, ktorej wyrazem jest Kryszna, jest ideą nieodparcie ciążącą
w kierunku nieograniczonego centrum wszelkiej miłości, piękna i harmonii.
Nieskończony może uczynić siebie obiektem poznania skończonego, i boskim
przedstawicielem, przez którego objawia się ta funkcja jest Śri Guru, czyli boski przewodnik.
Jego Boska Miłość Śrila Bhakti Raksaka Śridhara Deva Goswami jest przedstawicielem
boskości i posłańcem z najwyższej rzeczywistości. Przypomina nam, że jesteśmy „dziećmi
nektaru” i że musimy „umrzeć żeby żyć”, „zanurzyć się głęboko w rzeczywistości” i wejść do
„krainy poświęcenia”. W takim stopniu, w jakim będziemy w stanie poświęcić się na tej
płaszczyźnie, uwolnimy się od jej wpływu i to poświęcenie pociągnie nas na wyższy poziom
rzeczywistości, gdzie boskie rozrywki „chodzą krętymi ścieżkami”. Tam właśnie w służbie
Śrimati Radharani znajdziemy „ukryty skarb Słodkiego Absolutu”
Jego Boska Miłość powiedział nam, że wewnętrzna tęsknota serca za ekstazą, wdziękiem i
słodyczą, prowadzi nas do poszukiwania Śri Kryszny – Rzeczywistości Piękna. Koncepcja
boskości, jako Kryszny, jest tak nieodparta, że nawet sam Kryszna dostaje się pod wpływ
Swojej własnej mocy i ogarnięty szaleństwem smakuje Swoją słodycz tańcząc w ekstazie i
rozdając tą słodycz innym.
W Śri Czejtania Czaritamricie, Śrila Krsnadas Kaviraja Goswami opisuje jak tańcząc podczas
Ratha-yatry, Śri Czejtania Mahaprabhu czasami upadał w ekstatycznym omdleniu i wyglądał
wtedy jak „złota góra tarzająca się po ziemi.” Śrila Śridhara Maharaja opisuje jak „w agonii
rozłąki z Kryszną, niepohamowana erupcja ekstazy płynęła jak lawa z serca Złotego Wulkanu
Boskiej Miłości, Śri Czejtanii Mahaprabhu.”
I teraz w “Miłosnym poszukiwaniu zaginionego sługi” odkrywamy, że w Swoim sercu Pan
również czuje agonie rozłąki ze Swoimi upadłymi wielbicielami, i tak jak oni poszukują Jego,
On również z miłością szuka Swoich zagubionych sług.
Bhakti Sudhira Goswami
Inwokacja
amnayah praha tattvam harim iha paramam
sarva-saktim rasabdhim tad bhinnamsams ca
jivan prakrti¬kavalitan tad vimuktams ca bhavat
bhedabheda-prakasam sakalam api hareh
sadhanam suddha-bhaktim sadhyam tat pritim
evety upadisati harir-gauracandro bhaje tam
W tym jednym wersecie Bhaktivinoda Thakura zawarł istotę filozofii Gaudiya
Waisznawizmu. Mówi: „Nie interesuje nas opinia zwykłych ludzi; opinia nie będąca prawdą
objawioną
(amnaya)
nie ma żadnej wartości.” Amnaya oznacza prawdę absolutną, czy też
pismo, które pochodzi z wiarygodnego źródła; z guru-parampara, autentycznej sukcesji guru.
I co oni mówią? Wyliczają następujące fakty: Hari jest wszystkim
(harim iha paramam)
. Jaka
jest Jego natura? Jest mistrzem wszystkich mocy
(sarva-saktim)
i oceanem rasy, ekstazy
(rasabdhim)
.
Jiva-dusza nie jest Jego bezpośrednią częścią, ale częścią Jego mocy
(tad bhinnamsams ca
jivan)
. Nie częścią plenarną
(swamsa)
, ale fragmentem częściowym
(vibhinnamsa)
. Wszystko
jest częścią Hari, ale svamsa oznacza avatara, natomiast vibhinnamsa odnosi się do części
Jego mocy, tatastha-sakti. Ze swojej natury niektore dusze są zaabsorbowane energią
zewnętrzną, gdy tymczasem inne znajdują schronienie na kolanach energii wewnętrznej
(prakrti kavalitan tad vimuktams ca bhavat)
. Niektóre dusze automatycznie są wewnątrz
svarupa-śakti, a inne poza svarupa-śakti. Niektóre dusze są wyzwolone, gdy tymczasem inne
znajduja się w niewoli
(mukta i amukta)
. Wszystko jest częścią Hari i ma coś z Nim
wspólnego, jak i różnego od Niego
(bhedabheda-prakasamsakalam api hareh).
Jedynym
środkiem do osiągnięcia Go jest czyste i wyłączne oddanie
(sadhanam suddha-bhaktim)
. Sam
Hari, w formie Gauracandry uczy nas, że ta boska miłość jest najwyższym celem życia
(sadhyam yat pritim evaty upadisati harir-gauracandro bhaje tam).
Wprowadzenie
“Dlaczego odszedłeś tak daleko ode Mnie? Dlaczego mieszkałeś tak daleko od domu, przez
tak długi czas? Jak to było możliwe? Jak mogłeś znieść rozłąkę ze Mną? Opuściłeś Mnie i
wędrowałeś życie po życiu beze Mnie. Pomimo tego wiem jednak ile trudu zajął ci powrót do
Mnie. Szukałeś Mnie wszędzie, żebrząc szłeś od domu do domu, cierpiąc szyderstwa i drwiny i
wylewałeś dla Mnie swoje łzy. Wiem o tym wszystkim. Cały czas byłem z tobą. A teraz, po tych
wszystkich trudnościach, wreszcie wróciłeś do Mnie.”
Pan z miłością poszukujący Swojego zagubionego sługi: w prosty sposób została tutaj
wyrażona wielka intensywność. W tym poszukiwaniu jest szaleństwo, nagląca walka. Z
niepowstrzymywaną żarliwością Kryszna przychodzi uwolnić swojego zagubionego sługę.
Kryszna przychodzi zabrać nas do domu.
Brhad-Bhagavatamrta opisuje jak pewnego razu, kiedy Kryszna i krowy wracali pod koniec
dnia z lasu Vrindavany, pojawił się chłopiec, który właśnie osiągnął duchowe wyzwolenie i
wszedł do Vrindavany jako chłopiec pasterz (sakhya rasa). Widząc Swojego dawno
utraconego sługę, Kryszna objął go i obaj omdleli w ekstazie.
Wszyscy chłopcy pasterze, towarzyszący Krysznie osłupieli myśląc: “O co chodzi!? Kryszna
stracił przytomność obejmując tego nowo przybylego chłopca? Jak to możliwe?!” Kiedy
zdumieni chłopcy pasterze przyglądali się tej scenie, Balarama podszedł do Kryszny i w jakiś
sposób udało mu się Go ocucić. Kryszna zaczął z uczuciem mówić do Swojego przyjaciela:
“Dlaczego odszedłeś tak daleko ode Mnie? Dlaczego mieszkałeś tak daleko od domu, przez
tak długi czas? Jak to było możliwe? Jak mogłeś znieść rozłąkę ze Mną? Opuściłeś Mnie i
wędrowałeś życie po życiu beze Mnie. Pomimo tego wiem jednak ile trudu zajął ci powrót do
Mnie. Szukałeś Mnie wszędzie, żebrząc szłeś od domu do domu, cierpiąc szyderstwa i drwiny
i wylewałeś dla Mnie swoje łzy. Wiem o tym wszystkim. Cały czas byłem z tobą. A teraz, po
tych wszystkich trudnościach, wreszcie wróciłeś do Mnie.”
Tak właśnie Kryszna witał się i rozmawiał ze Swoim dawno utraconym sługą. A kiedy
wrócili do domu, Kryszna zabrał go do Siebie i razem przyjęli prasadam. W ten sposób sam
Kryszna gorąco wita nowo przybyłych.
Poszukiwanie utraconych sług przez Pana jest poszukiwaniem pełnym miłości; nie jest to coś
zwyczajnego, ale pochodzi z serca. A serce Pana nie jest zwykłym sercem. Kto może ocenić
intensywnośc tego poszukiwania? Pomimo tego, że jest On pełny pod każdym względem,
czuje ból rozłąki z każdym z nas, jak bardzo byśmy nie byli nieznaczący. Wbrew Swojej
najwyższej pozycji ma dla każdego z nas miejsce w Swoim kochającym sercu. Taka jest
natura nieskończonego. Absolutny autokrata, absolutne dobro, Kryszna.
Autokrata nie podlega prawu. Kiedy Kryszna odda Siebie jednej osobie, inna osoba nie będzie
odczuwała żadnej straty. Nieskończony taki nie jest; raczej ma On do swojej dyspozycji
nieskończone zasoby. Jest imperium rasy (akhila-rasamrta-murtih) i poszukuje swoich
utraconych sług, żeby zaprowadzić ich do domu.
Poza tym nie ma dla nas nadzieji. Naszą jedyną pociechą w życiu jest świadomość, że
ostatecznie jesteśmy pod opieką tak kochającego Pana. Przyjaciele Kryszny myślą: „Dlaczego
mielibyśmy zwracać uwagę na innych? Mamy Krysznę, naszego przyjaciela.” Ten rodzaj
wewnętrznej otuchy, gorącej zachęty przychodzi z wewnątrz: „Mamy Krysznę, naszego
przyjaciela. Czemu mielibyśmy martwic się czymkolwiek? Możemy wypić truciznę, możemy
skakać po głowie wielkiego węża Kaliyi, możemy zrobić cokolwiek. Kiedy Kryszna jest z
nami, czym mamy się przejmować?”
Bhaktivinoda Thakura wyraża to uczucie w Śaranagati.
raksa koribo tuhun niscaya jani pana korobun
hama yamuna pani
“Nieustraszony i pełen wiary w Twoją ochronę, napiję się wody z Yamuny, nie martwiąc się
czy jest zatruta, czy nie.
Jestem Twoją własnością. Musisz się mna zaopiekować; nie wolno Ci mnie opuścić.”
kaliya-dokha korobi binasa
sodhobi nadi-jala badobi asa bhakativinoda tuwa
gokula-dhana rakhobi kesava! korato jatana
“Chociaż wiem, że wąż Kaliya zatruł swoim jadem wody Yamuny, wiem też, że trucizna nie
zadziała. Twoja obecność oczyści wodę i zwiększy naszą wiarę w Twoją ochronę.
Bhaktivinoda jest teraz własnością Gokuli, Twojego świetego królestwa, O Keśavo. Chroń
mnie łaskawie.”
Jak mamy wejść w taki miłosny związekz Panem? Poprzez łaskę Śri Gaurangi. Jeden
wielbiciel powiedział kiedyś: „Jak moglibyśmy żyć, gdyby nie pojawił się Gauranga? Kto
powiedziałby nam najwyższej nadzieji w życiu?” Mamy przed sobą tak wielką szansę. Jednak
gdyby nie Gauranga, kto powiedziałby nam, że mamy wewnątrz siebie tak wielkie bogactwo?
Śri Gauranga mówi: „Nie wiecie o tym, ale jesteście w posiadaniu najwyższego rodzaju
bogactwa.” Przychodzi i mówi nam, że nasza sytuacja jest jak w tej historii o astrolugu, ktory
postawił horoskop biedakowi, „Dlaczego żyjesz w takiej biedzie? Jesteś właścicielem
ogromnego bogactwa zakopanego pod ziemią. Spróbuj go odzyskać. Jesteś tak wielki, a twój
opiekun ma w sobie tyle miłości, a jednak ty ciagle włoczysz sie po ulicach jak żebrak? Jak to
możliwe?! Twoja sytuacja nie jest beznadziejna; nie jesteś sam. Musisz tylko pamiętać
swojego miłosiernego opiekuna.”
W Śrimad Bhagavatam (11.5.32), we fragmencie opisującym avatara dla Kali-yugi, możemy
znaleźć dowód opisujący pojawienie się Śri Czejtanii Mahaprabhu:
krsna-varnam tvisa 'krsnam
sangopangastra-parsadam
yajnaih sankirtana-prayair
yajanti hi su-medhasah
“W wieku Kali, osoby o wielkiej pobożności i inteligencji będą wielbiły Pana jako Śri
Czejtanię Mahaprabhu. Pojawi się On w złotej postaci, intonując imiona Kryszny w
towarzystwie swoich towarzyszy i świty.”
Następnie mamy dwa inne wersety opisujące Śri Czejtanię Mahaprabhu:
dhyeyam sada paribhava-ghnam abhista-doham tirthaspadam
siva-virinci-nutam saranyam bhrtydrti-ham pranata-pala
bhavabdhi-po tam vande maha-purusa te caranaravindam
Śrimad Bhagavatam (11.5.33) wyjaśnia tutaj: “Ta sama osobistość, ktora przybyła poprzednio
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • diabelki.xlx.pl
  • Podobne
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Spojrzeliśmy na siebie szukając słów, które nie istniały.